کد خبر 601748
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵

تغییرات ترافیکی در منطقه بازار که از روز عید سعید فطر اعمال شده بود با اعتراضات مردمی متوقف شده و قرار است بررسی های جدیدی در این رابطه صورت گیرد.

به گزارش مشرق، عابد ملکی، شهردار منطقه 12 چندی پیش از تغییر جهات حرکتی در محدوده بازار تهران همزمان با آغاز تعطیلات عید فطر خبر داده بود. آن زمان طرح اجرا شد و به این خاطر که عید سعید فطر با تعطیلات پنج شنبه و جمعه تقارن داشت، بخش قابل توجهی از شهروندان در محدوده بازار ترددی نداشتند. به همین خاطر نیز طرح اجرایی شد اما از روز شنبه 19 تیر و بعد از تعطیلات، شهروندان به شدت با طرح جدید شهرداری مخالفت کردند.
 
تغییر مسیرها شامل خیابان های مجاهدین اسلام، ناطقی، ابن سینا و اجانلو بوده است.
 
بر همین اساس، خیابان ابن سینا (حدفاصل میدان ابن سینا تا سه راه مجاهدین اسلام) یک طرفه شمال به جنوب، خیابان مجاهدین اسلام (حدفاصل خیابان ابن سینا تا میدان شهدا) یک طرفه غرب به شرق، خیابان ناطقی (حدفاصل میدان شهدا تا زرین خامه) یک طرفه شرق به غرب و خیابان اجانلو(حدفاصل خیابان مجاهدین اسلام تا خیابان مردم) یک طرفه شمال به جنوب شده است.
 
عابد ملکی، شهردار منطقه 12 تهران در خصوص اهداف در نظر گرفته شده برای اعمال برخی تغییرات ترافیکی در سطح منطقه گفت: این اقدام گامی به سوی بهبود وضعیت ترافیکی در راستای ارتقای کیفیت زندگی در سطح منطقه 12 است.
 
وی افزود: در مطالعات تغییر جهت برخی معابر این منطقه، تلاش شده جهت بندی ها به گونه ای تغییر کند تا بیشترین بهره وری از معابر را داشته باشیم.
 
شهردار منطقه 12 هدف اصلی تغییرات ترافیکی اعمال شده را کاهش ترافیک عبوری از منطقه دانست و خاطرنشان کرد: تلاش کردیم ترددهای عبوری در سطح منطقه 12 کمتر و تردد با خودروی شخصی محدودتر شود. در عین حال تنها ترددهای محدوده بازار در این منطقه شکل گیرد. به عنوان مثال برای ساکنان منطقه 14 که می‌خواهند به منطقه 11 بروند، دیگر ورود به محدوده بازار تعریف نشود و مسیرهای جایگزین تعیین شوند.
 
در نهایت این طرح اجرایی شد و این طور به نظر می رسد که این تغییرات ترافیکی نیز همانند برخی دیگر از طرح های شهرداری که بدون مطالعه و بررسی در دستور کار قرار می گیرند، بوده است.
 
در این رابطه، اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: تغییر جهت ترافیکی در معابر منطقه 12 شامل اطراف مجلس شورای اسلامی، بهارستان و میدان امام خمینی (ره) بدون تحلیل ترافیکی آن در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک و انتقال بار ترافیکی منطقه 12 به دیگر معابر و مناطق شاید برای منطقه شروع خوبی باشد ولی اجرای آن معضلات پیش بینی نشده ای خواهد داشت و زندگی مردم، ادارات و کسبه را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد و دیگر مناطق را نیز تشویق می کند که سعی کنند همین رویه را در پیش گیرند که در این صورت دیگر طرح جامع حمل و نقل شهر تهران مفهومی نخواهد داشت.
 
وی افزود: اجرای این قبیل اقدامات باید با مطالعه و بررسی تاثیرات آن بر کل شبکه حمل و نقل تهران و به ویژه محلات و مناطق مجاور باشد چرا که می تواند آثار مفید تغییر جهت معابر مربوطه را به شدت آسیب پذیر کند.
 
طرح های بدون مطالعه کافی در شهرداری تهران کم نبوده اند. یکی از چالشی ترین طرح های این چنینی، پیاده راه سازی در خیابان 17 شهریور بود که پس از گذشت مدت زمان زیادی هنوز انتقادهای ساکنین منطقه و کسبه حاضر در این محدوده فروکش نکرده و شورای شهر تهران نیز قرار است پس از بررسی های صورت گرفته در صورتی که ناموفق بودن طرح تایید شود، برخی از معابر محدوده بازگشایی و طرح تغییر کند.
 
این طور به نظر می رسد که تغییرات ترافیکی منطقه بازار نیز از جمله طرح های بدون مطالعه بوده است. این طرح هم اکنون متوقف شده و پلیس نیز این بار به خاطر شهرداری در این رابطه سکوت کرده است اما گفته می شود که توافقات لازم میان شهرداری و پلیس انجام شده و قرار است پس از فروکش کردن اعتراضات مردمی، بار دیگر این طرح یا به همین صورت و یا با برخی اعمال تغییرات بار دیگر از سر گرفته شود.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس