کد خبر 601084
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۹

کتاب «نقش جنگ بر سینمای غیرجنگی ایران» نوشته یاسمن خلیلی‌فرد منتشر شد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، کتاب «نقش جنگ بر سینمای غیرجنگی ایران» نوشته یاسمن خلیلی‌فرد همان‌گونه که از عنوانش پیداست، به تاثیر مستقیم و غیر مستقیم پدیده‌ مذموم جنگ بر سینمای ایران پرداخته است.

این کتاب که در واقع پایان‌نامه نگارنده بود، در چهار فصل و نتیجه‌گیری تدوین شده است. خلیلی‌فرد در ابتدا به سهم موضوع جنگ در سینمای پیش از انقلاب ایران می‌پردازد و می‌نویسد: «مقوله «جنگ» در سینمای ایران، تا پیش از وقوع جنگ هشت ساله‌ی تحمیلی، کمتر مورد توجه فیلم‌سازان قرار می‌گرفت. به بیانی، تا جنگی در کار نباشد، فیلم جنگی‌ای هم در کار نخواهد بود. تنها فیلم‌های جنگی سال‌های پیش از انقلاب اسلامی، فیلم‌های اصطلاحا حماسی بودند که جنگ‌های باستانی و تاریخی ایران و حتی کشور‌های دیگر را به تصویر می‌کشیدند.»

در ادامه آمده است: «با آغاز جنگ تحمیلی، سینمای جنگ در ایران معنای دیگری گرفت. ژانر دفاع مقدس شکل بومی شده‌ی سینمای جنگی ایران بود که منحصرا مربوط به جنگ تحمیلی ایران و عراق می‌شد و به یکی از مهم‌ترین ژانر‌های سینمای ایران در سال‌های جنگ و دوران پس از اتمام جنگ بدل شد...»

نویسنده سپس به شرح نمونه‌ فیلم‌های خارجی درباره جنگ می‌پردازد که در سینماهای آمریکا و اروپا پس از جنگ جهانی دوم به نمایش درآمد.
 
خلیلی‌فرد با اشاره به این نکته که مساله جنگ لزوما در فیلم‌هایی که ظاهری جنگ‌گونه دارند مطرح نمی‌شود، به نمونه‌ فیلم‌های خارجی می‌پردازد که در آن مسائل اجتماعی، فرهنگی و روانی پس از جنگ را روایت کرده‌اند.

در ادامه کتاب «نقش جنگ بر سینمای غیر جنگی ایران» به کارگردانان فیلم‌های جنگی، کارگردان‌هایی که پس از جنگ ساختن فیلم جنگی را دنبال کرده‌اند، آوردن نمونه‌هایی از فیلم‌های زمان جنگ تحمیلی درباره این واقعه و نیز نمونه‌هایی از فیلم‌هایی که پس از جنگ درباره آن ساخته شده‌اند پرداخته شده است.

«نقش جنگ بر سینمای غیر جنگی ایران» را انتشارات «بدون» با شمارگان 500 نسخه، قطع پالتویی، 171 صفحه و به قیمت 160‌هزار ریال روانه بازار نشر کرده است. / ایبنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس