کد خبر 602685
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۸

تهدید حزب راست‌گرای آزادی اتریش درباره خروج از اتحادیه اروپا درصورت پیوستن ترکیه به کابوسی تلخ برای اردوغان تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، اوضاع سیاسی در اتریش تا حد زیادی بر هم ریخته و تحت تاثیر برگزاری دوباره انتخابات دور دوم ریاست جمهوری قرار گرفته است. بر اساس رای دادگاه فدرال قانون اساسی اتریش، اعتراض حزب آزادی (وابسته به جریان راست افراطی) در قبال نتایج انتخابات و دستکاری در آرا پذیرفته شده است. هم اکنون حزب آزادی و نامزد آن یعنی نوربرت هوفر بخت و اقبال دوباره‌ای جهت حضور در مسند ریاست جمهوری اتریش یافته اند.

حزب آزادی اتریش  از اصلی ترین مخالفان اتحادیه اروپا و از متتقدان ساختاری این مجموعه محسوب می شود. آنچه در این مجال قابل تامل به نظر می رسد، اظهارات نوربرت هوفر در خصوص مسائل جاری در اتحادیه اروپاست.هوفر در این خصوص عنوان کرده است:

"اروپا نمی تواند با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا برخورد کند. در صورت وقوع این سناریو یک دلیل خوب برای اتریشی ها وجود دارد تا درباره باقی ماندن کشورشان در این اتحادیه همه پرسی برگزار کنند. انگلیس نشان داده است که  این اتحادیه اروپا آشکارا چقدر از شهروندان خود دور است. از این رو من بر این عقیده‌ام که تجدید و بازسازی اتحادیه اروپا ضروری است و این همان اتحادیه‌ای است که ارزش های اساسی خود را یادآوری کرده و باید به شهروندان نزدیک تر باشد."

واقعیت امر این است که رای شهروندان انگلیسی مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا روحیه مضاعفی به هوفر و همراهانش بخشیده است. در چنین شرایطی تجدید انتخابات دور دوم ریاست جمهوری اتریش می تواند تبدیل به دومین پاشنه آشیل برای اروپای واحد شود. رای دادگاه فدرال قانون اساسی اتریش مبنی بر تجدید انتخابات ریاست جمهوری اتریش، بدترین خبری بود که آنگلا مرکل و فرانسوا اولاند و دیگر سران اروپایی در برهه فعلی شنیده اند. در صورتی که حزب آزادی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اتریش برنده شود( که احتمال آن نیز زیاد است )، در این صورت اتریش نیز به طور طبیعی استعداد برگزاری همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا را پیدا خواهد کرد.

اقبال شهروندان اتریشی نسبت به جریان راست افراطی منجر به تعجب بسیاری از صاحب نظران مسائل سیاسی و اجتماعی در اروپای واحد شده است. اتریشی ها معمولا از اصلی ترین مدافعان اروپای واحد و منطقه یورو محسوب می شدند. با این حال طی سالها و ماههای اخیر ذائقه شهروندان اتریشی تحت تاثیر بحران پناهجویان و دیگر بحرانهای جاری در اتحادیه اروپا تغییر کرده است.

اقبال 50 درصدی شهروندان اتریشی به حزب آزادی این حقیقت را به اثبات رسانده است که اروپای واحد دیگر جذابیتی برای بسیاری از اتریشی ها ندارد. با این حال فراتر از تاثیرپذیری احتمالی انتخابات ریاست جمهوری اتریش از تحولات انگلیس و برگزیت، اظهارات هوفر در مخالفت با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا به شدت قابل تامل است.

به نظر می رسد در صورت پیروزی حزب آزادی در انتخابات ریاست جمهوری اتریش، ترکیه با بحران تازه ای در اروپای واحد مواجه شود. نامزد حزب آزادی عملا اتحادیه اروپا را در خصوص خروج از این مجموعه (در صورت عضویت ترکیه در اروپای واحد) تهدید کرده است.

این بدترین گزینه‌ای است که هوفر در مقابل اتحادیه اروپا قرار داده است. اگر روزی قرار باشد اروپای واحد از میان ترکیه و اتریش دست به انتخاب بزند، قطعا این انتخاب ترکیه نخواهد بود. از این رو اردوغان شاهد تحقق بدترین سناریوی ممکن در ترکیه است. اگر حزب آزادی در انتخابات ریاست جمهوری اتریش به پیروزی برسد، رئیس جمهور ترکیه با مخالفی سرسخت در اروپا مواجه خواهد شد که نه تنها عضویت آنکارا در این مجموعه را نمی پذیرد، بلکه حاضر است در اعتراض به عضویت ترکیه، اروپای واحد را ترک کند. در نهایت اینکه هر اندازه زمان می گذرد، بر موانع موجود در مسیر اردوغان و حزب عدالت و توسعه در اروپای واحد افزوده می شود. موانعی که عضویت ترکیه در اروپات را سخت و در مواردی ناممکن جلوه می دهد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    1 0
    اردوغان: حالا بخور
  • ناشناس ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    1 0
    بله کسیکه به غیراز خداپناه ببرد باید اینگونه آواره شود آخه یکی نیست به این اردوغان بگه بشین سرجایت اگر خدارا درنظر بگیری لازم نیست به هیچ اتحادیه ویاکشوری پناه ببری این آقا یه روز دست به دامان اتحادیه اروپا یه روز آمریکا یه روز روسیه یه روزعربستان حالاهم اسرائیل شده است
  • ایرانی ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    1 0
    فرداست که ترکیه ای ها ادعا بگنند از 7000 سال پیش در اتحادیه اروپا عضو بودهاند در حالیکه فقط 562 سالپیش استانبول را از روم شرقی غصب کرده اند
  • علی ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    1 0
    مگر قرار بود واقعا ترکیه به عضویت اتحادیه اروپا در بیاید که حالا با مخالفت اتریش این مسئله به حالت تعلیق در آمده است؟ اتحادیه اروپا هیچ برنامه ای برای پذیرش ترکیه ندارد ، مخصوصا که در این پنج سال اخیر ، ترکیه رفته رفته از اتحادیه اروپا فاصله گرفته و دیگر حتی سیاستمدارهای ترک هم در شعارهای انتخاباتی خود ،حرفی از اتحادیه اروپا نمی زنند. واقعا ، اتریشیها ، فرانسوی ها، هلندی ها و .... چرا 7 سال پیش که احتمال عضویت ترکیه بسیار بیشتر از الان بود ، حرف از جدایی نمی زدند؟ چرا انگلیسی ها امسال تصمیم به جدایی از اتحادیه گرفتند؟ مگر نمی بینند روزبروز اختلاف بین ترکیه با آلمان که ستون اصلی اتحادیه اروپا است بیشتر می شود و به طبع آن احتمال عضویت اش کمتر می شود؟ مسئله ای که نگارنده مقاله از آن مغفول مانده است این است که گروههای جدایی طلب اروپایی نه از عضویت ترکیه، بلکه از نفوذ آلمان در سیستم بروکراسی شان می ترسند ، کلمه عضویت ترکیه یک برند منفی است که پوپولیست های اروپا از آن استفاده میکنند و صد البته مهمتر آنکه این پوپولیست ها به تحریک و برنامه یک کشور خاص اتحادیه اروپا را به آرامی تکه تکه می کنند . شاهد این مدعا این که از روزی که انگلیسی ها به خروج رای داده اند حمله های نژاد پرستانه بیشتر علیه لهستانی ها انجام میگیرد تا پاکستانی ها! آیا میدانید چرا؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس