کد خبر 602735
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵

دانشجویی می گوید زمانی که به یکی از این بیمه های مسافرتی رفتم برای دریافت وقت در سفارت آلمان درخواست مبلغ 500 هزار تومانی مطرح شد؛ این در حالی است که در هفته گذشته خبرهایی از دریافت مبلغ 1 میلیون تومانی برای اخذ نوبت در سفارت ایتالیا مطرح شده بود. اگر با تلفن گویا سفارتخانه آلمان تماس بگیرید، تاکید شده است که برای تعیین وقت به وبسایت سفارت مراجعه شود و این تنها راهی است که می توان با آن برای حضور در سفارت زمان تعیین کرد.

به گزارش مشرق، دانشجویانی که برای تحصیل قصد عزیمت به کشور دیگر را دارند و یا افرادی که برای دیدار خانواده هایشان نیازمند خروج از کشور هستند؛ همه و همه باید این مراحل را بگذرانند، در این بین برخورد نامناسب کارمندان سفارت خانه و پدیده کمبود وقت و فروش آن مواردی هستند که بیش از پیش به چشم می آیند.

تعین وقت دانشجویی در سفارت آلمان 500000 تومان

افراد برای دریافت ویزا باید از سفارت ها وقت بگیرند در گذشته این کار بیشتری حضوری انجام می شد اما در حال حاضر ابتدا باید در سایت مربوط به سفارت وقت بگیرید و سپس به آنجا مراجعه کنید. اتفاقاتی که در این میان رخ می دهد برای این افراد بسیار آزار دهنده است.

نرگس یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه های داخل کشور است که قصد عزیمت به کشور آلمان را دارد. او از مشقت های دریافت تعیین وقت برای رفتن به سفارت می گوید. نرگس می گوید: «هفته ای یک بار و در ساعت 14 بخش دانشجویی سایت باز می شود و درست در ساعت 14:01 ظرفیت‌ها پر می‌شود.»

براساس شواهد در هفته 30 زمان ملاقات برای دانشجویانی که قصد عزیمت به آلمان را داشته باشند، داده می شود. نرگس می گوید بعد از اینکه چند هفته از گرفتن نوبت ناامید شده، به سراغ بیمه های مسافرتی که نقش دلال را بازی می کنند، رفته است. بیمه های مسافرتی مکان هایی هستند که در اطراف سفارتخانه ها به ارائه خدمات مسافرت های برون مرزی می پردازند که "فروش تعیین وقت" نیز در بین خدمات آن ها مشاهده می شود.

نرگس می گوید زمانی که به یکی از این بیمه های مسافرتی رفتم برای دریافت وقت در سفارت آلمان درخواست مبلغ 500 هزار تومانی مطرح شد؛ این در حالی است که در هفته گذشته خبرهایی از دریافت مبلغ 1 میلیون تومانی برای اخذ نوبت در سفارت ایتالیا مطرح شده بود. اگر با تلفن گویا سفارتخانه آلمان تماس بگیرید، تاکید شده است که برای تعیین وقت به وبسایت سفارت مراجعه شود و این تنها راهی است که می توان با آن برای حضور در سفارت زمان تعیین کرد. اتفاقی که با توجه به فروش وقت توسط بیمه های مسافرتی و برخی دلالان زیر سوال می رود.

وقت می گیریم اما به سختی!

درتماس با یکی از این افرادی که خود را فروشنده تعیین وقت سفارت معرفی می کند، چگونگی عملکرد او را جویا شدیم. این فرد درباره خدماتی که ارائه می دهد، می گوید:«اگر دانشجو هستید، تعیین وقت برای سفارت آلمان می شود؛ 500 هزار تومان. برای حالت توریستی ارزانتر حساب می کنم؛ حدود 400 هزار تومان.» او بیشتر از این توضیح نمی دهد و می گوید: «صفحه اول پاسپورت را برایم در تلگرام ارسال کنید بعد برایتان توضیح می دهم که هزینه را چطور پرداخت کنید.» او 3 یا 4 مرداد را زمان تعیین وقت اعلام می کند. او در پاسخ به اینکه چطور این وقت ها را از سفارت می گیرد، می گوید:«به سختی!»

صفت « سختی» که این فروشنده وقت می گوید برای افرادی که بخواهند بدون این کمک ها و به صورت مستقل اقدام کنند گاهی اوقات «ناممکن» است. سوالی که مطرح می شود این است که آیا این افراد نیز پای رایانه های خود نشسته و در ساعت 14 دست به ثبت نام می‌زنند و یا طرق دیگر این تعیین وقت ها را تهیه می کنند؟

کارمندان سفارتخانه ها حق مصاحبه با رسانه ها را در حالت عادی ندارند اما یک کارمند سفارت حاضر می شود بدون اینکه نامی از او برده شود به سوالمان پاسخ دهد او در پاسخ به این سوال که دریافت پول از افراد برای ارائه زمان مصاحبه قانونی است می گوید :«این کار ممنوع است و کاملا غیر قانونی است.» هر چند این کارمند سفارتخانه این اقدام را کاملا غیرقانونی می خواند اما در پاسخ به این سوال که این دفاتر چگونه می توانند به سرعت وقت بگیرند از تخلفات برخی از کارمندان سفارتخانه ها می گوید هر چند بیشتر از این توضیح نمی دهد.

فکر می کنند خانم «مِرکل» هستند!

رضا که سال گذشته نیز برای دریافت ویزا به یکی از سفارتخانه ها رفته بود، می گوید: «برای دریافت ویزای مسافرتی بعد از دریافت وقت که آن هم کاملا با مشقت صورت گرفته بود؛ در سفارتخانه حاضر شدم.
 
در سفارت باجه هایی قرار دارد که افراد به آن مراجعه می کنند و در آن افرادی با تابعیت ایرانی برای راهنمایی مراجعه کنندگان حضور دارند.
 
در باجه ای که من به |آن مراجعه کردم خانمی بود که با ادبیات بد و با حالت پرخاشگری برخورد می کرد آن هم تنها به این دلیل که یکی از مدارکم ناقص بود.
 
من که راه و چاه را نمی دانستم برای تصحیح مدرک اقدام کردم و در دیداربعد بدون اینکه حرفی بزنند گفتند برو و منتظر جواب بمان. در آن روز بعد از من یک آقا به همان باجه رفت که آن خانم به گونه ای که سایرین بشنوند،
 
گفت: طلاق گرفتی؟ می خواهی خارج بروی؟ واقعا این برخورد ها زننده است، شاید کسی نخواهد بقیه از زندگیش سر دربیاورند. از نگهبان در سفارت آلمان تا کارمندان باجه ها فکر می کنند خانم مرکل هستند.»
 
رضا در ادامه می گوید: «سال گذشته همه مدارک خود را کامل آماده کرده بودم و پس از تایید منتظر ماندم تا دانشگاه مورد نظر پاسخ را اعلام کند.
 
بعد از یک ماه نتیجه ردشدن (Reject) برای من ارسال شد که آن هم به دلیل نقص در مدارک بود.یعنی آن روزی که باید مدارکم را سفارت تایید می کرد؛ این کار را انجام نداد. وقتی قضیه را از سفارت جویا شدم آن ها گفتند، مدارک را تایید نکرده بودیم!»

به همین سادگی، رضا به دلیل اینکه سفارت یکی از مدارکش را تایید نکرده و حتی عدم تایید به او ابلاغ نشده بعد از این همه رفت و آمد از تحصیل منع شد.
 
آنگونه که رضا می گوید امسال هم دست از تلاش برنداشته و بار دیگر برای گرفتن زمان به سایت سفارت مراجعه کرده اما باز با مشکل پر بودن ظرفیت مواجه شده است.
 
رضا از برخورد بد کارمندان سفارت نیز گله می کند. او می گوید پیرمردان و پیرزنانی را که برای رفتن به دیدار فرزندانشان قصد مسافرت به کشورهای دیگر دارند در صف های طولانی سفارت و با نگه داشتن زیر گرمای خورشید آزار می دهند.
 
در برخی موارد نیز با برخورد زننده نگهبان ها سفارت که خود ایرانی هستند مواجه می شوند. او می گوید ساعت زیادی در مقابل در سفارت باید منتظر ایستاد تا نوبت آن ها برسد.
 
بحث هایی که نرگس و رضا مطرح می کنند؛ «اخذ پول توسط دلالان برای دادن وقت»، «برخورد زننده کارمندان سفارت با مراجعه کنندگان»، «وجود برخی بیمه های مسافرتی که گویا دسترسی به سیستم نوبت ها دارند» نشان از ضعف در سیستم اجرایی سفارتخانه ها دارد.
 
این اطلاعات هرچند بیشتر مربوط به سفارت آلمان است. اما براساس اطلاعاتی که  گزارش داده اند، در سایر سفارتخانه ها نیز وضعیت بهتر از این نیست.
 
منبع: روزنامه ابتکار
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    از شتری پرسیدند چرا گردنت کج است گفت کجای من راست است ؟ اینجا ایران است وقتی بحرین وقطر مارا تحقیر وتهدید می کنند میخواهید آلمان برایمان فرش قرمز پهن کند؟
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    تخلفات برخی کارمندان سفارتخانه ها یعنی اینکه اکثر نوبت ها توسط خود کارمندان سفارتخانه گرفته میشود تا آنرا به مبلغ بالا به مراجعین بفروشند یا به افراد توصیه شده بدهند.
  • پروانه پیرنیا ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    لطفا شماره تلفن بدهید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس