فرزند یکی از دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی در لبنان با اشاره به دیدار هفته گذشته‌شان با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در سی و چهارمین سالروز ربوده شدن 4 دیپلمات ایرانی در این کشور اظهار کرد: در این دیدار بر مسئولیت دولت لبنان جهت پیگیری وضعیت این دیپلمات‌ها تاکید شد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، سید رائد موسوی با بیان این‌که این دیپلمات‌ها دارای مصونیت دیپلماتیک بوده‌اند و دولت لبنان وظیفه حقوقی و قانونی دارند که سرنوشت آن‌ها را پیگیری کنند ادامه داد: در جریان گفت‌گوهایی که داشتیم تاکید شد که هر تبادلی که قرار باشد در منطقه صورت بگیرد باید این موضوع (آزادی چهار دیپلمات ایرانی) جزو اولویت‌ها در نظر گرفته شود.

موسوی در پاسخ به این پرسش که اخباری منتشر شده مبنی بر این‌که این دیپلمات‌ها قرار است با تعدادی از نظامیان اسرائیلی مبادله شود؟ گفت:‌ اگر چنین چیزی صحت داشته و در جریان باشد، رسانه‌ای شدن جزییات آن به این موضوع لطمه وارد می‌کند.

در هفته گذشته در برخی از رسانه‌های خبری بدون ذکر منبعی اعلام شده بود که قرار است دیپلمات‌های ایرانی ربوده شده در لبنان با تعدادی از نظامیان ارشد اسرائیلی مورد تبادل قرار گیرند.

چهار دیپلمات ایرانی احمد متوسلیان وابسته نظامی سفارت ایران در بیروت، سید محسن موسوی کاردار سفارت ایران، کاظم اخوان عکاس خبرگزاری ایرنا، تقی رستگار مقدم کارمند سفارت در سال ۱۹۸۲ (در ۱۴ تیرماه سال 1361) هنگام بازگشت از سوریه به پایتخت لبنان، در مسیر طرابلس به بیروت توسط نیروهای فالانژیست به رهبری سمیر جعجع بازداشت می‌شوند و پس از آن خبری از دیپلمات‌های ایرانی بازداشت شده منتشر نمی‌شود. به علت نزدیکی سیاسی نیروهای فالانژیست با دولت رژیم صهیونیستی، این احتمال وجود دارد که آنها برای دریافت امتیازاتی از رژیم صهیونیستی، دیپلمات‌های ایرانی را در اخیتار این رژیم قرار داده‌اند، ولی تا کنون هیچ یک از طرف‌های دخیل در این ماجرا به بیان واقعیت و توضیحی منطقی از سرنوشت این دیپلمات‌ها اقدام نکرده‌اند.

حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در اوایل خرداد ۱۳۹۵ خبر داد که احمد متوسلیان و دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی زنده‌اند و در اسارت اسرائیل هستند.

 چندی پیش وزارت امور خارجه کشورمان نیز در بیانیه‌ای به طور مجدد پیشنهاد قبلی خود مبنی بر تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی برای روشن شدن ابعاد این حادثه را مورد تاکید قرار داد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس