صدراعظم آلمان در شرایطی که در متن برجام فعالیت‌های موشکی ایران منع نشده است، مدعی شد: فعالیت‌های موشکی ایران در تناقض با قطعنامه شورای امنیت ادامه دارد.

به گزارش مشرق، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان امروز پنج‌شنبه مدعی شد، ایران مقررات شورای امنیت سازمان ملل در خصوص توقف برنامه موشکی نظامی خود را نقض کرده است.

«محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران چندی پیش در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت که توافق هسته‌ای و قطعنامه تأیید کننده آن در شورای امنیت، هیچ یک فعالیت‌های موشکی ایران را ممنوع نمی‌کنند.

بنا بر گزارش روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، این اظهارات صدراعظم آلمان به دنبال گزارش سازمان اطلاعات داخلی آلمان درباره اینکه ایران به تلاش خود برای دستیابی به فناوری هسته‌ای غیرقانونی ادامه می‌دهد، مطرح شده است.

بر اساس این گزارش، سازمان اطلاعات داخلی آلمان در گزارش اواخر ماه ژوئن خود مدعی شده است که ایران به تلاش ادعایی خود برای دستیابی به فناوری هسته‌ای غیرقانونی ادامه می‌دهد.

سرویس اطلاعاتی آلمان در این گزارش اعلام کرده، «فعالیت‌های تدارکاتی حساس غیرقانونی ایران مرتبط با اشاعه در آلمان توسط دفتر فدرال حفاظت از قانون اساسی در سال 2015 میلادی به ثبت رسیده است، حتی با لحاظ استانداردهای بین‌المللی نیز در سطح نسبتا بالایی قرار دارد. این مسئله بویژه در رابطه با مواردی که می‌تواند در زمینه فناوری هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد نیز صدق می‌کند.»

مرکل در این رابطه مدعی شده است: ایران به توسعه برنامه موشکی خود در تضاد با بندهای مربوطه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بی‌وقفه ادامه داده است.

صدراعظم آلمان در حالی این سخنان را مطرح می‌کند که به تصریح برخی تحلیل‌گران غربی، ادبیات قطعنامه 2231 در خصوص منع فعالیت‌های ایران مرتبط با توان‌مندی موشکی، الزام‌آور نیست.

صدراعظم آلمان در ادامه ادعاهای خود در این زمینه گفت که «سامانه‌های ضدموشکی ناتو در حقیقت برنامه موشکی ایران را هدف قرار گرفته و صرفا برای اقدامات تدافعی تعبیه شده است».

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه که هفته گذشته در جمع سفرای کشورهای خارجی در ساختمان وزارت خارجه روسیه سخنرانی می‌کرد، گفته بود: دوره تهدید هسته‌ای موهوم از جانب ایران که با آن ساخت سپر موشکی را توجیه می‌کردند، سپری شده اما ناتو در شرق اروپا به ایجاد سامانه‌های ضدموشکی بطور تمام و کمال ادامه می دهد.

وی در ادامه افزود: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اقدامات حقیقتا تقابلی در قبال روسیه در پیش گرفته است. ما قصد نداریم تسلیم جنون نظامی شویم که ناتو ما را به سمت آن می‌کشاند و این هرگز اتفاق نخواهد افتاد. اما غرب بداند که ما به طرز مناسبی به اقداماتی که در شرق اروپا در حال انجام است پاسخ خواهیم داد.

بنا بر این گزارش، در حال حاضر ناتو یک سامانه موشکی در رومانی مستقر دارد و دومین سامانه نیز قرار است در لهستان مستقر شود. سامانه‌های ضدموشکی ناتو در نزدیکی مرز با روسیه باعث ایجاد تنش‌های بسیار با مسکو شده است.

با این وجود صدراعظم آلمان در اظهارات امروز خود بار دیگر مدعی شد که ناتو قصد ندارد همکاری با روسیه را متوقف کند و تأکید کرد: در خصوص این موضع که امنیت مداوم در اروپا تنها با همکاری روسیه محقق می‌شود، اجماع وجود دارد و کسی مخالف این موضوع نیست.

بر اساس این گزارش، ناتو در سال 2014 میلادی به بهانه مداخله ادعایی روسیه در امور داخلی اوکراین و بحران در این کشور همکاری‌های نظامی و غیرنظامی خود با مسکو را متوقف کرده بود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • خبرنگار بدون مرز ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    مرکل شده سخنگوی دولت اسراییل یه بار میگه ایران راهی نداره جز به رسمیت شناختن اسراییل یه بار می گه موشک...جالبه دولت این کشور سالیانه چند میلیارد دلار به خاطر هلوکاست به اسراییل غرامت میده و زیر دریایی های هسته ای کلاس دلفین برای اسراییل می سازه
  • حسین ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    خفه شو خواهشا
  • ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    فعلا شما برو دنبال اینکه مستعمره آمریکا و اسرائیل نباشی. بعد در مورد دنیا صحبت کن.
  • حقگو ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    خوب شورای امنیت که دست خود غربی ها است این بار مصوبه جدیدی به تصویب می رسانند که مردم ایران حق دفاع از خود را ندارند و نباید موشک داشته باشند
  • احمد ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    دادن زیردریایی مجانی با قابلیت برتاپ موشک با کلاهک هسته ای به اسرائیل که عضو ان پی تی نیست، با قطعنامه های شورای امنیت تناقض نداره؟! البته اگر هم داشت، شصت تا قطعنامه ضد اسرائیل تصویب شده که اسرائیل بهشون محل نمیذاره، اتفاق خاصی هم نمی افته.
  • امیر ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    این تنش میخواره 70 ملیون دعا کنن تیمشون به فرانسه ببازه
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    0 0
    دعایت مستجاب شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس