حمید داودآبادی در کتاب «کمین جولای ۸۲» سرنوشت چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی را که ۳۴ سال از اسارت آنها در رژیم صهیونیستی می‌گذرد، پی‌گیری می‌کند. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: آخرش باید این‌سناریو یک‌جایی قیچی‌بشود؛ هرسال داستان‌جدیدی ساخته‌ می‌شود.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، «احمد متوسلیان»، «سیدمحسن موسوی»، «کاظم اخوان» و «تقی رستگار»، چهار دیپلمات ایرانی، در سال 1361 شمسی و در لبنان، در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه کشور، از سوی عناصر وابسته به رژیم صهیونیستی اسرائیل ربوده شدند و پیگیری نهادهای مسئول در زمینه پیدا کردن اثری از آنان همچنان ادامه دارد.

کتاب «کمین جولای 82»، اثر حمید داودآبادی، سرنوشت چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی را که 32 سال از اسارت آنان در چنگال رژیم صهیونیستی می‌گذرد در 524 صفحه پی‌گیری می‌کند. حمید داودآبادی در این کتاب کوشیده تا روزشماری از تمامی اخبار و وقایع اتفاق افتاده از 14 تیر 1361 (چهارم جولای 1982 - روز ربوده شدن چهار دیپلمات) تا تابستان 1384 (زمان تدوین کتاب) را گردآوری کند.

کتاب، مشتمل بر سخن ناشر، یادداشت نویسنده است و از صفحه 13، متن کتاب با عنوان «روزشمار گروگان‌گیری» شروع می‌شود و تا صفحه 302 ادامه دارد. «ضمیمه‌»های کتاب از صفحه 303 آغاز می‌شود و با دربر گرفتن 47 ضمیمه، که در متن کتاب به آنها اشاره شده، تا صفحه 467 پی گرفته می‌شود. «تصاویر» کتاب را از صفحه 469 می‌بینیم که تا پایان کتاب ادامه دارد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «...شنیدیم که ایلی حبیقه که هفته پیش در بیروت ترور شد، پیش از کشته شدنش در گفت‌وگو با روزنامه «الحیات» چاپ لندن‌ گفته: «چهار دیپلمات ‌ایرانی پس از ربوده ‌شدن در لبنان، احتمالاً به‌ اسرائیل منتقل شده‌اند».

به‌نوشته الحیات، ایلی حبیقه مسئول‌ بخش‌ امنیتی گروه‌ منحله ‌نیروهای لبنانی، اضافه کرده است: «من از سمیر جعجع فرمانده‌ گروه‌ منحله نیروهای‌ لبنانی درباره چهار دیپلمات‌ ایرانی ربوده‌ شده شنیدم که آنها به‌ منطقه بیروت‌ شرقی برده‌ شده و از آنجا نیز خارج شده‌اند. جعجع در دوران جنگ‌ داخلی دارای زندان‌های متعددی بود که افراد مشکوک و فعالان‌ نظامی را در آن نگه‌ می‌داشت».

این روزنامه نوشته است: «وی ضمن تکذیب اظهارات سمیر جعجع آخرین‌ فرمانده شبه‌نظامیان یادشده که پیش‌تر گفته بود چهار ‌دیپلمات ‌ایرانی را به حبیقه تحویل داده ‌است، گفته: من هرگز ایرانی‌های ربوده‌شده را ندیدم و در منطقه زیر کنترل من نبوده‌اند». (ص219)

بخشی از سخنان داودآبادی در جریان یکی از مراسم بزرگداشت چهار دیپلمات ایرانی در کتاب چنین آمده است: «...آخرش باید این‌ سناریو یک‌جایی قیچی‌ بشود؛ یا شهادت اینها و یا اسارت اینها؛ اما هر سال می‌بینیم که یک داستان‌جدیدی ساخته‌ می‌شود؛ هرسال یک‌بازی‌ جدید. امروز من تلویزیون را نگاه‌ می‌کردم، خیلی جالب بود؛ تلویزیون یادش‌ آمد چهار تا گروگان‌ داریم. یک‌ مصاحبه از‌ مصطفی دیرانی در لبنان پخش‌ کرد که چیز‌ مهمی گفت. جالب‌بود. دیرانی‌ می‌گفت: "ما در اسارت که‌ بودیم، یکی از این بازجوهای‌ اسرائیلی آمد به‌ من گفت: قیافه‌ تو شبیه‌ سیدمحسن موسوی است. ‌حتماً این‌ بازجو موسوی را دیده‌ بود که به‌ من می‌گفت قیافه‌ تو عین‌ سیدمحسن موسوی است." این خیلی‌ مهم بود. چرا این هیچ‌ انعکاسی پیدا‌ نکرد؟ ... آمریکا برای گروگان‌های‌غربی فیلم «گروگان‌ها» را ساخت. فیلم «منطقه‌جنگی» را ساخت. برای «جان مک‌کارتی» خودش را کشت؛ این‌قدر پوستر و کتاب‌ زدند. اما شما، اگر توانستید درعرض این 24 سال، یک کتاب گیر بیاورید که زندگی‌نامه این چهارتا آدم توی آن‌ باشد. یک‌ کتاب 50 صفحه‌ای! الان پشت‌بلندگو می‌گویند فاتح‌ بیت‌المقدس...فلان و بیسار؛ عکسش را با لباس‌فرم‌سپاه چاپ می‌کنیم، آن‌ وقت می‌گوییم دیپلمات‌ ما!...».(ص420)

در بخش دیگری از کتاب آمده است: «..."ستار ناصر" خبرنگار روزنامه "الخلیج"، ضمن‌ اشاره به ‌وجود ضعف‌ در عملکرد دستگاه ‌دیپلماسی ‌ایران در پیگیری‌ پرونده دیپلمات‌های ‌ربوده‌ شده خاطرنشان کرد: از سکوت‌ خبری رسانه‌های ‌داخلی ‌ایران در پیگیری ‌این مسئله متعجبم. به ‌نظر من دستگاه‌ دیپلماسی ‌ایران در زمینه پیگیری‌ حقوقی ربایش ‌دیپلمات‌هایش ضعیف عمل‌کرده ‌است. پیگیری‌ سرنوشت این چهار نفر، به ‌این ‌صورت درآمده که‌ هرسال یک‌بار در مراسم یادبود ربوده ‌شدن این افراد، مراسمی برگزار می‌شود و بقیه ‌سال به ‌فراموشی سپرده ‌می‌شود...».(ص444)

این اثر، همزمان با بیست‌وهشتمین سالگرد آزادسازی خرمشهر (سوم خرداد 89)، به کوشش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس به انگلیسی ترجمه و منتشر شد. حمید داوودآبادی نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در آستانه 14 تیرماه سالروز اسارت چهار دیپلمات ایرانی در لبنان، کتاب «کمین جولای 82» را در دو قالب word و pdf در فضای مجازی منتشر کرده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس