کد خبر 609468
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تسویه بدهی دولت به بانک‌ها از محل تسعیر نرخ ارز بدعتی در حوزه اجرایی کشور است، گفت: دولت باید «لایحه جامع شناسایی و تسویه بدهی‌‌های دولت» را تقدیم مجلس کند.

به گزارش مشرق، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ردّ کلیات لایحه اصلاحیه قانون بودجه 95 در کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: دولت در لایحه اصلاحیه قانون بودجه چند پیشنهاد را تقدیم مجلس کرده است که یکی از این پیشنهادات مربوط به حذف بودجه 5 هزار میلیارد تومانی نیروهای مسلح است.

وی با بیان اینکه ما با حذف این بند از قانون بودجه 95 به شدت مخالفیم، افزود: وجود چنین بندی در قانون بودجه یک پیام به دشمنان این انقلاب دارد که نظام جمهوری اسلامی از موضع تقویت بنیه دفاعی کشور حمایت می‌کند، هر عددی از این محل محقق شود باید به نیروهای مسلح اختصاص یابد، حذف این بودجه بدین معناست که ما تقویت بنیه دفاعی کشور را قبول نداریم، دولت حق خرج کردن بودجه 1.7 میلیارد دلاری متعلق به نیروهای مسلح را نداشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به پیشنهاد دیگر دولت در این لایحه اصلاحیه مبنی بر تسعیر نرخ ارز و تسویه بدهی‌های دولت به بانک‌ها از این محل، تأکید کرد: تاکنون 3 بار چنین پیشنهادی به مجلس ارائه شده است، یک بار در سال 92 در دولت آقای احمدی‌نژاد چنین پیشنهادی تقدیم مجلس شد که نمایندگان با آن مخالفت کردند و 2 بار در قوانین رفع موانع تولید و بودجه سال 95 این پیشنهاد ارائه شده که در هر 2 بار مجلس با آن محالفت کرده است.

*تسویه بدهی دولت به بانک‌ها از محل تسعیر نرخ ارز بدعتی در حوزه اجرایی کشور است

پورابراهیمی با بیان اینکه روش‌های مناسب‌تری برای تسویه بدهی دولت به بانک‌ها وجود دارد، گفت: با تصویب چنین پیشنهادی در مجلس مبنی بر تسویه بدهی دولت به بانک‌ها از محل تسعیر نرخ ارز، بدعتی در حوزه اجرایی کشور ایجاد می‌شود و هر دولتی به خودش اجازه می‌دهد ارزش پول ملی کشور را زیر پا بگذارد که آثار عدم انضباطی مالی در اقتصاد یا به هم ریختگی اقتصاد را به دنبال خواهد داشت.

* تسویه بدهی دولت به بانک‌ها از محل تسعیر نرخ ارز با هیچ عقلی سازگار نیست

وی با بیان اینکه به واسطه عدم انضباط مالی در اقتصاد شوک ارزی به کشور وارد می‌شود، گفت: تسویه بدهی دولت به بانک‌ها از محل تسعیر نرخ ارز با هیچ عقلی سازگار نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بر همین اساس یادآور شد: این روش تسویه بدهی دولت به بانک‌ها یک اقدام کاملاً غیرکارشناسی است، ما با تسویه بدهی دولت موافقیم، اما روش پیشنهاد دولت در لایحه اصلاحیه قانون بودجه 95 را نمی‌پسندیم.

*دولت باید لایحه جامع شناسایی و تسویه بدهی‌‌های دولت را تقدیم مجلس کند

وی همچنین اعلام کرد دولت مکلف بوده طرح جامعی را برای تعیین تکلیف بدهی‌هایش به بانک‌ها ارائه دهد، پس از ارائه آن لایحه، مجلس در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند، دولت باید هر چه سریعتر «لایحه جامع شناسایی و تسویه بدهی‌‌های دولت» را تقدیم مجلس کند.

پورابراهیمی در بخش پایانی این گفت‌وگو با اشاره به دیگر پیشنهاد دولت در اصلاحیه بودجه 95 مبنی بر عدم قطع یارانه نقدی ثروتمندان، توضیح داد: مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه 95 مقرر کرده است از ابتدای تیرماه یارانه نقدی 3 دهک بالای درآمدی کشور حذف شود، اما دولت در اصلاحیه بودجه پیشنهاد حذف این زمان را مطرح کرده است، در صورتی که اگر زمان تعیین‌شده در قانون بودجه 95 درباره یارانه نقدی 3 دهک بالای درآمدی حذف شود، دیگر این یک حکم بی‌خاصیت می‌شود، لذا ما با این پیشنهاد دولت در اصلاحیه بودجه هم به شدت مخالفیم.

*سیستم متمرکز کارت سوخت نباید حذف شود

وی در پایان با اشاره به پیشنهاد حذف کارت سوخت در اصلاحیه بودجه، خاطرنشان کرد: ما با این پیشنهاد دولت هم مخالفیم، البته نمایندگان مجلس در مورد قیمت سوخت و بنزین مشکلی ندارند، دولت پیشنهاد بدهد، ما آن را بررسی می‌کنیم. اما سیستم متمرکز کارت سوخت که نظارت جامعی بر مدیریت مصرف سوخت کشور دارد، نباید حذف شود، چرا که در این شرایط دوباره قاچاق سوخت افزایش می‌یابد، کاهش میزان قاچاق سوخت به خاطر کاهش تمایل قاچاقچیان به قاچاق سوخت نیست، بلکه به خاطر پایین بودن تفاوت نرخ سوخت در کشور و خارج از ایران است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس