روز اول گردهمایی ملی دموکرات‌ها در حالی برگزار شد که شخصیت‌های سخنران سعی می‌کردند که لکه آبروریزی داخلی خود را با پررنگ کردن لزوم اتحاد و حمایت از هیلاری کلینتون پاک کنند.

گروه جهان مشرق- اولین روز گردهمایی ملی دموکر‌ات‌ها در حالی طی روزهای 25 تا 28 جولای به مدت 4 روز برگزار می‌شود که دموکرات‌ها، فیلادلفیا را به عنوان خاستگاه دموکراسی‌ آمریکا دانسته‌اند. قرار است که در این کنوانسیون شخصیتهای بزرگ عرصه‌های مختلف از سیاست تا هنر، سخنرانی کنند. همچنین هیلاری کلینتون طی یک مراسم سخنرانی رسما رای اعتماد وکلای انتخاباتی را می‌پذیرد و جشن کاندیداتوری نهایی وی برگزار می‌گردد.
 
موج اعتراض هواداران سندرز غوغا کرد 
 
 اولین روز گردهمایی ملی دموکرات‌ها، میهمان چهره‌هایی از عرصه‌های مختلف و سخنرانی آنها بود که در راس آنها نام میشل اوباما -همسر باراک اوباما- خودنمایی می‌کرد. نکته اینکه در حالی که گردهمایی با حضور نام‌هایی چون میشل اوباما پرآرامش و پرصلابت به نظر می‌رسید، توسط بسیاری از 1846 وکیل انتخاباتی حامی سندرز و هواداران وی به اردوگاه اضطراب و نگرانی بدل شد. میشل اوباما در سخنرانی خود به اهمیت حفظ اتحاد تا انتخابات سراسری 8 نوامبر تاکید ورزید و هیلاری کلینتون را شخصی دانست که آمریکا با ریاست جمهوری او رنگ سعادت را به خود خواهد دید و شکستن تابوی ریاست جمهوری یک زن توسط وی باعث خواهد که در فردای آمریکا زنان زیادی به خود شجاعت شرکت در انتخابات را بدهند. میشل اوباما ادامه داد: «من در خانه‌ای تاریخی زندگی می‌کنم که در دوره‌ برده‌داری توسط همین برده‌ها ساخته شده است. همین کسانی که امروز باید حق مساوی با سفیدپوستان داشته باشند. اجازه ندهید که کسی به شما بگوید که آمریکا بزرگ و باعزت نیست و باید دوباره آن را بزرگ و باعزت کرد. این کشور همیشه بزرگ و باعزت بوده و خواهد بود.
 
در روز اول نشست دموکرات‌ها، اکثر سخنرانان از بین نمایندگان مجلس و سنا، حزب دموکرات، و یا افراد هنری و عادی بودند که خود را در دوره‌ای از ندگی مرهون برنامه‌های خوب کلینتون و اوباما می‌دیدند. تفاوت برنامه دموکرا‌ت‌ها با جمهوریخواهان در اینجا مشخص می‌شد. در برنامه جمهوریخواهان شاهد این بودیم که از کهنه‌سربازان آمریکایی و کماندوهای قضیه بنغازی برای تحریک و همراهی اذهان عمومی در روز اول استفاده شد و در برنامه دموکرات‌ها، از یک خواننده دجار عارضه مغزی و یک دختربچه بیمار که خود را مرهون برنامه‌های مراقبت سلامت اوباما موسوم به «Obamacre» می‌دانستند، دعوت به حضور شده بود. در بین شخصیت‌های قوه مقننه، برخی از آنها اقدام به محکوم کردن ترامپ و جمهوریخواهان کردند و از مجموع سخنان آنان مهمترین بخشها مربوط به اهمیت خانواده در آمریکا، بازسازی ویرانه‌های ایجاد شده توسط جمهوریخواهان، تکریم ملت درست بر عکس ترامپ، دوری از هر گونه نژادپرستی ترامپی، و اعتماد به هیلاری کلینتون به عنوان معمار آمریکای نوین بود.
 
 نمایش حمایت و اتحاد دموکرات‌ها در عین آبروریزی داخلی
 
سناتور سندرز که اوضاع را اصلا مناسب نمی‌دید، با به روی سن آمدن، از وکلای انتخاباتی خود که به شدت به غش کردن وی به طرف هیلاری کلینتون و نامزدی وزیر خارجه سابق آمریکا اعتراض داشتند، درخواست کرد که موضع خود در انتخاب بین هیلاری یا ترامپ مشخص کنند. بنابر تحلیل اخیر روزنامه گاردین، این تهدید و اولتیماتوم کاملا نمایانگر وجود شکاف عمیق در بدنه حزب دموکرات‌ است. پس از تلاش سه دقیقه‌ای سندرز برای آرام کردن ولای انتخاباتی، وی ابراز داشت: «هر کس هر چه می‌خواهد برداشت کند اما ایده‌ها و کاریزمای رهبری هیلاری کلینتون به ما می‌گوید که او باید رییس جمهور بعدی آمریکا باشد».سندرز، از وکلای انتخاباتی طرفدار خود خواست تا منتظر «انقلاب سیاسی» خودشان در عرصه سیاست امریکا باشند.
 
موج اعتراض هواداران سندرز غوغا کرد
 
 
شایان توجه است که سیل بیشمار آن دسته از هواداران سندرز که مخالف هیلاری کلینتون هستند در خیابان‌های اطراف محل برگزاری گردهمایی تجمع کردند و خواستار رسیدگی به اعتراضشان شدند. این جمع عظیم که بسیاری از وکلای انتخاباتی سندرز در داخل سالن یا آنها همصدا بودند، به نام جنبش «یا سندرز یا شکست» شناخته شده‌اند. شدت اعتراض و استمرار آن به حدی رسیده بود که «سارا سیلورمن» کمدین ستاد سندرز با لحنی بسیار توهین‌آمیز این افراد را که اعتراض بحقی به فریبکاری اخیر «دبی واسر من شولتز» و دیگر رهبران حزب دموکرات (که پرونده کامل آن را می‌توانید از اینجا بخوانید) داشتند مورد خطاب قرار داد: «دیگر خودتان را مسخره‌ کرده‌اید. تمامش کنید و از هیلاری حمایت کنید». اعتراضات پیوسته ادامه شد و وقتی «مارسیا فاج» نماینده‌ دموکرات اوهایو در مجلس نمایندگان سخنرانی کرد، از آنجایی که صدایش به جایی نمی‌رسید، از کوره در رفت و خطاب به اعضای جنبش مذکور گفت: «من با شما محترمانه صحبت می‌کنم و از شما هم می‌خواهم که محترمانه با من برخورد کنید».
 
 موج اعتراض هواداران سندرز غوغا کرد
 
سخنرانی «الایجا کامینگز» -دیگر نماینده حزب دموکرات- هم در اثر سر و صداها دچار مشکل شد و دیگر سخنرانان حاضر در سالن هم این مشکل را تا آخر برنامه تجربه کردند. نکته جالب اینکه هر زمان یکی از سخنرانان نام هیلاری کلینتون را بر زبان می‌آورد، اعضای جنبش «یا سندرز یا شکست» اقدام به هو کردن وی و طرفدارانش اقدام به تشویق او می‌کردند و سالن کاملا حالت اغتشاش به خود گرفته بود.بسیاری از هوادارن سندرز برچسبی با شعار «ساکت شده» بر لب زده بودند. جو ناشی از دلشکستگی هواداران سندرز از کلاهی که کمیته ملی حزب دموکرات بر سر وی گذاشته است، آنقدر بر آنها حاکم بود که برخی از آنها در حین سخنرانی سندرز در حمایت از کلینتون، اشک می‌ریختند. گاردین در این مورد می‌نویسد: «آنها بر این باورند که سندرز تحت فشار سنگین دست‌های پنهان و قدرتمند رهبران و ذی‌نفوذان حزب قرار دارد و پیرمرد میانه‌رو را دیگر مجال فریاد کشیدن نیست.
 
{$sepehr_media_1676904_400_300}
 
 
در ادامه مراسم، برخی از اعضای ارشد کمیته ملی دموکرات‌ها مجبور به عذرخواهی از هواداران سندرز شدند و اطمینان دادند که دیگر تبعیضی در مورد نامزدهای انتخاباتی از آنها سر نزند. سپس، اوباما بر روی سن آمد و تمام تلاش خود را کرد که هیلاری کلینتون را شایسته‌ترین فرد برای ریاست جمهوری معرفی کند. دیگر شخصیت‌هایی که بر روی  سن آمدند، مدام بر این تاکید داشتند که گزینه‌ای بهتر از هیلاری برای ریاست جکهوری وجود ندارد و به صورت زیرپوستی به این اشاره داشتند که حتی اگر عده‌ای کلینتون را بد می‌دانند اما بین وی و ترامپ (بدتر) باید او را انتخاب کنند.
 

 موج اعتراض هواداران سندرز غوغا کرد
 
 
فاکس نیوز در اخرین تحلیل می‌نویسد: «بزرگان حزب دموکرات از سندرز به عنوان پیستون اطمینان و آرامش استفاده کردند. آنها می‌دانستند که گردهمایی ملی بدون سندرز دو چیز بسیار منفی برای آنها در پی دارد: اول اینکه گردهمایی مذکور خالی از وکلای انتخاباتی سندرز و هواداران وی خواهد بود که از قضا جمعیت بسیار زیادی هم هستند. دوم اینکه در صورت عدم وجود سندرز در گردهمایی، تنش و اغتشاش از سوی هواداران وی به اوج خواهد رسید و عملا آبروی دموکرات‌ها در نظر جمهوریخواهان و مردم آمریکا خواهد رفت. به اعتقاد نویسنده مقاله، سران دموکرات به هر طریق ممکن می‌خواهند دل سندرز که عملا او را دور زده‌اند را به دست آورند و صدور بیانیه از سوی سران کمیته ملی دموکرات‌ها در گردهمایی هم بارزترین نمونه آن است. سندرز، اکنون برای دموکرات‌ها ارزشمندترین چیز ممکن است و اگر نتواند که آن دسته از هواداران متنفر از کلینتون و یا مخالف با حرکت او در حمایت از کلینتون را با خود همراه سازد، می‌توان گفت که هیلاری و دموکرات‌ها عملا قافیه را به ترامپ و جمهوریخواهان در انتخابات ماه نوامبر خواهند باخت.
 
 
 
منابع:
 
https://www.demconvention.com/about-the-convention/
 
https://www.theguardian.com/us-news/2016/jul/26/bernie-or-bust-democratic-convention-hillary-clinton
 
https://www.theguardian.com/us-news/2016/jul/26/democrats-convention-day-one-philadelphia-drama
 
http://www.cbsnews.com/news/dozens-of-pro-sanders-demonstrators-cited-by-police-near-dnc/
 
http://www.cbsnews.com/news/democratic-convention/
 
http://www.foxnews.com/politics/2016/07/25/sanders-warren-appeal-for-unity-at-unruly-dem-convention.html
 
http://abcnews.go.com/Politics/dnc-kicks-off-chair-debbie-wasserman-schultz-gavel/story?id=40851427
 
http://sputniknews.com/us/20160726/1043615640/sanders-promise-continue-political-revolution.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس