کد خبر 608792
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶

ویلا پناهی، یک بنای تاریخی در خیابان انقلاب تهران، همچون خانه تاریخی توران تحت مالکیت کمیته امداد است، اما آیا قرار است این خانه هم به دور از تمام دغدغه‌های فرهنگی مثل خانه توران با خاک یکسان شده و بلندمرتبه‌سازی شود؟

به گزارش مشرق، کمیته امداد، ویلای پناهی در خیابان انقلاب را که توسط رولان مارسل دوبرل، معمار فرانسوی ساخته شده را می‌خواهد تخریب کرده و جای آن مجتمع تجاری بسازد.
 
ویلای پناهی در حدود سال 1317 هجری شمسی توسط این معمار معروف فرانسوی در خیابان انقلاب، حد فاصل خیابان وصال شیرازی و فلسطین، پلاک 1047 به سفارش اصغر پناهی یکی از پیمانکاران معروف دوره پهلوی ساخته شده است.
 
 
تاریخ در جغرافیای کمیته امداد جایی ندارد؟ +عکس

 
 
 
«رولان مارسل دوبرل» یکی از معماران فرانسوی است که در سال 1341 هجری شمسی ( اواخر دوره پهلوی اول) وارد ایران می‌شود. وی علاوه بر شرکت در تاسیس دانشکده هنرهای زیبا و ریاست یکی از آتلیه ها، ساختمان باشگاه دانشگاه تهران و دانشکده هنرهای زیبا را هم طراحی و نظارت کرد و در سال 1320 برای همیشه از ایران رفت.
 
دوبرول از سال 1315 همکاری‌اش را با وزارت معارف وقت آغاز کرد و از سال 1316 در سمت سر مهندسی در آنجا مشغول به کار شد. استادیوم 3 هزار نفره منظریه، توسعه پارک ورزشی امجدیه و طرح های مربوط به دانشگاه تهران عمده فعالیت‌های این وزارتخانه است.
 
 
 
تاریخ در جغرافیای کمیته امداد جایی ندارد؟ +عکس

ویلای پناهی ساخته این معمار فرانسوی که دارای ارزش تاریخی است متأسفانه تاکنون در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی کشور ثبت نشده است.
 
ویلا پناهی بعد از انقلاب مصادره شده و کمیته امداد، مالک آن می شود.
 
تاریخ در جغرافیای کمیته امداد جایی ندارد؟ +عکس


بنا به اعلام کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی، کمیته امداد در نظر دارد طرح بنایی سیزده طبقه را بزند هفت طبقه در سطح و شش طبقه در زیر صفر. در زمان پیرایش و ساماندهی خیابان انقلاب و اطلاع سازمان زیباسازی شهر تهران از تخریب این بنا، طی نامه‌ای به شهرداری منطقه 6 جلوگیری شد اما باید دید این بار برای این بنا چه اتفاقی می‌افتد؟
 
آیا قرار است ویلای پناهی هم مثل خانه تاریخی توران که دو شب پیش با خاک یکسان شد کاملاً تخریب شود و جای آن برج‌سازی شود یا اینکه این بار کمیته امداد تلاش خواهد کرد تا در پرونده کاری خود امدادرسانی به حفظ تاریخ را هم ثبت کند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مانترا ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    هر ساختمان وبنا که حدود نیم قرن از عمر ان بگذرد به نوعی تاریخی محسوب میشود چون نشان دهنده سبک و یا استایل معماری اندوره است در شهرهای ایران ساختمانهای بسیاری وجود دارد که دارای قدمت بیش ار اینهاست ومتاسفانه در معرض تند باد حرص واز ساخت وساز وتخریب بساز وبفروشها وشهرداریهاست و میراث فرهنگی هم منفعلانه نظاره گر است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس