کد خبر 598741
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۶

تعریفی که رهبر معظم انقلاب از هویت نظام کردند، باید به عنوان یک هدف از سوی مجموعه تشکل‌های دانشجویی دنبال شود تا بتوانند از موانع و مشکلاتی که از ناحیه دشمن و کسانی که از آنها به عنوان مجموعه استکبار یاد می‌کنیم ایجاد می‌شود، به سلامت عبور کنند.

به گزارش مشرق، روزنامه «جام‌جم» در یادداشتی به قلم محسن اسلامی نوشت:

رهبر معظم انقلاب هرساله در ماه مبارک رمضان نشستی با دانشگاهیان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دارند و رهنمودهایی را در زمینه عملکرد دانشجویان در مسائل مختلف بیان می‌کنند.

بی‌تردید یکی از مهم‌ترین هدف‌های این دیدارها انتقال گفتمان انقلاب اسلامی به نسل‌هایی است که انقلاب و جنگ را ندیده‌اند و در دوره جدیدی به‌سر می‌برند که بسیار متفاوت از دوره‌های گذشته است.

تاکید رهبر معظم انقلاب بر انتقال پیام و مفاهیمی که انقلاب اسلامی ایران منبعث از آنهاست، نشان‌دهنده اهمیت این دیدارهاست ضمن این‌که باید به این نکته توجه داشت که دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب، طولانی‌تر از سایر دیدارهای متعارف ایشان در ماه مبارک رمضان است و این مساله نیز نشان‌دهنده اهمیت این دیدارها و توجه رهبر معظم انقلاب به نسل جوان است.

در صحبت‌های شنبه‌شب مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان یکی از مباحث مطرح، بحث هویت نظام اسلامی بود و ایشان تاکید کردند که دشمن با هویت نظام اسلامی و مجموعه ساختاری که این هویت را تعریف می‌کند، عداوت دارد. تعریفی که رهبر معظم انقلاب از هویت نظام کردند، باید به عنوان یک هدف از سوی مجموعه تشکل‌های دانشجویی دنبال شود تا بتوانند از موانع و مشکلاتی که از ناحیه دشمن و کسانی که از آنها به عنوان مجموعه استکبار یاد می‌کنیم ایجاد می‌شود، به سلامت عبور کنند.

یکی دیگر از نکاتی که رهبر معظم انقلاب بسیار صریح به آن پرداختند، ضرورت مطالبه‌گری دانشجویان و تاکید بر این نکته بود که اگر دانشجویان مطالبه‌گری نکنند، مسیری که انقلاب در حال طی کردن است بخوبی طی نخواهد شد. البته ایشان مطالبه‌گری را با شیوه و سامان‌بخشی مناسبی طلب کردند و فرمودند که باید بر اساس اطلاعات دقیق، مطالبه‌گری کرد تا زمینه حل مشکل فراهم شود.

رهبری بر مبنای همین مطالبه‌گری، 12 توصیه را به عنوان وظایف تشکل‌های دانشجویی مطرح کردند که این مساله نشان می‌دهد رصد کاملی از وضعیت دانشگاه، تشکل‌های دانشجویی و ادبیات دانشگاهی از ناحیه رهبری صورت گرفته و با همین حساسیت نسخه‌ای مشتمل بر 12 توصیه ارائه شده است. بنابراین اگر ما بخواهیم سه عنصر را از فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب استخراج کنیم یکی تبیین وضع موجود است؛ دوم وظیفه دانشجویان در چنین وضعیتی است و سوم این که برای انجام این وظایف به چه شیوه‌ای باید عمل کرد.

توصیه‌هایی که رهبر معظم انقلاب در زمینه ساماندهی دغدغه‌های دانشجویی داشتند، نشان می‌دهد که عملکرد مطالبه‌گری دانشجویان زمانی می‌تواند مفید باشد که با یک شیوه درست انجام شود و در صورت عدم تناسب بین پرداخت‌های نظری و اقدامات عملی، لزوما موفقیتی حاصل نخواهد شد.

رهبر معظم انقلاب در اولین توصیه خود به دانشجویان بر حضور فکری در مسائل کشور تاکید کردند و افزودند که در کنار این حضور فکری، حضور فیزیکی نیز البته در مواقع لازم نیاز است.

توصیه دوم ایشان که در راستای توصیه اول است، یک توصیه روشمند جالب است که هدف از آن تبیین مفاهیم و قانع کردن مخاطبان است. یکی از نکاتی که شاید فراموش شده، این است که آنچه می‌تواند انقلاب را مستمر کند، تبیین صحیح موضوع است و در انقلاب اسلامی ایران، آنچه به عنوان یکی از اصلی‌ترین بسترهای انقلاب بود، این بود که مجموعه انقلاب در جهت تبیین اقدام کردند و این تبیین موج مردمی را بسیج کرد و این یکی از ویژگی‌های اصلی موفقیت انقلاب اسلامی ایران بود که در حال حاضر نیز مورد توجه رهبری است.

نکته سوم تاکید مداوم رهبر انقلاب به افزایش سطح آگاهی‌های سیاسی و نپرداختن سطحی به موضوعات است.

یکی دیگر از نکاتی که بسیار کمک‌کننده است توجه ایشان به نگاه راهبردی به انقلاب و تفکر درباره آینده است به این معنا که تشکل دانشجویی همیشه باید نگاه به آینده داشته باشد.

به عنوان جمع‌بندی باید گفت که رهنمودهای اخیر رهبر انقلاب، گفتمان جدیدی را ارائه می‌کند که آن گفتمان جدید، هم به دنبال دانستن آن چیزی است که به عنوان میراث انقلاب از آن یاد می‌شود؛ هم به دنبال تبیین وضع موجود است و هم به دنبال این است که وظیفه دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی را برای حفظ و استمرار این میراث تبیین کند.

تمام این موارد در فرمایشات اخیر مورد اشاره قرار گرفت و صحبت‌های ایشان مجددا ثابت کرد که دانشجو و تشکل‌های دانشجویی از چه جایگاه بالایی در نگاه رهبر معظم انقلاب برخوردار هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس