کد خبر 609893
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۸

بعد از پخش رايگان آگهي‌هاي تبليغاتي فيلم‌هايي با مضمون ارزشي از شبكه GEM اين بار اين شبكه بينندگان خود را به خريد كالاي ايراني تشويق و برندهاي مهم تجاري ايراني را تبليغ مي‌كند!

به گزارش مشرق، روزنامه جوان می نویسد: اين شبكه چه نفعي از پرداختن به توليدات ملي دارد؟! آيا برندهايي كه شبكه GEM از آنها نام مي‌برد مانند برخي تهيه‌كنندگان سيما، به خاطر تعرفه‌ پايين اين شبكه ماهواره‌اي همكاري‌شان را با آن آغاز كرده‌اند؟! در سكوت وزارت صنعت، معدن و تجارت اين سؤال‌‌ها بي‌پاسخ مانده است.
 
كمك به توليد ملي؛ وظيفه رسانه ملي
 
دولت‌ها تلاش مي‌كنند مردم كشورشان را به مصرف توليدات داخلي تشويق كنند تا از اين طريق با كاهش وابستگي به واردات، ضمن كاهش حجم واردات كشور، به صنعت ملي كمك شود و با افزايش حجم توليدات، ميزان اشتغال بالا برود و چرخ صنعت به چرخش در آيد. از اين رو توليد و پخش برنامه‌هاي راديو و تلويزيوني با رويكرد ترغيب مصرف‌كنندگان براي خريد كالاي توليد داخل كشور و كمك به اقتصاد ملي تقريباً در همه شبكه‌هاي تلويزيوني ملي ديده مي‌شود.
 
در دنيا نيز شبكه‌هاي خصوصي با همين رويكرد و البته كسب درآمد از طريق پخش آگهي‌هاي بازرگاني، كالاهاي كشورشان را تبليغ مي‌كنند. در ميان شبكه‌هاي داخلي صداوسيما نيز شبكه پنجم سيما دو سالي مي‌شود كه مأموريت اقتصادي يافته و با گسترش برنامه‌هاي اقتصادي‌اش عملاً به شبكه‌اي تخصصي تبديل شده است كه در آن اقتصاد خرد و كلان و همچنين وضعيت توليدات كلي بررسي مي‌شود.
 
چندي پيش نيز رئيس سازمان صداوسيما از ايجاد شبكه‌اي تلويزيوني براي حمايت از صنايع كوچك خبر داد و گفت: در اين شبكه توانمندي‌هاي صنايع كوچك و متوسط انعكاس مي‌يابد و سازمان صدا و سيما از اين كار فعلاً مقصود درآمدزايي ندارد و به دنبال آموزش، فرهنگ‌سازي و توجه به توليدات بومي است.
 
شبكه راديويي اقتصاد نيز كه از شبكه‌هاي پر طرفدار راديويي نيز به شمار مي‌رود به طور تخصصي در زمينه اقتصاد ملي فعاليت دارد و بخش عمده‌اي از برنامه‌هايش نيز به حمايت از توليدات داخلي اختصاص دارد.
 
در اين بين مشخص‌شدن نيت يك شبكه ماهواره‌اي براي پرداختن به توليدات ايراني و برندهاي مهم تجاري در ايران، در هيچ كدام از اين قالب‌ها نمي‌گنجد. شبكه «GEM» كه از چند سال پيش تبليغ كالاهاي تجاري ايراني را آغاز كرده بود، با راه‌اندازي برنامه‌اي به بررسي برندهاي مشهور ايراني و تشويق بينندگانش به خريد كالاهاي توليد داخل مي‌پردازد!
 
  GEM دايه مهربان‌تر از مادر!
 
در دولت قبل صحبت از ارائه مجوز به برخي از شبكه‌هاي ماهواره‌اي براي فعاليت در داخل ايران به ميان آمد. ولي در اسامي شبكه‌هايي كه گفته مي‌شد از وزارت ارشاد اجازه فعاليت و ايجاد دفتر در داخل گرفته‌اند، نامي از شبكه GEM ديده نمي‌شود.
 
با اينكه رفتار اين شبكه ماهواره‌اي به گونه‌اي است كه بسياري از بينندگانش دچار شك و شبهه مي‌شوند كه آيا GEM بدون هماهنگي با داخل كشور نمي‌تواند اين فعاليت‌ها را انجام دهد، ولي رويكرد‌هاي سياسي و فرهنگي اين شبكه در تضاد آشكاري با سياست‌هاي نظام اسلامي است. به همين دليل است كه پرداختن اين شبكه به برخي از موضوعات فرهنگي و اقتصادي داخل ايران سؤالات زيادي را درباره ماهيت اين شبكه به همراه داشته است.
 
توليد برنامه«برند برتر» در شبكه GEM يكي از همين تناقض‌ها است. در اين برنامه برندهاي مشهور تجاري در ايران معرفي مي‌شوند، از بينندگان شبكه خواسته مي‌شود تا نظرشان را درباره بهترين برند‌هاي ايراني در زمينه‌هاي مختلف از پوشاك گرفته تا مواد خوراكي، رستوران‌ها و فست‌فود‌ها را به اين شبكه پيامك بزنند.
 
GEM پيش از اين به طور مستقيم برخي از برندهاي مشهور ايراني را از جمله يك برند قديمي توليد شامپو به طور مستقيم تبليغ کرد و حتي در يكي از مجموعه‌هاي تلويزيوني تركي كه پخش كرده بود با تغيير نام شخصيت زن اين سريال به نام برند ايراني، تبليغ غيرمستقيمي نيز از آن توليد‌كننده شامپو داشت. حالا در حركتي كه جاي آن شايد خيلي زودتر از اينها بايد در شبكه‌هاي داخلي كشورمان مي‌بود، اين شبكه دست به معرفي برندهاي ايراني‌زده است.
 
هنوز مشخص نيست منفعت مستقيم GEM از اين كار چيست، اما حداقلش اين است كه اين شبكه خود را بيش از قبل به بينندگان داخل ايرانش نزديك مي‌كند و حتي فضا را مانند آنچه در سينما به وجود آورد، به سمت دو قطبي‌شدن مي‌برد كه برخي‌ها را طرفدار آزاد شدن همكاري فرهنگي با ماهواره كرد و اكنون بحث بر سر تغيير قانون استفاده از ماهواره پيش آمده است.
 
به نظر مي‌رسد در اين بين برنامه‌سازان شبكه تلويزيوني پنج سيما و شبكه‌اي كه قرار است در آينده با هدف كمك به صنايع كوچك ايجاد شود، می‌توانند روشي را كه يك شبكه ماهواره‌اي در پيش گرفته است به نحوي ديگر در معرفي توليدكنندگان ايراني و محصولات برتر توليد كشور به كار ببرند؛ روشي كه در آن خود مردم كالاي برتر ايراني را به هموطنانشان معرفي مي‌كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ايرج ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
    0 0
    شبكه هاي فارسي زبان ترك از يك طرف با پخش سريالهاي پر اب رنگ و به تصوير كشيدن چهره هاي زيبا و جوان پسند و نشان دادن روابط نامشروع و شكستن قبح آن در قالب سريالهاي مختلف و تكرار چند مرحله اي در ساعات مختلف به مرور زمان باعث آسيب هاي اجتماعي سنگين و بروز ناهنجاريها در جامعه و خانواده هاي ما خواهند شد . دشمن نابودي و به انحطاط كشاندن اخلاق و فرهنگ ما را به صورت جدي نشان رفته است گاهي در قالب برنامه هاي شبكه فارسي وان و در اين سه چهار سال اخير و به صورت گسترده در شبكه هاي ترك مانند GEM ، حتي برنامه هاي كارتوني آن كه در خيلي از كشورهاي سازنده اجازه پخش عمومي را ندارند در اين شبكه ها به نمايش گذاشته ميشود . متاسفانه صدا و سيماي جمهوري اسلامي با بيش از 20 هزار نفر پرسنل نتوانسته جلوي موج سهمگين اين دشمن خطرناك را بگيرد. همانطوريكه مقام معظم رهبري مكررا و تاكيدا" هشدار دادند كه دشمن از هر روزنه اي براي ضربه زدن به ما استفاده مي كند . اگر چه ما در عرصه هاي نظامي پيشرفت چشمگير داشته ايم و دشمن نيز بر اين مسئله اذعان دارد وليكن چون توان مقابله ندارد با برنامه ريزي بلند مدت رسانه اي جنگ پنهان خود را آغاز نموده است . به هوش و به گوش باشيم كه دشمن رفته رفته در حال جا خوش كردن در دل كودكان معصوم و افكار بزرگسالان ما مي باشد . بايد قبول بكنيم كه صدا و سيماي ما نتوانست درست مقابله كند ما سعي كرديم با ايجاد پارازيت و يا برچيدن ديش هاي ماهواره ها از بوم خانه ها به جنگ اين تهاجم فرهنگي غلبه كنيم ولي باز نتوانستيم و پس كشيديم . ما به جاي پر محتوا كردن و يا ساخت سريالها ، فيلمها و برنامه هاي همتراز ولي در چارچوب فرهنگ ايراني و اسلامي همواره سعي نموديم صورت مسئله ها را پاك كنيم ولي باز نتوانستيم. برادران و خواهران و مسئوولين محترم ..نگاههاي هوشمندانه و تاكيدات مقام معظم رهبري در چندين سال گذشته اگر به جد از طرف دولتهاي قبل و فعلي هدف قرار ميگرفت الان روزگارمان اينچنين نبود . اگر به سخنرانيها و تاكيدات ايشان در حوزه رسانه ها و سينما نگاه بكنيم هميشه اين تاكيدات را گفتند و تكرار كردند .پس انهائيكه شنيدند و عمل نكردن همان بي لياقتاني هستند از جنس مردمان كوفه و طلحه و زبيرها و معاويه و عمروعاص ها كه فقط دنبال منافع خود هستند نه منافع دين و راه روشن انبياء . خدايا عاقبت كودكان،نوجوانان،جوانان ما را عاقبت بخير بگردان .آمين
  • علیرضا ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
    0 0
    کاملا هدفشون مشخصه! دولت به صدا و سیما بودجه نمیده و اعلام میکنه از طریق تبلیغ باید درآمدزایی کنه ، در نتیجه کاهش بودجه ، چند ساله که افت کمی کیفی شدید در صدا و سیما دیده میشه و آب باریکه تبلیغ براش باقی مونده و وقتی این آب باریکه هم قطع بشه شبکه های ماهواره ای بی رقیب میشن همین طور که الان هم هستند روش تبلیغ رایگان یک ایده بازاریابی ابتدایی و پیش پا افتاده است (مثل کاری که ماهنامه ها و هفته نامه های تبلیغاتی در آغاز کار می کنند) که باعث بیرون کردن رقبا و بعد انحصار میشه
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
    0 0
    وقتی که صدا وسیما کالای خارجی تبلیغ میکنه gem هم باید کالای ایرانی تبلیغ کنه دیگه
  • ناشناس ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
    0 0
    مگه ممنوع نیست
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
    0 0
    حمایتاز تولید و عرور ملی وظیفه هر ارانی در داخلو خارج از کشوره.
  • ایرانس ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
    0 0
    خیلی جالبه تو تمام برنامه های تلویزیونی ایرانی وقتی فلان کار آفرین می یاد اسم برندشو بیاره سانسور می کنند و می گند بخش بازرگانی اجازه نمی ده و باید پولشو بدید ولی جم تبلیغ رایگان یا با هزینه کم برا کالای ایرانس می کنه آیا اون شبکه ایرانی است یا تلویزیون ما.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس