معاون سابق نظارتی بانک مرکزی گفت: در آن زمان شرایط سختی برای اخذ مجوز صرافی وجود نداشت و شرایط کنونی بسیار سخت‌تر است. آن زمان هر کس که 18 سال سن داشت و سوادش بالای دیپلم بود می‌توانست مجوز صرافی بگیرد اما امروز این شرایط به داشتن مدرک لیسانس تغییر پیدا کرده است.

به گزارش مشرق، بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال 90 و هنگام شدت گرفتن بحران ارزی در کشور سیده‌فاطمه حسینی جوان‌ترین نماینده مجلس دهم (که آن زمان 26 سال داشت) به همراه شوهرش هانی میرمحمدعلی اقدام به تاسیس یک صرافی به نام «شرکت تضامنی سیدهانی میرمحمدعلی و شرکا» می‌کنند.
 
میرمحمدعلی مدیریت این صرافی را برعهده می‌گیرد و دختر صفدر حسینی هم بر کرسی ریاست هیات مدیره این صرافی می‌نشیند. حدود یک سال بعد بانک مرکزی وقت رسما دریافت مجوز این صرافی را اعلام می‌کند اما یک سال‌ونیم بعد یعنی در بهمن‌ماه 92 که دولت حسن روحانی سکان قوه مجریه را به دست می‌گیرد، بانک مرکزی دولت یازدهم رسما مجوز فعالیت صرافی دختر و داماد صفدر حسینی را لغو می‌کند.
 
اما با بررسی روزنامه رسمی می‌توان فهمید صرافی خانوادگی صفدر حسینی با وجود لغو مجوز هم به فعالیت خود ادامه می‌دهد تا اینکه در بهمن‌ماه سال گذشته و بعد از اینکه به طور عجیبی سرمایه خود را از 200 میلیون به 4 میلیارد تومان افزایش داده بود، بار دیگر از بانک مرکزی دولت تدبیر و امید مجوز می‌گیرد اما این مجوز هم زیاد دوام نمی‌آورد و طبق جدیدترین آمار صرافی‌های مجاز که در نخستین روزهای تیرماه امسال منتشر شد صرافی داماد و دختر 31 ساله رئیس سابق صندوق توسعه ملی برای دومین بار لغو مجوز شده است.
 
اتفاقات پیرامون این صرافی پرحاشیه بهانه‌ای شد تا سراغ معاون نظارت بانک مرکزی در دولت قبل برویم تا هم دلیل لغو مجوزهای مکرر صرافی دختر و داماد صفدر حسینی را جویا شویم و هم نقش آنها در سال‌های اوج بحران ارزی در کشور را.
 
ابراهیم درویشی در گفت‌وگو با نسیم، در این باره گفت: در سال‌های 90 و 91 که بحران ارزی در کشور وجود داشت شرایط اخذ مجوز برای صرافی در تهران 250 میلیون تومان و در شهرستان‌ها 100 میلیون تومان سرمایه بود.وی افزود: بانک مرکزی در آن زمان برای اعطای مجوز به کسانی که قصد تاسیس صرافی را داشتند از نهادهای امنیتی استعلام می‌گرفت سپس متقاضیان صرافی اقدام به تاسیس یک شرکت می‌کردند که بعد از تایید نیروی انتظامی و اداره اماکن می‌توانستند صرافی خود را باز کنند.
 
معاون سابق نظارتی بانک مرکزی گفت: در آن زمان شرایط سختی برای اخذ مجوز صرافی وجود نداشت و شرایط کنونی بسیار سخت‌تر است. آن زمان هر کس که 18 سال سن داشت و سوادش بالای دیپلم بود می‌توانست مجوز صرافی بگیرد اما امروز این شرایط به داشتن مدرک لیسانس تغییر پیدا کرده است.
 
درویشی درباره دلایل لغو مجوزهای مکرر صرافی داماد و دختر صفدر حسینی گفت: اگر مجوزی در عرض چند ماه لغو شود، این صرافی یا فعالیتی نکرده یا تخلفی مرتکب شده که بانک مرکزی به آن تذکر داده است.
 
وی درباره نقش صرافی‌ها در بحران‌های ارزی اوایل دهه 90 نیز گفت: در سال‌های 90 و 91 مقداری ارز به صرافی‌ها داده شد که این صرافی‌ها که بعضی از آنها هم متعلق به بانک‌ها بودند، شیطنت کرده و بازار را به هم ریختند و باعث شدند روند اعطای ارز به صرافی‌ها در نیمه دوم سال 91 متوقف شود.
 
معاون سابق نظارتی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که «دختر و داماد وزیر اقتصاد دولت اصلاحات برای بازگشایی صرافی در آن دوران چه انگیزه‌هایی می‌توانستند داشته باشند» عنوان کرد: کسانی که در نیمه دوم سال 89 و نیمه نخست سال 90 اقدام به بازگشایی صرافی کردند به سرعت پولدار شدند و به نوعی زندگی خود را بستند.
 
وی درباره فعالیت صرافی علی صدقی و حسین فریدون در سال‌های اوج بحران ارزی نیز گفت: اگر این صرافی در نوبت اخذ مجوز قرار داشته و به یکباره مجوز گرفته باشد ممکن است رانتی در آن وجود داشته باشد، زیرا آن زمان اخذ مجوز برای صرافی با رانت امکانپذیر بود ولی امروز این شرایط تغییر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    خدا ازشون نگذرد چطوری از گلویشان پایین می رود؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس