افزایش چشمگیر قیمت مرغ نشان داد که ادعای دولت در تک رقمی شدن نرخ تورم لااقل در اقلامی مانند گوشت مرغ که جزو مایحتاج اساسی مردم به شمار می‌رود، چندان تاثیرگذار نیست.

تورم تک رقمی را باور کنیم یا مرغ کیلو هشت هزار تومانی را؟سرویس اقتصاد مشرق – چندی پیش بود که «محمدباقر نوبخت»، سخنگو دولت و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام کرد: «نرخ تورم سالیانه از 10.2 در اردیبهشت ماه به 9.5 درصد در پایان خردادماه کاهش یافت و آنرا دستاوردی بزرگ برای دولت و کشور عنوان کرد.»[1]

اما نگاهی به بازار اقلام خوراکی نشان می‌دهد که در هفته گذشته قیمت مرغ به کیلویی 8 هزار تومان صعود کرده است.

در این رابطه «عظیم حجت »، عضو هئیت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشت با اشاره به قیمت مرغ اظهار داشت: «امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده در مرغداری 4 هزار و 800 تومان و برای مصرف کننده بین 7 هزار و 800 الی 8 هزار تومان در حال نوسان است.»[2]

وی با اشاره به افزایش قیمت مرغ ازابتدای ماه مبارک رمضان گفت: «افزایش 30 درصدی نهاده های تولید اعم از ذرت و جوجه یک روزه افزایش چشمگیر هزینه های تولید و درنهایت قیمت مرغ در بازار را به همراه داشته است.»

تورم تک رقمی را باور کنیم یا مرغ کیلو هشت هزار تومانی را؟البته اظهار امیدواری شده که قیمت مرغ طی روزهای آینده کاهش پیدا کند. در این رابطه «مهدی یوسف خانی»، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در خصوص افزایش قیمت مرغ گفت: «در چند روز گذشته قیمت مرغ با افزایش بی رویه به مرز 7 هزار و 900 تومان رسید که همواره با نظارت و پیگیری های به عمل آمده به دنبال کاهش قیمت هستیم از این رو پیش بینی می شود که تا 15 تیرماه قیمت مرغ به 6 هزار و 200 تومان برسد.[3]»

اما با این شرایط افزایش چشمگیر قیمت گوشت مرغ نشان داد که ادعای دولت لااقل در اقلامی مانند گوشت مرغ که جزو مایحتاج اساسی مردم ایران به شمار می‌رود، چندان تاثیرگذار نیست. افزایش قیمت مرغ طی هفته گذشته بر اساس آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که در بازار مرغ در حدود 6 هزار 500 الی 600 تومان عرضه می‌شده است که با وجود تورم هفته اخیر قیمت گوشت مرغ حدود 20 درصد با افزایش قیمت روبرو شده است که با آماری که دولت در خصوص تورم تک رقمی ابراز می‌دارد تفاوت فاحشی دارد.[4]

البته به نظر می‌رسد که علت تورم تک رقمی که دولت محاسبه کرده، بیشتر از اینکه به عملکرد مسئولان بازگردد به رکود اقتصادی که در این سال‌ها گریبانگیر اقتصاد کشور شده است، باز می‌گردد.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که عدم تقاضای مناسب سبب شده است که اقلام و کالاها بدون مشتری باقی مانده و همین موضوع سبب تک رقمی شدن تورم شود. درواقع با وجود رکود مردم کمتر به سمت کالاهای دیگر می روند و نیاز خود را در برآوردن کالاهای اساسی متمرکز کرده‌اند که این موضوع باعث راکد شدن هر چه بیشتر بازار و قیمت‌ها شده است.

تورم تک رقمی را باور کنیم یا مرغ کیلو هشت هزار تومانی را؟آیا تورم تک رقمی در زمان رکود به نفع اقتصاد و مردم است؟

«حیدرمستخدمین حسینی»، معاون اسبق بانک مرکزی و وزارت اقتصاد درباره تورم تک رقمی‌ می‌گوید:‌« هر چه میزان تورم پایین‌تر باشد، به نفع اقتصاد کشور است اما در شرایطی که اقتصاد در تعادل قرار داشته باشد، در این حالت تورم به ایجاد تعادل باثبات‌تر در اقتصاد کمک می‌کند.اما زمانی که رکود بر اقتصاد حاکم است، کاهش نرخ تورم کارساز نیست و مشکلی که به وجود می‌آید، تعطیلی بیشتر بنگاه‌های اقتصادی خواهد بود.»[5]

به گفته وی، در شرایط فعلی که با رکود مواجهیم، مشکل طرف تقاضاست. در اقتصاد یک طرف، طرف تقاضا و یک طرف، طرف عرضه است. در حال حاضر برای خروج اقتصاد از رکود باید طرف تقاضا تحریک شود.

از سوی دیگر موضوع برجام و انتظار مردم در قبال برآورده شدن وعده‌هایی که مسئولان دولتی داده‌اند سبب شده تا اقتصاد کشور به سمت رکود هر چه بیشتر و همچنین متعاقب آن تک رقمی شدن تورم پیش رود. ترازو عرضه و تقاضا در شرایط رکود به طرف عرضه بیشتر سنگینی می‌‌کند و مشخص است که در زمان عرضه بیشتر و مشتری کمتر نباید خیلی منتظر تورم و بالا رفتن قیمت‌ها باشیم. البته چندی پیش نیز دولت مطرح کرده بود که از رکود خارج شده‌ایم که این موضوع نیز با واکنش منتقدان روبرو شد و محمدرضا باهنر، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در انتقاد این ادعای دولت یازدهم بیان داشت که « اگر دولت از رکود خارج شده مردم را نیز از آن عبور دهد.» [6]

تورم تک رقمی را باور کنیم یا مرغ کیلو هشت هزار تومانی را؟انتظار مردم برای برجام و رکود باعث کاهش نرخ تورم

عبدالمجیدشیخی اقتصاددان درباره آمارهای دولت در تک رقمی شدن نرخ تورم می‌گوید: «دولتمردان ادعا می کنند که تورم را کاهش داده اند، در حالی که تورم تغییرات سطح عمومی قیمتها برای 359 قلم کالا و خدمات است و شواهد نشان می دهد که علی رغم کاهش تورم افزایش قیمت کالاهای اساسی مردم همچنان ادامه دارد، افزایش قیمت قابل توجهی هم در نرخ کالاهای غیر ضروری اتفاق نیفتاده است. این دو اتفاق به ضرر اقشار محروم و مستضعف جامعه و به نفع سبد مصرفی اقشار مرفه جامعه تمام شده است. نتیجه این مسئله هم افزایش فاصله طبقاتی بوده، بنابراین ضریب جینی افزایش کرده است.»[7]

وی می‌افزاید: «با توجه به افزایش انتظارات کاهنده تورمی به دلیل گره زدن مشکلات اقتصادی کشور به برجام، می توان گفت که اگر مدیریت دولت مردان در اقتصاد کارآمد تر بود امروز تورم از همین مقدار فعلی هم کمتر می شد، زیرا سردرگمی دولت در مدیریت اقتصادی کشور روند افزایش انتظارات کاهنده تورمی را دچار گسست نموده است.»

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه می‌کند: «عوامل بازار در تحقق وعده های پا در هوای دولت در دوران پسابرجام دچار احتیاط شده اند و نسبت به کاهش قیمت تردید پیدا کردند. بنابراین طرف عرضه به دلیل پیش بینی افزایش هزینه ها، خود به خود قیمتها را افزایش دادند. همچنین طرف تقاضا نیز در تاخیر انداختن بیشتر تقاضای خود دچار گسست شده واگر این گسست عمیق تر نشده به دلیل کاهش قدرت خرید است.»

تورم تک رقمی را باور کنیم یا مرغ کیلو هشت هزار تومانی را؟

شیخی اینگونه این مسئله را جمع‌بندی می‌کند که «‌ بنابراین تقاضا کمی افزایش پیدا کرده و آن هم به دلیل افزایش تقاضا در کالاهای ضروری بوده که امری اجتناب ناپذیر است. ولی در مصرف کالاهای غیر ضروری تقاضا به شدت کاهش پیدا کرده است. با فرض اینکه بپذیریم نرخ تورم کاهش پیدا کرده اما شواهد نشان می دهد که دولت تاثیری در این مسئله نداشته و عملا از غفلت مردم استفاده می کند تا کاهش تورم را به نام خودش ثبت کند.»

تورم تک رقمی را باور کنیم یا مرغ کیلو هشت هزار تومانی را؟

به هر جهت آنچه مشخص است در بازار و بویژه کالاهای اساسی که مایجتاج روزانه مردم را تامین می‌کند باید موضوع کاهش تورم حس شود وگرنه چندان نمی‌توان به آمار و ارقامی که دولت بدان استناد می‌کند، تکیه کرد.



[1] http://www.tabnak.ir/fa/news/599492

[2] http://www.yjc.ir/fa/news/5668067

[3] http://www.yjc.ir/fa/news/5670784

[4] http://www.cbi.ir/category/4397.aspx

[5] http://www.mehrnews.com/news/3697770

[6] http://www.farsnews.com/13950317000498

[7] http://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2042747

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 25
  • مشتی ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    جناب نوبخت:به دلیل دریافتی اندکمان داریم تورم و غول گرانی را با گوشت و پوستمان در هرماه لمس میکنیم!!!! شاید شما بالای 200میلیون درامد داری و متوجه حرف ما نمی شوی!!! شمابفرما ما چطور این گرانی را به دولت مفخم روحانی ثابت کنیم؟؟؟روحانی مچکریم
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    سلام . مشکل اینجاست مشرق که تو خودت میدانی محاسبه نرخ تورم بر اساس دهها کالاست نه یک قلم جنس. خداییش وقتی میری سوپر مارکت ثابت ماندن قیمت ها (به طور کلی) رو حس نمی کنی یا نکنه زمان احمدی نژاد خریدهاتو از سوپرمارکت سر کوچه ایشون میکردی که الان حس نمی کنی ؟
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    ضرر اقتصاد زیان است لکن ضرر فرهنگی زیانتر است . برجام هم ضرر اقتصادی دارد و هم ضرر فرهنگی
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    یعنی شما مثلا با 50000 تومان ، همان مقدار یا حالا مثلا یه خورده کمتر خرید میکنی که در سال 92 خرید میکردی ؟ ما که از هر سوپری که خرید می کنیم با این مبلغ خدایش حتی نصف اون موقع هم نمی تونیم خرید کنیم.کوچک شدن سفره مردم را هم آمارهای خود مرکز آمار هم نشون میده. شاید شما سوپری می ری که اجناسشو فی سبیل الله توزیع می کنه.آدرسشو به ما هم بده
  • ناشناس ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    یک شیشه عرق نعناع را در فروردین ماه از فروشگاه زنجیره ای 3 هزار خریدم و هفته گذشته 4500 خریدم چند درصد افزایش قیمت داشته است ؟!
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    پولی برای مردم مانده با این همه گرانی که بریم خرید هم کنیم
  • مهران ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    یک پماد موضعی ظرف 4 ماه گذشته از 7500 تومان به 11000 تومان رسیده کجا تورم تک رقمی شده است ؟!!!!!!
  • رسولي ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    بنزين گران نشده.؟گاز؛برق‘آب؛ نان؛گوشت؛برنج ايراني؛كرايه و... گران نشده اند؟ ويزيت پزشكان‘ هزينه هتلهاقيمت خودرو و... گران نشده اند؟ چرا الكي ميگن تورم تك رقمي شده؟ خدايي فقط ميوه امسال تابستان كمي ارزان شده آنهم بعلت بارشهاي مناسب وفراواني محصول كه از آنطرف كشاورز ناراضي است.
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    قیمت ها روز به روز گران ميشه و این تورم ها کلا الکیه....
  • ناشناس ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    میوه هم گران است گیلاس کیلویی 8000 تومان و زردآلو کیلویی 7000 تومان سال گذشته فقط هندوانه ارزان بود که امسال گران شده است .
  • مسعود ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    در حال حاضر نرخ تورم واقعی بالای 20 درصد است و مردم در خرید روزانه متوجه می شوند.
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    فیش حقوقی آقای نوبخت چقدر است؟؟؟؟ قیمت آب، برق، گاز، مواد غذایی، کرایه ها آیا افزایش پیدا نکرد؟؟؟؟؟؟؟
  • محمود ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    براتون گران حساب کردند دم در خانه ما 6هزار تومان است
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    آقای روحانی گفته بودند که معیار کاهش تورم جیب مردم است. اینم جیب مردم رو بیایید ببیند. قیمت شکر و مرغ و اقلام اساسی گران شده بعد آمارهای دیگر رو می دید و بهش فخر و مباهات هم می کنید؟!
  • عیالوار ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    بطری یک لیتری گلاب ----سه ماه پیش خریدم 7هزار الان همون مارک خریدم 13هزار ولی میگن تورم تک رقمی شده //روحانی بنده متشکرم هرچند بشما رای نداده بودم و نخواهم داد//از مشرق نیز سپاسگزارم
  • خ دزفولی ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    جناب نوبخت قدرت خرید مردم عادی بسیار پایین آمده چون درآمد چند صدمیلیونی نداریم .مردم عادی تورم را حس می‌کنند چون دریافتی کلان ندارند.متدبرید؟
  • عیالوار ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    اقای ریس جمهور بنظر شما معیار تورم جیب مردم است یا آمار بانک مرکزی و اقای نوبخت //؟
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    چرا دولتمردان میزان دارایی خود را اعلام نمیکنند ؟؟؟
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    تورم با گرانی فرق داره
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    من نمی خوام ازکسی دفاع کنم ولی انصافا اگر تورم طبق روال دولت احمدی نژاد پیش می رفت الان مرغ کیلویی بیست هزارتومان بود
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    تنها چیزی که تو این دولت ارزون شد گوجه سبز و چاقاله بود. چند ماه پیش کیلو پنجاه تومن بود دو ماه بعدش شد ده تومن. شاخص تعیین تورم هم یحتمل این اقلام بوده.
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    تورم برای مدیرانی که فیش های نجومی دارند تک رقمی شده ؟؟
  • ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    نوبخت که شخصا برای خریدمرغ مغازه نمیره تا بفهمه با حقوق معیشتی نمیشه زندگی را اداره کرد
  • ناشناس ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    جناب دکتر نوبخت از اردیبهشت تا حالا قیمت برنج اروگوئه درهر کیلودوهزار تومان گران شده یعنی از دوهزاروهشتصد تومان به چهارهزاروپانصد تومان رسیده واماقیمت مرغ از زمان دکتردرایام رمضان چندان پیشرفتی نکرده ولی بایدقبول کرد کسی که درکشور ما کمتر از سه میلیون حقوق درماه داشته باشد زیر خط فقراست
  • محسن ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    آقای روحانی و نوبخت و سایرین....سال ۹۶ تو انتخابات مشخص میشه که تورم دولتتون چند رقمیه!
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    وقتی چیزی از صنعت مرغداری نمیدونید مجبور به اظهار فضل نیستید. افزایش قیمت مرغ به دلیل کاهش تعداد جوجه یک روزه است که دلایل فنی داره ویکی از اون ها کاهش تعداد تخم مرغ های قابل جوجه کشی در گله های مادر و اجداد به دلیل گرمای هواست.
  • ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    باباي من 240.000.000 حقوقشه. تورم چي هس؟
  • ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    از وقتي به بچه هام گفتم گيلاس و زردآلو منقرض شده. اينها پلاستيكين جونم راحت شد. آقاي روحاني ووزير بهداشت بخورن نوش جونشون.
  • علیرضا ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    خدا را شکر در این دولت کاری شد که باعث افتخار و سربلندی این ملت است تورم تک رقمی باور نکردنی است من از آقای ظریف و روحانی تشکر می کنم که با وجود فتنه های زیاد برخی رسانه ها این چنین دل طرفداران خود را شاد کردند این عصبانیت مشرق به دلیل تک رقمی شدن نرخ تورم را نمی فهمم مگر شما مخالف آبادانی و پیشرفت کشور هستید؟؟؟آیا خجالت نمی کشید که از خوشحالی مردم ناراحتید؟
  • ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    به تو چه!!! مگر كسي از تو ميپرسه فيشت چقدره چي مخوري چي ميپوشي؟
  • ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    خفه
  • ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    روحاني مچكريم
  • ممدوح ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    برای مردم نمودار تورم وفلسفه گرانی رو نشون ندید تو بازار جنس ها ارزون شدن یا گرون؟ خلاص
  • ناشناس ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    کالای سبد خانوار کجا کاهش ویا ثبات قیمت داسته اند که نتیجه ان کاهش تورم باشد برنج،لبنیات،حبوبات،روغن خوراکی، شکروقند و دهها قلم دیگر چرا اغراق؟؟
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    زمان دولت قبل به طورنمونه بنزین 400تومان بود تورم 40درصد بود.الان بنزین 1000تومان است ( سایر اجناس نیز کم وبیش افزایش یافته) اماتورم تک رقمی شده خواهشا دوستان اقتصاد دان به این ابهام جواب بدهند
  • حسين ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    قيمت شكر وخرما قبل از ماه مبارك رمضان به ترتيب هر كيلو 23000ريال و70000ريالو حالا33000ريال و 100000ريال است اقاي ريس جمهور قبل از انتخابات فرمودند تورم جيب مردم و قدرت خريد انهاست نه امار هاي اعلام شده
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    مشرق کلا طرفدارات هم مثل خودتن. طرف فرق تورم و گرونی رو هموز نمی دونه بعد میاد اظهار فضل می کنه.
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    من از دولت مردی با وجدان یا اقتصاد دانی منصف عاجزانه خواهشمندم حقوق 1 میلیونی را برای یک ماه تقسیم بندی کنند برای خانوادهای 4 نفره قبلا دست شما را می فشارم
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    اینها مردم راچی فرض کردند گرانی بیداد میکنه بعد میگویند تورم یک رقمی خجالت بکش
  • بزرگمهر ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    بدبختی اینه که دولتمردان مایاتوفضازندگی می کنندیااجناس روزمره ی اونامفت درخونشون میره احتمال دومیش که می دونین بیشتره یادشهیدرجایی به خیراون شهیدشدوکیاببین جاش نشستن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس