کد خبر 607714
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۵

تنها ۱۳ درصد از کل مشمولان غایب در کشور پس از واریز پول موفق به دریافت کارت پایان خدمت شده اند و بیش از ۸۷ درصد مشمولان غایب از این طرح استفاده نکرده اند.

به گزارش مشرق، آمار های رسمی نیروی انتظامی نشان می دهد از زمان اجرای این طرح از سال گذشته تا کنون 200 هزار کارت معافیت صادر شده است. به عبارت دیگر تنها 13 درصد از کل مشمولان غایب در کشور پس از واریز پول موفق به دریافت کارت پایان خدمت شده اند و بیش از 87 درصد مشمولان غایب از این طرح استفاده نکرده اند.

 طرح جریمه مشمولان غایب یا همان خرید خدمت سربازی برای مشمولان غایب بالای هشت سال از جمله طرح هایی بود که به نظر می رسید با استقبال بالایی مواجه شود، اما ظواهر نشان می دهد اینگونه نشده است.

به گزارش خبرآنلاین، هم اکنون براساس آمار رسمی در کشور، بیش از یک و نیم میلیون نفر از جوانان 18 تا 35 سال جز مشمولان غایب به حساب می آیند. اما آمار های رسمی نیروی انتظامی نشان می دهد از زمان اجرای این طرح از سال گذشته تا کنون 200 هزار کارت معافیت صادر شده است. به عبارت دیگر تنها 13 درصد از کل مشمولان غایب در کشور پس از واریز پول موفق به دریافت کارت پایان خدمت شده اند و بیش از 87 درصد مشمولان غایب از این طرح استفاده نکرده اند. آماری که می تواند تایید کننده این واقعیت باشد که طرح جریمه مشمولان غایب یا طرحی شکست خورده است یا طرحی است که با استقبال بسیار سرد مخاطبان آن مواجه شده است.

علاوه بر این پیش‌بینی کمیسیون تلفیق مجلس در اواخر سال 1393 از درآمد سه‌هزارمیلیاردتومانی دولت از محل اخذ جریمه مشمولان غایب سربازی در سال٩4 خبر می‌داد، افزون براین دولت در لایحه بودجه سال 1394 پیشنهاد داده بود تمام درآمدهای حاصل از اعطای معافیت‌های مشمولان به‌حساب خزانه‌داری کل کشور واریز و تا سقف یک‌هزارمیلیاردتومان آن نیز صرف تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح شود.

افزون بر این ستاد نیروهای مسلح در مرحله نخست این طرح پیش بینی کرده بود که حدود500 هزار نفر در این طرح ثبت نام کنند و حالا بعد از سه دوره از اجرای آن تنها 200 هزار نفر شرکت کرده اند و کارت پایان خدمت دریافت کرده اند. حتی اقساطی کردن این طرح نیز به نظر می رسد موجب استقبال گرم از آن نشده است و هنوز از پیش بینی های ستاد کل نیروهای مسلح فاصله دارد.

در مرحله اول چه گذشت؟

در مرحله نخست این طرح که از اول بهمن ماه 1393 تا شهریور ماه 1394 طول کشید،براساس اعلام سردار کمالی بیش از 288هزار نفر در این طرح ثبت نام کردند و کمتر از نیمی از آنان یعنی 130 هزار نفر اقدام به واریز وجه و دریافت کارت پایان خدمت کردند.

در میان 7 هزار نفر واجد شرایط بهره مندی از اجرای این طرح نبودند و حدود 20 هزار نفر نیز به دلیل نقص در پرونده موفق به پیشبرد تقاضای خود نشدند.

اما آنچه می توانست پاسخی برای استقبال سرد یا گرمی از این طرح در نخستین قدم از اجرای آن باشد، جمعیتی در حدود 131 هزارنفری بود که به گفته سردار کمالی در آن مقطع اقدام به واریز پول نکرده بودند.

به عبارت دیگر از جمعیت 288 هزار نفری که ثبت نام کرده بودند، 130 هزار نفر پول را واریز کرده بودند، 7 هزار نفر مشمول این طرح نشده بودند، 20 هزار نفر دارای نقص در پرونده بودند و جمعیتی حدود 131 هزار نفر پول پرداخت نکرده بودند.

اما آنچه استقبال سرد از این طرح در مرحله نخست را ثابت می کند این است که پس از اجرای مرحله نخست و مرحله دوم بازهم گروهی اقدام به واریز پول نکردند و براساس می تواند گفت بخش زیادی از این افراد قید خرید خدمت سربازی را زدند.

سربازی نیاز به تحول دارد؟

اما در این گیر و دارد طی یک ماه اخیر، حادثه تصادف اتوبوس سربازان در نی ریز فارس، بخش زیادی از احساسات عمومی را جریحه دار کرد و آنچه بیش از همه واکنش ها در شبکه های اجتماعی را حول محور خود جمع کرده بود، انتقاد از شکل کنونی خدمت سربازی بود.

در ضرورت خدمت سربازی برای کشور ایران با موقعیت ژئوپلوتیک خاص خود کم تری کسی شک دارد، اما آنچه انتقادات از سربازی را بیش از پیش می کند شکل کنونی آن است.
مردان ایرانی به خصوص آنهایی که روزی استرس تقسیم نیرو برای حضور در دوره آموزشی را تجربه کرده اند، با پادگان 05 کرمان آشنایند.

سربازان عموما پادگاه 05 کرمان، پادگان عجب شیر و گیلان غرب کرمانشاه را از جمله سخت ترین موقعیت ها برای گذراندن دوره آموزشی خدمت سربازی می خوانند. کابوسی که حالا در 05 کرمان تعبیر شد و به نظر می رسد زمان تحول در خدمت سربازی فرارسیده است.

در رابطه با تحول در خدمت سربازی اخبار و نگرش های غیررسمی زیادی وجود دارد. اما در کنار این نگرش های غیررسمی برخی نهاد ها از جمله مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی سال های اخیر تلاش کرده است مدل های جایگزین مناسب تری را برای خدمت سربازی معرفی کند. علاوه بر آن پیشنهاد بومی شدن سربازی به این معنا که هر سرباز در استان محل زندگی اش خدمت کند و طرح سرباز صنعتی از دیگر پیشنهادات رسمی برای ایجاد تحول در خدمت سربازی است.


علاوه بر پیشنهادات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی پیش از این نیز رییس اتاق بازرگانی ایران از پیشنهادی جذاب برای خدمت سربازی خبر داد که یک‌سال پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت جزئیات آن را به ستاد کل نیروهای مسلح ارائه کرده ؛ طرح «سرباز صنعت» که البته طرح جدیدی نیست و پیش‌تر از اواخر سال 83 در کشور اجرایی شده بود، اما پس از ارزیابی انجام شده به دلیل مثبت نبودن نتایج، اجرای آن از سال 86 متوقف شد.

محمد حسین نجاتی -پایگاه رصد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    ...... به سربازی که من رو خیلی عقب انداخت! خدا ازشون نگذره!
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 0
    شمارا به خدا این نظام اجباری را اولا- سرباز ننویسید و نگوئید - بهتر است بگوئیم میراث نحس رضاخان است - دوم - این قدر مثل نظام سودها و جرائم بانکی بی سرپا که سیستم آن سرمایه داری نیست و اسلامی هم نیست یک بدعت زشتی است که روش آن حتی در خرید خدمت سرباز نیز خودش را نشان داده است اصل جریمه غیبت و سود جریمه (اعدام و پس از اعدام 100ضربه شلاق به جسد مرده شبیه است) جریمه در جریمه - مجازات در مجازات - مردم توان پرداخت این همه جریمه سنگین را ندارند - هرکس هرجا هست بی محابا وبدون ترس به مال مردم دست درازی می کند گروهی با قانون نویسی گروهی با فیشهای نجومی گروهی با گران فروشی - سربازی جز تعریف تحت السلاح بودن به هیچ عنوان دیگری نباید تسری داده شود - سرباز صنعت و هر عنوان دیگری نباید چشم طمع به نیروی کار کشور داشته باشد - صنعت و آموزش و ووو.... هیچ ربطی به سربازی ندارد - هر نکته مقامی و هر نقطه مکانی دارد - برای دفاع از کشور بسیج راتقویت کنیم و صنایع دفاعی را تقویت کنیم نیروهای کار آمد در دفاع را به هزینه های خاص آن آموزش بدهیم با بهانه های بی مورد نارضایتی مردم را فراهم نکنیم - جوانان کشور را قدر بدانیم با هر بهانه ای موجبات نارضایتی آنهارا فراهم نکنیم که نظام اجباری فرهنگ ساز و عامل بسیاری از مشکلات مردم است که جای بحث آن در جای خود قابل طرح است - فروش اجباری (سربازی) را طوری نوشتند که کسی نتواند انجامش بدهد جوانی با دو یا سه فرزند و با این گرانی هزینه های زندگی چطور می تواند این هزینه را بپردازد- بینی و بین الله عذر شرعی غیبت هم دارند مظطر هستند و پدر شده اند فرزندشان جوان شده راهی جز مهاجرت از کشور یا دادمه زندگی با اعمال شاقه در پیشنگاهشان نیست - چون که به همه ظلم می شود چرا باید برای یک عده ظلم نشود ظلم علی السویه چه معنایی دارد - - قانونی نوشتند سربازان فرزندان جانبازان و اسرا و رزمندگان از معافیت آن استفاده کنند - هیچ کس وارد ماهیت این قانون نشد که هرکس هر مقدار جبهه و جانباز ی و ... دارد به نسبت آن از مزایای قانون بهره مند شود یعنی فقدان قسط و عدالت در قانون وضع شده (هرکس سی ماه جبهه دارد برخوردار شد کمتر از آن ..محروم از مزایای قانون) خوب کسی 29 ماه جبهه دارد چی؟ کسی که 12 ماه داردچی؟ قانون خشک و.. - قوانین اجباری(سربازی) تغییر می کند برخلاف روح و قاعده قانون گذاری عطف به ماسبق می کنند- در خرید خدمت قبلی عده ی زیادی ازدواج کردند و برنامه برای زندگی شان ریختند یک دفعه قانو در حالی دو سال بود اجرا می شد وتو شد و مردم ماندند کوهی از مشکلات عطف به ماسبق شدن تصمیم جدید کسانی که نه تنها مردم برایشان تعریف و ارزشی تدارد بلکه در عالم خود محوری خود غرق هستند - تقنین قوانین در کشور چارچوبهای لازم را نداشت در این مورد نیز عده ای مثل مسابقه دو ماراتن یا آدامس شانسی شانسی گرفتند عده ای در بلا تکلیفی نا خواسته ماندند.
  • حامد ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    با سلام من متاهل دارای 35 سال سن با دو فرزند و مستاجر و و کارگر بیکار و مدرک دیپلم مبلغی در حدود پانزده میلیون تومان باید بدهم تا خرید خدمت کنم این در حالی میباشد که با شرایط موجود به خدای احد واحد برای اجاره بها دویست هزار تومانی سر هر ماه مشکل دارم با این مخارج سنگین زندگی شرایط و موقعیت رفتن به خدمت سربازی به هیچ وجه ندارم و همچنین قدرت و توان خرید این مبلغ رویایی نیز ندارم .طبق آمارهای منتشره خود ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان وظیفه عمومی مخارج یک سرباز طی مدت دو سال سربازی مبلغی بین چهار تا شش میلیون تومان میباشد پس این رقمهای رویایی البته برای مردم عادی رویایی از کجا تعریف شده از فیش حقوقی مسئولان یا از اختلاس یا فساد در جامعه ؟ که حتی پرداخت مخارج یک سرباز چهار تا شش میلیون تومان نیز برای قشر ضعیف جامعه و افراد متاهلی مثل بنده حقیر بسیار سنگین میباشد و پرداخت آن هم باید اقساطی شود با اقساط طولانی مدت . با این شرایط و عفو و معافیت میتوان کل مشمولان غایب تعیین تکلیف کرد .کسی که حداقل هشت سال غیبت دارد چه متاهل چه مجرد دیگر به خدمت سربازی نخواهد رفت شرایط و موقعیت و توان و قدرت بدنی و حوصله و اعصاب دوران جوانی که یک فرد نوزده ساله دارد نیست .سربازی اجباری مثل سدی رضاخانی و ظالمانه تمامی آرمانها و آرزوهای جوانان ایران عزیز در همه عرصه ها پایمال میکند .
  • میثم ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    1 0
    بابا کلا به بالای 30 ساله ها بفروشید تموم شه بره دیگه. اونم با مبالغ منطقی! هفته پیش اروپا بودم، به یکی از این دوستان اروپاییمون گفتم که توی ایران اگه 33 سالت ولی غیبت نداشته باشی باید بری خدمت، اما اگه 26 سالت باشه و غیبت داشته باشی می تونی بخری. تا نیم ساعت داشت بهم می خندید. فک می کرد دارم برعکس میگم. خخخخخخخخ
  • میلاد ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۹
    0 0
    خداازتون نگذره باین طرح جریمه تون فکربیچاره هانیستید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس