یک وبگاه تخصصی آمریکایی در امور نظامی در گزارشی نوشت: متخصصین نیروی هوایی ایران با شیوه‌های مفید،ساخت و تهیه قطعات یدکی از بازار سیاه هواپیماهای موجود را در شرایط قابل پرواز نگه می‌دارند.

به گزارش مشرق، وبگاه آمریکایی «استراتژی پیج» اخیرا در گزارشی ضمن اشاره به ماندگاری نیروی هوایی ایران با وجود تحریم‌های تحمیلی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و موفقیت آن‌ها در حفظ بدنه یگان پروازی در گزارشی از یک سو به توانمندی متخصصین بخش تعمیرات و بازسازی نیروی هوایی ایران اشاره کرد و از سوی دیگر به قدمت بالای جنگنده‌های موجود در ایران پرداخت و نوشت: ایران در اواخر سال 2015 از انجام 80 هزار ساعت کار برای تعمیر اساسی یک «اف 14 تام کت»، یک «اف 7» ساخت چین و هواپیمای سوخت‌رسان «پی سی 7» و موفقیت در تعمیر مجدد آن‌ها خبر داد. جنگنده اف 14 مورد نظر 14 سال و دیگر هواپیماها 7 سال زمین گیر شده بودند.

بر اساس این گزارش، ایران اینک 30 فروند اف 14 دارد که حداقل 12 فروند آن‌ها قابل پرواز هستند. اف 14 تام کت گرانبهاترین جنگنده ایران است . این کشور که تنها مشتری این جنگنده بود و در قبل انقلاب 79 فروند از آن‌ها را دریافت کرد اینک برخی از این جنگنده‌ها قابل پرواز هستند و این با وجود شایعات در زمینه خرابکاری آن‌ها از سوی مهندسین آمریکایی بود. ایرانی‌ها برای بیان موفقیت خود در حفظ جنگنده‌های اف 14 آن‌ها را در سال 1985 در تهران به پرواز درآورند. اما در دو دهه بعد کسب قطعات یدکی و مشکل سن‌ آن‌ها پرواز این هواپیماها را خواهد ساخت. جنگنده اف 7 چین نیز با عمری تقریبی 25 سال در وضعیتی هستند که ایران نمی‌تواند به طور رسمی قطعات آن‌ها را تامین کند.

استراتژی پیج در ادامه با اشاره به تقلای ایران در بهینه سازی بدنه پروازی نوشت: نیروی هوایی ایران با کمک روسیه و چین به بازسازی ناوگان خود همت گمارده و کمک‌های این دو کشور از سال 2005 به این سو افزایش یافته است. نیروی هوایی این کشور در سال 2013 از انجام 45 هزار ساعت کار برای تعمیر اساسی دو جنگنده «میراژ 21» و بازگشت آن‌ها به خط پروازی خبر داد.

ایران موفق شده بود در جریان جنگ خلیج فارس در سال 1991، 24 میراژ 21 را از عراق دریافت کند و به توجه به‌ این‌‌که نیروی هوایی این کشور پرسنل متخصص این نوع هواپیماها را در خدمت نداشت اما توانست آن‌ها را حفظ کرد که البته کاری مشکل بود . در سال‌های بعد نیز ایران توانست با به دست آوردن قطعات ،نگهداری و تعمیر اساسی ناوگان میراژ خود را قابل پرواز کند البته عمر این ناوگان نیز بالا است.

در ادامه این مطلب با اشاره به نحوه بازسازی جنگنده‌های ایران به دست متخصصان داخلی آمده است: به نظر می‌رسد چنین شیوه‌ای روشی مفید برای متخصصین و مهندسین هوایی ایران با وجود مشکلات اقتصادی باشد و آن‌ها را فعال نگه می‌دارد . گزارش‌های قبلی از این کشور نیز از اجرای چنین پروژه‌هایی بر جنگنده‌های «اف 5» ، «اف 4، و «میگ »29 اشاره می‌کرد.

این وبگاه آمریکایی در ادامه با اشاره به قدمت بالای ناوگان پروازی نیروی هوایی ایران نوشت: با وجود انقلاب و تحریم‌ها، جنگنده‌های ایرانی قابل پرواز هستند البته مدت زمان پرواز آن‌ها محدود است. ایران همچنین توانسته تا این لحظه با کمک شبکه قاچاق قطعات یدکی مورد نیز برای جنگنده های اف 4 و اف 5 که بسیاری از کشورها در سطح جهان از آن‌ها استفاده می‌کنند را کسب کند. نیروی هوایی ایران اینک دارای 40 فروند از هرکدام از این نوع هواپیماها است که البته کمتر از نیمی قابل پرواز هستند.

وبگاه مذکور در خاتمه گزارش خود با تاکید مجدد بر سن بالای ناوگان پروازی مدعی شد: ایران اینک حدود 200 جنگنده و جنگنده بمب افکن دارد اما نیمی از آن‌ها قابل پروازند و البته کمبود قطعات یدکی موجب کاسته شدن از ساعت پرواز آن‌ها و کم شدن مهارت خلبانان می‌شود .

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • حسین ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    اولا میراژ اف۱ نه ۲۱ دوما بیشتر از نیمی از اون ۴۰تا اف۴ و اف۵ پروازی اند!
  • حمید روحی ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    صحت گزارش قابل تایید نیست. این فقط یک گمانه زنی بود. بازار سیاه و کمک های روسیه نیز اشتباه است. روسیه یا چین قطعه ی تامکت یا فانتوم را از کجا آورده اند که برای برای بازسازی آن همت بگمارند؟ چرا به نهضت قطعه سازی اشاره نکرده است؟ که با توجه به آن انواع قطعات مورد نیاز در ایران طراحی و تولید می شوند. بیشتر از نیمی پرواز می کنند. 140 تایش در یکی از رژه هایمان پرواز کردند. مابقی نیز مشغول حراست از آسمان ایران بودند. ضمنا به آذرخش، صاعقه و صاعقه 2 نیز اشاره نکرده است. مدت پرواز جنگنده های ایران برای خیلی ها پوشیده است. کافی است عملیات دستگیری ریگی را مرور کنند.
  • ابوذر ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    طبق آمارهایی که خود غربی‌ها توی مجلات هوایی شون آورده‌ن ... ایران در حال حاضر بیش از ۴۰ تامکت ، ۶۰ تا فانتوم ، و حدود ۹۰ تا F5 و نزدیک ۳۰ فروند میگ ۲۹ ، ۳۰ فروند سوخو ۲۴ ، ۲۲ فروند میراژ و حدود ۲۰ فروند آذرخش و صاعقه ،آماده به پرواز و مسلح داره ، مانورهای سالیانه‌ی نیروی هوایی باعث آمادکی و حفظ مهارت خلبانان نیروی هوایی شده و تکنیسین‌های ایرانی نیروی هوایی در دنیا بی نظیرند که این گوناگونی نوع هواپیماها تاثیر منفی در کیفیت نگهداری هواپیماهای جنگی ایران نداشته ، در کنار اینها هواپیماهای سوخو ۲۲ و ۲۵ نیروی هوا،فضای سپاه هم در حال اورهال شدن و آمادگی برای رزم هستند ... تعدادی از این گزارش‌ها سعی در فرسوده نشان دادن نیرو هوایی دارند ،و برخی هم راه اغراق رو در پیش میگیرند تا اعراب رو بترسانند ... امیدواریم که با خرید‌های جدید از روسیه و چین هواپیماهای نیروی هوایی هم بروز بشن تا از نظر مدرن بودن از همسایگانی که تسلیحاتشون فقط استفاده‌ی تزئینی دارند بیش از این عقب نمونیم .. حیف نیست خلبانهای ماهر و بعضا نابغه‌ی ما فرصت ارائه‌ی مهارت و تبحرشون رو در سازه‌های خسته‌ی هواپیماهای پیر ولی سربلندشون ،نداشته باشند !!؟
  • امیر ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    والا فقط تو دزفول بیش از 30 فروند اف 5 موجود هست.
  • ایران آباد ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    اگر آمریکا ییها می گویند نیروی هوایی ایران فرسوده است ویا فقط نیمی از هواپیمای ایران قابل پروازند می خواهند از واقعیت نیروی هوایی ایران مطلع شوند آنها می دانند طی سالیان پس از جنگ ایران دست روی دست نگذاشته است وبه تقویت ومدرن سازی نیروی هوایی اقدام کرده است وهمین مسئله ممکن است شرایط غافلگیری را برای آنها بوجود آورد لذا این مطالب را عنوان می کنند تا از کم وکیف این نیرو آگاهی پیدا کتند
  • ایران14 ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    خرید سوخو 30 اس ام و جی10بی همزمان از رده خارج کردن اف4،5،7سوخو22 و میراژ!البته رادارهایی رو باید تو جنگندهای خریداری شده، لحاظ کرد که توانایی شناسایی و مقابله با جنگال یوروفایتر،رافال و اف15و 16و 35کشورهای منطقه و صهیونیستی رو داشته باشه!
  • ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    جالبه که یک فرمانده رده بالای امریکا ومخصص در نبردهای هوایی میگوید : ماقبلا ار خلبانان ایران میترسیدیم حا لا باید از هواپیماهایایرانی هم در هراس باشیم ! چون نمیدانیم ایران چه هواپیمایی در اختیار دارد ! بعد یک وبگاه امریکایی میگوید هواپیماهای ایران فلان وفلان است !!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس