روسیه گناهکاری است که بی عدالتی را در ورزش جهان تجربه کرده است، این گزینه خوبی برای کشورهای گناهکار دیگر جهان بود تا بر او بتازند و قدرت رسانه ای خود را به رخ بکشند.

روسیه گناهکاری که مقابل بی عدالتی ایستادگی کردسرویس ورزش مشرق - سازمان های جهانی وابسته به عرصه ورزش مانند کمیته بین المللی المپیک و ستاد جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا)، مراکزی هستند که شاید اولین و آخرین ویژگی آنها را باید در استقلال عمل و بی طرفی جستجو کرد.

واضح است که یک سازمان جهانی و یا فدراسیون جهانی قرار نیست تحت تاثیر رسانه های جهان قرار بگیرد و با توجه به فضای حاکم بر جهان خبر تصمیم گیری کند. اما تا به حال به یاد دارید که شاهد تصمیم گیری مستقل و بی طرف یک فدراسیون جهانی بوده باشیم؟ می شود از این دست فیفا را مثال زد که پس از نیم قرن مدیران پیشین فرانس فوتبال آن هم پس از منحل شدن موقت فیفا و بازداشت عاملان فساد در عرصه های مختلف اعتراف کردند که در بسیاری از اتفاقات به ظاهر دموکراتیک فوتبال تاثیر مطلق داشته اند.

چیزی به آغاز المپیک 2016 ریو در خاک برزیل باقی نمانده و در چند ماه گذشته شاهد ویرانی دیوار استقلال المپیک بوده ایم. امنیت برزیل توسط ارتش این کشور تامین خواهد شد اما دولت متزلزل و بحران زده این کشور مجبور شد از آمریکا نیز در این رابطه کمک بگیرد، سوال اینجا است که این کمک در کل، بلاعوض بوده است؟

روسیه گناهکاری که مقابل بی عدالتی ایستادگی کرد

مشخص است که هرگز اینگونه نبوده و کاروان آمریکا منطقه ای از دهکده المپیک را که بر سر آن دعوا بود، به راحتی از آن خود کرد، در واقع کمپ و هتل باشکوهی که قرار بود به کاروان استرالیا برسد، اکنون با پرچم های آمریکا تزئین کرده اند و نارضایتی استرالیا از جای جدیدش بی دلیل نیست.

ماجرا آنقدر وسیع است که به راحتی می شود از این اتفاقات گذشت، قضیه روسیه مثالی دیگر است که در آینده باعث رسوایی های فراوانی خواهد شد.

مشکل از جایی آغاز می شود که مورد معرفی شده، یک قربانی مظلوم و بیگناه نیست که با همه توانش مقابل بی عدالتی کمیته بین المللی المپیک بایستد و بغضش تماشاگران را آزار بدهد، روسیه گناهکار است و مقامات ورزش این کشور نیز به خوبی به ماجرای دوپینگ ها اشراف دارند.

اما جزای این گناه چه بوده و چه باید باشد؟ افشای ماجرای دوپینگ یک دونده روس آن هم توسط یک زن خبرنگار به خودی خود عجیب بود، در واقع معمولا یک آزمایشگاه خبر دوپینگ یک ورزشکار را منتشر می کند نه یک خبرنگار که نه به زبان روس و حتی به زبان انگلیسی تسلط شایان ذکری ندارد.

سه ماه پیش، سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ در گزارشی اعلام كرد روسیه در صدر متخلفان دوپینگ در ورزش جهان در سال 2014 قرار داشته است. ایتالیا و هند به ترتیب در رده های دوم و سوم هستند. براساس گزارش موارد نقض قوانین ضد دوپینگ وادا در سال 2014، از مجموع هزار و 693 دوپینگ مثبت ، 148 مورد مربوط به روسیه بوده است. ایتالیا (123)، هند (96)، بلژیك(91)، فرانسه (91)، تركیه (73)، استرالیا (49)، چین (49)، برزیل (46)، كره جنوبی (43) مورد دوپینگ به ترتیب 10 كشور اول در این فهرست هستند.

روسیه در المپیك 2012 لندن در جدول مدالهای دوومیدانی بعد از آمریكا دوم شد. اما دوومیدانی این كشور به علت دوپینگ گسترده دولتی از حضور در رقابتها محروم شده است.

روسیه در ماجرای المپیک زمستانی هم به شدت تحت فشار بود، آمریکا و انگلیس با همه توان مطبوعاتی و رسانه ای خود علیه روسیه نوشتند و نوشتند و البته به هدف هم رسیدند. دیک پاوند بنیانگذار آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ درباره دوپینگی‌های روسیه در المپیک سوچی در آن تاریخ گفت: جواب کاملا مشخص است؛ روسیه نباید در بازی‌های المپیک ریو شرکت کند.

روسیه گناهکاری که مقابل بی عدالتی ایستادگی کرد

وی که سالها در کمیته بین‌المللی المپیک عضویت داشته، در این باره اظهار داشت: سازمان جهانی المیک این شانس را دارد که یک پیام درباره دوپینگ به روسیه ارسال کند. دوپینگ روسیه یک دوپینگ سیستمی بوده و فقط مربوط به ورزش نیست.

پاوند افزود: این اتفاق سیاسی است. حذف روسیه می‌تواند اعتبار المپیک و همین طور جنبش المپیک را بهبود ببخشد.

البته فرد مذکور تنها ده روز بعد اظهارات خود را در یک روزنامه محلی تکذیب کرد و گفت که در آن شرایط بسیار عصبانی بوده و اطلاعات مستندی درباره دوپینگ روسیه ندارد.

آمریکا و البته انگلیس هنوز هم از انتخاب روسیه به عنوان میزبان جام جهانی 2018 دلخورند و هر چند باعث و بانی آن را نقره داغ کردند اما به هر حال حکم صادر شده به قوت خود باقی است و به نظر نمی رسد به راحتی در این راه موفق باشند.

روسیه گناهکاری که مقابل بی عدالتی ایستادگی کرد

چند روز پیش بود که فیفا از آژانس جهانی ضد دوپینگ (وادا) خواست تا اطلاعات مربوط به فوتبالیست‌های روسیه که نام آنها در گزارش های اخیر مربوط به دوپینگ در روسیه آمده است را به آنها ارائه دهد. گفته شده که یک فوتبالیست خارجی که در لیگ روسیه بازی می‌کند از پنهان کردن دوپینگ سود برده است. همچنین در گزارش ها آمده که ویتالی موتکو، وزیر ورزش روسیه از این پنهان کاری ها آگاهی د اشته است.

کمیته‌ اخلاق فیفا با اعلام نگرانی از دوپینگ در فوتبال و دست داشتن مدیر ورزش روسیه در این امر درخواست کرده که اطلاعات دقیق در این رابطه به آنها داده شود.

اما روزها گذشت و بالاخره هم دادگاه عالی ورزش و هم CAS در این رابطه مجبور به صدور حکمی منطقی تر شدند. روسیه اجازه پیدا کرد در المپیک باشد و از این رویداد جهانی محروم نشد. این حکم البته بسیار سنگین بود و مشخص بود که نمی شود یک کشور را به خاطر دوپینگ در دو و میدانی به طور کلی از حضور در المپیک محروم کرد.

روسیه گناهکاری که مقابل بی عدالتی ایستادگی کرد

البته رسانه های برتیانیایی و آمریکایی ساکت نبودند و BBC یک روز پس از صدور این حکم نوشت: آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) از عدم محرومیت کامل ورزشکاران روسیه در المپیک 2016 ریو اظهار تاسف کرد. این آژانس به کمیته بین‌المللی المپیک توصیه کرده بود که تمام ورزشکاران روسیه را از شرکت در المپیک 2016 ریو محروم کند. اما کمیته بین‌المللی المپیک تصمیم گرفت تا محرومیت کامل را اعمال نکند و تصمیم را به عهده فدراسیون‌‌های جهانی هر رشته ورزشی بگذارد.

روسیه گناهکاری که مقابل بی عدالتی ایستادگی کرد

روسیه گناهکاری است که بی عدالتی را در ورزش جهان تجربه کرده است، این گزینه خوبی برای کشورهای گناهکار دیگر جهان بود تا بر او بتازند و قدرت رسانه ای خود را به رخ بکشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    0 0
    مشرق روس پرست
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    0 0
    فقط اواکس
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    0 0
    برید چند تا سوخو بگیرید از اینا
  • ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    0 0
    جالبه یه جور تیتر زدی انگار معصومیت از سر و روی ورزشکارای روس می باره!!! دپینگ کردند و به ورزش خیانت کردند. اون هم دپینگ سازمان یافته که مختص سیستم نظامی دیکتاتوری روسیه از جنگ سرد تا الان بوده! باید کل تیمش محروم میشد تا آدم بشند...
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
    0 0
    آخه خره! ایتالیا فقط 10 مورد کمتر داره. چرا نباید محروم بشه؟!!!
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
    0 0
    روسیه پوتین داره همون راهی که اتحاد جماهیر شوروی سابق میرفت میره. کشوری دیکتاتور زده، پر از فساد اداری و غارت گری، مملو از کسب عناوین ورزش با دوپینگ و ....
  • ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    0 0
    نابودی کشتی و وزنه برداری ایران هشت سال اخیر توسط همین روسها انجام شد که الآن خبر دوپینگشون از المپیک 2008 تا الان در کل جهان رسوایی به بار آورده..واقعا برای من جالبه شکسته شدن رکورد رضازاده توسط یه دوپینگی روسی در مشرق و کل رسانه های ایران تا 3 روز بازتاب پیدا می کنه فقط به دلایل سیاسی و حضور رضازاده در سیاست ولی خبر دوپینگ جمعی صدها ورزشکار روس در دو المپیک اخیر میشه معصومیت از دست رفته!!!!!!.....
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    0 0
    رسانه های کوبا هم همینطوری هستن غلام حلقه به گوش ارباب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس