کد خبر 148145
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۳

گام های دولت دهم درعرصه حفظ محیط زیست با وجود تحریم های بزرگ كشورهای غربی درفروش بنزین به ایران بسیار چشمگیر بوده است و محققان كشورمان توانسته اند با تولید بنزین و گازوئیل یورو4 و5 ، ایران اسلامی را درعرصه حفاظت از محیط زیست در منطقه وجهان سرافراز كنند.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا،  تولید بنزین و گازوئیل استاندارد ، تهیه بسته حمل و نقل الكترونیكی برای شهرهای بزرگ ، حذف آزبست ، اجرای طرح كاهش آلودگی هوا در هشت كلان شهر كشور، حذف گازهای مخرب لایه ازون و امحای زباله های خطرناك ازجمله مهمترین فعالیت های زیست محیطی به شمار می رود كه در چهار سال مدت فعالیت دولت دهم انجام شد.

' علی محمد شاعری ' قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست می گوید: سازمان محیط زیست تاكنون به عنوان یك دستگاه نظارتی ، فعالیت های بسیار گسترده ای در زمینه كاهش آلودگی هوا وحفظ محیط زیست انجام داده است .

یكی از مهمترین فعالیت های سازمان حفاظت محیط زیست تولید سوخت استاندارد است كه تا پایان امسال بیش از40 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل یورو 4و 5 دركشور تولید می شود .

در حال حاضر روزانه هشت میلیون لیتر گازوئیل ، 8 /2 میلیون لیتر بنزین و سه میلیون لیتر نفت سفید با استاندارد یورو 4 در ایران تولید می شود .

قائم مقام سازمان محیط زیست در این زمینه می گوید: سوخت با استاندارد یورو 4 درپالایشگاه شهید تندگویان تهران تولید می شود و براساس برنامه ریزی های وزارت نفت پالایشگاه امام خمینی نیز تا دو ماه دیگر به چرخه تولید سوخت استاندارد وارد می شود.

تهیه بسته حمل و نقل الكترونیكی برای شهرهای بزرگ

تهیه بسته حمل و نقل الكترونیكی برای شهرهای بزرگ مانند تهران از دیگر اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست است كه استفاده از اتوبوس ، موتورسیكلت و دوچرخه های برقی را به عنوان وسایل حمل و نقل سالم و پاك ممكن می سازد.

نتایج تحقیقات نشان داده كه تنها راه نجات شهرهای بزرگ همچون تهران از آلودگی كه بار ترافیكی سنگینی دارند ، داشتن سیستم حمل و نقل الكتریكی است.

این تجربه در كشورهای پر جمعیتی مانند هند و چین بسیار موفقیت آمیز بوده است و سازمان حفاظت محیط زیست با چین كشور سازنده وسایل نقلیه الكتریكی مذاكره كرده و تفاهم نامه های این مذاكرات نیز به امضا رسیده است و نتایج آن را به شهرداری و شورای شهر تهران اعلام شده است .

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه می گوید: از شهرداری به عنوان متولی این امر درخواست كرده ایم ابتدا در محورهای پر تردد شهر تهران مانند آزادی ، ولیعصر و مركز شهر از وسایل حمل و نقل الكتریكی استفاده شود، چرا كه وسایل نقلیه الكتریكی فاقد آلودگی هوا و صدا هستند و به دلیل نحوه طراحی آنها میزان تصادف و تلفات جانی نیز تا حد بسیار زیادی كاهش می یابد .

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور می شود: این خودروها نسبت به خودروهای با سوخت فسیلی كمی گران ترند و امیدواریم با كمك و مساعدت دولت در پرداخت یارانه این مشكل برطرف شود و خودروها در اختیار شهرداری ها قرار گیرد تا امكان استفاده از آنها در كشور فراهم شود.

تولید خودروهای استاندارد

شاعری همچنین درباره تولید خودروهای مطابق با استاندارد یورو 4 می گوید: سازمان حفاظت محیط زیست به منظور كاهش آلودگی هوا، تولید سوخت استاندارد را پیگیری می كند تا هر چه سریعتر اجرایی شود؛ از طرفی خودروسازها نیز باید در زمینه ارتقاء صنعت و تولید خودروها مطابق با استاندارد یورو 4 اقدام كنند.

وی افزود: خودروسازها موظفند از ابتدای سال 91 براساس استانداردهای یورو 4 تولیدات خود را عرضه كنند.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست می افزاید: همچنین خودروهای وارداتی نیز بر اساس استاندارد یورو 5 شماره گذاری می شوند و موتورسیكلت ها نیز از مهرماه با استاندارد یورو 3 شماره گذاری خواهند شد.

حذف آزبست

پیش از این سالانه حدود 60 هزارتن آزبست وارد كشور می شد كه با مصوبه شورای عالی محیط زیست از سال جاری واردات و ترخیص هر نوع آزبست به كشور ممنوع شد و خط تولید حدود 50 كارخانه كه با آزبست فعالیت می كردند تغییر یافت و موفق به تولید محصولات بدون آزبست شدند.

بر اساس آمار آزبست سالانه جان 100 نفر را می گرفت و سازمان حفاظت محیط زیست با برنامه ریزی های خود و با همكاری سازمان ها و نهادهای ذیربط ریشه آزبست رادر كشور از بین برده است. ما فقط نگران قاچاق آن به داخل كشور و همچنین ذخیره ای كه از قبل در مورد این محصول صورت گرفته هستیم وامیدواریم سازمان های ذیربط با ورود قاچاق مواد آزبستی به داخل كشور برخوردی جدی داشته باشند.

شاعری گفت: با اقداماتی كه در بخش مدیریت منابع آلاینده هوا انجام داده ایم توانسته ایم گازهای آلاینده هوا مانند منواكسید كربن ، اكسید گوگرد ، نیتروژن و ازن را در شهرهای بزرگ مانند تهران مهاركنیم و تنها دغدغه كنونی ما ذرات معلق است.

امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل درصد شاخص گازهای آلاینده هوای تهران امسال در مقایسه حدود 30 درصد بهبود یافته و میزان منو اكسید كربن در مقایسه با 10 سال گذشته 90 درصد داشته است .همچنین میزان آلودگی سایر گازها بین 70 تا 80 درصد كاهش داشته اند.هر چند ذرات معلق كه به عنوان میهمانان ناخوانده از كشورهای عربی بویژه عراق وادر كشور می شود ، همچنان سلامت مردم را تهدید می كند.

ابلاغ طرح كاهش آلودگی هوا برای هشت كلان شهر كشور

وی ادامه داد: طرح ملی كاهش آلایندگی هوای هشت كلان شهر كشور در دولت تصویب و به دستگاه های ذیربط ابلاغ شد اما پیش از ابلاغ این طرح در پنج كلان شهر با برگزاری جلساتی با حضور استاندار و متولیان این امر طرح های متعددی در این زمینه به تصویب رسید و برای هر كلان شهر بین 10 تا 15 طرح تعریف و تصویب شد كه از ابتدای سال 91 به مرحله اجرا درآمده است .

شاعری گفت: سوخت ، خودرو ، صنعت ، مصارف خانگی ، فعالیت های عمرانی ، پدیده بیایان زایی در اطراف شهر تهران ، موقعیت جغرافیایی شهر تهران برخی از عوامل آلودگی هوای شهر تهران است كه اقدامات صورت گرفته مانند استاندارد كردن سوخت ، خودرو ، مدیریت حمل و نقل عمومی تا حد زیادی در كاهش آلودگی هوا موثر است به گونه ای كه وضعیت شاخص سلامت هوای تهران امسال نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است.

شرایط جوی هوا به عنوان یكی از عوامل اصلی آلودگی هواست . زمانی كه شرایط اقلیمی در تهران طبیعی است ، آلودگی وجود نداردو به عبارتی 10 ماه از سال شرایط اقلیم در تهران طبیعی است و فقط در ماههای آذر و دی ماه پایداری جوی وجود دارد كه دراین زمان پدیده وارونگی هوا رخ می دهد.

سازمان حفاظت محیط زیست قادر شده است با اقدامات خود گازهای آلاینده هوای كلان شهرها -به ویژه تهران - را به حداقل برساند . بر اساس پایش روزانه از ابتدای امسال تاكنون میزان غلظت منواكسید كربن در هوای تهران همواره در شرایط سالم و پاك بوده .با این همه هنوز منابع آلاینده تا حد مطلوب كاهش نیافته است اما اقدامات خوبی انجام شده است.

مقابله با پدیده گرد و غبار

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه مقابله با گرد و غبار در داخل كشور می گوید: سازمان جنگل ها و مراتع به عنوان متولی امر باید سالانه در 500 هزار هكتار عملیات مبارزه با بیابان زایی را اجرا كند.

دراین راستا دو طرح جامع تهیه ، تصویب و به دولت و نمایندگان مجلس ارائه داده ایم و منتظر تامین اعتبار آن هستیم كه در صورت تامین اعتبار طرح های پیش بینی شده با كمك دستگاه های اجرایی مانند سازمان جنگل ها و مراتع ، وزارت نفت ، سازمان هواشناسی ، وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشكی و نیرو به صورت ضربتی اجرا می شوند .

برای این طرح اعتباری حدود چهار هزار و 400 میلیارد تومان پیش بینی شد كه برای یك دوره 5 ساله در داخل كشور اجرا می شود كه شامل عملیات جنگل كاری ، مدیریت منابع آب ، مالچ پاشی با اولویت مالچ های بیولوژیك ، افزایش راندمان آبیاری ، نصب تجهیزات و استفاده از سیستم های پیشرفته برای پایش و پیش بینی رخدادهای گرد و غبار ، جلوگیری از تخریب سرزمین ، جلوگیری از تغییركاربری اراضی و حفظ پوشش گیاهی است.

سازمان حفاظت محیط زیست همچنین برای مقابله با منشاء خارجی ریز گردها نیز طرحی تهیه كرده وبه دولت عراق تحویل داده است كه از دولت عراق در حال پیگیری و عملیاتی شدن آن است. میران اعتبار این طرح یك میلیارد و 200 میلیون دلار برای مدت 5 سال در نظر گرفته شد كه توسط دولت عراق و سازمان های بین المللی در حال تامین و پیگیری است.

به گفته قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست تاكنون 14 هزار هكتار عملیات مالچ پاشی در استان های جنوبی كشور انجام شده و باید تا پایان سال مالی 30 هزار هكتار در اطراف اهواز و استان خوزستان مالچ پاشی شود و تاپایان برنامه پنجم این رقم باید به 200 هزار هكتار برسد.

سازمان حفاظت محیط زیست همچنین برای حوزه های خانگی ، صنعتی ، بیمارستانی ، ‌كشاورزی ، ویژه و خطرناك تهیه و برای اجرا به دستگاه های ذیربط ابلاغ كرده است .براین اساس تا پایان امسال پسماندهای بیمارستانی و ویژه به طور كامل در كشور بی خطر و امحاء می شود و پسماندهای صنعتی ، خانگی و كشاورزی حداكثر تا پایان سال 94 به طور كامل مدیریت می شوند.

حدود 75 تن سموم خطرناك كه در سال های گذشته توسط وزارت جهاد كشاورزی ذخیره شده بود نیز تا پایان سال جاری امحاء می شود. حذف گازهای مخرب لایه ازون از دیگر اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست است .

به گفته معاون انسانی سازمان محیط زیست جشن پایان استفاده از گازهای فریونی ( CFC) در كشور برپا شد و برای حذف گازهای HCFC كه نوعی جایگزین گازهای CFC بود نیز یك قرارداد 11 میلیون دلاری با دبیرخانه پروتكل مونترال منعقد شد و كار اجرایی آن از سال 2012 آغاز شده است.

پروژه های مشمول ارزیابی

تا قبل از سال 90 حدود 33 عنوان پروژه مشمول ارزیابی زیست محیطی بود كه هم اكنون به 53 عنوان طرح بزرگ اقتصادی و عمرانی افزایش یافته است .

تا زمانی كه طرح هایی كه مشمول ارزیابی زیست محیطی هستند مورد ارزیابی قرار نگیرد كارهای اجرایی آنها آغاز نمی شود و خوشبختانه تمام وزارتخانه ها همكاری لازم را داشته اند.

شهرداری مجوز پایان كار ساختمان های بدون استانداردهای زیست محیطی را صادر نكند.

تاسیسات ساختمانها باید براساس استانداردهای زیست محیطی باشد و در غیر این صورت شهرداری نباید مجوز پایان كار آنها را صادر كند. دستورالعمل استاندارد تاسیسات خانگی و موتورخانه ها تهیه شده و به زودی ابلاغ می شود كه در آن بر استاندارد بودن این تجهیزات تاكید شده است. كارهای مطالعاتی و برنامه ریزی این طرح انجام شده و از سال آینده اجرایی می شود.

شاعری می گوید: در این راستا همچنین تفاهم نامه ای را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد كرده ایم كه در آن باید از دستگاههایی استفاده شود كه قابلیت فیلتر كردن هوا را با جذب گرد و غبار و كاهش غلظت آلایندگی هوا تا حد استاندارد دارند.

وی افزود: قرار است از این دستگاهها ابتدا در محیط های عمومی مانند مدارس ، بیمارستان ها و اماكن ورزشی استفاده شود و بعد از آن كاربرد آنها در منازل خواهد بود.

دستگاه های موجود توان فیلتر كردن هوا در یك محیط 40 متر مكعبی را دارد و قیمت آن یك سوم دستگاه مشابه است و توان بالایی در جذب ذرات معلق كمتر از دو و نیم میكرون را داراست و عمر مفید آنها حدود پنج سال اعلام كرد.

كاهش صنایع آلاینده از دیگر فعالیت های سازمان حفاظت محیط زیست در سال گذشته به شمار می رود.كه بر اساس برنامه زمان بندی شده باید تا پایان سال 1392 تمام صنایع آلاینده حذف شوند ، هزار و 175 واحد آلاینده وجود دارد كه بخش مهمی از آن تا امسال حذف شدند و 50 درصد دیگر سال آینده حذف می شود و بقیه تا پایان سال 92 حذف می شوند و همه به صنعت سبز تبدیل می شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس