بروس ریدل، دستیار ویژه رئیس‌جمهور آمریکا: «یک حمله اسرائیل علیه ایران می‌تواند یک درگیری منطقه‌ای از افغانستان تا نوار غزه را شعله‌ور کند. این برای آمریکایی‌ها و دولت اوباما یک فاجعه خواهد بود».

به گزارش مشرق، «عبدالحمید شهرابی» در روزنامه «وطن‌امروز»نوشت:

«یکی از موفقیت‌های برجام برداشتن سایه تهدید از سر مردم بود. پرونده ایران در شورای امنیت در چارچوب فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار داده شده بود که زمینه را برای حمله نظامی به ایران آماده کنند و حتی در این زمینه به تفاهم هم رسیده بودند. مذاکرات توانست بهانه برای تهدیدات را برطرف کند...».

این بخشی از اظهارات آقای روحانی در سالگرد توافق هسته‌ای ایران [برجام] است؛ همان تبلیغاتی که با ترساندن مردم در کنار وعده‌های زیبا و لولو جلوه دادن نامزد رقیب، راه را برای انتخاب ایشان به‌عنوان رئیس‌جمهور هموار کرد. یعنی ایشان کماکان بر همان طبل می‌کوبند.

طبق این تبلیغات، مذاکره‌کنندگان «تندرو» قبلی راه «تعامل با کدخدا» را بلند نبودند و به همین خاطر کشور را با «تحریم‌های شدید اقتصادی» و «تهدیدات واقعی جنگی» مواجه کرده بودند. ایشان این خطرات را یادآور می‌شدند و وعده می‌دادند با انتخاب ایشان مردم خواهند دید که چگونه هم چرخ سانتریفیوژها خواهد چرخید و هم چرخ اقتصاد، علاوه بر اینکه تهدیدات جدی علیه ملت نیز متوقف خواهد شد.

هدف از این نوشته، بررسی میزان موفقیت رئیس‌جمهور در تحقق بخشیدن به وعده‌های خود نیست، چرا که در این زمینه صدای معترضان در میان مستقبلان ایشان در کرمانشاه به مراتب رساتر از نقدهای ژورنالیستی منتقدان است. نوشته حاضر این ادعا را هم که برجام توانست تحریم‌ها را برطرف کند، مورد بررسی قرار نمی‌دهد، چرا که هر مشاهده‌گر منصفی با آنچه شنیده و دیده می‌تواند در این باره قضاوت کند.

لکن در ادامه این یادداشت صرفا یکی از ادعاهای آقای رئیس‌جمهور مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد و آن اینکه: «آنها» یعنی آمریکا و متحدان اروپایی‌اش «برای حمله نظامی به ایران آماده و حتی به تفاهم هم رسیده بودند».

در این بررسی هیچ‌گونه تحلیلی ارائه نخواهد شد و تنها به برخی نقل‌قول‌ها از مقامات آمریکایی درباره راه‌اندازی جنگ علیه ایران- که بسیاری از آنها در همان مقطع زمانی مورد اشاره آقای روحانی اظهار شده است- اکتفا می‌شود. بیایید با هم بخوانیم.

لئون پانه‌تا، وزیر اسبق دفاع آمریکا: «اگر قرار باشد به ایران حمله شود ایالات متحده به وضوح مورد سرزنش قرار خواهد گرفت و ما احتمالا با حملاتی که به پایگاه‌های نظامی‌مان خواهد شد هدف مقابله به مثل ایران قرار می‌گیریم و این حمله عواقب اقتصادی هم خواهد داشت که می‌تواند باعث وارد آمدن شوک به اقتصاد بسیار شکننده اروپا و اقتصاد شکننده اینجا، در ایالات متحده شود. این عواقب می‌تواند آنچنان باشد که ما شاهد افزایش سطح رویارویی به شکلی باشیم که نه‌تنها جان‌های بسیاری را به مخاطره می‌اندازد، بلکه من فکر می‌کنم می‌تواند خاورمیانه را درگیر منازعه‌ای کند که باعث پشیمانی ما شود».(1)

کلنل ویلکرسون، رئیس سابق نیروهای مسلح در دوران تصدی کولین پاور در وزارت کشور ایالات متحده:‌‌ «در داخل پنتاگون، چه افراد نظامی و چه غیرنظامی، من نمی‌توانم یک‌ صدا به نفع حمله به ایران پیدا کنم. ما نه‌تنها اسیر یک جنگ بی‌پایان خواهیم شد بلکه از این یکی ممکن است نیم‌قرن خلاص نشویم».(2)

گری سیک، تحلیلگر شورای امنیت ملی و دستیار اصلی دولت آمریکا در جریان اشغال لانه جاسوسی: «مطمئن‌ترین راه برای گرد‌هم ‌آوردن مردم ایران به دور این رژیم ... حمله یک قدرت خارجی است».(3)

پال پیلار، افسر خبره اطلاعاتی دولت آمریکا در امور خاورمیانه: «اگر قرار باشد تهدیدات جنگی به استفاده از نیروی نظامی بینجامد، از جمله عواقب فاجعه‌آمیزی که برای منافع ایالات متحده خواهد داشت این خواهد بود که باعث تضمین دشمنی نسل‌های آینده ایرانیان [با آمریکا] می‌شود و قوی‌ترین انگیزه را به ایرانیان برای ساختن یا تجدید ساخت توانمندی سلاح‌های هسته‌ای خواهد داد».(4)

رابرت گیتز، وزیر سابق دفاع ایالات متحده: ‌‌‌‌‌‌‌«به نظر من نتیجه یک حمله نظامی توسط ایالات متحده یا اسرائیل علیه ایران می‌تواند وحشتناک باشد و برای نسل‌ها موجب تعقیب ما در آن بخش از جهان شود. رهبران اسرائیلی برای عملیاتی که می‌تواند به منافع حیاتی آمریکا صدمات مهلک بزند، چک سفید در اختیار ندارند».(5)

رابرت گیتز در جایی دیگر اظهار داشته: «همانطور که ژنرال داگلاس مک‌آرتور اینچنین با دقت می‌گوید، هر وزیر دفاع آینده که به رئیس‌جمهور مشاوره دهد برای بار دیگر یک ارتش بزرگ زمینی آمریکا را به آسیا یا خاورمیانه یا آفریقا اعزام کند باید مغزش را مورد آزمایش قرار دهد».(6)

ژنرال آنتونی زینی، فرمانده سابق فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت‌کام): «فکر می‌کنم کسی که معتقد است این یک حمله تمیز خواهد بود و تمام خواهد شد و عکس‌العملی در بر نخواهد داشت، احمق است».(7)

نیکولاس برنز، سفیر و معاون سابق وزیر کشور در امور سیاسی در دوران جورج دبلیو بوش: «حملات هوایی بدون شک منجر به حمله نامتقارن ایران علیه ما در عراق، افغانستان و منطقه‌ای وسیع‌تر‌ خواهد شد، بویژه از طریق نیروهای نیابتی ایران، حزب‌ا‌ﷲ و حماس. این گفته معروف چرچیل را به یاد ما می‌آورد که وقتی یک جنگ شروع می‌شود، دانستن آن که چه زمانی تمام می‌شود غیرممکن است».(8)

آدمیرال جو سستاک، عضو سابق کنگره و آدمیرال بازنشسته نیروی دریایی آمریکا: «یک حمله نظامی علیه ایران، چه زمینی باشد و چه هوایی، باعث این می‌شود که آنچه بعد از اشغال عراق درباره تأثیر بر امنیت ملی ایالات متحده به وجود آمد، بازی بچگانه به نظر بیاید».(9)

بروس ریدل، دستیار ویژه رئیس‌جمهور و مدیر ارشد امور خاور نزدیک در شورای امنیت ملی آمریکا: «یک حمله اسرائیل علیه ایران می‌تواند یک درگیری منطقه‌ای از افغانستان تا نوار غزه را شعله‌ور کند. این برای آمریکایی‌ها و دولت اوباما یک فاجعه خواهد بود».(10)

کالین اچ‌کال، معاون سابق وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه: «یک ارزیابی واقعی از پیشرفت هسته‌ای ایران و اینکه یک درگیری احتمالا چگونه شکل خواهد گرفت، ما را به این نتیجه می‌رساند که اکنون زمان حمله به ایران نیست».(11)

آدمیرال فالن، فرمانده سابق فرماندهی مرکزی ایالات متحده:  «هیچ کسی که من از آن آگاه باشم فکر نمی‌کند که حمله نظامی به ایران، نتیجه مثبت واقعی خواهد داشت».(12)

از این نقل‌قول‌های مقامات سیاسی و نظامی آمریکا که اتفاقا مربوط به همان دوره مورد اشاره آقای روحانی است، فراوان است و این اظهارات نشان می‌دهد به شکرانه روحیه مقاومت ملت و توان دفاعی کشور طرح حمله نظامی به ایران بیشتر برای مقامات آمریکایی یک کابوس بوده است تا نقشه‌ای که درباره آن «به تفاهم هم رسیده» باشند.

البته این احتمال جدی وجود دارد که طرف‌های آمریکایی در مذاکراتی که با ما داشته‌اند چنین جرأتی پیدا کرده و از این قبیل تهدیدات هم کرده باشند، ولی اولا نباید لاف‌های دولتمردان آمریکایی را لزوما جدی گرفت و ثانیا، راه مقابله با تهدیدات قطعا امتیاز دادن از حقوق ملت نیست.  و نکته آخر اینکه آنچه عملا و واقعا مانع حمله نظامی آمریکا و اسرائیل به ایران بوده است، همان‌طور که اذعان مقامات آمریکایی در نقل‌قول‌های بالا هم نشان می‌دهد، توان دفاعی بالا و غیرقابل انکار ملت غیور ایران است و اینجاست که باید قدر سپاه پاسداران و نیروهای بسیج انقلاب اسلامی را دانست. دست‌شان درد نکند.‌‌‌‌‌‌‌‌
پی‌نوشت
1- بروکینز، 24/10/2012
2- ونیتی فیر، 02/03/2012
3- سی ان ان، 12/1/2011
4- شبکه امنیت ملی، 3/2/2011
5- ویرجینین پایلوت، 4/10/2012
6- کریستین ساینس مانیتور، 26/2/2011
7- پی‌بی‌سی، 4/8/2009
8- کمیته سنا در روابط خارجی، 6/5/2009
9- تینک پروگرس، 20/9/2011
10- وای‌نت، 3/11/2011
11- فارین افرز، 17/1/2012
12- واشنگتن تایمز، 24/2/2012
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 40
  • ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    حتی اگر حرف روحانی را بپذیریم که برجام خطر جنگ را از سر ایران دور کرده است این بدان معنی است که به زبان دیگر برجام به اندازه فتح ایران برای غرب مفید بوده است و به همان اندازه به ایران خسارت وارد کرده است.
  • قاسمی ازسمنان ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    خیلی جالبه . همه مستندات از حرفهای مسئول سابق ، معاون سابق ، رئیس ... سابق و ... یعنی کسانی که دقیقا نمی دانند در دولت چه تصمیماتی اتخاذ و اجرا می شود . همه حرفهای کوچک زاده و همه استناداتش همینطور است.
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    اگر امریکا و اسرائیل می خواستند به ایران حمله کنند به راحتی می توانستند و می توانند- منتها دنبال تربیت ایران هستند نه نابودی
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    آمريكا به گور امواتش مي خندد اگر قصد حمله به ايران را داشته باشد .
  • محمد ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    این که امریکا نمیتونه حمله کنه یا یا میخواست کنه خیلی مهم نیست مهم وضعیت دفاعی ماست این که بگیم اونا نمی خواستن خیلی ساده لوحانست بسسیاری از سران انگلیس فرانسه و اسزاییل گفتند قبل از توافق قرار بود حمله کنیم از قدیم گفتند دفع خطر احتمالی واجب است وطن امروز واسم خیلی جالب اخه وقتی اقای جلیلی رفت مذاکرات ترکیه برزیل و یک بینیه امضا کردند و بسیار خوشحال بود اما یک ماه بعدش قطع نامه دادن بر علیه ایران همین دوستانه هم طیف وطن امروز گفتند سایه جنگ دور شده اما حالا که توافق شده میگن نه در ر حال این قطع نامه جدید به مراتب از قبلی بهتر و باید از رییس جمهور و رهبری و تیم مذاکره تشکر کرد
  • رضا ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    امریکا اگه بخواد حمله کنه اول از همه پایگاههاش تو منطقه رو خالی میکنه احتمالا میبره وسط اقیانوس هند جایی که برد موشک ها ایران بهشون نمیرسه بعد از فواصل دور حتی از خاک امریکا با موشک ها قاره پیما و بالستیک برد بلند کل پالایشگاه ها و سکو ها نفتی و گازی و تاسیسات هسته ای رو موشک باران میکنه و به وقتش حجم عظیم نیرو هواییش رو علیه ایران میفرسته لطفا باز نیان شعار بدین و به بقیه اتهام غرب زدگی بزنید چون اونا تو دوره جنگ 8ساله هم بارها تاسیسات ما و متاسفانه هواپیما مسافربری ما رو زدن و همه هم میدونن که ناوهای ما رو فرستاد ته دریا همیطور یک فانتوم البته با جنگنده عربستانی. پروزه جنگ مثل جنگ ایران و عراق نیستش(تا وقتی با موشک و جنگنده هاش پایگاه ها و تاسیسات مختلفمون رو یکی نکنند نیروی زمینی اعزام نمیکنن. منم دوست دارم ایران قوی تر باشه ولی تلخه حقیقت . بازم مرگ بر امریکا
  • ناشناس ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    نکنه فکر میکنه ایران اسلامی هم مثل عراق وافغانستانه به خدا کوچکترین اشتباهشان به ویران شدن استان اخرش تمام می شود ما ایرانیها هر چقدر در کشور مشکل داشته باشیم در زمان جنگ اتحادمان با حکومتمان یکیست پس باید مواظب حرف زدنشان باشند.
  • ارمان ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    همه اینا که گفتی درست ولی ما یک برگ برنده داریم اونم اسرائیل اگر می تونه مناطق اشغالی خالی کنه اون موقعه شاید بتونه به ایران حمله کنه
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    باشه....
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    ی بار ی تو دهنی نظامی بزنید به آمریکا که دیگه از این حرفهای .... نزنن
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    آمریکا مگر دیوانه است که به ایران حمله کند چه دشمنی بهتر از ایران برای آمریکا دشمنی کاملا بی آزار که آمریکا از کنار آن کارخانجات اسلحه سازی خود را گسترش میدهد
  • یوسف بهلولی ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    با سلام خدمت اون برادرم که میگه امریکا پایگاههاشو میبره فلان جا و بهمان جا اولا اسرائیل نابود میشه ثانیا هر انسان عاقلی میدونه فناوری پرتاب ماهواره و حامل اون رو ساختن در برد موشک یعنی چی حالا طرف بره زیر بال سیمرغ و در مورد جنگ تحمیلی و دستان خالی دلاورای ما باز هم بی نتیجه نبود و نمونه اون شهید نادر مهدوی با یه قایق ده متری اونا رو تو دنیا بی آبرو کرد پس اخوی نه بترس و نه از روی ترس تحلیل کن و بدان تازه خدا با ملت ایرانه و تازه اگه اینی باشه که شما میگی من بازم حاضرم تکلیفم رو انجام بدم و شهادت آرزوی ماست و بقول امام بالاخره که باید نیروی زمینی بفرستی تا اون موقع هم تونلامون آماده است . ویتنام رو که آمریکایی ها خوب یادشونه. مگه نه بچه ها!!!!!!! ای آمریکای نادون دروغ پرداز بیا تا به همه ثابت کنم تو یه مشت احمق دارن هدایتت میکنند و از خانه عنکبوت سست تری.
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    جنگ نفت و کنترل خلیج فارس و به تبع آن یمن و باب المندب و مناطق شرقی عربستان و ... آمریکا نمیتواند منطقه را خالی کند چون کارش تمام میشود
  • سروش ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    ای کاش این رنگ منفی رو زرد میکردند تا منفی بده ها از ترس کدخدای خودشون بدونند که زرد کردن .
  • سروش ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    قرار بوده سرزمینی رو که به یهودیهای میدن در آفریقا باشه اگر آمریکا ایران امروز رو در تخیلش گنجونده بود همون آفریقا رو برای این رژیم منحوس در نظر میگرفتند تا ایمن باشه. اون جنگنده عربستانی رو که فرمودید فقط رنگش مال نیروی هوایی عربستان بود و پرچمش همه خلبانهاش آمریکایی بودند.
  • کیومرث ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    آقا آرمان .امریکا به وقتش به خاطر قدرت قید همه چی رو میزنه و اسرائیل رو هم نابود کنیم ککش نمیگزه چون میتونه یه کشور دیگه مثل اسرائیل برای خودش جور کنه
  • پويا ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    وقتي رهبر انقلاب فرمودند كه دوران بزن درو گذشته پس حتماً پشتش محكمه كه اين حرف رو زده ، پس يه عده ترسو دائم حرف از حمله آمريكا نزنند، بهتره آدمهاي ترسو خفه بشن و يه نگاهي به ملوانان آمريكايي بندازند ببينند چطور از هيبت ايران به گريه افتادند خداوند ترس از ايران رو خيلي بيشتر از قدرت نظامي كشورشان به دلشان انداخته خواهشاً يه عده مثل پيره زنها كمتر حرف از قدرت آمريكا بزنند، اگه جرات جنگيدن ندارند پس خفه شوند ...
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    بله حق با رضاست. تازه اونا انواع بمب ها اتمی وهسته ای گاز اعصاب بمب خلاءو صدها مدل سلاح نامتعارف جنگی هم دارن هم اینکه نیرو هوایی ایران حقیقتا هیچ شانسی برابر نیروهوایی امریکا نداره و آسمون کشور در عرض یک ساعت تسخیر میشه
  • غلام شیش لول بند ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    چجوری مثلا میخوای یه استان یا همون ایالت شون رو نابود کنی؟هیچ فناوری نظامی نداریم که بتونیم به خاک امریکا برسیم. با موشک 2000کیلومتر برد میخوای بزنی تو 3تا قاره اونور تر؟
  • امیر ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    اگر قرار نبود امریکا حمله کنه نرمش قهرمانانه چرا انجام دادید
  • مهدی ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    دوست عزیز آقا رضا، یه جورایی حرفت درسته(تقریبا) اما فک کنم از زیر ساخت های نظامی اقتصادی و سیستم های مدیریتی آمریکا ، که طی 15 سال اخیر ، گرداگرد ایران ، برای کنترل ایران و منطقه ساخته شده رو بهش اشاره نکردی یا بهتره بگم خبر نداری ، مثل انواع ذخیره گاه های تسلیحاتی سری یا آشکار، سرمایه های روزمینی شرکت های چند ملیتی،و از همه "مهمتر"همه ی انبار ها و ذخیره گاه های نفتی منطقه که اگه نابود بشن ،حقیقتا نه تنها آمریکا بلکه کل دنیا عزادار میشن...آره برادر من شما خبر نداری
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    گور امواتش را هم خواهیم دید وقتی در سوراخ موش قایم شدی
  • رضا ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    حرفت درست آرمان ولی در اون صورت که گفتی شک نکن اسرائیلی ها هم ساکت نمیشینن اونا در این صورت فلسطینی ها رو میارن و به عنوان سپر انسانی استفاده میکنن. شک نکن اسرائیلی که رو مردم بی دفاع غزه بمب ها ممنوعه میریزه و کل قوانین بین المللی رو زیر پا میزاره و ریس جمهور وحشی داره هیچ ابایی ندارن که از سلاح اتمی استفاده کنن علیه ما چون جمعیت شون و سعت کمی داره میدونه که برای دفاع باید دست به دامن سلاح اتمی بشه
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    ترس نیستش آدم عاقل همیشه جانب احتیاط رو میگیره.
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    با کامنت رضا موافقم. دوستان اینم ببینید که عراق هم علیه ما بمب شمیایی و رادیو اکتیو بسیار استفاده کرد دیگه صد رحمت به امریکا و اسرائیل .
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    باشه سروش اصلا تو مرد عنکبوتی و تو هالک و بتمن و...
  • علیا ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    کلا از نظر امثال سروش هرکی واقع بین باشه ترسوئه. خودش لابد یه پا ابر قهرمانه مردک
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    به خاطر خیانت عناصر خود فروخته داخلی
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    خوب چه بکنند؟ همه چیز در دولت فعلی محرمانه است!!
  • مهدی ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    البته به پایگاه هاش که باید از منطقه ذورشون کنه، شما اسراییل رو هم اضافه کن که پیشاپیش باید از رو نقشه محوش کنه! + بستن تنگه هرمز و زدن سکوهای نفتی عربستان و ... که کل غرب رو از لحاظ انرژی به دویست سال قبل برمیگردونه + حزب الله و... +... "واقع بینی" فقط به دیدن قدرت طرف مقابل نیست...
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    خدا از جهل نجاتت بده
  • مقتدر ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    اگر جنگی پیش بیاد واقعا برای ما جای نگرانی نیست, چون اینجا سرزمین ماست و ما در مقام دفاع از خودمان خواهیم جنگید, و این دفاع منجر به کوتاه شدن دستان آمریکایی ها از منطقه ما و فرار اسراییلی ها خواهد شد, ما متقارن نمی جنگیم پس از ناو و جنگنده نمی ترسیم ,مگر آنکه بخواهند از سلاح هسته ای استفاده کنند که آنوقت با یک جنگ جهانی هسته ای مواجه می شوند.
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    چه فکر بازی ! چشم نخوری
  • محمد حجت ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    فقط حرف امام [آمریکا هیچ غلطی نمی تواند کند]
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    خیلی خری عزیزم. آمریکا حاضر است هزاران شهروند خودش کشته شوند اما یک خراش به یهودیهای شاغل در برجهای دو قلو وارد نشود! احمق اگر آمریکا حمله کرد چاره اش زدن چهار تا موشک به اسراییل است. اما من من از ته دل آرزوی جنگ دارم. چرا که در جنگ نامردها را می شود رو ریخت. ضمنا ترجیح می دهم که اگر قرار است جمهوری اسلامی نابود شود به دست دشمن خارجی نابود شود به جایاینکه خودش از درون استحاله شود. اما مطمئنم که ناتو و آمریکا و همه قدرتهای پفکی دنیا هیچ گاه جرات حمله به هیچ کشوری را ندارند مگر آنکه آن کشور در مقابلشان ضعف نشان داده باشد یا بخشی از ملت جلوی آنها ابراز ضعف کرده باشند یا اپوزوسیون چراغ سبز به آنها نشان دهد. نگاه کنید به حملات و جنگهای آمریکا. چرا آنها هرگز جرات حمله به کره شمالی و حتی کوبا را نداشتند؟ چون وقتی دشمن احساس کند ملتی مستحکم است و نمی توان بر آن سلطه یافت هرگز حمله نمی کند. حتی تحریمهای نفتی و بانکی آمریکا علیه ایران هم وضع نشد مگر بعد از فتنه 88، یعنی وقتی که به شنیدن صدای مخالف و تغییر در ایران امیدوار شدند. پس تنها تقاضای ما از شما ترسوها و جان دوستها این است که اگر واقعا کشورتان و جانتان را دوست دارید الکی دلسوزی نکنید و خفه شوید و بگذارید تا صدایی جز صدای اتحاد و اقتدار و اعتماد به نفس از ایران و ایرانی شنیده نشود. در آن صورت جنگی هم در کار نخواهد بود و شما هم می توانید به زندگی بی ارزش خود ادامه دهید.
  • ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    تربیت ایران خخخخخخخخخخخخخ کلی خندیدم دمت گرم
  • ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    خدايا مرگ ظالمان را به. ما نشان بده
  • معلم ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    باید دست آوردی برای برجام بتراشند چه بهتر از این که بگویند امریکا قصد حمله داشته امریکا به هر ملتی که بتواند حمله می کند و برای او اصلاح طلب غیر آن معنی ندارد ؟ این حرف یادآور آن قصه است که طرف می گفته اینجا وسط زمین است اگر قبول نداری بیا متر کنیم متاسفانه عده ای دیگر آن صداقت زمان انقلاب را ندارند. و دیگر حرفشان خدمت به مردم و کار برای خدا نیست بلکه منافع گروهی خودشان را دنبال می کنند اکنون بحث سهم خواهی است سهم از سفره ی انقلاب ؟
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    دوستان مشرقى بهتر است برويد كتاب خاطرات ديك چنى را بخوانيد تا بفهميد تا مرز جنگ رفتيم يا نه
  • ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    آمریکا هیچ غلطی نمی تواند کند
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    مشکل علیا و امثالش هم این است که ترسشان را پشت نقاب واقع بینی پنهان میکنند البته ماسک زنها بهتر جواب میدهد
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    شما هم خاطرات هیلاری را بخوان که باعث و بانیش را بشناسی همان مزدوران مشاور
  • پويا ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    ابله ! چرا آمريكا و متحدانش كل منطقه رو شخم زدند ولي جرات حمله به ايران رو ندارند ، جوابي داري ؟
  • پويا ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    جناب ناشناس از سوئد ، بدون شك تمام حرفهات منطقي و كاملاً درسته ، آمريكا اگه توانايي حتي نابودي كشورهاي ضعيف رو داشت در اوج خريتش كه ابرقدرت بود از پس ويتنام بر ميآمد
  • مهران ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    احسنت گل گفتی.
  • ناشناس ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    امریکایی ها بارها گفته بودند که جایگزین عدم توافق جنگ نیست .
  • ناشناس ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    برای برجام بی فرجام دستاورد سازی می کنند.
  • سید ناصر ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    به هرحال جنگ خوب نیست ولی امریکا رو هم بزرگ نکنید او حتی تو باتلاق افقانستان گیر کرده غلط میکنه با کشوری جنگ کنه که هشت سال باتمامشان با دست خالی جنگیده وحالا هم تجربه داره و قوی ترشده تحلیل گرهای خودشان میگن نمیتونیم ولی تعجبه که بعضی هموطن اونو بزرگ میکنن
  • ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    0 0
    آفرین
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    0 0
    آورام نوام چامسکی رو میشناسی؟ یکی از مشهورترین روشنفکران زنده دنیا و استاد دانشگاه MIT یه جمله مشهور داره درباره آمریکا. میگه: این گرگ پیر تنها به کسانی حمله میکند که مطمئن است هرگز نمیتوانند از خود دفاع کنند. آمریکا اگر عرضه داشت عراق رو نگه میداشت و لبنان و سوریه و یمن رو از دست ما در می آورد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس