ترقی: آقای تاج‌‌زاده هم به عنوان معاون سیاسی وزارت کشور عهده‌دار نقش اصلی در تحریک دانشجویان داشت و مجوز تخلیه وانت‌هایی پر از سنگ را هم ایشان صادر کرده بود.

به گزارش مشرق،حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در زمان وقوع حادثه 18 تیر، نماینده قوه مقننه و عضو کمیسیون تحقیق و بررسی پارلمان پیرامون رسیدگی به غائله کوی دانشگاه بود.

حمیدرضا ترقی عضو کمیسیون تحقیق و بررسی غائله 18 تیر در گفت‌وگو با فارس، گفت: جریان ارتجاع در هر انقلابی وجود دارد و به نوعی اجتناب‌ناپذیر است ما نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی به طور مکرر شاهد ظهور و بروز جریان‌هایی هستیم که با رجعت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی درصدد طی کردن مسیری خلاف برنامه‌ریزی‌های انقلاب هستند.

واگذاری بیسیم به تحکیمی‌ها توسط خانم ابتکار/ مرد خاکستری بازیگر اصلی غائله کوی دانشگاه 

وی افزود: راه‌اندازی نظام‌های غیراسلامی خواسته و انگیزه اصلی این جریان‌ها بود و هرکدام به فراخور گرایش‌شان در اندیشه راه‌اندازی نظام التقاطی، لیبرالی، دموکراسی خاص غربی و ... بودند و هنوز هم در قالب اپوزیسیون خارج از کشور فعال هستند و هر از گاهی با تحریک مردم و طرفداران‌شان مصمم هستند انقلاب را در مسیر اصلی‌اش که همان دستیابی به آرمان‌های اسلامی است خارج کنند.

ترقی با اشاره به این موضوع که از طرف دیگر با دشمنان قسم‌خورده‌ای نظیر آمریکا، اسرائیل و انگلیس مواجه هستیم که با اصل انقلاب مخالف هستند، تصریح کرد: این دولت‌ها نیز برای استحاله نظام جمهوری اسلامی و ایجاد شکاف بین نسل‌های بعد با آ‌رمان‌های انقلاب فعالیت دائمی دارند و حتی برای این مطالبه‌شان هزینه‌های کلانی را صرف می‌کنند.

* بازی در پازل دشمن

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه وابستگان آمریکا و غرب را مهره‌های اصلی نظام سلطه دانست و اظهار کرد: افرادی که به تفکرات چپ و راست و اندیشه‌های مخالفان خارج از کشور گرایش دارند خواسته و ناخواسته در پازل دشمن بازی می‌کنند به ویژه در شرایط کنونی که شبکه‌های اجتماعی و رسانه نیز در اختیار آنهاست و بدین ترتیب می‌توانند متن جامعه را کنترل کنند.

عضو کمیسیون تحقیق و بررسی غائله 18 تیر در ادامه به تشریح فتنه‌هایی که توسط ضد انقلاب صورت گرفته است پرداخت و گفت: کشور ما پس از انقلاب شاهد فتنه‌های متعددی بود که برخی از آنها در زمان حیات امام راحل رخ داد که از جمله آنها می‌توان به تظاهرات اعضای جبهه ملی علیه قانون قصاص، قیام مسلحانه منافقین در خردادماه سال 60 به حمایت از بنی‌صدر اشاره کرد که طی آن واقعه هفتم تیر و شهادت دکتر بهشتی و 72 تن رخ داد.

نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی انجام ترور‌های مختلف و به شهادت رساندن نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور کشور را پرده‌ای دیگر از این فتنه‌ها عنوان کرد و گفت: علی‌رغم این توطئه‌ها اما نظام جمهوری اسلامی عقب‌نشینی نکرده و با اقتدار و قدرت به مقابله با این عوامل پرداخت تا اینکه موفق به اخراج برخی از این فعالان شد که آنها نیز به اپوزیسیون خارج از کشور پیوستند.

ترقی در ادامه افزود: البته این جریان‌ها نیز بیکار ننشسته و هرازگاهی با طراحی پروژه‌های مختلفی درصدد ایجاد فتنه در کشور بودند و با مطالعه تاریخ انقلاب می‌بینیم که به طور متوسط هر 10 سال یکبار فتنه‌ای برای حذف آرمان‌های انقلاب صورت گرفته است که یکی از آنها غائله 18 تیر سال 78 بود که در تهران و سایر شهرها شکل گرفت و دومین فتنه هم پس از انتخابات سال 88 به وقوع پیوست و طی آن خسارت‌های مادی و معنوی متعددی به کشور وارد شد و ما باید هوشیار باشیم که عوامل موثر در این فتنه‌ها در سال‌های آتی نتوانند فتنه‌های شکسته خورده قبلی را عملی کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه درخصوص فعالان عائله 18 تیر تصریح کرد: با مروری بر وقایع صورت گرفته در فتنه 18 تیر و سال 88 متوجه حضور عناصر مشترکی در آنها می‌شویم که با یک خط مشی مشترک و برنامه‌ریزی مدون در صدد تحقیق آن بوده‌اند و مسئله‌ای نبود که به صورت اتفاقی و تصادفی صورت گرفته باشد بلکه با برنامه‌ریزی مدون و زمان‌بندی شده به اجرا درآمد.

* دولت سازندگی بسیاری از ارزش‌ها پایمال کرد

ترقی درخصوص دلایل روی کار آمدن اصلاحات و نقش آن در غائله 18 تیر افزود: دولت سازندگی به ریاست آقای هاشمی پس از سال 68 به گونه‌ای عمل کرد که بسیاری از ارزش‌های فرهنگی- اعتقادی حاکم بر جامعه که به واسطه دفاع مقدس و وقوع انقلاب ایجاد شده بود از بین رفته و سبک زندگی مردم نیز دچار تغییر شد. به نحوی که در کتاب «آناتومی جامعه» به قلم دکتر رفیع‌پور ارزیابی در خصوص این تغییرات صورت گرفته و طی آن مشخص شده گروه‌های مرجع جامعه در اثر سیاست‌های دولت کاملا دگرگون شده است.

* افول شرایط فرهنگی و تغییر سبک زندگی مردم

نماینده مردم مشهد در مجلس پنجم در تشریح این تغییرات صریح کرد: روحانیت تا پیش از روی کار آمدن دولت سازندگی، 84 درصد از گروه‌های مرجع مردم را تشکیل می‌داد اما پس از آن به رده 34 سقوط کرد و هنرپیشگان و ورزشکاران تبدیل به گروه مرجع مردم شدند. علاوه بر این ارزش‌های دیگر نیز تغییرات چشمگیری رخ داد به نحوی که در سال 68، حدود 65 درصد از زنان مقید به استفاده از چادر بودند اما این رقم در سال 73 به 35 درصد رسید و به طور میانگین شرایط فرهنگی رو به افول گذاشت.

* ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی

وی اظهار داشت: هاشمی با اجرای سیاست اقتصاد لیبرالی و اتخاذ شیوه‌هایی نظیر اختصاصی‌سازی، تاسیس فرهنگسرا، راه‌اندازی روزنامه همشهری، ایجاد فروشگاه‌های رفاه و اقداماتی از این قبیل ذائقه فرهنگی مردم را تغییر و فرهنگ مصرف‌گرایی را در جامعه اشاعه داد و این امر را در ساختار اقتصادی کشور نهادینه کرده که اسراف 20-25 درصدی در برنامه‌ها و پروژه‌های اقتصادی قابل پذیرش است.

* تشکیل شرکت‌های اقماری در دولت هاشمی

این فعال اصولگرا با تاکید بر اینکه درست است که در دولت سازندگی قیمت ارز از 7 تومان به 150 تومان و سپس به 900 تومان رسید و این تورم 500 درصدی پول هنگفتی را به جامعه تزریق کرد اما اثرات منفی آن نیز در اقتصاد دیده شد به نحوی که وزارتخانه‌ها برای خروج از حالت دولتی، اقدام به تشکیل مجموعه‌های اقماری کردند و عناصر خودشان را به این شرکت‌ها فرستادند که این امر زمینه‌ساز کسب درآمد برای عده‌ای خاص شد و از طرف دیگر به دلیل افزایش قیمت تمام شده فشار مضاعفی به مردم وارد شد.

* قشر ضعیف جامعه در تورم دولت سازندگی به فلاکت افتاد

ترقی در ادامه با تاکید بر این مطلب که در دوران سازندگی قشر ضعیف جامعه در اثر تورم به فلاکت افتاد، اظهار کرد: طرح فقرزدایی در سال‌های پایانی دولت سازندگی به مجلس پنجم ارائه شد و در آن طرح افزایش نرخ خدمات دولت و کمک به فقرا و نیازمندان مطرح شد که مجلس بخش افزایش قیمت را رد و طرح کمک به نیازمندان را تصویب کرد اما علی‌رغم این در آن ایام شاهد فاصله طبقاتی بسیار عمیقی بودیم و این چنین بود که با تغییرات صورت گرفته در زمینه ارزش‌های جامعه شرایط برای ورود دولتی که تناسب چندانی با ارزش‌های انقلاب ندارد مهیا و دوران اصلاحات آغاز شد.

* القای تقلب در انتخابات هفتم ریاست جمهوری

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در ادامه گفت: تفسیر سبک زندگی مردم و حضور 7 میلیون رای اولی که در آن شرایط رشد پیدا کرده بودند همه چیز را تغییر داد به نحوی که تلاش روحانیان و نیروهای ارزشی انقلاب برای قانع کردن مردم به منظور رای به آقای ناطق نوری که بر ارزش‌ها پایبند است بی‌نتیجه ماند و شعارهای آقای خاتمی که متناسب با زمینه‌های ایجاد شده در دولت سازندگی بود آرا را به سمت اصلاحات جلب کرد البته در این میان از اشتباهات تبلیغاتی آقای ناطق نوری هم نمی‌توان به راحتی عبور کرد چرا که ستاد تبلیغاتی وی طوری وانمود کرد که آقای ناطق نوری ادامه دهنده سیاست‌های هاشمی است و از سوی دیگر هم القای تقلب صورت گرفت و این موضوع مطرح شد که اگر شما در صندوق خاتمی بیندازید ناطق در می‌آید.

عضو کمیسیون تحقیق و بررسی غائله 18 تیر در خصوص زمینه‌های شکل‌گیری این فتنه گفت: پس از رحلت امام (ره) و آغاز زعامت مقام معظم رهبری، جریانی که با رهبری زاویه داشت و در مجمع روحانیون مبارز متمرکز بود برنامه‌هایی را با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی که در دولت سازندگی برایش ایجاد شده بود را در دستور کارش قرار داد و برای اجرای آنها در وهله اول فضای رسانه‌ای را در اختیار گرفت و به واسطه تاسیس روزنامه‌های جدید که هزینه سرسام‌آوری داشتند در انتخابات 76 نیز به مطلوب خود رسید و بدین ترتیب قدرت اجرایی را به دست آ‌ورد.

به گفته ترقی، این جریان با نفوذ در مجلس پنجم و نقشی که دولت سازندگی در تزریق کارگزاران در آن داشت موفق به دست گرفتن بخشی از قوه مقننه شد و بدین ترتیب تلاش کرد اهداف خود برای تغییر در نظام را با استفاده از این ابزارهای اجرایی محقق کند.

واگذاری بیسیم به تحکیمی‌ها توسط خانم ابتکار/ مرد خاکستری بازیگر اصلی غائله کوی دانشگاه 

*تلاش برای پیاده‌سازی تفکرات لیبرالیستی

این فعال سیاسی اصولگرا کاهش اختیارات ولی فقیه تا حد نظارت را یکی از مطالبات این جریان نامید و افزود: ایجاد تغییر در شرایط فرهنگی کشور و سوق دادن آن به سوی تفکرات لیبرالیستی از دیگر برنامه‌ها بود و در این زمینه با سکولاریزه کردن کشور قدم در این مسیر گذاشته و با تغییر در نظام آموزشی، طرح موضوع جدایی دین از سیاسیت و حذف معیارهای ارزشی و انقلابی در گزینش افراد خواستار این بودند که زمینه را برای حضور افرادی در صدر قدرت مهیا کنند که هیچ پایبندی به قانون اساسی و اسلام ندارند.

ترقی با اشاره به این مطلب که در این مسیر از حمایت آقای خاتمی هم بهره‌مند بودند، تصریح کرد: دولت اصلاحات نیز با این تفکرات همراه شد به نحوی که درس دین را در مدارس اختیاری کرده و نمره آن را در معدل دانش‌آموزان بی‌اثر کردند و با حذف درس پرورشی درصدد این بودند که انجام کارهای عقیدتی و دینی در محیط آموزشی را متوقف کنند این برنامه در دانشگاه‌ها نیز پیگیری می‌شد و شکل‌گیری تشکل‌های دانشجویی مخالف با اصول انقلاب از اثرات آن است.

نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: هجمه گسترده مطبوعات به مبانی انقلابی و اسلامی شرایط را فراهم کرد که بیش از 10 هزار شبهه توسط روزنامه‌های زنجیره‌ای ایجاد شد و از سوی دیگر دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی هم به واسطه وقوع قتل‌های زنجیره‌ای تضعیف شدند تا جامعه نسبت به وجود قدرت انتظامی و نظارتی دلسرد شود و همزمان با همه این اتفاقات؛ اپوزیسیون خارج از کشور برای حمایت از آنها وارد عرصه شد و جنگ روانی را آغاز می‌کنند.

* دعوت ابراهیم یزدی از مخالفان نظام جمهوری اسلامی

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در این بخش از سخنانش به ابراهیم یزدی و دعوت وی از مخالفان نظام جمهوری اسلامی برای حضور در مطبوعات پرداخت و گفت: در یکی از سفرهای دبیرکل نهضت آزادی که به اروپا داشت خطاب به جمعی از فعالان ضد انقلاب گفته است که چرا از اینجا به مقابله با جمهوری اسلامی می‌پردازید شرایط کشور در حال حاضر آماده حضور و فعالیت شما در عرصه مطبوعات است لذا این افراد با حمایت‌ مالی از روزنامه‌های زنجیره‌ای و نفوذ در آنها درصدد براندازی نظام بودند که این توطئه با هوشیاری مجلس و اصلاح قانون مطبوعات بی‌ثمر ماند اما بهانه‌ای برای معاندان نظام شد تا با هماهنگی با بنیاد سورس و کپی‌برداری از انقلاب‌های رنگین از قشر دانشجو برای اجرایی کردن هدف‌شان اقدام کنند.

*واگذاری بیسیم به اغتشاشگران توسط خانم ابتکار

عضو کمیته تحقیق و تفحص غائله 18 تیر درباره نهادهای فعال در این واقعه افزود: در جلسات غیرعلنی که در مجلس پنجم برای بررسی ابعاد وقایع 18 تیر با حضور مسئولان مختلف و همچنین بازدیدهای میدانی اعضا صورت گرفت مشخص شد که رئیس وقت سازمان محیط زیست (معصومه ابتکار) تمام بیسیم‌های این مرکز را در اختیار دانشجویان تحکیم وحدت که نقش موثری در سازماندهی این فتنه داشتند گذاشته بود.

* تاج‌زاده نقش اصلی در تحریک دانشجویان داشت/ صدور مجوز برای تخلیه سنگ

ترقی ادامه داد: آقای تاج‌‌زاده هم به عنوان معاون سیاسی وزارت کشور عهده‌دار نقش اصلی در تحریک دانشجویان داشت و مجوز تخلیه وانت‌هایی پر از سنگ را هم ایشان صادر کرده بود.

* فائزه هاشمی به دنبال تداوم غائله کوی بود/ تلاش برای پوشش مسائل پشت پرده این فتنه

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه تصریح کرد:‌ خانم فائزه هاشمی هم که رئیس همین کمیته تحقیق بود انواع و اقسام اقدامات برای بی‌نتیجه ماندن این تحقیق انجام داد و البته با حضور و سخنرانی در کوی دانشگاه تمایل خودش برای تداوم این تحرک را نشان داد و سعی در پوشش مسائل پشت پرده این فتنه داشت که در کمیسیون تحقیق و تفحص بر ملا شده بود.

وی برخی از معاونان وزارت علوم را از دیگر فعالان فتنه 18 تیر عنوان تصریح کرد: دانشجویان تحکیم وحدت وقت هم پیاده‌نظام احزاب فعال غائله 18 تیر در خارج از دانشگاه بودند نقشی که در فتنه 88 هم ایفا کردند و یکی از فعالان آن در افطاری رئیس‌جمهور نیز فریاد زنان خواستار رفع حصر شد.

* عدم برخورد جدی با خاطیان 18 تیر از عوامل مهم در بروز فتنه 88

این فعال سیاسی عدم برخورد جدی با خاطیان و اغتشاشگران غائله 18 تیر را یکی از عوامل مهم در بروز فتنه 88 دانست و افزود: این مسئله را باید مدنظر داشت که برخورد نکردن با این عناصر می‌تواند زمینه‌ساز بروز فتنه‌های دیگر هم باشد.

ترقی درخصوص نتیجه کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس درباره غائله 18 تیر افزود: با توجه به پایان کار مجلس پنجم، گزارش‌های تحقیق و تفحص به نتیجه نرسید مجلس ششم هم که بالقوه مخالف طرح چنین مباحثی بود و این چنین کمیته تحقیق و تفحص هیچ خروجی نداشت و نتایج آن در اختیار قوه قضاییه قرار نگرفت.

* اسناد غائله 18 تیر در مجلس است

وی در پاسخ به اینکه این سوال که اسناد مذکور درحال حاضر کجا نگهداری می‌شود، تصریح کرد: قاعدتاً این اسناد در اختیار مجلس است و خبر ندارم که سرنوشت آنها چه شد آیا قابل دسترسی است.

* مرد خاکستری بازیگر اصلی غائله کوی دانشگاه

نقش مجمع روحانیون در رویداد 18 تیر از دیگر موضوعات طرح شده در این گفت‌وگو بود که این فعال سیاسی در تشریح آن گفت: آقای موسوی خوئینی‌ها مرد خاکستری آن روزها نقش اصلی این غائله را داشت و در آن مقطع مسئول روزنامه سلام بود و طرح اصلاح مطبوعات را که مورد تایید مقام معظم رهبری هم بود را به سعید امامی نسبت داد که در جریان قتل‌های زنجیره‌ای ترور شده بود و همین موضوع جرقه اصلی فتنه 18 تیر بود مجمع روحانیون هم ضمن حمایت از موسوی خوئینی‌ها با صدور اطلاعیه‌های مختلف از اقدام دانشجویان نیز پشتیبانی کرد.

* راهیپمایی مردمی 23 تیر توطئه پیچیده فتنه 78 را زمین‌گیر کرد

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در ادامه تصریح کرد: البته شکایت مجلس از موسوی خوئینی‌ها منجر به محکومیت 5 ساله وی و محرومیتش از فعالیت سیاسی شد که ضربه محکمی بود و تمامی برنامه‌های آنها را نقش برآب کرد و نگذاشت به اهدافشان برسند و این گونه این حرکت با حمایت مردم در 23 تیر محکوم به شکست شد در حقیقت راهیپمایی مردمی 23 تیر توطئه پیچیده فتنه 78 را زمین‌گیر کرد.

نمایندگان قبل از وزارت اطلاعات از روزنامه‌ سلام شکایت کردند و وزارت اطلاعات قبل از دادگاه شکایتش را پس گرفت و این گونه حکم موسوی خوئینی‌ها با شکایت ما و آقای احمدی‌نژاد به ثمر نشست.

* موسوی‌خوئینی‌ها در دادگاه بسیار متزلزل بود

وی درخصوص حال و هوای دادگاه موسوی خوئینی‌ها گفت: علی‌رغم اینکه وی قبلاً دادستان هم بود اما در جریان برگزاری دادگاه ویژه روحانیت بسیار متزلزل ظاهر شد و قادر به پاسخگویی به شکایت ما نشد و این چنین دادگاه به نفع ما به پایان رسید اتفاقی که برای ما بسیار شیرین و در عین حال برای اصلاح‌طلبان بسیار تلخ و گزنده بود زیرا موسوی خوئینی‌ها خط قرمز آنها بود و حتی وی را رهبر آینده می‌خواندند اما توفیق ما در شکست تفکری که به مقابله با نظام و رهبری برخاسته بود بسیار گوارا بود.

ترقی ادامه داد: وقتی اصلاح‌طلبان این غائله را طوری ساماندهی کردند که تحرکات علیه امنیت ملی برای همگان روشن شد؛ سپاه و بسیج برای ختم غائله وارد این عرصه شدند؛ تماس سردار صفوی با رئیس‌جمهور وقت و نامه فرماندهان سپاه به رئیس دولت اصلاحات از جمله این اقدامات بود که با مرور برخی از این وقایع نظیر حرکت به سمت بیت رهبری نشان از ناپختگی این اقدامات دارد و مبین این واقعیت است که حرکت از دست‌شان خارج شده است بنابراین سپاه احساس کرد که حرکت از سوی ضد انقلاب پیگیری می‌شود و دانشجویی نیست و هدف براندازی است که با دستگیری عوامل توسط سپاه ماهیت فعالان آن به طور شفاف مشخص شد.

وی اظهار کرد: متاسفانه قوه قضائیه اقدام صحیحی در مقابل فرار این عوامل انجام نداد و انفعالشان باعث فرار افشاری، عطری، منوچهر محمدی و امثال اینها شد و این فرصت را به آنها داد تا با حضور در خارج از کشور به تبلیغ علیه نظام بپردازند بنابراین لازم بود دستگاه قاضی برخورد شدیدتری با این متخلفان انجام دهد.

* دولت اصلاحات در غائله 18 تیر دست داشت

نماینده مجلس پنجم در خصوص تغییر مسیر معترضان پس از تماس سردار صفوی با رئیس‌جمهور گفت: فکر می‌کنم دولت در آن مقطع مجبور شد به عواملی که مطیعش هستند دستور بازگشت دهد و آن‌ها را مجاب کند که از این اقدام صرف‌نظر نمایند اقدامی که نشان داد اغتشاشگران از دولت حرف‌شنوی دارند لذا ثابت کرد که دولت در این فتنه نقش دارد.

* فتنه‌گران از خاتمی حرف‌شنوی داشتند

این فعال سیاسی در ادامه افزود: شاید نتوان مدیریت فتنه را به آقای خاتمی نسبت داد اما می‌توان با استناد به وقایع 18 تیر استناد کرد که فتنه‌گران از آقای خاتمی حرف‌شنوی داشتند.

وزارت اطلاعات براثر فشاری که دولت به آن وارد کرد مجبور به پس گرفتن شکایتش شد که خود این مطلب هم نشان داد که دولت نمی‌خواهد این حرکت علیه موسوی‌خوئینی‌ها صورت گیرد که البته این اتفاق نیفتاد.

ترقی درباره حضور برخی از مدعیان خط امام (ره) در فتنه 18 تیر گفت: ما جملات متعددی را از فعالان غائله 18 تیر شنیده‌ایم که غالباً با واقعیت آنها در تضاد است البته خوئینی‌ها پس از رحلت امام (ره) عنوان کرد که در زمان حیات ایشان نیز مخالف تئوری ولایت فقیه بودیم اما در آن زمان جرات ابراز مخالفت نداشتیم بنابراین می‌توان مدعی شد که اصلاح‌طلبان به طور کل با فلسفه سیاسی امام (ره) مخالف بوده و بیشتر دنبال فلسفه سیاسی افراد دیگری بودند.

* تلاش برای سکولاریزه و لیبرالیزه کردن کشور

وی با اشاره به این مطلب که فعالان غائله تیر ولایت فقیه را فقط در حد نظارت قبول داشتند، افزود: بنابر نظر این افراد ولی فقیه باید فقط در اموری نظیر قضا و حکم حکومتی اظهارنظر کرده و به سایر حوزه‌ها ورود نکند و این‌گونه است که می‌بینیم پس از رحلت امام (ره) با نگارش مقالات و مطالب مختلف در راستای ترویج تغییر مبانی اصلی ولایت فقیه در کشور بودند و ارائه لوایح دوقلو به مجلس بر همین مبنا بود مسئله‌ای که در مجلس ششم با شدت بیشتری مشهود بود و آنها می‌خواستند با تضعیف شورای نگهبان و کاهش اختیارات این نهاد سناریوی جامعی را برای سکولاریزه و لیبرالیزه کردن کشور تهیه و ارائه کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه مطرح کردن بحث انتخابی و انتصابی را از دیگر اقدامات فعالان اصلاح‌طلب در این راستا دانست و تصریح کرد: بنابر نظریه آنها مقام رهبری انتصابی است و جایگاه ریاست جمهوری انتخابی بنابراین اختیارات رئیس‌جمهور باید به مراتب بیشتر از قدرت انتصابی باشد و این‌گونه سعی داشتند در خصوص جایگاه ولی فقیه تشکیک ایجاد کنند تا این موضوع به محافل علمی و دانشگاهی کشیده شود و بدین صورت جایگاه اقتدار و فصل الخطابی رهبر زیر سوال رود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی درباره فعالان کمیته ایکس اظهار کرد: کمیته ایکس اتاق فکر غائله 18 تیر بود و طراحی و برنامه‌ریزی درخصوص عملیات‌ها توسط اعضای این کمیته صورت می‌گرفت و علاوه بر آن کمیته عهده‌دار ایجاد هماهنگی بین برنامه‌های داخلی با حامیان خارجی بود به نحوی که شعارهای تظاهرات دانشجوان و معترضان تهرانی از سوی بی‌.بی‌.سی و رادیوهای بیگانه مطرح می‌شد.

* نهضت آزادی به آشوبگران کیک، نوشابه و آب می‌داد

عضو کمیته تحقیق و تفحص غائله 18 تیر عناصری از تحکیم وحدت و نهضت آزادی را از فعالان اصلی آشوب‌های این فتنه دانست و گفت: عوامل نهضت آزادی صراحتا به حمایت از آشوبگران پرداخته و در جریان برپایی راهپیمایی‌ها بین آنها کیک، نوشابه و آب توزیع می‌کردند.

ترقی با تاکید براینکه نمی‌توان از نقش محوری تاج‌زاده در شکل‌گیری و تداوم غائله 18 تیر غافل شد، افزود: پس از هجوم دانشجویان به وزارت کشور و شکستن در آن، تاج‌زاده به سخنرانی میان معترضان پرداخته و خطاب به آنها گفته بود که «اینجا متعلق به شماست» و با اتخاذ این موضوع انفعالی به همراهی با آنها پرداخته بود موضوعی که نمایندگان از وزیر کشور وقت خواستار پاسخگویی درباره آن شدند که وی ایجاد آرامش و جلوگیری از تخریب را دلیل این ملایمت عنوان کرده بود که اصلا توجیه قابل قبولی نبود.

* تاج‌زاده به طور علنی به آشوبگران کُد می‌داد

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به توزیع غذا بین آشوبگران که به وزارت کشور یورش برده بودند، تصریح کرد: آقای تاج‌زاده با سخنان خود به طور صریح و شفاف به هدایت معترضان می‌پرداخت و با طرح سخنانی نظیر اینکه «ما حامی شما هستیم شما هجمه را به سمت دولت نیاورید و باید با جای دیگری برخورد کنید» این کد را به آشوبگران داد که جهت‌گیری‌شان را از سوی دولت به سمت نظام تغییر دهند.

وی درباره نقش مجلس ششمی‌ها در غائله 18 تیر سال 82 اظهار کرد: مجلس ششم دستاورد دولت دوم خرداد بود به نحوی که بیش از دو سوم از نمایندگان مجلس هم نوعی قانونمند کردن خواسته‌های غیرقانونی اصلاح‌طلبان بود.

* اصلاح‌طلبان به دنبال تغییر قواره سیاسی کشور بودند

ترقی درپایان با اشاره به تئوری سنگر به سنگر حجاریان گفت: فعالان اصلاح‌طلب دقیقاً بر همین اساس عمل کردند و پس از در اختیار گرفتن شورای اول و دولت اصلاحات در گام سوم قوه مقننه را همسو با خود کرده و می‌خواستند در سنگر چهارم ولایت فقیه را دچار تغییر کرده و به نوعی قواره سیاسی کشور را عوض کنند تا مسیر آنها برای حرکت در جهت ایجاد دموکراسی در کشور با خواسته‌های غرب هموار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • علی ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    مرگ بر وطن فروش مرگ بر منافق کثیف
  • ان جی او ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    خانم ابتکار خجالت بکش ، چرا ایشان دادگاهی نمیشه؟؟؟ چرا باید تو پست معاون رییس جمهور باشه؟؟ این چه معنی داره؟؟؟
  • ان جی او ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    خانم ابتکار خجالت بکش ، چرا ایشان دادگاهی نمیشه؟؟؟ چرا باید تو پست معاون رییس جمهور باشه؟؟ این چه معنی داره؟؟؟
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    یعنی چی
  • مسلمان ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    در جمله اول که نوشته اید انشای جمله اشتباه است فعل "عهده دار بود" درست است نه "عهده دار داشت" باید بنویسید "عهده‌دار نقش اصلی در تحریک دانشجویان بود" تحلیل گر !!!!!!!!!!!!!!!!
  • مهدي ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    هر چي اتيشه از گور اين اصلاح طلبان بي وطن بلند ميشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس