کد خبر 607380
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹

یک میلیون موتورسیکلت بنزینی فعال پایتخت چه سرنوشتی خواهند داشت؟ تا آغاز زمان تغییرات برای این وسایل نقلیه آلاینده تنها ۲‌ماه مهلت باقی مانده است.

به گزارش مشرق، هیأت وزیران در جلسه ١٩خرداد امسال خود 3مصوبه برای ساماندهی و کاهش استفاده از موتورسیکلت‌های بنزینی کاربراتوری داشت که هنوز راه زیادی تا فراهم شدن زیرساخت‌های آن وجود دارد اما می‌تواند فصلی نو در روند حضور این وسایل نقلیه کوچک اما آلاینده باشد. در این مسیر شهرداری تهران با برنامه ویژه خود درنظر دارد ایده موتورهای برقی را در شهر گسترش دهد تا در کنار از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های کاربراتوری، گزینه‌ای پاک را پیش روی شهروندان قرار دهد اما پلیس راهور اعلام کرده هیچ برنامه جدیدی برای اقدامات پیش رو ندارد.

    تغییرات جدید چیست؟

طــبـق مــصــوبــه شـمــاره «٣٨٤٥٤ /ت ٥٣١٧٢ ه» هیأت وزیران، از ابتدای پاییز امسال وزارت صنعت و معدن و پلیس راهور باید از تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های بنزینی جلوگیری کنند. همچنین از روز نخست مهر استفاده از موتورسیکلت‌های کاربراتوری توسط دستگاه‌های دولتی (به استثنای اورژانس)، شهرداری‌‌ها (به استثنای آتش‌نشانی) و پیمانکاران آنها در کلانشهرها ممنوع خواهد بود. در سومین گام خرید موتورسیکلت‌های کاربراتوری توسط دستگاه‌های دولتی نیز از ابتدای پاییز ممنوع خواهد بود. بدین‌ترتیب دولت برای کاهش موتورهای کاربراتوری گام مهمی برداشته اما این گام به همراهی بازوی اجرایی یعنی پلیس راهور نیاز دارد.

    حضور 600پیک موتوری سبز در پایتخت

شهرداری تهران در ضلع دیگر تغییرات قرار است طرح «پیک موتوری سبز» را از نیمه دوم سال در هسته مرکزی پایتخت اجرایی کند؛ طی آن 600موتور برقی در منطقه 12وارد ناوگان پیک موتوری می‌شوند. به گفته وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، موتورسیکلت‌های کاربراتوری هم‌اکنون با حضور بی‌شمار خود آلودگی هوای زیادی در سطح شهر ایجاد می‌کنند، اما در مقابل گسترش فرهنگ استفاده از موتور برقی می‌تواند موجب کاهش چشمگیر آلودگی هوا در تهران شود. حسینی درباره طرح پیک موتوری سبز گفت: شهرداری تهران طرحی با عنوان «پیک‌های سبز موتوری» در دست اجرا دارد. شرکت پیک بادپا که حمل بار خرد در منطقه بازار تهران را انجام می‌دهد هم اعلام آمادگی کرده که در 6نقطه از منطقه 12از موتورهای برقی استفاده کند و شهرداری تهران نیز این نقاط را به ایستگاه شارژ مجهز می‌کند. به گفته حسینی قرار است این 6نقطه در منطقه 12با همکاری نهادهای خدماتی منطقه بازار به 12نقطه افزایش یابد. در طرح پیک‌های سبز موتوری قرار است 50موتور برقی در هر 12نقطه مورد بهره‌برداری پیک‌های موتوری قرار گیرند. بدین‌ترتیب تعداد پیک‌های سبز موتوری به 600دستگاه خواهد رسید. انتشار آلایندگی موتورسیکلت‌های برقی چه به لحاظ آلودگی صدا و چه آلودگی هوا صفر است.

    آلودگی؛ ثمره تردد یک میلیون موتور

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که موتورسیکلت‌های بنزینی برای تهران ایجاد می‌کنند، میزان بالای انتشار آلایندگی روزانه آنها در هوای شهر تهران است.یک میلیون موتورسیکلت هر روز در شهر فعالیت می‌کنند و 286تن مونواکسید کربن، 100کیلوگرم دی اکسید گوگرد، 7.9تن دی اکسید نیتروژن، 83تن ترکیبات آلی فرار و 2.6تن ذرات معلق تولید می‌کنند. این گازهای آلاینده با انجام تنظیم موتور و معاینه فنی مستمر به کمترین حد خود خواهد رسید.

    پلیس هیچ برنامه جدیدی ندارد

بی شک مهم‌ترین عنصر تغییرات در عرصه وسایل نقلیه پایتخت پلیس است که ضمانت اجرایی چون جریمه و توقیف وسایل را در اختیار دارد. در عین حال از سوی بالاترین مقام اجرایی این نهاد در تهران اعلام شد که پلیس راهور هیچ برنامه جدیدی برای ساماندهی موتورها ندارد. سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره ساماندهی موتور سیکلت‌ها در پایتخت به آنا گفت: ما در بحث موتورسیکلت‌ها بیشتر از اینکه به سراغ علت برویم به سراغ معلول رفته‌ایم و با معلول برخورد کرده‌ایم. تا زمانی که ما علت‌ها را ریشه‌یابی و حل نکنیم هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد. اشاره سردار حسینی به لزوم برخورد با علت در شرایطی است که چندی پیش سخنگوی نیروی انتظامی از وجود بیش از یک میلیون موتورسیکلت در پارکینگ‌‌های پلیس خبر داد که بخش مهمی از آن رها شده است.

منبع:همشهری


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس