خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هم‌اکنون تبدیل به یکی از چالش‌برانگیزترین اتفاقات در طول تاریخ این اتحادیه شده است.

به گزارش مشرق، نگرانی مفرط رهبران اروپایی نسبت به تبعات مخرب این خروج مثل خیز سایر اعضا برای خروج از این اتحادیه و همین‌طور تلاش دوباره اسکاتلندی‌ها برای استقلال از بریتانیا که تجزبه بریتانیا را به دنبال دارد، از جمله عواملی بود که ما را بر آن داشت تا مصاحبه جامعی را با چهار نفر از کارشناسان برجسته اروپایی و آمریکایی در رابطه با تبعات منفی سیاسی، اقتصادی و امنیتی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ترتیب دهیم. این مصاحبه در ادامه آمده است؛

تبعات امنیتی و اقتصادی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برای غرب

رودنی شکسپیر، استاد دانشگاه کمبریج در حوزه اقتصاد، در پاسخ به این سؤال که «خروج انگلیس از اتحادیه اروپا چه تاثیر منفی بر اقتصاد این کشور دارد؟»،گفت که «سوء‌تفاهم بزرگی در رابطه با تبعات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وجود دارد. میانگین بدهی‌های اروپا از مجموع بدهی‌های انگلیس در سال 2008 بیشتر بوده است، اشتغال برای مردم انگلیس به پایین‌ترین حد خود رسیده است چراکه تمامی کارخانه در حال تجهیز کردن خود به سیستم‌های اتوماسیون هستند و اکثر اندک شغل‌های باقی مانده نیز دارای درآمدهای بسیار کم می‌باشند.اینها همه دلایلی هستند برای آنکه بدانیم چرا مردم بریتانیا از اتحادیه اروپا به شدت عصبانی هستند و چگونه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تبعات منفی برای این کشور ندارد.»

این اقتصاددان انگلیسی در ادامه و در پاسخ به «چگونگی وضعیت کنونی اقتصادی اتحادیه اروپا و آثار خروج انگلیس بر آن» افزود: «هیچ راه حلی برای خروج از بحران اقتصادی در اتحادیه اروپا متصور نیستم همان‌طور که فکر می‌کنم انگلیس هم نمی‌تواند به هیچ وجه از وضعیت رکود اقتصادی خارج شود. پس از انگلیس اکنون نوبت ایتالیا و فرانسه فرا رسیده است تا با اجرای همه‌پرسی به خروج از اتحادیه اروپا رای دهند.

 نویسنده کتاب «پارادایم جدید» در ادامه افزود:«هیچ سیاستمداری در داخل و یا خارج از اتحادیه اروپا هیچ پیشنهاد و یا روشی برای احیای اقتصادی اتحادیه اروپا که به شدت نیاز است، ندارد. بنابراین به نظر من مشکلات زیاد بیشتری در آینده گریبان این اتحادیه را خواهد گرفت.»

ویلیام انگدال، اقتصاددان معروف آلمانی اما در پاسخ به سؤال مشابه درباره تبعات اقتصادی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر این کشور و همین‌طور بر اتحادیه تصریح کرد که «خروج از اتحادیه اروپا به اقتصاد انگلیس می‌تواند کمک کند به شرط آنکه بانکداران و سیاست‌گذاران اقتصادی این کشور بتوانند با سیاست‌گذاری‌های خردمندانه از فرصت استفاده کنند.» نویسنده کتاب‌های «بذر نابودی» و «سلطه کامل» این را هم گفت که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مقدمه‌ای برای فروپاشی تمامی اتحادیه اروپاست و اساسا تشکیل این اتحادیه از ابتدا با توجه به سیاست‌های متناقض کشورهای عضو اقدامی غلط بود.»

وی در ادامه اذعان کرد که «واگرایی اتحادیه اروپا در نهایت می‌تواند به یکپارچگی کشورها و احترام به تمامیت ارضی آنها کمک کند. ضمنا کشورهای قاره اروپا پس از خروج از اتحادیه، سیاست‌های ملی خودشان را اعمال خواهند کرد بدون توجه به نظر مقر اتحادیه در بروکسل.»

در ادامه این مصاحبه، به سراغ «کوین بارت» تحلیلگر و کارشناس آمریکایی رفتیم تا وی نیز به تبعات سیاسی این خروج پرداخته و در پاسخ به این سوال که «چگونه این خروج می‌تواند بر رابطه آمریکا و انگلیس، دو شریک قدیمی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی تاثیر بگذارد»

نظرش را جویا شویم. پاسخ وی این بود که «این موضوع دقیقا بستگی به واکنش رهبران انگلیس دارد، اما شروع روند تیرگی روابطشان بسیار محتمل است. اما به طور کلی همه چیز بستگی به نزدیکی رابطه چین و انگلیس دارد.» این استاد دانشگاه آمریکایی در ادامه افزود: «احتمال از بین رفتن این رابطه قدیمی و مستحکم از آن جا قوت می‌گیرد که رئیس‌جمهور چین در اکتبر سال گذشته میلادی از لندن دیدن می‌کند.» و در آن جلسه پیشنهاد دوره‌ای جدید از همکاری اقتصادی دو کشور را برای رهبران انگلیسی بیان می‌کند.» وی همچنین تبعات مثبت این روابط نزدیک را که همان حضور قدرتمندتر چین و انگلیس در نظام بانکداری جهانی است برای سیاستمداران انگلیسی ترسیم می‌کند.

«بارت» پاسخ خود را این‌گونه تکمیل کرد: به علاوه، انگلیس تنها کشور اروپای غربی است که نظام کمونیستی چین را پذیرفته است. بنابراین اینها همه احتمالاتی است که اذهان را به سمت جایگزینی چین متمایل می‌سازد مخصوصا هنگامی که آمریکا بارها نارضایتی خود را از این رابطه اعلام کرده است. پس شواهد گویای این واقعیت است که دیگر انگلیس همچون گذشته شریک سنتی آمریکا به حساب نمی‌آید و این یعنی سلطه آمریکا بر جهان رو به زوال است و جهان چند قطبی در حال نمایان شدن است.

«کوین بارت» در ادامه مصاحبه در پاسخ به این سوال که «چگونه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا خود مقدمه‌ای بر واگرایی بریتانیای کبیر است»، تصریح کرد: «به احتمال فراوان اولین اعلام استقلال از بریتانیای کبیر را اسکاتلندی‌ها خواهند کرد چون اکثر مردم این کشور علاقه‌ای به ترک اتحادیه اروپا نداشتند. اسکاتلند یک بار همه‌پرسی جدایی از بریتانیای کبیر را برگزار کرد که آن بار رای نیاورد اما این فرصت هم اکنون یک بار دیگر برای اسکاتلندی‌ها فراهم شده تا ساز جدایی را کوک کنند. کوکی که نواخته شدنش انگلیس را تضعیف می‌نماید و مقدمه‌ای دیگر برای از بین رفتن نظام تک قطبی و نمایان شدن نظام چند قطبی خواهد بود.»

با پروفسور «وین مدسن»، چهره افشاگر آمریکایی مصاحبه را ادامه دادیم. ضمن نقل قول از صحبت‌های ماه گذشته اوباما در کنفرانس خبری با دیوید کامرون، که «انگلستان در صورت خروج از اتحادیه اروپا باید به آخر صف برای تجارت با آمریکا برود»، سؤال مشابه‌ای در رابطه با آینده روابط آمریکا و انگلیس در سایه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از وی پرسیدیم.

وی درپاسخ به این سوال گفت «این تنها یک تهدید برای مردم انگلیس بود تا آنها را از رای به خروج از اتحادیه اروپا منصرف سازد. اوباما این تهدید را به عنوان حرکتی بازدارنده برای بقای انگلیس در اتحادیه اروپا مطرح کرد، اما اکنون اوباما برای حفظ روابط خاص آمریکا و انگلیس که در حوزه‌های امنیتی و نظامی هست این تهدیدات را پس گرفته است.»

 این کارشناس حوزه اطلاعات و امنیت در ادامه و در پاسخ به این سوال که «رویکرد دولت اوباما در رابطه با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و تمایل خروج اسکاتلند از بریتانیا چگونه خواهد بود؟»  اذعان کرد که «اوباما دیگر همچون سابق خود را در رابطه با این مسائل بی‌طرف نشان نمی‌دهد، به خاطر همین به طور علنی پیش‌تر به انگلیس نسبت به خروج از اتحادیه اروپا و به تازگی به اسکاتلند نسبت به خروج از بریتانیا هشدار داده است.»

نویسنده کتاب‌های «کابوس آمریکا» و «نسل‌کشی و عملیات‌های مخفی» همچنین خاطرنشان کرد که «استقلال اسکاتلند می‌تواند به قیمت ممانعت انگلیس از داشتن سلاح‌های هسته‌ای تمام شود و همچنان انگلیس و ولز را پشت درهای بیرون از اتحادیه اروپا قرار دهد.»

وی در ادامه افزود: «اوباما در آینده شاهد خروج کشورهای بیشتری از اتحادیه اروپا خواهد بود، عاملی که تابوی شیطانی حاکم در اروپا را که به خاطر حضور هیتلر و همکارانش پس از جنگ جهانی دوم در این قاره ایجاد شده بود از بین خواهد برد. در آینده نزدیک خروج بسیاری از کشورها همچون فرانسه، دانمارک، سوئد، فنلاند، هلند،پرتغال، ایتالیا، اتریش و اسلواکی را شاهد خواهیم بود.»
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس