کد خبر 636845
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه مرمت و بازسازی منزل جلال آل احمد و سیمین دانشور در حال انجام است، گفت: اقدامات حفاظتی از پروژه سیمین و جلال در شرایط بارندگی و فصل سرما صورت گرفته است.

به گزارش مشرق، علیرضا جعفری با بیان اینکه استحکام بخشی و بازسازی سقف منزل سیمین و جلال آغاز شده است، افزود: پس از طراحی و محاسبات سازه ای استحکام بخشی نقاط مربوط به تکیه گاه سقف مد نظر قرار گرفت.

وی با اشاره به قدمت حدود 60 ساله این بنا، افزود:در مرمت و استحکام بخشی سقف اصول علمی مرمت و بازسازی به دقت مورد توجه قرار دارد.

و ی با تاکید بر اینکه در مرمت این بنا همواره مبانی نظری مرمت ابنیه تاریخی به صورت علمی مد نظر قرار دارد، افزود: هدف اصلی ما ضمن مقاوم سازی و اصلاح موارد پر مخاطه ، با تاکید بر مداخله حداقلی برای حفظ اصالت بنا است.

جعفری با اشاره به مرمت انواع ترک ها، پوسیدگی ها و رفع فرسایش مصالح بنا و حذف عوامل آسیب رسان از جمله رطوبت و نشست پی است، گفت: اقدامات حفاظتی موقت برای مواقع بحرانی در سقف بنا نیز صورت گرفته است،تا این مجموعه فرهنگی در برابر عوامل جوی غیرمترقبه آسیب نبیند.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری گفت: برای جلوگیری از گسترش ترکها، حذف عامل آسیب رسان با کلاف کشی بر روی دیوارها باعث ایجاد یکپارچگی در فضای فوقانی سقف می شود.

جعفری با تاکید بر اینکه هدف ما حفاظت از تمامی بخشهای منزل سیمین و جلال است، تصریح کرد: در حال حاضر نیز عملیات استحکام بخشی سقف با حفظ اصالت بنا نیز در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل تغییر ظرفیت کاربری این بنا از یک منزل شخصی به یک بنا با کاربری عمومی(موزه) باید اقدامات لازم در راستای استحکام بخشی و مقاوم سازی آن صورت پذیرد، گفت: علاوه بر سقف استحکام بخشی سایر نقاط بنا نیز در حال انجام است.
به گفته مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران تدابیری اندیشیده شده تا تمامی مراحل مرمت ، با مداخلات بسیار محدود و حداقلی و در عین حال همراه با استحکام بخشی و ضرورت های لازم برای حفاظت از بنا همراه باشد.

وی با اشاره به اینکه مرمت و احیاء منزل جلال آل احمد و سیمین دانشور با توجه به ثبت ملی این منزل، بسیار با دقت و حوصله صورت می پذیرد، افزود: تلاش داریم تا استحکام بخشی و بازسازی سقف پروژه سیمین و جلال تا اواخر مهر ماه به پایان برسد.
 
در راستای توسعه فضاهای فرهنگی و هنری در سطح شهر تهران و با هدف باز زنده سازی خانه های مشاهیر و بزرگان و پاسداشت منزلت نویسندگان به عنوان پایه های فرهنگ و هنر در جامعه، منزل مسکونی جلال آل احمد و سیمین دانشور با مساحت420 متر مربع به تملک شهرداری تهران درآمده و مرمت و بازسازی آن در دستور کار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی قرار گرفته است.

خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد در بن بست ارض، در کوچه رهبری و خیابان دزاشیب قرار دارد که از سوی شهرداری خریداری شده و به زودی تبدیل به خانه موزه می شود و زیربنای این پروژه حدود 250 مترمربع و شامل 2 طبقه است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس