کد خبر 608190
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۴

حزب‌الله لبنان پس از جنگ یک ماهه با اسرائیل در ژوئیه 2006 با بازسازی و تجدیدقوا به یکی از قدرتمندترین گروه‌ها در خاورمیانه بدل شد.

به گزارش مشرق، وبسایت بی‌بی‌سی در تحلیلی نوشت: طی یک دهه گذشته گروه حزب‌الله نفوذ  خود در لبنان را افزایش داده و علاوه بر این در جنگ داخلی سوریه نیز درگیر شده است.  حزب‌الله از یک گروه سیاسی با قدرت محدود به یک بازیگر سیاسی نیرومند بدل شده است. در اواخر سال 2006  با رهبری مجموعه‌ای از حرکات اعتراضی خواهان افزایش قدرت در کابینه دولت لبنان شد.
 
گروه حزب‌الله از نظر نظامی نیز دچار تحول مهمی شده و با دخالت در جنگ داخلی سوریه قابلیت‌های جدیدی بدست آورده و صفوف خود را گسترش داده است. در نتیجه، تمرکز فعالیت‌های این گروه دیگر صرفا روی لبنان و اسرائیل نیست.
 
تخمین زده می‌شود که زرادخانه سلاح‌های سنگین این گروه از 33 هزار موشک و راکت قبل از جنگ 2006،  اکنون به 150 هزار افزایش یافته است به همین ترتیب تخمین زده می‌شود نفرات این گروه که در سال 2006  چند هزار نفر بود، اکنون بالغ بر 20 هزار نفر است.
 
از سال 2011 به این سو در نتیجه حمایت حزب‌الله از حکومت مورد حمایت ایران در سوریه، که مسیر اصلی تامین تسلیحات حزب‌الله است، نیروهای این گروه تجارب رزمی چشمگیری کسب کرده و با طراحی نظامی روسیه نیز آشنا شده‌اند. گروه حزب‌الله در عین حال شبه نظامیان طرفدار ایران در عراق و یمن را آموزش می‌دهد.
 
بی‌بی‌سی می‌نویسد: تنش بین حزب‌الله لبنان و حکومت‌های عربی تشدید شده است. اکثر حکومت‌های عربی این گروه را به خاطر «ماجراجویی» در جنگ سال 2006 با اسرائیل محکوم کردند. با این وجود هنوز هم به خاطر مبارزه با اسرائیل یا «دشمن‌مشترک»  در افکار عمومی جهان عرب حمایت قابل توجهی دارد.
 
در سال 2016 یک دهه پس از جنگ 2006 جامعه عرب، شورای همکاری خلیج‌فارس و سازمان همکاری اسلامی حزب‌الله لبنان را یک سازمان «تروریستی»  اعلام کردند.
 
روابط حکومت عربستان، که در لبنان از یک ائتلاف سیاسی مخالف حزب‌الله حمایت می‌کند، با این گروه بشدت تیره شده است.
 
حزب‌الله به استفاده از رسانه‌ها به عنوان یک ابزار ادامه داده است. در ژوئیه 2006،  حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان از بینندگان المنار، شبکه تلویزیونی این گروه، دعوت کرد صحنه‌های غرق شدن کشتی نظامی اسرائیلی در آبهای نزدیک به سواحل بیروت را تماشا کنند.
 
از آن زمان این گروه یک استراتژی همه‌جانبه برای پوشش خبری بحران‌های منطقه‌ای به اجرا گذاشته و همزمان طرفداران آن در شبکه‌های اجتماعی به شدت فعال شده‌اند.
 
این گروه با اجرای طرح موفقیت‌آمیز  تاسیس موزه‌ای مربوط به جنگ با اسرائیل در جنوب لبنان توانسته است توجه ساکنان منطقه و حتی توریست‌ها را جلب کند.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    زنده باد حزب الله لبنان ، ننگ برخائنان عربی و دشمنان عبری.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس