رئیس هیات کارشناسان سازمان ملل درخصوص مردم با نژاد آفریقایی درباره کشتار پشت سرهم دو مرد سیاه پوست توسط پلیس آمریکا هشدار داد که سطح بالایی از نژادپرستی ساختاری و اساسی در آمریکا وجود دارد.

 به گزارش مشرق، به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، ریکاردو سونگا، رئیس هیات کارشناسان سازمان ملل درخصوص مردم با نژاد آفریقایی در بیانیه‌ای که در وب سایت رسمی سازمان ملل منتشر شد، گفت: کارگروه کارشناسان درخصوص مردم نژاد آفریقایی به شدت از پلیس آمریکا به خاطر کشتار دو مرد آفریقایی ـ آمریکایی عصبانی شده و  این اقدام آن‌ها را شدیدا محکوم می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: کشته شدن "فیلاندو کاستیل" در مینه سوتا و "آلتون استرلینگ" در ایالت لوییزیانا به دست افسران پلیس مساله‌ای نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. ما خواستار انجام تحقیقات مستقل فوری هستیم تا مطمئن شویم که مجرمان تحت پیگرد و مجازات قرار می‌گیرند.

این کارگروه سازمان ملل تاکید کرد:  استفاده بیش از حد از زور توسط پلیس علیه آمریکایی ـ آفریقایی‌ها به یک اتفاق معمول و عادی در آمریکا تبدیل شده که در آن احتمال هدف قرار گرفتن سیاه پوستان دو برابر سفید پوستان است.

این کارشناسان گفتند: این کشتارها همچنین بیانگر سطح بالای نژاد پرستی‌ اساسی و بنیادی است. آمریکا حقوق یکسان و مشابه را برای تمامی شهروندانش به رسمیت نمی‌شناسد.

برنامه‌ها و اقدامات موجود برای رسیدگی به جرائم نژاد پرستی با انگیزه غرض ورزی و تعصب ناکارآمد و در متوقف کردن این کشتارها ناکام بوده است.

براساس این بیانیه، این کارگروه سازمان ملل بارها نگرانی‌ خود را درباره کشتارهای متعدد آمریکایی ـ آفریقایی‌ها توسط پلیس به مقامات آمریکایی ابراز کرده است.

کارشناسان گفتند: معتقدیم که ریشه این مشکل در عدم بازخواست مجرمان چنین کشتارهایی علی رغم اسناد و شواهد شفاف علیه آن‌ها از جمله فیلم‌های موجود از زمان وقوع جرائم نهفته است.

سونگا تاکید کرد: الان زمان آن فرا رسیده که دولت آمریکا با جدیت تاکید کند که زندگی سیاه پوستان برایش حائز اهمیت است و از هرگونه کشتارهای آتی به عنوان یکی از اولویت‌های ملی جلوگیری می‌کند.

این کار گروه سازمان ملل همچنین حملات روز پنجشنبه  به افسران پلیس در دالاس را که در جریان اعتراض  علیه کشتار کاستیل و استرلینگ رخ داده بود، محکوم کرد. در این رویداد پنج افسر پلیس کشته و 9 تن از جمله دو غیر نظامی زخمی شدند.

در  همین حال بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز حمله به افسران پلیس در دالاس را محکوم کرده و به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت.

استفان دوجاریک، سخنگوی بان کی مون گفت: هیچ توجیهی برای چنین خشونت‌هایی وجود ندارد، این  کشتارها باید تحت تحقیقات عادلانه و جامع قرار گیرند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس