ائتلاف ناتو، روز جمعه فرماندهی سپر موشکی ساخت آمریکا در اروپا را به عهده گرفت.

به گزارش مشرق، ائتلاف «ناتو»، روز جمعه فرماندهی یک سامانه سپر موشکی ساخت آمریکا در اروپا را به عهده گرفت. 

به نوشته رویترز، این سامانه موشکی که گفته می‌شود برای دفاع از شهرهای اروپایی در برابر حملات «کشورهای سرکش» ساخته شده، از دید مسکو، اقدامی از جانب واشنگتن برای اثرگذاشتن بر موازنه هسته‌ای با روسیه است. واشنگتن، این را رد می‌کند. 

یک مقام «ناتو» جمعه در اظهاراتی درباره نشست ائتلاف ناتو در «ورشو» گفت: «سران کشورها موافقند که این پدافند موشکی، عملیاتی شده است.»

وی افزود: «این به معنی ان است که کشتی‌های امریکا در اسپانیا، یک رادار در ترکیه و یک پایگاه پدافند موشکی در رومانی می‌توانند تحت فرماندهی ناتو با هم همکاری کنند.»

«ناتو» فرماندهی سپر موشکی ساخت آمریکا در اروپا را به دست گرفت
رئیس‌جمهور آمریکا (سمت چپ) و رئیس‌جمهور لهستان (سمت راست) بعد از دیدار دو جانبه در حاشیه نشست ناتو در ورشو

 یک مقام دیگر ناتو هم، این اظهارنظر را تأیید کرد و گفت که شرایط لازم برای قرار دادن این سپر موشکی تحت پرچم ناتو آماده شده است. 

این نمایش قدرت از طرف آمریکا واکنش شدید و خشم روسیه، رقیب واشنگتن در دوران جنگ سرد را در پی داشته است.

واشنگتن امیدوار است که با واگذاری فرماندهی این سپر موشکی به ناتو بتواند از نگرانی‌های روسیه بکاهد. کشورهای عضو ائتلاف «ناتو» از بابت اینکه برای تأمین منابع انرژی به مسکو وابسته‌اند، عموماً طرف‌هایی دانسته می‌شوند که منفعتی از دامن زدن به تنش‌ها با روسیه نمی‌برند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ادعای ناتو مبنی بر اینکه هدف از ساختن این سپر موشکی مقابله با موشک‌های ایران است، ابراز تردید کرده و گفته که بعد از امضای توفق هسته‌ای با ایران موسوم به «برجام»، این گفته صحت ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس