شب گذشته کودتاچیان نظامی به استودیوی شبکه «سی.ان.ان»، تلویزیون «تی.آر.تی» و روزنامه «حریت» ترکیه حمله کردند.

 به گزارش مشرق، عده‌ای از نظامیان کودتاچی ساعت ۳:۴۰ بامداد ۱۶ جولای (برابر با ۲۶ تیر ماه) ‌به دفتر شبکه تلویزیونی «سی. ان. ان ترک» حمله و پخش زنده اخبار را حدود یک ساعت متوقف کردند.

گویندگان خبر «سی. ان. ان» که وحشت کرده بودند، استودیو را ترک کردند و در ویدیویی که از این حاثه منتشر شده، بسیاری از کارکنان این شبکه در حال فرار از ساختمان دیده می‌شوند. در این میان، ‌یکی از گویندگان خبر «سی. ان. ان» می‌گوید: نمی‌دانیم تا چه زمانی می‌توانیم به پخش خبر ادامه دهیم. ما سعی می‌کنیم تا آخرین لحظه پخش خبر را ادامه دهیم.

بعد از این که گویندگان استودیو را ترک می‌کنند، دوربین‌ها روشن می‌مانند و تصویر استودیوی خالی را نشان می‌دهند. اما کودتاچی‌ها جلوی دوربین حاضر نمی‌شوند. فایل ویدیویی حمله به این استودیوی خبری، توسط خبرنگاران این شبکه خیلی سریع در «فیسبوک» منتشر شد و تا دیشب بیش از ۵۰۰۰ بار دیده شد. در این ویدیو کارکنان «سی. ان. ان» در حال مقابله با کودتاچیان دیده‌ می‌شوند؛ ‌ آن‌ها با سربازانی که می‌خواهند به زور وارد استودیو شوند جدل می‌کنند و می‌گویند: این‌جا محل کار ماست، ناموس ماست.

«سی. ان. ان ترک» در سال ۱۹۹۹ با همکاری خبرنگاران داخلی ترکیه افتتاح شد و تحت نظارت «سی. ان. ان» آمریکا فعالیت می‌کند.

همچنین خبر رسیده نیروهای نظامی در ساعات اولیه شب گذشته به دفتر «تی. آر. تی» تلویزیون دولتی ترکیه در آنکارا یورش بردند.

در این حادثه کودتاچیان گوینده خبر را مجبور کردند پیش از توقف پخش تلویزیونی، بیانیه‌ای نظامی را روخوانی کند. در این بیانیه دولت ترکیه به تخطی از قوانین دموکراتیک و سکولار کشور متهم شده است. کودتاچی‌ها از طریق این بیانیه، اعلام کردند: هم‌اکنون کشور به دست هیاتی صلح‌طلب اداره می‌شود و ساختاری جدید در حال آماده‌سازی است. این افراد همچنین مدعی شدند حکومت نظامی در کشور برپاست.

رسانه‌های بین‌المللی اعلام کردند در حال حاضر این ایستگاه خبری کار خود را از سر گرفته است. گروه‌های مانیتور فضای اینترنت نیز اعلام کردند دسترسی به فیسبوک، ‌توییتر و یوتیوب در زمان این رویدادها محدود شده بود.

یکی دیگر از مراکز خبری که مورد حمله کودتاچیان قرار گرفت، ‌دفتر روزنامه «حریت دیلی نیوز» در استانبول بود.

در جریان این حادثه، ‌چندین تن از خبرنگاران «حریت» به گروگان گرفته شدند اما با مداخله نیروهای پلیس ترکیه، ‌آزاد شدند. براساس گزارش شاهدان ماجرا، نظامیان خطاب به خبرنگاران این روزنامه فریاد زدند که از شلیک گلوله هیچ ابایی ندارند. اما پلیس ترکیه پس از دستگیری نظامیان کودتاچی، ‌کنترل ساختمان این روزنامه را در دست گرفت. هنوز خبری مبنی بر صدمات جانی احتمالی این حادثه منتشر نشده است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس