تولیت آستان علوی از کارگاه آبکاری و روند پیشرفت پروژه ترمیم خشت‌های مطلای گنبد مطهر علوی بازدید کرد.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، حجت الاسلام والمسلمین سید نزار حبل المتین تولیت آستان قدس علوی با حضور در محل پروژه ترمیم گنبد مطهر بارگاه مطهر علوی از اتمام پنجاه درصد این پروژه خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین حبل المتین با تجلیل از زحمات متخصصان و کارشناسان ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: بیش از 50 درصد از روند طلاکاری گنبد مطهر به انجام رسیده و ما بقی پروژه در آینده نزدیک به اتمام خواهد رسید.

 پروژه ترمیم گنبد حرم حضرت علی(ع) به کجا رسید؟ +عکس

تولیت آستان علوی افزود: علیرغم اینکه مدت زمان در نظر گرفته شده برای اجرای پروژه محدود است اما همواره سعی داریم در اجرای پروژه هایی از این قبیل که شامل آثار تاریخی وهنری عمارت حرم مطهر می‌باشد عجله ای صورت نگیرد واز کیفیت کار کاسته نشود ودر روند طلاکاری بر کیفیت طلا وشیوه طلاکاری و مقاوم بودن آن در برابر گرمای شدید تاکید می کنیم.

 پروژه ترمیم گنبد حرم حضرت علی(ع) به کجا رسید؟ +عکس

وی اظهالر کرد: با اینکه محل اجرای پروژه در مکانی مرتفع قرارداشته و عواما اجرایی در گرمای شدید مشغول به‌کارند اما با این وجود روند پیشرفت طلاکاری وترمیم به خوبی رو به اتمام است.

 پروژه ترمیم گنبد حرم حضرت علی(ع) به کجا رسید؟ +عکس

همچنین حسن پلارک رئیس ستاد بازسازى عتبات عالیات به عنوان مجرى این پروژه اظهار داشت: 50 در صد پروژه به پایان رسیده و بیش از 55 درصد قطعات فلزی در کارگاه ویژه طلاکاری شده اند و با وجود گرمای شدید اما به لطف الهی روند سیر پروژه بدون وقفه ادامه دارد وامیدواریم طى چهار ماه آینده و همزمان با ایام خجسته ولادت رسول اکرم (ص) در ماه ربیع الاول از گنبد مطهر رونمایی شود.

پلارک خاطر نشان کرد: خشتهایی که برای طلاکاری در نظر گرفته شده اند 9 هزار خشت بوده وتا کنون طلاکاری 4هزار قطعه به پایان رسیده وابعاد هر کدام 22 سانتیمتر در 32 سانتیمتر می باشد ومساحت باقیمانده شامل 5 هزار خشت می باشد.

 پروژه ترمیم گنبد حرم حضرت علی(ع) به کجا رسید؟ +عکس

براساس این گزارش، پروژه مرمت و بازسازی گنبد حرم امام علی(ع) از ابتدای نیمه دوم سال۹۴ به ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خوزستان واگذار شده است.طبق برآورد انجام شده مجموع خشت‌های روی گنبد حرم مطهر حضرت امام علی(ع) که از جنس ورق‌ مس با روکش طلا می‌باشد، حدود ۱۰هزار قطعه است که پس از گذشت ۳۰۰سال و به دلیل عوامل فرسایشی نیاز به ترمیم و بازسازی دارد.

 پروژه ترمیم گنبد حرم حضرت علی(ع) به کجا رسید؟ +عکس

براساس سند تاریخی حک شده بر روی گلدانی گنبد حرم مطهر، این خشت‌های تاریخی، سه قرن پیش به دست استادان زرگری ایرانی ساخته و روی گنبد مطهر نصب شده بود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • لور قهرمانِ خوزستان ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    شاه عرب، ای به قربانِ حرمت..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس