دستگاه‌هاي متولي توزيع سفر فقط نظاره‌گر مشكلات گردشگران داخلي هستند. با آغاز سفرهاي تابستاني و همزماني با تعطيلات عيد فطر بازهم ترافيك چند ده كيلومتري در جاده‌هاي شمال كشور پليس و نيرو‌هاي امدادي را غافلگير كرده است.

به گزارش مشرق، با آغاز سفرهاي تابستاني و همزماني با تعطيلات عيد فطر بازهم ترافيك چند ده كيلومتري در جاده‌هاي شمال كشور پليس و نيرو‌هاي امدادي را غافلگير كرده است. پليس راهور شدت ترافيك را در جاده‌هاي شمال غيرقابل باور اعلام كرد و مردم در مسيرهاي ورودي به خطه‌هاي سرسبز شمال در ترافيك طولاني سفر چند روزه خود را سپري كردند. اين مشكل بازهم نشان داد كه توزيع سفر در كشور ما ساماندهي نشده است و مسئولان در دستگاه‌های متولي و حوزه‌هاي مربوطه به دليل ناكارآمدي و كم‌كاري اندر خم يك كوچه مانده‌اند و فقط دم از توسعه صنعت گردشگري و توريسم مي‌زنند در حالي كه گردشگري داخلي در چند ايستگاه متوقف مانده است.  
 
مي‌گويند به دليل تنوع آب و هوايي و اقليمي در ايران در هر فصل سال مي‌توان با كمترين طي مسافت چهارفصل سال را در نقاط مختلف كشور تجربه كرد. وجود نقاط ديدني، گردشگري و تفرجگاهي ايران را در زمره  كشور‌هاي توريستي و گردشگري با ظرفيت بالا قرار داده است.
 
رویای شمالی مسافران در جاده‌ها بر باد رفت 
 
سفرها به تعطيلات گره خورده است
 
 تقويم كشور ما پر از تعطيلات ملي، مذهبي و آييني است و در اين ميان گاه شرايط اقليمي همچون تشديد آلودگي هوا، روز‌هاي باراني و غبار گرفته هم به تعداد تعطيلات تقويم اضافه مي‌شود كه اين امر نشان از وجود عزم جدي شهروندان برا‌ي سفر دارد. سفري كه باچند ساعت طي مسافت به منطقه خوش آب و هوا همچون شهر‌هاي شمالي يا به ساير مراكز ديدني و زيارتگاهي در ساير نقاط كشور ختم مي‌شود.
 
سفر از قصد سفر آغاز مي‌شود و عده‌اي تصور مي‌كنند كه رسيدن به مقصد سفر است. بازهم با آغاز تعطيلا‌ت چند روزه بسياري از شهروندان تهراني و ساير هموطنان بار سفر بسته‌ و راهي سفر شدند. در عرض چند ساعت از آغاز تعطيلات همه جاده‌هاي شمال مملو از خودرو‌هایی شده كه همگي به يك مقصد در حركت هستند و در جاده مقابل، گاه خودرویی در خلاف جهت آنان در حال عبور است. خودرو‌ها با فشرده شدن ترافيك و تشديد ترافيك پشت سرهم صف مي‌كشند و قطار طولاني چند ده كيلومتري را شكل مي‌دهند. شدت ترافيك جاده‌اي آنقدر بالاست كه خودرو‌ها امكان تردد را از يكديگر مي‌گيرند.
 
اکثر سفر‌ها به جاده‌هاي شمال كشور ختم مي‌شود!
 
 صف‌هاي طولاني خودرو‌ها و عبور غيرمجاز برخي خودرو‌ها از شانه‌هاي خاكي بر ميزان ترافيك و گره‌هاي ترافيكي افزوده است و حالا كلاف ترافيك به هم گره خورده است. تونل‌هاي‌ طولاني در مسير‌هاي عبور خودرو‌ها را در خود بلعيده‌اند و سر‌عت كند حركت بر ميزان آلودگي هوای داخل تونل‌ها افزوده است و مشكلاتي را براي گردشگران به‌وجود آورده است.  به گونه‌اي كه ديگر امکان حركت خودرو‌هاي امدادي وجود ندارد. تجربه سفر با ماندن در ترافيك تلخ مي‌شود و حالا اگر خانواده‌اي پشيمان نيز شده است ديگر امکان بازگشت به راحتي وجود ندارد. گويا همه سفرها فقط به شهرهاي شمالي كشور ختم مي‌شود.
 
ترافيك سنگين و نيمه‌سنگين و غافلگيري پليس
 
خلوتي معابر شهري از يك‌سو و سرعت بالای خودرو‌هاي عبوري و افزوده شدن بار ساير معابر شهري به جاده‌هاي منتهي به جاده‌هاي شمالي سبب تشديد ترافيك شد كه پليس ترافيك جاده‌ها را غيرقابل باور اعلام كرد و در اين زمينه جانشين رئيس پليس راهور مي‌گويد:  ترافيك تعطيلات عيد فطر در شمال كشور غيرقابل باور بود.
 
سردار موسي اميري مي‌افزايد: ترافيك در جاده‌هاي شمال كشور غيرقابل باور بود و باعث شد تا مشكلاتي در جاده چالوس براي مسافران به‌وجود آيد‌.
 
 به علت حجم بالاي ترافيك و توقف خودروها در تونل كندوان عصر روز چهارشنبه هفته گذشته 23 نفر دچار مسموميت ناشي از آلودگي هواي اين تونل شده‌اند كه توسط امدادگران هلال‌احمر در حاشيه اين تونل اكسيژن تراپي شدند.
 
در حقيقت با وجود آمادگي پليس و دستگاه‌هاي متولي بار ترافيكي پرحجم و سنگين در محورهاي مواصلاتي و خروجي كلانشهرها و محورهاي منتهي به استان‌هاي حاشيه درياي خزر پس از دو روز آرام گرفت. متأسفانه تجربه سال‌هاي گذشته نيز نشان داده است كه مسافران در هنگام بازگشت در يك زمان كوتاه سبب ايجاد گره‌هاي ترافيكي و توقف‌هاي طولاني مدت شده‌اند كه در اين زمينه پليس توصيه‌هاي لازم را ارائه كرده است و اميد است تا مسافران در برنامه سفري خود آنها را مد‌نظر قرار دهند.
 
سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خارج از گود
 
 در كشور‌ ما در طول ايام سال به ويژه در ايام تعطيلات و ايام خاص ميليون‌ها نفر سفر انجام مي‌شود و بيشتر مسافران ترجيح مي‌دهند به مناطق نزديك كه داراي شرايط اقليمي خوش آب و هوا است سفر كنند كه در اين ميان در تعطيلات كوتاه مدت به شهر‌هاي شمالي قصد سفر مي‌كنند و اين موضوع نيز در سال‌هاي متمادي مسائل و مشكلات فراواني به‌وجود آورده است.
 
اين درحالي است كه بسياري از نقاط ديگر گردشگري به دليل نبود اطلاع‌رساني صحيح و نبود امكانات لازم و ضروري مورد توجه گردشگران قرار نمي‌گيرد و توزيع نامناسب سفر‌ها صورت مي‌گيرد كه در اين زمينه مي‌توان به مسائل و مشكلات بسياري از جمله حوادث رانندگي و افزايش قيمت‌ها و اتلاف زمان اشاره كرد.
 
در حقيقت دستگاه‌هاي متولي همچون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و ساير دستگاه‌هاي ذي‌ربط به‌رغم داشتن مسئوليت در اين زمينه در خارج از گود ايستاده و فقط شاهد به‌وجود آمدن مسائل و مشكلات در اين زمينه هستند.
 
اين دستگاه‌هاي متولي كه دائماً دم از افزايش سفر‌ها، گردشگري و رونق صنعت توريسم مي‌زنند با سكوت معنا‌دار خود را كنار كشيده و به صورت غير‌مستقيم بر دامنه مسائل و مشكلات در اين زمينه مي‌افزايند.
 
صنعت گردشگري و توريسم كه به عنوان صنعت سود‌آور شناخته شده است در وهله اول نيازمند توسعه زير ساخت‌هاي گردشگري و اطلاع رساني داخلي است كه متأسفانه در اين زمينه به دليل ناكارآمدي اين سازمان تاكنون رونق زيادي صورت نگرفته است.
 
جاهاي ديدني و گردشگري فقط روي نقشه‌ها بزك شده است
 
وقتي از گردشگران سؤال مي‌شود كه چرا به ساير مراكز ديدني و گردشگري استان‌هاي ديگر نمي‌رويد اكثراً پاسخ مي‌دهند كه نبود امكانات يا نبود اطلاع رساني سبب شده است تا مقصد خود را شهرهاي شمالي در نظر بگيرند. بر اين اساس بسياري از اماكن و مراكز ديدني و گردشگري دور و نزديك از امكانات و زير ساخت‌هاي لازم برخوردار نيستند و گردشگران داخلي كمتر اقبال براي حضور در اين مناطق گردشگري از خود نشان مي‌دهند و نبود امكانات بين راهي و تفرجگاهي نيز بر اين علل افزوده است تا مردم كمتر به اين مراكز در ساير استان‌هاي همجوار سفر بكنند.
 
در حقيقت نبود سياستگذاري جامع گردشگري در اين صنعت سبب شده است تا بسياري از اين مراكز با داشتن ظرفيت‌هاي بالاي گردشگري فقط روي نقشه‌ها و برگه‌هاي تبليغاتي خودنمايي بكنند. همچنين نبود تسهيلات سفر نيز علاقه سفر به اين مناطق را كاهش داده است. با اين اوصاف نبايد انتظار داشت كه توزيع سفر به درستي صورت بگيرد و از مسائل و مشكلات سفرها در مناطق شمالي كاسته شود. /روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    تا زمانی که چادر زدن در پارکها ومدرسه ها وکنار خیابانها ممنوع نشود همین اش است وهمین کاسه لطفا جلو این کار زشت ورا بگیرید تا هم این افراد در چادرها وخیابانها دور از بهداشت زن وفرزند خود را خسته نکنند وهم به کسانی که سرمایه گذاشته اند وویلا خریده اند بد نگذرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس