«عملکرد فراکسیون امید برای اصلاح‌طلبان ناامیدکننده بوده. عده‌ای محمدرضا عارف را متهم می‌کنند که در مدیریت اعضای این فراکسیون ضعیف عمل کرده است.»

به گزارش مشرق،روزنامه اصلاح‌طلب 7 صبح با انتشار این تحلیل نوشت: سه روز پیش وقتی خبرنگاری از محمدرضا عارف پرسید: «آیا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنید؟» و او در پاسخ گفت: «فعلا من چیزی نمی‌گویم» معلوم شد که چرا او بعد از واگذاری ریاست مجلس به لاریجانی، قید ریاست مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون آموزش را هم زد و فقط به نمایندگی مجلس بسنده کرد. آیا منتخب اول مردم تهران می‌خواهد از بهارستان راهش را به سمت پاستور کج کند؟ این فقط فعلا یک فرضیه است. حداقل تا زمانی که عارف سکوتش را بشکند.
 
معاون اول دولت اصلاحات، در سال 92 هم با بی‌میلی و با توصیه بزرگان اصلاحات به نفع روحانی کنار کشید. عارف در انتخابات هفتم اسفند با رای بالایی پیروز شد و بعضی گفتند او مزد فداکاری‌اش در سال 92 را گرفت؛ اما اتفاقات بعدی اصلا مطابق میل عارف پیش نرفت. فارغ از بحث ریاست مجلس، مصوبات و خروجی‌های مجلس هم چندان خوشایند اصلاح‌طلبان و افرادی که به فهرست امید رای دادند نیست. دعوای اصلی این وسط بر سر نقش عارف است.
 
بعضی معتقدند این تشتت آرا در اردوگاه فراکسیون امید ناشی از ضعف مدیریتی اوست. عده دیگری اما می‌گویند عارف هم یک قربانی است و در مجلس تنها مانده. هنوز مدت زیادی ا زشروع فعالیت‌های مجلس دهم نگذشته اما در عمل فراکسیون امید آنقدر ضعیف و منفعل نشان داده که از همین حالا بعضی از آنها قطع امید کردند.
 
این روزنامه ادامه می‌دهد: اولین غافلگیری روزی رقم خورد که در انتخابات هیئت رئیسه موقت محمدرضا عارف با اختلاف 70 رأی به علی لاریجانی باخت. اعداد و ارقام نشان می‌داد خیلی از کسانی که در جلسه فراکسیون امید شرکت کرده و قول و قراری با عارف گذاشته بودند، به نامزد فراکسیون ولایت یعنی علی لاریجانی رأی دادند. این شکست باعث شد عارف برای انتخابات هیئت رئیسه دائمی اصلا کاندیدا نشود. البته شاهکار بعدی را مصطفی کواکبیان رقم زد که بدون هماهنگی با دیگر نمایندگان فراکسیون امید ناگهان نامزد شد و به شکل فاجعه باری به لاریجانی باخت. (گفتند قبل از شمارش آرا او کناره‌گیری کرده است.)
 
در انتخابات ریاست فراکسیون‌ها هم اعضای فراکسیون امید فقط توانستند ریاست دو کمیسیون را کسب کنند و اصولگرایان بقیه را قبضه کردند. در انتخاب ریاست کمیسیون آموزش عارف کاندیدا نشد و زاهدی وزیر علوم احمدی‌نژاد به ریاست این کمیسیون رسید.
 
چهارشنبه هفته‌ای که گذشت نمایندگان مجلس باید سه حقوقدان جدید عضو شورای نگهبان را انتخاب می‌کردند. در این جلسه عباسعلی کدخدایی، محمودرضا علیزاده و سیدفضل‌الله موسوی به ترتیب 203، 178 و 142 رأی از مجموع 263 رأی را کسب کردند. این یعنی اکثر نمایندگان عضو فراکسیون امید به عباسعلی کدخدایی رأی مثبت دادند. کدخدایی از چهره‌های نزدیک به آیت‌الله جنتی و از منتقدان جدی اصلاحات است. بنابراین خیلی از افرادی که در انتخابات هفتم اسفند به فهرست امید رای داده بودند در شبکه‌های اجتماعی نسبت به رای آوری او ابراز ناراحتی کردند. عجیب‌تر اینکه کدخدایی حتی در دوره قبلی مجلس اصولگرای نهم هم موفق به کسب آرای لازم نشده بود.
 
این روزها در مجلس تعدادی از نمایندگان پیگیر استیضاح علی ربیعی وزیر کار هستند. هرچند دیروز محسن مهرعلیزاده گفته بود فراکسیون امید در طراحی این استیضاح نقشی ندارد، اما خبرگزاری تسنیم نوشته محمدعلی وکیلی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید در این زمینه به شدت فعال است و 60 امضا برای این موضوع جمع‌آوری شده است. اگر طرح استیضاح ربیعی به نتیجه برسد این نخستین تجربه استیضاح برای نمایندگان مجلس دهم خواهد بود.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس