انتخاب حقوق‌دان‌های شورای نگهبان در مجلس شورای اسلامی رأی تأثیرگذار و البته معناداری بود. کدخدایی به‌عنوان یک حقوق‌دان انقلابی آراء قاطبه نمایندگان مجلس را کسب کرد تا نمایندگان این دوره نیز نشان دهند دل‌خوشی از فتنه و فتنه‌گران ندارد.

رأی معنادار به حقوق‌دان انقلابی/ مقابله با فتنه علت مخالفت با کدخدایی

سرویس سیاست مشرق - سه حقوق‌دان شورای نگهبان که بایستی از طریق رأی‌گیری در مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شدند، با آرای نمایندگان مشخص شدند.

بر اساس شمارش آرا عباسعلی کدخدایی با ۲۰۶ رأی، محمدرضا علیزاده با ۱۸۱ رأی و سید فضل‌الله موسوی با ۱۵۲ رأی حائز اکثریت آرا شده و به‌عنوان حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند.

انتخاب حقوق‌دان‌های شورای نگهبان در مجلس شورای اسلامی رأی تأثیرگذار و البته معناداری بود. فراکسیون ولایت یا همان فراگیر که اکثریت نسبی مجلس را بر عهده دارد در این میان از عباسعلی کدخدایی، محمدهادی صادقی، سید فضل‌الله موسوی حمایت کردند و توانستند کدخدایی و موسوی را با آرای بالا به شورای نگهبان هدایت کنند.

کدخدایی به‌عنوان یک حقوق‌دان انقلابی آرای قاطبه نمایندگان مجلس را کسب کرد تا مجلس نیز نشان دهد دل‌خوشی از فتنه و فتنه‌گران ندارد و خواهان گذر از بحران‌هایی است که اصحاب و رسانه‌های فتنه به وجود آوردند. فتنه‌گران از کدخدایی دل‌خوشی نداشتند و بعدازاینکه رئیس قوه قضائیه دگربار به کدخدایی اعتماد کرده و وی را به‌عنوان نامزد به مجلس معرفی کرد، با خبرپراکنی نسبت به این اقدام گلایه کردند.

رأی معنادار به حقوق‌دان انقلابی/ مقابله با فتنه علت مخالفت با کدخداییروزنامه زنجیره‌ای شرق در مطلبی از کدخدایی به‌عنوان حقوق‌دان محبوب آیت‌الله جنتی یاد می‌کند و می‌نویسد:

«حالا و در پایان دوره شش‌ساله سه حقوق‌دان دیگر شورای نگهبان، بار دیگر این حقوق‌دان محبوب آیت‌الله جنتی (کدخدایی) از سوی ریاست قوه قضائیه به مجلس معرفی‌شده تا در صورت جلب آرای نمایندگان به شورای نگهبان بازگردد. او در آخرین دوره حضور خود در شورای نگهبان و پس از رفتن غلامحسین الهام از این شورا، مسئولیت سخنگویی شورای نگهبان را بر عهده گرفت. مسئولیتی که پس از او به نجات الله ابراهیمیان رسید و تفاوت‌های ابراهیمیان با کدخدایی آن‌قدر زیاد بود که در سه سال گذشته، خبرنگاران و اهالی سیاست به‌شدت از سخنگویی ابراهیمیان استقبال می‌کردند.»[1]

پس از انتخاب کدخدایی نیز کانال‌ها مجمع اصلاح‌طلبان وی را حقوق‌دان افراطی نامید و اعلام کرد که نمایندگان فراکسیون امید دکمه‌های موافق و مخالف را اشتباهی می‌زنند.

 رأی معنادار به حقوق‌دان انقلابی/ مقابله با فتنه علت مخالفت با کدخدایی

همچنین محمدجواد حق‌شناس فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی آرای مجلس به کدخدایی را عجیب خواند و این سئوال را مطرح کرد که چگونه وی در مجلسی که اصلاح‌طلبان حضور نسبی دارند اول شده است. این درحالی است که رسانه‌هایی همچون شرق به مانند پروژه «تکرار می‌کنم» گرای رأی ندادن به وی را با تیتر «همکاران آیت‌الله جنتی»‌ منتشر کرده بود اما این ماجرا نیز به‌مانند انتخابات ریاست مجلس خبرگان رهبری با رأی دهی به انقلابیون به پایان رسید.

 رأی معنادار به حقوق‌دان انقلابی/ مقابله با فتنه علت مخالفت با کدخدایی

مقابله با فتنه علت مخالفت با کدخدایی

این درحالی است که عدم دل‌خوشی رسانه‌های حامی فتنه از کدخدایی به این دلیل بود که وی کارنامه مشخصی علیه فتنه سال 88 دارد. او در این دوره عملکرد بسیار روشنی در حمایت از نظام اسلامی دارد و به‌واسطه مسئولیتش از آرای مردم که همان حق‌الناس است، صیانت کرد.

کدخدایی درباره فتنه سال 88 و حضور حماسی مردم در حماسه 9 دی‌ماه بیان داشت: «مردم ما مردمانی بصیر هستند، انتخابات 88 و حوادث بعدازآن و فتنه‌ای که توسط دشمنان و توطئه گران داخلی رقم‌زده شد، این احساس را در مردم ایجاد کرد که باید درصحنه حاضر باشند و از شجره طیبه نظام اسلامی حراست کنند.»[2]

این حقوق‌دان شورای نگهبان یادآور شد: «پیشنهادشان این بود که جمعی خارج از شورای نگهبان تشکیل شود؛ درحالی‌که این موضوع خلاف صریح قانون اساسی است، ما هم که در شورای نگهبان بودیم و اعضای شورای نگهبان نمی‌توانند از این مسؤولیت شانه خالی کنند.

وی افزود: «البته ما پیشنهاد کردیم در چارچوب شورای نگهبان می‌تواند این سازوکار نیز دنبال شود، یک نفر از نامزدها همان روز قبول کرد اما بعدازظهر گفت من به دنبال ابطال انتخابات هستم؛ اما نفر دیگر از همان اول می‌گفت انتخابات باید ابطال شود.»

این حقوقدان اضافه می‌کند: «مسیری که دو نامزد دنبال کردند عدم تمکین به قانون بود. برای مردم مسجل شد این افراد به دنبال اجرای قانون نیستند، بلکه به دنبال آشوب و انجام توطئه‌ای هستند که دشمنان برای نظام در نظر گرفته‌اند.»

رأی معنادار به حقوق‌دان انقلابی

اعتماد اکثریت نمایندگان ملت به عباسعلی کدخدایی که مشخصه اصلی وی قانون‌مداری صریح و انقلابی و زاویه داشتن با فتنه است در چند حوزه قابل‌تأمل است. اقداماتی صورت گرفت تا کدخدایی در این حوزه رأی نیاورد یا اینکه در جایگاه سوم قرار گیرد اما همه این موارد کوفتن به در بسته بود.

مجلس فراتر از رأی فراکسیونی از سوی نمایندگان همه طیف‌های فکری، به کدخدایی رأی اعتماد داد. این اولین رخداد و آزمایش جدی بود که مجلسی‌ها از آن سربلند بیرون آمدند؛ این موضوع نشان می‌دهد که مجلس و نمایندگان ضد فتنه هستند و با کاراکترها و تحرکات گذشته جریان فتنه نمی‌تواند وارد صحنه سیاسی کشور شود و اکثریت مجلس نیز فعالیت‌ها و انتخاب‌های خود را با یک المان مهم یعنی زاویه داشتن با فتنه انجام می‌دهد.



[1] http://www.sharghdaily.ir/News/97579

[2] http://shohadayeiran.com/fa/news/61166

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    شورای نگهبان مظهر عدالت شجاعت و تقوا است
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    شورای نگهبان مایه آرامش مردم هست چراکه باوجود این نهاد حساس مردم دیگران نگران نیستند که مجلس قانون خلاف اسلام تصویب کند
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    شورای نگهبان خال روی ما و خارچشم کفار و منافقان هست
  • ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    دمشون گرم
  • ایرانی ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    ابتدا سلام اصلاح طلبان افراطی ترین حزب سیاسی ایران هستند و همیشه جناح اصولگرا رو متهم به افراط گرایی میکنند درحالی که اکثرا حرکات اصولگرایان انقلابی هست. اصلاح طلبان اغلب خودشون رو باسوادترین و روشن فکر ترین قشر سیاسی تلقی میکنند و تحمل هیچ انتقادی رو ندارند و هرگونه انتقادی رو با متهم کردن فرد منتقد به بیسوادی سرکوب میکنند و اینکه تمایل شدید به اشراف گرایی دارند و مردم رو صاحب حق اظهارنظر در هیچ مسئله سیاسی نمی دونن . کلا اینا واقعیت هست حالا هرکی بدش میاد بیاد خوشش میاد بیاد . من اکثرا از شعارهای توخالی نامزدهای ریاست جمهوری خسته شدم چون اکثرا وعده میدن و عمل نمیکنن و علت اینکه در انتخابات شرکت میکنم و رای میدم فقط به خاطر فرمایش رهبرم هست و به عشق رهبرم با اینکه دلزده هستم کاملا از شعارها بازم هر انتخاباتی بشه بازم رای میدم. یه توصیه دارم به کلیه کسانی که نامزد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری میشن : یا شعار ندین اصلا یا دادین خواهشا بهش عمل کنید و اعتماد مردم رو از بین نبرید مردم رو دلسرد نکنید بخدا خیلی گناه بزرگی هست که با این کارهاتون نظام اسلامی مظلوم واقع میشه و اعتماد مردم رو از بین نبرید. یا علی
  • ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    افرین بر مجلس عزیز امید انکه تا اخر چه اصلاح طلب وچه اصولگرا در این مجلس انقلابی بمانند
  • ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    مخصوصا وقتی بدانیم هدف از این رای بالا به کدخدایی فقط و فقط برای رد صلاحیت یک نفر در انتخابات 96 است که اصولگرا و اصلاح طلب به یک اندازه از او هراس دارند.
  • ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    چه ربطی داره مشرق مگر چه شده شما هر چیزی ربط به فتنه میدهی ..اگر مجلس رای نمیداد به ایشان ان وقت چه میگفتی... چرا هر نفری که خوب رای میاورد به حساب خودی میگذاری و بقیه را فتنه گر ..این همان چیزی است که دقیقا رهبری با ان مخالف است
  • ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    بارک الله خدا رو شکر
  • هامان ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    پرچم اصفهان بالاست دو نفرشان اصفهانیند 1.سید فضل‌الله موسوی 2.عباسعلی کدخدایی
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    فتنه گران تعریف مشخصی دارند
  • آروشا ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    از سر عادت چه راحت دلم تنگ میشه
  • مهدی ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    این آقا که یکبار استعفا داده بود-دوباره برگشته که چی بشه
  • ناشناس ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    یکبار دیگر ثابت شد که اصلاح طلبان افراطی در مجلس در اقلیت هستند.
  • ناشناس ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    فتنه 88 فتنه اکـــبـــر بود .
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    ما نسبت به فتنه حساس هستیم
  • ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    تهران در بهت و حیرت !!!!!!
  • ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    بنده افتخار شاگردی دکتر کدخدایی را در دوره ارشد و دکتری داشته ام. انصافا در تقوا و رعایت انصاف و همچنین اخلاق و البته سواد عالمانه یک الگو برای بنده بوده است. از انتخاب خوب و هوشمندانه ایشان بسیار خوشحال شدم و به مجلس بصیر و فتنه شناس بابت این اعتماد و انتخاب تبریک می گم.
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    0 0
    مرگ بر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس