کد خبر 600751
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰

علی کرمی یکی از کاربردهای گسترده علوم زیستی را صدمه زدن به کشوری مثل ایران و منابع و ذخایر آن دانست و با بیان «در حوزه تهدیدات نرم، مطلع‌ترین فرد، رهبر انقلاب هستند» گفت: سی سال است از خطر تهدیدات بیولوژیک می‌گویم؛ آن‌وقت آقایان چرت می‌زنند!

به گزارش مشرق، علی کرمی، استاد تمام دانشگاه در رشته بیوتکنولوژی پزشکی (زیست فناوری پزشکی) است. مدرک دکترایش را از اروپا و فوق‌تخصص خود را از آمریکا گرفته و به گفته خودش بیست سال است که «برای توسعه این علم» به کشور بازگشته است؛ او بی‌تردید یکی از متخصصین ارشد ایرانی در حوزه  زیست فناوری پزشکی، دستکاری ژنتیکی یا نوترکیبی دی‌ان‌ای یا فناوری دستکاری ژنی در حوزه پزشکی فوق‌مدرن است؛ ضمن اینکه ایشان یکی از چهره‌های برجسته کشور درحوزه دفاع زیستی به شمار می‌رود.

در پی روشنگریهای این دانشمند برجسته درخصوص بیوتروریسم، دفاع زیستی و محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) از سوی محافل تجاری و امنیتی وابسته، به‌شدت تحت فشار قرار گرفت؛ حتی مطلع شدیم که وی را مستقیماً تهدید به مرگ کرده‌اند. البته با این زبان که «آقای دکتر! روی صحبتهای شما حساس شده‌اند! مافیای واردکننده فلان محصول تراریخته، برای منافعش حتی آدم می‌کشد؛ مراقب خودتان باشید!!»

به گواه فعالان این عرصه، با وجود این فشارهای سخت، دکتر کرمی طی این مدت هرگز از پای ننشست. وی درخصوص خط مشی‌اش در این گفت‌وگو توضیح داد: صادقانه بگویم این مصاحبه بدون هیچ‌گونه جناح‌گیری و هیچ‌گونه منفعت شخصی است. بنده خطوط قرمزم را می‌گویم و بر اساس آن اصول مصاحبه می‌کنم؛ من با هیچ‌کس در اصول و ارزشها مصالحه نمی‌کنم؛ از سویی اولویتهای اول بنده امنیت ملی، سلامت مردم، حفظ منابع و ذخایر کشور و در یک کلام حمایت از ولایت، نظام و ارزشهاست. از سوی دیگر بنده از وضع موجود راضی نیستم؛ به دلیل اینکه انحرافات و فسادهایی در جامعه به وجود آمده است. بنابراین به‌عنوان یک استاد دانشگاه احساس تکلیف می‌کنم. طبیعتاً من به عنوان یک فرد مطلع فقط نباید کار تحقیقاتی و علمی کنم؛ بلکه یکی از وظایف بنده این است که از علم خود جهت پیشرفت همه جانبه کشور استفاده کنم. در عین حال شاید مخاطب اصلی من در این مصاحبه بیشتر مسئولین هستند تا مردم؛ در عین اینکه مردم هم در شبکه‌های اجتماعی و مجازی - به‌جهت فعالیت گسترده‌ای که در این زمینه‌ ها دارم - سؤالات بیشماری از من می‌پرسند. علت فعالیت بنده در صفحات اجتماعی نیز فرمان رهبر معظم انقلاب - مبنی بر استفاده درست از این بستر - بود. بنده جزو اولین نفرات ایرانی هستم که از سال 1996 به اینترنت دسترسی داشتم.

توجه شما را به بخش اول از این گفت‌وگوی خواندنی جلب می‌نماییم. دکتر کرمی در این بخش، ابعاد خواندنی از جنگ نرم و نیمه‌سخت را فاش می‌کند.

****************************************

** رهبری فرمودند علم اقتدار است

در ابتدا درمورد خودتان بفرمایید؛ چرا این رشته خاص دانشی را انتخاب کردید؟

این رشته کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارد؛ من این کار را با هدف انجام دادم. مسئولان نظام از بیست سال پیش متوجه شدند که ما نیاز به انتقال «دانشها و فناوری‌های نوین راهبردی به کشور» داریم. رهبر معظم انقلاب تأکید فرمودند که علم اقتدار است و به سراغ علوم نوین بروید. بر اساس این خواست و نیاز به همراه عده‌ای جهت فراگیری آموزش به خارج از کشور رفتیم؛ تخصص زیست‌فناوری و مهندسی ژنتیک گرفتیم و به کشور برگشتیم. البته افرادی هم بودند که به قصد برگشت به وطن آمده بوده‌اند، ولی برنگشتند؛ کشورهای بیگانه با استفاده از روشهای روانی که دارند نخبگان را جذب می‌کنند.

فرصتها و تهدیدات عصر جدید با تهدیدات گذشته چه تفاوتهایی کرده است؟

در دوران دفاع مقدس، تهدیدات از نوع سخت بود. دشمن از ابزارهای سخت و خطرناک - یعنی سلاح نظامی - استفاده می‌کرد. الآن شرایط کاملاً فرق می‌کند. علم و فناوری در عصر جدید مثل یک چاقو و تیغ عمل می‌کند؛ اگر به‌دست یک فرد عاقل بدهیم، دستش را نمی‌بُرد و به هدف می‌رسد، ولی اگر به‌دست یک جاهل بدهیم از آن برای ضربه زدن استفاده می‌کند. علم یک ابزار است. متأسفانه بعضی علم‌زده شده‌اند و فکر می‌کنند علم هدف است. علم هدف نیست، بلکه ابزار است. دشمن در دوره دفاع مقدس از این ابزار علمی به‌صورت توپ و تانک و اسلحه و در موارد خاص از سلاح شیمیایی استفاده کرد. اما الآن شرایط طور دیگری است.

«علوم زیستی» در 50 سال گذشته بسیار توسعه پیدا کرد. شاید جزو پیشروترین علوم جهان، علوم زیستی است. علوم زیستی وارد همه عرصه‌های زندگی شده است. اکنون رشته‌هایی مانند «سیستم بیولوژی» و «سینتتیک بیولوژی» داریم که دارای توانمندیهای بسیار ارزشمندی است؛‌ واقعاً می‌توان با استفاده از آن عظمت حضور خدا را دید. بنده نیز زمانی که دانشجو بودم وقتی وارد مولکول سلول می‌شدم و ژن را در می‌آوردم و کشفش می‌کردم، از پیچیدگی خلقت حیرت می‌کردم. این فناوریها در عرصه‌های مختلف، کاربردهای گسترده‌ای دارد.

فرمودید تهدیدات فرق کرده؛ ممکن است کمی در این زمینه توضیح دهید؟

تهدیدات سه نوع هستند؛ تهدیدات سخت؛ تهدیدات نیمه‌سخت و تهدیدات نرم. البته این تهدیدات - هر سه با هم و هم‌زمان - عمل می‌شود. دشمن در طول 8 سال دفاع مقدس با تهدیدات سخت با ما رو‌به‌رو شد؛ ولی در جنگ همانطور که می‌دانید وقتی رسیدند به گلوگاهی که دیدند حریف ما نمی‌شوند، دشمن شروع کرد به استفاده از ابزارهای نوین به نام سلاحهای شیمیایی. الآن ما صدهزار مصدوم شیمیایی در کشور داریم و بزرگترین کشور قربانی سلاحهای شیمیایی هستیم. ما باید برای دفاع از قربانیان سلاحهای شیمیایی و گفتن حقایقی در سازمانهای بین‌المللی بطور جدی فعالیت کنیم؛ البته ده سال است که این کار را انجام می‌دهیم؛ حتی بنده عضو کمیسیونی در وزارت خارجه بودم، به نام «کنوانسیون خلع سلاح بیولوژیک»؛ که تعداد این کنوانسیون‌ها هم زیاد است؛ ولی سه مورد از آنها که بسیار مهم است و به ما مربوط است کنوانسیون خلع سلاح هسته‌ای، کنوانسیون خلع سلاح شیمیایی و کنوانسیون خلع سلاح بیولوژیک، هستند. بنده به‌عنوان یک مشاور، دائم با دوستان وزارت خارجه و سایر سازمانها به‌عنوان کارشناس در این کنوانسیون‌ها در سازمان ملل از حق جمهوری اسلامی ایران دفاع می‌کنیم. آنجا می‌گویم که این شما هستید که از علم سوء استفاده می‌کنید و از آنها سلاحهای نوین تهیه می‌کنید و  برای آزمایش روی مردم، آنها را به تروریستها می‌دهید.

** در رابطه با تهدیدات نرم، مطلع‌ترین فرد کشور رهبر انقلاب است/تراریخته‌ها، مصداق نفوذ است

این تهدیدات در کشور پیگیری و رصد می‌شود؟

در این رابطه و برای بیداری همه - از جمله مسئولان - رهبر معظم انقلاب به مطالب بسیار مهمی اشاره کردند؛ فرمودند مراقب باشید؛ دشمنی کم نشده است؛ بلکه فقط چهره تهدیدات عوض شده؛ ابزارها عوض شده؛ نفوذ در عرصه‌های مختلف بسیار جدی است. باید این نکات ایشان را پررنگ کرد. در رابطه با این تهدیدات، مطلع‌ترین فرد کشور مقام معظم رهبری است. اطلاعات خوبی به ایشان داده می‌شود و ایشان با اطلاع حرف می‌زنند. نکته‌ای که اخیراً فرمودند بسیار جالب بود؛ ایشان فرمودند «به بنده هم می‌گویند توهم توطئه دارم؛ برای اینکه حساسیتها را کم کنند.» 20 سال است وقتی بنده تهدیدات نوین - بخصوص روشهای نوین تهدیدات بیولوژیک - را مطرح می‌کنم بنده را متهم می‌کنند که توهم توطئه دارم. این روش دشمن است؛ دانشمندان را به توهم توطئه متهم می‌کنند تا مردم فکر کنند اینها توهمات است و جدی نگیرند. خدا را شکر که رهبری این را مطرح کردند تا مردم آگاه شوند که آنهایی که به ما عنوان «فناوری هراس» می‌دهند و  ما را به توهم توطئه متهم می‌کنند چه اهداف خطرناکی در سر دارند.

سایر مسئولان، تهدیدات جدید را خوب رصد می‌کنند؟

نفوذ آنقدر چهره عوض کرده که رصد و شناسایی آن بسیار مشکل شده است. دشمن با ابزار علم و فناوری در حال انجام تهدیدات جدید، ترور و صدمه زدن به منابع ملی است. صادقانه بگویم که من با بسیاری از مسئولان که صحبت می‌کنم و تهدیدات را می‌گویم، آنچنان که باید این تهدیدات را نمی‌شناسند. البته با تلاشهایی که شده، قضیه دارد برایشان روشن می‌شود. به آنها می‌گویم شما که مسئول کشور هستید باید مطلع باشید؛ کشور در معرض تهدید است.

نگرانی از جنگ سخت با ایران تقریباً حل شده است؛ البته نمی‌توانم بگویم کامل حل شده؛ آمریکا همیشه از گزینه‌های روی میز حرف می‌زند؛ الآن در منطقه با ابزار جنگ سخت شیعیان را قتل عام می‌کنند؛ هر روز از مدافعان حرم شهید داریم و هنوز شهید می‌دهیم تا امنیت کشور را حفظ کنیم؛ همان‌طور که سردار سلیمانی گفت: جنگ را به آن سمت مرز بردیم که کشور امن شود، ولی این هزینه دارد و هزینه‌اش را هم که می‌بینید چه هست. اما به هر صورت همین دشمنان وقتی دیدند که با جنگ سخت حریف جمهوری اسلامی نشدند سراغ جنگ نرم رفتند، تا با ابزارهای نوین به کشور صدمه بزنند.

پس از برجام، من نگرانیم بیشتر شد؛ زیرا پس از آن با روشهای جدیدی شروع به ضربه زدن به نظام کرده‌اند؛ رهبر معظم انقلاب در این زمینه هوشیار هستند و رهنمودهایی می‌دهند؛ ولی با کمال تأسف هرچه تذکر می‌دهند گویا مسئولین در نهادهای مختلف کدها را نمی‌گیرند و غفلت دارند؛ شاید درگیر کارهای روزمره هستند؛ دشمن هم از این غفلت و روزنه‌ها استفاده می‌کند. رهبرمعظم انقلاب برای این موارد عبارت «نفوذ» را استفاده کردند؛ این نفوذ شروع شده؛ سالهاست که شروع شده؛ یک نمونه از آن بحث «تراریخته‌ها»ست. تراریخته سالهاست که وارد کشور شده، ولی تا به حال گفته نمی‌شد. جای تعجب است که چرا مسئولین با مردم شفاف نیستند! به بنده می‌گویند 20 سال است واردات تراریخته داریم چرا حرف نمی‌زدید، ولی با تولید ملی مخالفت می‌کنید؟ جواب بنده این است که بنده هم با واردات مخالفم و هم فعلاً با تولید داخل کشور. تفاهم‌نامه‌ای جامع هم در این زمینه پیشنهاد داده شد؛ ولی کسانی که منافعی دارند با ترور شخصیت نمی‌خواهند مردم واقعیت را بدانند.

وقتی از رئیس آزمایشگاه مرجع غذا و داروی کشور سؤال کردند که آیا در مورد سلامت این محصولات تردیدی وجود دارد؟ ایشان به‌عنوان رئیس آزمایشگاه مرجع غذا و داروی کشور - یعنی مرجع نظارت کننده بر سلامت غذا و داروی کشور - گفتند: از قوه قضائیه خواستم که این را پیگیری کنند. سؤال ما این است چرا آزمایشگاه غذا و دارو در 10 سال گذشته تراریخته را رصد نکرده آزمایشگاه ندارد؟ حتماً با فشار رسانه‌ها باید تکانی بخورند؟ هنوز هم که کاری نکرده‌اند؛ فقط پشت سه قلم روغن نوشته شده: دستکاری شده ژنتیکی. خوب؛ فقط همین؟ دیگر تراریخته دیگری در بازار نداریم؟ چرا انکار می‌کنند؟ چرا واقعیت را نمی‌پذیرند؟ قرار است صورت مسئله را پاک کنند؟ مسئولان موظف به شفاف بودن در مقابل مردم هستند. اگر نمی‌توانند کنار بروند! عذرخواهی کنند! شنیدم در ژاپن برای 20 دقیقه قطع برق، مسئول مربوطه در مقابل مردم عذرخواهی کرده و به همان مدت تعظیم کرده. چرا مسئولین ما این‌قدر مغرورند و جرأت عذرخواهی از مردم ندارند؟ بگویند نتوانسته‌ایم؛ به کم کاری خود اعتراف کنند؛ نه اینکه از افراد توسعه‌دهنده تراریخته بترسند، حساب ببرند و حمایت کنند! با مردم شفاف باشید؛ صادق باشید؛ راستگو باشید؛ پست و قدرت رفتنی است؛ مردم را نگه دارید؛ سخنان رهبری را عمل کنید.

** آزمایشگاه تشخیص تراریخته نداریم

با رئیس سازمان غذا و دارو در رابطه با بحث تراریخته صحبتی داشتید؟

با کسی تعارف ندارم؛ ایشان انسان باسوادی هستند؛ داروساز هستند؛ ولی حیف که تهدید را نمی‌شناسد و غفلت دارند. جالب اینکه آن‌قدر این تهدیدات پیچیده است که سازمان پدافند غیرعامل هم در این مورد موضع‌گیری کرده است. آقای دیناروند موقعی که بحث عوارض داشتن محصولات تراریخته مطرح شد، گفت خیلی از داروها هم عوارض دارند! در پاسخ باید اظهار تأسف کرد که دارو با غذا مقایسه می‌شود. دارو را به انسان بیمار می‌دهند و غذا را به انسان سالم می‌دهند. باید از ایشان پرسید جواب آیندگان و نسل جوانی که بیمار خواهند شد را چه خواهید داد؟ قوه قضائیه و نهادهای نظارتی نیز باید پاسخگو باشد و سازمان غذا و دارو را در این رابطه بررسی کنند؛ سازمان حمایت از مصرف کننده از حق مردم دفاع کنند؛ مردم حق دارند بدانند چه مصرف می‌کنند؛ این حق طبیعی ملت است؛ به مردم اطلاع‌رسانی درستی کنند؛ بگویند در بازار تراریخته هست؛ چند نوع هست؛ چه هست؛ حداقل برچسب بزنند؛ مردم از بنده سؤال می‌کنند؛ ما چه بگوییم؟

از نهادهای بالاتر مثل وزارت بهداشت و قوه قضاییه این مورد پیگیری نشده است؟

در این مورد هنوز موضع‌گیری رسمی از شخص وزیر بهداشت ندیدیم. در مورد قوه‌قضائیه هم به بنده اطلاع داده شده که قسمتی در قوه‌قضائیه مختص این موارد وجود دارد که پیگیر پرونده شده است؛ قرار شد با واسطه‌ای  این اسناد را به قوه قضائیه بدهیم تا نظارت کنند. این یک فاجعه است که دکتر دیناروند در همایش غذایی می‌گوید که ما آزمایشگاه تشخیص تراریخته نداریم. این یعنی ما هیچ تستی نمی‌کنیم. اخیراً شنیده‌ایم نمونه‌ها را به آزمایشگاه‌هایی فرستاده‌اند؛ اما کدام آزمایشگاه؛ آیا آنها صلاحیت بررسی دارند؟ مرجعیت دارند؟ کجا هستند؟ گمرکهای ما چطور؟ آیا واردات بررسی می‌شوند؟ آیا الآن در مزارع ما تراریخته کشت می‌شود یا نه؟

این یعنی الآن نه آزمایشگاه داریم و نه اعتقاد داریم که باید داشته باشیم.

حتی جدی نمی‌گیریم که تهدید است. اگر فردا فاجعه‌ای اتفاق بیفتد ما چطور جواب خواهیم داد؟ اخیراً شنیدید روسیه به‌طور کامل تراریخته را منع کرد و مجازات گذاشت. چرا مسئولین ما اینقدر تردید دارند؟ مردم تا کِی باید بلاتکلیف بمانند؟ چرا مرتب جلسات بی‌نتیجه می‌گذارید؟ قاطعانه تصمیم بگیرید؛ مثل روسیه؛ مثل سوئیس. ما انتظار داریم سازمان پدافند غیرعامل نظر شفاف بدهد. چرا همه در تاریکی هستند؟ تا کِی با این همه اسناد بحث و جدل داشته باشیم؟ 39 کشور تراریخته‌ها را منع کرده‌اند. کافی نیست؟

** می‌گویند نظارتهای ما بر تراریخته‌ها محرمانه است؛ چه محرمانه‌ای؟! معلوم است نظارتی وجود ندارد!

در حالی که در مناظره‌ای که نماینده وزارت کشاورزی در شبکه شش انجام دادند، گفتند که از ابتدایی که این کشت می‌شود تا زمانی که بر سر سفره مردم می‌رود ما بررسی می‌کنیم.

خوب؛ اسنادش را بدهند ما هم ببینیم. مگر نمی‌گویند ما انجام می‌دهیم؟ اسناد را نشان بدهند؛ جالب است به این افراد که می‌گویند ما تمام نظارتها را انجام می‌دهیم؛ گفتم که مدارک را نشان دهید؛ گفتند محرمانه است! گفتم اولاً که چه محرمانه‌ای؟ در دنیا این موارد محرمانه نیست و گزارشاتشان را در سایتی بنام «بی‌سی‌اچ» می‌گذارند. اما اشکالی ندارد؛ اگر محرمانه است بنده یک جلسه محرمانه می‌گذارم با حضور افراد خاص نظام؛ باز هم جواب ندادند. معلوم است که اصلاً وجود ندارد. اینها قانون را دور می‌زنند. یک مقاله در مجله خودشان منتشر کرده‌اند؛ خودشان کارگروه درست کرده‌اند؛ بررسی کرده‌اند؛ منتشر کرده‌اند؛ یعنی خودشان هم تولید کرده‌اند؛ هم خودشان ارزیابی کرده‌اند؛ خودشان مجوز صادر کرده‌اند؛ خودشان هم کشت کرده‌اند.

** سی سال است از خطر تهدیدات بیولوژیک می‌گویم؛ آن‌وقت آقایان چرت می‌زنند!

چرا این موارد را علنی بیان نمی‌کنید؟

یک روز خبرنگاری از صدا وسیما با بنده تماس گرفت و گفت: آقای زند، معاون وزیر جهادکشاورزی، در رادیو هستند؛ شما هم تلفنی وارد بحث شوید. بحث در مورد سلامت بود. هنگامی که  از ایشان سؤال کردم ایشان سکوت کردند. خبرنگار به بنده گفت: جداً این‌طور است؟ چرا تا حالا نگفته بودید؟ گفتم من سی سال است که می‌گویم؛ دیگر خسته شدم از بس گفتم! سخنرانی‌های من را از سال 1363 ببینید! کتابها و جزوه‌های مرا ببینید! من 500 مقاله و مطلب در مجلات و نشریات و رسانه‌ها و ... دارم؛ نزدیک به 1000 سخنرانی دارم؛ دیگر چطور بگویم؟ مسئولین روبه‌روی من نشسته‌اند، ولی چرت می‌زنند؛ چون این را تهدید نمی‌دانند. حتی مسئولین نظامی کشور هم این تهدیدات را جدی نمی‌دانند و تهدیدات ما را جنگ و توپ و تفنگ می‌دانند؛ این موارد را جزو «تهدیدات فرضی» می‌دانند. گفتم صدهزار مصدوم شیمیایی «تهدید فرضی» است؟ می‌خواهید من به شما با سند و مدرک نشان دهم که بیولوژیک در کشور استفاده شده است؟ خدا را شکر اخیراً با رسانه‌ای شدن صحبتهای ما کمی حساسیتها افزایش یافته؛ ولی مثل همیشه نگرانم این تب ناگهانی طبق معمول ناگهان سرد شود. تا کِی احساسی و عاطفی عمل کنیم؟ آیا در تراریخته هم باید 20 سال صبر کنید و وقتی فاجعه رخ داد باز کمیته‌ها و شوراها تشکیل شود؟ گمانم دیگر آن‌وقت خیلی دیر خواهد بود؛ ما هم نیستیم که بگوییم. چقدر گفتیم؟ به ما گفتید توهم توطئه دارید! نیشخند زدید! خندیدید! شوخی گرفتید! تهدیدات بیولوژیک در حوزه انسان، غذا، کشاورزی، دامپروری، دارو، آرایشی و ... را جدی بگیرید. این هشدار بنده جدید نیست؛ شما را به‌خدا جدی بگیرید؛ دشمن از این غفلتها، خوشحال است؛ او نفوذ را انجام می‌دهد؛ ترورهای بیولوژیک را انجام می‌دهد.

** «آینده‌پژوهی» راه مقابله با «تهدیدات نرم»/یکی از کاربردهای گسترده علوم زیستی صدمه زدن به کشوری مثل ایران و منابع و ذخایر آن است

در مقابل این تهدیدات باید چه برنامه‌ای داشته باشیم؟

مسلمان باید زیرک باشد. رهبر معظم انقلاب امر به «آینده پژوهی» کردند؛ امر به بصیرت و تبیین دقیق مسائل کردند. رشته‌ای به‌نام «آینده‌پژوهی در علم» داریم. بنده یکی از اساتید این رشته در حوزه زیست فناوری - در حوزه‌های مختلف زیستی تهدیدات زیستی و پدافند غیرعامل - هستم. ما علوم 50 سال آینده را رصد می‌کنیم. بنده مقاله‌ای دارم که موضوعش «پزشکی در پنجاه تا صد سال آینده» است. این مقاله به زبان فارسی نوشته شده و فرضیاتم را در آن گفتم. از برنامه‌هایی که بنده سه ماه پیش داشتم - که جزئیاتش محرمانه است - این است که علوم آینده زیستی را رصد کردیم؛ جزئیات آن مطرح شد که دنیا در حوزه زیستی به کجا می‌رود؟ چه کاربردهایی دارد؟

ما باید راهبرد حرکت خود را مشخص کنیم؛ یکی از کاربردهای گسترده علوم زیستی صدمه زدن به کشوری مثل ایران و منابع و ذخایر آن است. باید این حوزه‌ها را بسیار دقیق بررسی کنیم و در مقابل آن با ابزارهای آموزش، پیشگیری، دفاع و ... آمادگی ایجاد کنیم.

این برنامه با همکاری یکی از دانشجویان دکترای ما صورت گرفت که دو سال مستمر روی آن کار کرد. نتایج را به مسئولان کشور دادیم که آینده این علم این است. شما الآن را می‌بینید و آنها دویست سال آینده را می‌بینند. دشمنان از آن علوم به‌عنوان ابزار استفاده می‌کنند. آنها حتی روی اعتقادات دینی ما کار می‌کنند؛ اطلاعاتی دارم که اگر بازگو کنم، مردم فکر می‌کنند قصه می‌گویم؛ در صورتی که جزو مسلّمات علم است.

احتمال تهدیدات سخت در کشور پایین آمده؛ رصد تروریسم و تهدیدات سخت ما خیلی خوب کار می‌کند؛ درواقع جنگ سخت را جدی می‌گیریم؛ فکر می‌کنیم تمام شد! رهبر انقلاب می‌فرمایند جنگ هر لحظه هست. جنگ نوین و تهدیدات نوین را نیز واقعاً باید جدی بگیریم؛ بخصوص در حوزه انسان و غذا.

دشمنان متوجه شده‌اند که در حوزه سخت نمی‌توانند؛ اگر در طول 36 سال می‌توانستند کاری انجام بدهند، دریغ نمی‌کردند. تازه اول انقلاب کجا و اکنون کجا؟ آن زمان ما یک تفنگ نداشتیم؛ الآن موشکهایمان به جایی رسیده که فرمانده کل قوا می‌فرماید اگر اسرائیل غلطی کند آن را با خاک یکسان می‌کنیم. وقتی وزیر امور خارجه عربستان، ایران را  تهدید کرد، آن امریکایی به او گفت ساکت شوید! ایران در عرض چهار ساعت شما را به قرون وسطی برمی‌گرداند! آنها عظمت نظام ما را می‌شناسند.

می‌دانیم که آنها اطلاع دارند. ما هم از آنها اطلاع داریم؛ ما حتی تردد نیروهای آنها را داریم؛ آنها هم می‌دانند که ما می‌دانیم. بنابراین احتمال تهدیدات سخت کاهش پیدا کرده؛ اما تهدیدات نیمه سخت و نرم همچنان به‌شدت وجود دارد؛ که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند: تهدید فعلی علیه نظام، تهدیدات از جنس نرم است.

این موارد سلاح نیستند؛ آنقدر پنهان و مخفی هستند که شاید خود فرد هم متوجه نشود - حتی اگر متخصص تهدیدات نرم باشد. مثلاً با موبایلت تهدید می‌شوی! مالکان تلفن همراه نسل 5، در بی‌خبری مالک گوشی، رصد می‌شوند. انواع و اقسام روشها وجود دارد؛ من بارها و بارها با وزارت اطلاعات جلسه داشتم. حفاظت بنده را خواسته که این مطالب را به اساتید گوشزد کنم. برخی از اساتید واقعاً از این تهدیدات غافل هستند؛ به‌عنوان نمونه به همراه حافظه جانبی کانادا می‌رود. تمام اطلاعتش را هم در آن ریخته است و فلش گم می‌شود؛ در حالی که ما می‌دانیم گم نشده؛ بلکه توسط افراد اطلاعاتی به سرقت رفته است. خود فرد هم اطلاعی ندارد؛ چون کسی به اساتید ما آموزش نمی‌دهد؛ این تهدید بسیار پیچیده است. مؤمن باید خیلی زیرک باشد؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند دشمن را دست کم نگیرید.

تهدید نیمه‌سخت یعنی چه؟

تهدیدات نیمه‌سخت یعنی با ابزارها و سلاحهای نوین تهدید می‌کنند؛ اسلحه و توپ و تانک نیست، ولی سلاح است. شما به بهانه ارزانتر بودن کالا از شهرهای مرزی خریدی می‌کنید. به‌عنوان نمونه کمربندی می‌خرید ولی مثلاً در آنها رسیور گذاشته‌اند و در خانه‌تان شما را رصد می‌کنند؛ این یک سلاح است. مثلاً طرف کمربندی را خریده؛ بعد متوجه می‌شود که روی سگک این کمربند رادیواکتیو بوده است و این‌گونه در نسل بعدی ما نیز تأثیر می‌گذارند؛ زیرا کمربند دقیقاً در منطقه تولیدمثل انسان بسته می‌شود. خانمها چیز زینتی می‌خرند و به خودشان آویزان کنند، ولی نمی‌دانند که این تشعشع می‌کند و بعد دچار کیست تخمدان می‌شود.

اینها عمومی هستند؟ یعنی الآن انجام می شود؟

صد در صد. ساعتهایی از مرز وارد شد که رصد شده که پشت آنها رادیواکتیو بوده یا آدامسهایی وارد کشور شد به نام «بی تی» که انواع مخدر در آنها هست. بچه‌های مهدهای کودک آن را خوردند. اینها جنگ نیمه‌سخت است. بعضی فکر می‌کنند جنگ نرم سایبر است؛ کامپیوتر و نرم‌افزار است. این تفکر اشتباه است؛ زیرا جنگ نیمه‌سخت، جنگ ابزار است.

البته مطمئن هستم مسئولین اطلاعاتی و امنیتی کشور روی اینها کار می‌کنند؛ ولی تهدیدات علمی و دانش، هر روز در حال تحول است؛ ابزارها جدید می‌شود؛ بسیار باید هشیار باشیم؛ دشمنان ما بسیار متخصص هستند و دانش نوین بیولوژیک را در اختیار دارند؛ باید به هشدارها توجه شود.

این استاد دانشگاه در بخشهای بعدی این گفت‌وگوی خواندنی پرده از مصادیق بیوتروریسم در ایران بر‌می‌دارد.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    مشرق جان خواهش میکنم این مطلب رو در سایت مشخص تر کنید که موج رسانه ای ایجاد بشه ممنون
  • بهمن ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    چرا ما با این همه متخصص همچنان باید منتظر باشیم ببینیم غربیها و دشمنان ما چه بلایی یر ما می خواهند بیاورند بعد ما به دنبال ضد آن باشیم؟ جرا مقابله به مثل نمیکنیم؟ چرا ما کاری نمیکنیم که اونها بدنبال ضد آن بروند؟ چون همونطور که استاد گفت نه آِنده پژوهی داریم و نه کسی به حرف متخصصان کار گوش میده و در یک کلام مدیر لایق نداریم
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    عالی بود لطفاً فایل های مصاحبه با ایشان را در سایتتان بگذارید.
  • دلاور ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    سلام. ببخشید ، مطلب به این مهمی در مورد حنگ نرم چرا تو قسمت اقتصاد و صنعت و معدن قرار دارد.
  • دلاور ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    سلام. ببخشید ، مطلب به این مهمی در مورد حنگ نرم چرا تو قسمت اقتصاد و صنعت و معدن قرار دارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس