قیمت مرغ هم در هفته‌های اخیر خبرساز شده و از یک سو سازمان پشتیبانی امور دام از عرضه کافی و با قیمت مناسب نهاده‌های دام و طیور خبر می‌دهد و دلیل گران شدن مرغ به سبب گران شدن قیمت ذرت را بی‌اساس می‌داند و از سوی دیگر تولیدکنندگان و فعالان بازار مرغ کشور تأکید دارند خوراک مرغ همچنان گران است بنابراین مرغ نیز گران تولید و عرضه می‌شود.

به گزارش مشرق، مرغ اولین و آخرین کالایی نیست که بر سر قیمت آن توافقی میان دولتیان و بخش‌خصوصی صورت نمی‌گیرد، چراکه بازار شکر نیز همچنان متلاطم است و خریداران نمی‌دانند آن را به چه قیمتی باید بخرند.
 
اینکه نمی‌دانند یعنی اینکه هر بار که نیاز دارند ناچار هستند آن را به قیمت جدید بخرند بنابراین نمی‌توانند براساس قیمت آن برنامه‌ریزی کنند.
 
به گزارش «وطن امروز» قیمت مرغ هم در هفته‌های اخیر خبرساز شده و از یک سو سازمان پشتیبانی امور دام از عرضه کافی و با قیمت مناسب نهاده‌های دام و طیور خبر می‌دهد و دلیل گران شدن مرغ به سبب گران شدن قیمت ذرت را بی‌اساس می‌داند و از سوی دیگر تولیدکنندگان و فعالان بازار مرغ کشور تأکید دارند خوراک مرغ همچنان گران است بنابراین مرغ نیز گران تولید و عرضه می‌شود.
 
در همین‌باره رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت چهارشنبه قیمت مرغ در مراکز خرده‌فروشی ۸۰۰۰ تومان بود. مهدی یوسف‌خانی نرخ مرغ زنده را ۵۵۵۰ تومان، قیمت مرغ آماده به طبخ در عمده‌فروشی میدان بهمن را ۷۳۰۰ تومان، در کشتارگاه ۷۴۰۰ و توزیع در واحدهای صنفی ۷۵۰۰ تومان برشمرد. یوسف‌خانی ادامه داد هرکیلوگرم ران مرغ با کمر ۷۰۰۰ و ران مرغ بدون کمر برابر با قیمت مرغ و ۸۰۰۰ تومان به مشتریان عرضه می‌شود.
 
بهانه‌های مرغی
 
اما رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نظر دیگری دارد. خسرو فروغان گران‌سایه در این‌باره به ایسنا گفت: قیمت منطقی برای گوشت مرغ حداکثر کیلویی ۷۰۰۰ تومان است و افزایش قیمت این محصول در روزهای اخیر کاذب بوده و برای منافع گروه خاصی است. 
 
وی دلایلی از جمله اینکه افزایش قیمت ذرت عامل بالا رفتن قیمت گوشت مرغ شده، فقط بهانه دانست و افزود: در حال حاضر کمبود دان مرغ و کمبود عرضه گوشت مرغ وجود ندارد و به‌طور کلی تغییری در وضع خوراک مرغ به وجود نیامده است که باعث افزایش قیمت شده باشد، بلکه مساله اصلی در نوع مدیریت و تنظیم کردن بازار از مرغداری تا کشتارگاه و دلال‌هاست.
 
فروغان گران‌سایه ادامه داد: تناسب میان مرغدار، کشتارگاه و واسطه که مرغ را به دست خرده‌فروش می‌رساند ارتباط درستی نیست و در یکی دو سال گذشته بیشترین سود و درآمد در سیر تولید تا مصرف نصیب کشتارگاه شده است. 
 
رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران خاطرنشان کرد: مساله دیگر تصمیم‌گیری‌ها و اعمال نظرهای غیر کارشناسی است که باعث بی‌نظمی در بازار شده و در حال حاضر که رکود در بازار وجود دارد نباید در بازار گرانفروشی داشته باشیم چه همه به دنبال این هستند تا جنس‌شان را ارزان‌تر عرضه کنند. وی تصریح کرد: قیمت منطقی برای هر کیلوگرم گوشت مرغ حداکثر باید ۷۰۰۰ تومان باشد و بیش از آن گرانفروشی است.
 
مرغ‌ها در بورس
 
از سوی دیگر محمد یوسفی، رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی باور دارد مرغ یا هر کالای دیگری که در بورس کالا عرضه می‌شود قیمت روشن و شفاف دارد و باعث کوتاه شدن دست واسطه‌ها و دلالان در تعیین قیمت می‌شود.
 
یوسفی اظهار داشت: افراد با مراجعه به سایت بورس از نرخ روز باخبر می‌شوند و دیگر مجبور به خرید کالا با قیمت بالاتر نخواهند شد.
 
وی تاکید کرد: اگر مصرف‌کنندگان از خرید مرغ منجمد در بازار استقبال کنند مجبور به خرید این کالا با قیمت بالاتر نخواهند شد.
 
همچنین سیدفرزاد طلاکش، دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار از افزایش ۱۵ درصدی خوراک دام خبر داد و گفت: قیمت تمام شده تولید این محصول به ۴۱۰۰ تومان رسیده است. 
 
وی با بیان اینکه میانگین قیمت خوراک دام در مجموع ۱۵ درصد بالا رفته است، افزود: قیمت سویا و جو نیز در بازار افزایش یافته و ذرت نیز ۳۵ درصد گران شده است.
 
وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد قیمت تمام شده تولید مربوط به نرخ خوراک است، اضافه کرد: بنابراین قیمت تمام شده تولید تخم‌مرغ با ۶۰۰ تومان افزایش نسبت به یک ماه قبل، درحال حاضر به حدود ۴۱۰۰ تومان رسیده است. 
 
طلاکش با بیان اینکه قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ در مرغداری ۵۰۰ تومان بالا رفته است، گفت: این رویداد در حدود یک ماه اخیر و بتدریج رخ داده، ضمن اینکه قیمت این محصول برای مصرف‌کنندگان تغییر چندانی نداشته و افزایش نرخ فقط مربوط به در مرغداری است.
 
طلاکش میانگین قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ را در مرغداری ۳۵۰۰ تومان اعلام و اضافه کرد: این عدد با قیمت تمام شده تولید که ۴۱۰۰ تومان است هنوز ۶۰۰ تومان فاصله دارد. وی درباره روزهای آینده نیز پیش‌بینی کرد میانگین قیمت تخم مرغ تا پایان مرداد از ۳۴۰۰ تومان بالاتر نمی‌رود.
 
تلخی‌های شکر
در میانه بازار متلاطم مرغ که به آن اشاره شد، برخی صنایع تولیدی حوزه قند و شکر نیز با افزایش قیمت هزار تومانی محصولات خود در بازار مصرف، برای در امان ماندن از برخورد تعزیراتی روی محصولات خود درج قیمت نمی‌کنند!
 
بر این اساس با افزایش قیمت شکر در سطح عمده‌فروشی و توقف و محدود شدن عرضه، قیمت قند و شکر در سطح خرده‌فروشی نیز افزایش‌ یافته است و هر بسته‌بندی 900 گرمی از این محصولات 3 هزار و 300 تا 3 هزار و 600 تومان به فروش می‌رسد. قیمت هر کیلوگرم قند و شکر فله نیز در سطح خرده‌فروشی 3 هزار و 500 تا 3 هزار و 600 تومان است که 100 تومان بالاتر از نرخ تعزیراتی خود به فروش می‌رسد.
 
بنا بر این گزارش، نرخ مصوب هر کیلوگرم شکر در کارخانه (عمده‌فروشی) 2 هزار و 300 تومان است اما در یک ماه گذشته تغییراتی در این باره مشاهده شده است. حتی اگر کارخانه‌ها نیز روی محصول خود قیمت بزنند، توزیع‌کنندگان آن را با قیمت بالاتری به خرده‌فروشان می‌فروشند.
 
البته روی بسته‌بندی قند و شکرهایی که بین خرده‌فروشان توزیع می‌شود قیمت درج نشده و این در حالی است که در روزهای گذشته قیمت تحویل این محصول افزایش‌یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمدجواد ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
    0 0
    انگار باید کمپین نخریدن مرغ راه بیفته...
  • محمد ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
    0 0
    ذر ت در یک ماه گذشته پنجاه درصد گران شده قیمت جوجه هم هفتاد درصد افزایش داشته در یک سال گذشته مرغدار مرغش رو کیلویی هزار تومان به ضرر فروخته چرا آن موقع کسی به این وضعیت رسید گی نکرد که الان به این افزایش قیمت مرغ دچار نشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس