کد خبر 600879
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵

کارت‌های بانکی متعددی دارید و احتمال می‌دهید روزی به دلایل مختلف یکی از آنها را گم یا رمزش را فراموش کنید؟ یا از جمله کسانی هستید که رمز کارت‌های خود را نوشته و در کیف قرار می‌دهید؟

 به گزارش مشرق، رشد ضریب نفوذ خودپردازها، دستگاه‌های POS، کیوسک‌های بانکی، شعب الکترونیک، موبایل بانک و... وابستگی مردم به حمل پول نقد را کاهش داده و اغلب تراکنش‌های موجود در سطح شهر قابلیت انجام به وسیله کارت بانکی را دارد.
 
البته تعدد کارت‌های بانکی مختلف و کارت‌هایی نظیر حمل‌ونقل شهری (بلیت الکترونیک اتوبوس و مترو) همواره مشکلاتی نظیر جابجایی کارت‌ها و فراموشی در به همراه داشتن کارت‌های ضروری، مفقود شدن آنها یا از خاطر بردن رمز کارت بانکی را به همراه داشته است.
 
لذا برخی کهنسالان یا افرادیکه کارت‌های زیادی دارند، اقدام به یادداشت کردن رموز خود روی کارت‌ها یا برگه‌ای داخل کیف پول می‌کنند؛ همین موضوع زمینه سوءاستفاده احتمالی از حساب‌ها را فراهم می‌آورد.
 
چنین معضلی که ظاهرا منجر به جعل و سوءاستفاده از حریم خصوصی مردم شده، به گوش مسئولان اجرایی کشور نیز رسیده و اخیرا رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به برخی از شگردهای برداشت غیر مجاز از حساب های بانکی هموطنان گفته است که در یکی از این نوع برداشت‌ها می‌توان به برداشت از کارت‌های مسروقه یا گمشده اشاره کرد.
 
سرهنگ علیرضا آذردرخش با بیان اینکه برخی از افراد سودجو با سرقت کارت‌های بانکی اقدام به برداشت از حساب بانکی آنها می‌کنند، گفت: متاسفانه کم دقتی هموطنان و حسن اعتماد آنان در این امر بسیار موثر بوده به نحویکه اگر رمزهای کارت‌های بانکی را در کنار کارت بانکی نگذارند یا آن را به کسی اعلام نکنند، امکان برداشت از حساب بانکی آنها از طریق این روش وجود نخواهد داشت.
 
وی افزود: بنابراین استفاده کنندگان از کارت‌های بانکی باید رمزهای عبور خود را به صورت دوره‌ای تغییر داده و آن را به کسی اعلام نکنند.
 
این مقام مسئول به مسدودسازی کارت‌های مسروقه یا مفقود شده اشاره کرد و افزود: تمامی بانک‌ها امکان مسدودسازی کارت‌های بانکی را در همان لحظه فراهم کرده‌اند، به این صورت که با برقراری تماس تلفنی با شماره‌های اعلام شده و دادن مشخصات خود از قبیل شماره ملی، شماره شناسنامه و.... می‌توان کارت مورد نظر را مسدود نمود و برداشت و انتقال وجه دیگر میسر نیست. برای فعال سازی باید با همراه داشتن کارت ملی به بانک مراجعه نمائید.
 
آذردرخش با اشاره به خدمات بدون کارت دستگاه‌های ATM از سوی برخی بانک‌ها ادامه داد: در این روش بدون همراه داشتن کارت و فقط با دانستن شماره کارت و رمز ورود می‌توان عملیات بانکی مثل برداشت، انتقال وجه و غیره را انجام داد لذا در حفظ اطلاعات کارت بانکی باید بیشتر از قبل مراقب بود.
 
وی گفت: یکی دیگر از امکاناتی که می‌توان با استفاده از خدمات بدون کارت انجام داد مسدودسازی کارت بانکی است که به کاربران این اجازه را می‌دهد در صورت مفقودی یا سرقت کارت بانکی سریعاً کارت مورد نظر را مسدود نمایند تا از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری کنند.
 
او درباره نحوه استفاده از قابلیت مسدودسازی کارت‌های بانکی از طریق دستگاه خودپرداز بیان داشت: این قابلیت در بانک‌ها متفاوت بوده ولی با مراجعه به اکثر دستگاه‌های خودپرداز و انتخاب دکمه ثبت، می‌توان گزینه مسدودسازی را فعال نمود و با وارد کردن شماره کارت و رمز عبور کارت مورد نظر را مسدود نمود.
 
این مقام انتظامی گفت: یکی دیگر از روش‌های مسدودسازی کارت‌های بانکی از طریق اینترنت بانک و نرم‌افزار موبایل بانک است که اکثر بانک‌ها گزینه مسدودسازی و غیر فعال کردن کارت‌های بانکی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
 
وی تاکید کرد: هموطنان عزیز باید شماره کارت و رمز عبور خود را در حافظه خود نگهداری نموده تا در صورت لزوم اقدام به استفاده از خدمات بدون کارت نمایند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس