کارشناس سیاسی گفت: برخی می گفتند اگر با آمریکا گفتگو کنیم و لبخند بزنیم مشکلات حل می‌شود در حالی که ما در این دولت شاهد قهقهه‌­های غیردیپلماتیک هم بودیم اما از دشمنی‌های آمریکا چیزی کم نشد.

به گزارش مشرق، روزی که حضرت روح‌الله فرمود «اسرائیل باید از نقشه جهان محو شود»؛ مدتی بعد، سربازان حضرت خمینی(ره) راهی میدان مبارزه با صهیونیست‌ها شدند.

سال 61 و پس از آزادسازی خرمشهر، قوای محمد رسول الله راهی سوریه شدند تا در مقابل تجاوز اسرائیل بایستند، لشکری که راه خود را از عملیات آزادسازی خرمشهر معروف به عملیات «الی ‌بیت المقدس» آغاز کرده بود، این بار راهی میدان مبارزه با صهیونیست‌ها شدند. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نماینده امام (ره) در شورای عالی دفاع، خطاب به سردار احمد متوسلیان فرمانده گروه‌های اعزامی فرمودند: «شما نماینده نظام هستید بروید آنجا و جلوی اسرائیلی‌ها را سد کنید»؛ اعزامی که ثمره ماندگار آن تشکیل حزب‌الله لبنان شد.

اینک و در زمانه‌ای که به وعده رهبرمان، فقط کمتر از 25 سال تا محو اسرائیل زمان باقیست، جغرافیای مقاومت بیش از همیشه، پیشرو است و به تعبیر ولی امر مسلمین در مساله‌ى فلسطین، آنچه که هدف است، استنقاذ فلسطین است؛ یعنى محو دولت اسرائیل.

اگرچه این روزها درگیری کشورهای اسلامی با جریان‌های تکفیری‌ها این حرکت را با فراز و نشیب همراه کرده است، اما رهبر انقلاب همواره تاکید کرده‌اند: «این جریان تکفیر را دشمن به‌صورت مشکل دست‌ساز وارد دنیاى اسلام کرده است و ناچاریم به آن بپردازیم، لکن مسئله‌ى اصلى، مسئله‌ى رژیم صهیونیستى است؛ مسئله‌ى اصلى، مسئله‌ى قدس است؛ مسئله‌ى اصلى، مسئله‌ى قبله‌ى اوّل مسلمین، مسجدالاقصى است؛ اینها مسائل اصلى است.»

در این پرونده به سراغ مسئولان فعلی و سابق جمهوری اسلامی رفته‌ایم، تا ضمن بررسی و بازخوانی اهمیت مساله قدس به عنوان مشکل اصلی جهان اسلام، به بازخوانی موضوع پرونده چهار دیپلمات کشورمان احمد متوسلیان،‌ محسن موسوی، تقی رستگار و کاظم اخوان به عنوان افرادی که اسرائیل باید پاسخگوی سرنوشت آنها باشد، بپردازیم.

محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس ارشد مسائل بین الملل؛ دیپلمات و عضو شورای بین‌الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است، وی سفیر ایران در استرالیا و مکزیک بوده است.

همچنین قدیری ابیانه مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام است که سابقه نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 92 را نیز در کارنامه خود دارد.

مشروح گفت وگو با محمدحسن قدیری ابیانه در ادامه می آید:

 اخیراً خبری منتشر شد مبنی بر این که رژیم صهیونیستی مسئولیت حقوقی سازمان ملل را به دست گرفته است، در این خصوص و پیوند امنیتی رژیم صهیونیستی با رژیم سعودی نظرتان را بفرمایید.

قدیری ابیانه: سازمان ملل روز به روز خودش را رسواتر می­‌کند، وقتی نماینده رژیم آل­سعود رئیس شورای حقوق­ بشر در سازمان ملل متحد و نماینده رژیم صهیونیستی  رئیس سازمان حقوقی سازمان ملل­ متحد می‌شود در حقیقت ماهیت این سازمان را به نمایش می‌‌گذارد که تمام اصولی که پایبندی به آن ادعا دارد به این راحتی زیر پا می‌­گذارد.

البته این چیز عجیبی نیست وقتی که شورای امنیت سازمان ملل یک بار هم تجاوز عربستان و هم­پیمانانش به یمن را محکوم نکرده است و خواستار قطع این مداخلات نشده است و حتی اعضای اصلی سازمان ملل مانند آمریکا، انگلستان، فرانسه تسلیحات لازم را در اختیار عربستان قرار داده­‌اند تا بتواند به کشتار مردم یمن ادامه بدهد، این مواضع بعید نیست.

آقای بان­کی­‌ مون هم که تحت فشار سازمان­‌های حقوق­‌ بشری به دلیل کشتار کودکان یمنی در بمباران­‌های عربستان علیه این کشور نام عربستان را جزء کسانی که حقوق کودکان را نقض می­‌کند قرار می­‌دهد، با تهدید عربستان به قطع کمک­‌هایش به سازمان ملل متحد، از این موضع برمی­‌گردد و عربستان از لیست خارج می­‌شود، بنابراین چه انتظاری از این سازمان می­‌رود؟

*شورای حقوق ­بشری که عربستان رئیس و احمد شهید گزارشگرش باشد، تکلیفش مشخص است

یادمان نرود که گزارشگر ویژه حقوق­‌ بشر در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد یعنی «احمد شهید» مطابق با اسناد سری منتشره توسط سایت ویکی‌لیکس، یک میلیون دلار رشوه گرفته بود برای اینکه گزارشات گزنده بر علیه ایران وارد کند و وقتی این سند افشا می­‌شود هیچ اقدامی توسط سازمان حقوق­ بشر انجام نمی‌‌گیرد و کماکان این ماموریت به او سپرده می­‌شود و مطالب او علیه ایران مورد استناد قرار می­‌گیرد. این موضوع ماهیت شورای حقوق­‌بشرِ سازمان ملل متحد را هم نشان می­‌دهد. شورای حقوق ­بشری که عربستان رئیس آن باشد و احمد شهید هم گزارشگر ویژه آن باشد، تکلیفش مشخص است؛ البته این یکی از ارقام رشوه است که منتشر شده است، کشورهای دیگری هم وجود دارند که مقامات سازمان ملل را برای منافع خودشان به خدمت می­‌گیرند.

 بان­کی­‌مون اعلام کرد به خاطر تهدید عربستان به قطع کمک­‌های مالی­اش نام عربستان را از لیست خارج کردیم، من معتقدم باید به دنبال این باشیم تا کشف کنیم چه مقدار خود او مانند احمد شهید رشوه گرفته است، قطعاً رشوه­ای که بان­کی­‌مون بگیرد بزرگتر از رشوه­ای است که احمد شهید گرفته است و اگر چنین رشوه­ای گرفته باشد طبیعتاً نمی­‌آید بگوید من چون رشوه گرفته­‌ام نام عربستان را خارج کردم بلکه گفت به خاطر مصالح سازمان ملل این کار را کردم.

*اوباما مانع انتشار اسناد مشارکت عربستان در انفجار برج‌های دوقلو شد

در آمریکا هم در رابطه با گزارشی که درباره 11 سپتامبر داده شده است، 25 صفحه از آن گزارش در رابطه با مشارکت عربستان در انفجار برج­‌های دوقلوست. اما به خاطر اینکه عربستان در خدمت آمریکاست و مزدوری آمریکا را می­‌کند آن را منتشر نکردند و حتی وقتی کنگره تصمیم گرفت انتشار این 25 صفحه که قبلا از انتشار آن جلوگیری شده است را بررسی کند عربستان تهدید کرد که اموالش را از آنجا خارج می­‌کند که آقای اوباما رئیس‌­جمهور آمریکا گفت اگر کنگره چنین چیزی را تصویب بکند، آن را وتو می­‌کند یعنی عملا مانع انتشار اسناد مشارکت عربستان در انفجار برج‌‌­های دوقلو شد.

این در حالی است که یک دادگاه فدرال آمریکا با علم به اینکه ایران هیچ نقشی در انفجار برج­های دوقلو نداشته است ایران را مقصر انفجار برج­های دوقلو عنوان کرد که این هم ماهیت دادگاه­ها و دستگاه­های حکومتی غرب را نشان می­‌دهد.

 چطور می­‌شود سازمان ملل که در ظاهر یک سری از مناسبات را رعایت می‌کرد، حالا به یک بن‌بست رسیده است که نام عربستان را از لیست خارج می­‌کند؟

قدیری ابیانه: البته کشورهایی که هزینه‌­های عمده سازمان ملل را تامین می­‌کنند از موقعیت­‌شان سوءاستفاده می­‌کنند و می­‌خواهند سازمان ملل را در خدمت بگیرند؛ مثلا آمریکا از اینکه سازمان ملل در نیویورک است و کسانی که می­خواهند وارد سازمان ملل شوند باید وارد آمریکا شوند و ویزای آمریکا را بگیرند، سوءاستفاده و حتی از دادن ویزا به افراد خودداری می­‌کنند، در حالی که شرط اینکه سازمان ملل در نیویورک مستقر شود این بود که کشورها مشکلی برای ارتباط و ورود به سازمان ملل نداشته باشند، اما آمریکا این شرط را زیر پا می‌گذارد و مسئول و دبیر کل سازمان ملل در برابر آن سکوت می­‌کنند.

 در حالی که سازمان ملل قرار است مکانی باشد که کشورها بتوانند نمایندگان­شان را اعزام بکنند، قرار نیست که نمایندگان کشورها مورد تایید آمریکا قرار بگیرند چون حتی کشورهای متخاصم هم باید در آنجا حضور پیدا کنند، اما می‌بینیم آمریکا از دادن ویزا به سفیر ایران خودداری می­‌کند و در موارد متعددی از حضور مقامات کشورهای مختلف که در تخاصم با آمریکا هستند برای ورودشان به سازمان ملل جلوگیری و کارشکنی می­‌شود و مقامات سازمان ملل هم سکوت می­‌کنند.

این زمانی اتفاق می‌­افتد که دولت می­‌گوید ما عزت را به پاسپورت‌­ها برگرداندیم!

قدیری ابیانه: بله در این دولت عزت پاسپورت­‌های اروپایی هم از بین رفت، یعنی اروپایی­‌هایی که می­‌توانستند بدون ویزا به آمریکا بروند، اگر به ایران سفر کنند دیگر از آن لغو ویزا خبری نیست و باید تقاضای ویزا کنند. اگر بخواهیم با این منطقی که آقای روحانی تبلیغ می­‌کند مطرح کنیم پس فاجعه منا هم گردن آقای روحانی است ولی اینگونه نیست. ولی می­گویند «خود کرده را تدبیر نیست» بخصوص «تدبیر» در دولت تدبیر نیست.

* اسرائیل در کودک­‌کشی سرآمد کشورهاست

اشاره داشتید به بحث اسرائیل، خیلی از افراد همزمانی ریاست اسرائیل بر کمیته حقوقی را همزمان با غلبه جریان مقاومت بر تروریست‌ها می‌دانند، تحلیل شما از این نوع همزمانی چیست؟

قدیری ابیانه: ما معتقدیم اسرائیل یک دولت تروریستی است آنها هم می‌­دانند تروریست است ولی به این حقیقت اذعان نمی‌­کنند. کاری که در سازمان ملل اتفاق افتاد  این بود که عربستان را به لیست کودک­‌کشی بردند و بعد نام او را خارج کردند ولی حاضر نشدند این کار را درباره رژیم اسرائیل انجام دهند، در حالی که اسرائیل در کودک‌‌کشی سرآمد کشورهاست و تاریخ و سابقه طولانی در این رابطه دارد. آل­ سعود با حمله به یمن وارد این عرصه شد و نشان داد دست­کمی از اسرائیل در این مورد ندارد، ولی اسرائیل با بمباران و کشتار فلسطینیان ماهیت کودک­ کشی­ خود را به اثبات رساند و حتی جالب این است که در کتاب «تِلمود» کتاب مقدس یهودیان تاکید زیادی بر کود­­ک­ کشی شده است و حتی زمانی تصویری از تیشرت‌ت­های سربازان اسرائیلی به نمایش درآمد که روی آن نوشته بود «One Shot 2 Kill» یعنی با یک تیر دو نشان بزن و تصویر زن باردار محجبه فلسطینی را نشان می­‌دهد که می­‌گوید با کشتن این زن هم خودش و هم بچه­‌اش را بکش.

*کشتن کودکان غیریهودی جزء دستورات دینی صهیونیست‌هاست

فرض کنید اگر ما چنین کاری می­‌کردیم چه اتفاقی در دنیا رخ می­‌داد و یا تصویر کودکان فلسطینی را نشان می‌­دهد که آن را به عنوان هدف تیراندازی نشان می‌­دهد که باید آنها را کشت. همانطور که گفتم کشتن کودکان غیریهودی جزء دستورات دینی آنهاست.

یهود تحریف شده.

قدیری ابیانه: بله یهودیت دین الهی است ولی هم تورات تحریف شده است و هم انجیل تحریف شده است و تنها کتابی که بدون تحریف باقی مانده است قرآن است که این همه بر رحمانیّت و رحیمیّت خداوند تاکید شده است. در کتاب تلمود دستورات اکیدی بر کشتن غیریهودیان و از جمله کودکان داده شده است.

جالب است اگر بخواهیم اشاره­ای بکنیم که نماینده رژیم صهیونیستی به مدیریت حقوقی سازمان ملل منصوب شده در کتاب تلمود آمده است «یهودیان موظف هستند در دادگاه­ها و در مصادیق حقوقی قسم دروغ بخورند به نفع یهودیان و به ضرر غیریهودیان» که من فکر می­‌کنم ما باید این عبارت تلمود را در کنار آیه قرآن قرار بدهیم، که «اگر شما به شهادت فراخوانده شدید شهادت درست بدهید حتی اگر به ضرر خانواده و خودتان باشد» ما می­‌توانیم در دادگاه­های بین­المللی اگر یک یهودی قاضی بود و یا یک یهودی به عنوان شاهد در دادگاه حضور پیدا کرد، اگر این یک یهودی مومن باشد موظف است قسم دروغ بخورد و اگر این کار را نکند گناه کرده است و این کوتاهی است که ما در دستگاه دیپلماسی­ خود انجام می­‌دهیم که این واقعیت را برای دستگاه قضایی و حقوقدانان و برای قضات و برای دانشکده حقوق و اساتید و کانون­های وکلاء نمی­‌فرستیم، من از این فرصت استفاده می­‌کنم و پیشنهاد می­‌دهم همین شهادت دروغ را در کتاب تلمود با یک برنامه منسجم به اطلاع و سمع جهانیان برسانند.

*اضمحلال رژیم صهیونیستی زودتر از 25 سال است

 مقام معظم رهبری می­‌گویند ما به صهیونیست­ها می‌گوییم شما 25 سال دیگر را نخواهید دید، این سقوط اسرائیل تا 25 سال آینده چگونه خواهد بود و نشانه­‌های این اضمحلال از نظر شما چیست؟

قدیری ابیانه: البته فرمایش مقام معظم رهبری در رابطه با برجام بود که اسرائیل گفته بود شر ایران تا 25 سال آینده برداشته می­شود، ایشان فرموده بودند تا 25 سال دیگر شما نخواهید بود. اما شواهد نشان می­‌دهد اضمحلال رژیم صهیونیستی زودتر از 25 سال است. پنتاگون که حامی رژیم صهیونیستی است در گزارشات خود پیش­‌بینی کرده بود تا سال 2025 رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت، کسینجر هم همین پیش­بینی را کرده است در حالی که کسینجر یک شخصیت صهیونیست است و جزء حامیان رژیم صهیونیستی است.

*اسرائیل کشور نیست پادگان نظامی است

دلیلش هم این است که بیداری اسلامی رو به گسترش است؛ اصولاً تکیه‌­گاه ذهنی صهیونیست­ها به اقتدار ارتش­شان وابسته است اما این اقتدار ارتش صهیونیستی در مبارزه با حماس و حزب­الله شکسته شد، در جنگ­های اخیری که رژیم صهیونیستی با حزب‌­الله و حماس داشته است همواره شکسته خورده است هر چند جنایت­های زیادی علیه غیرنظامیان انجام داده است؛ یک زمانی که پرچم عرب­‌گرایی پرچم مبارزه با رژیم صهیونیستی بود، در هر جنگی در قبال هر 30 نیروی مسلح یک نیروی مسلح صهیونیست کشته می­‌شد اما در جنگ با حزب­‌الله که پرچم اسلام­‌گرایی را در دست داشت در قبال هر یک رزمنده مسلح حزب­‌الله، 6 نیروی مسلح اسرائیل کشته شد.

*طرح نیل تا فرات اسرائیل مکه و مدینه را هم در برمی‌گیرد

در جنگ­های 33 روزه و 22 روزه و ما شاهد هستیم رژیم صهیونیستی که با شعار سلطه «از نیل تا فرات» شکل گرفت و هنوز شعار نتانیاهو همین است و آن دو نوار آبی پرچم رژیم صهیونیستی سنبل دو رودخانه نیل تا فرات است به دلیل فاصله که در این بین بخش­هایی از 14 کشور در برمی‌گیرد از جمله مکه و مدینه، این رژیم که در حقیقت یک کشور نیست بلکه یک پادگان نظامی است و اتباع رژیم صهیونیستی همه سربازان این پادگان نظامی هستند، در موقعیتی قرار گرفته که مجبور شده اطراف خودش دیوار بکشد برای حفاظت از خودش، با این وجود باز صهیونیست­ها احساس امنیت نمی­کنند.

*فلسطین از «نهر تا بحر» باید آزاد شود

آقا فرمودند فلسطین باید از نهر تا بحر باشد، این مساله بسیار حائز اهمیت است.

قدیری ابیانه: بله در مقابل شعار سلطه از نیل تا فرات، حضرت آقا آزادسازی فلسطین را «از نهر تا بحر» مطرح کردند، یعنی کل فلسطین باید آزاد شود. ما می­توانیم بگوییم رژیم صهیونیستی باید از بین برود و این را می­توانیم به یک عبارت دیگری مطرح کنیم و بگوییم فلسطین باید کامل به نقشه بازگردد. 70 سال پیش در نقشه جهان جایی به نام اسرائیل و رژیم صهیونیستی وجود نداشت لذا فلسطین باید کامل به نقشه بازگردد و رژیم صهیونیستی محو شود.

به هر حال صهیونیست­ها دیگر احساس امنیت نمی‌­کنند در آنجا، ارتش آنها بارها شکست خورده است و در انتظار شکست­های بیشتری هستند، هر کشور اسلامی که از سلطه صهیونیست و دیکتاتورهای دست­ نشانده آزاد می­شود این احساس امنیت در اسرائیل کمتر می­‌شود و در نتیجه با از دست رفتن احساس امنیت، کسانی که از کشورهایشان به امید یک زندگی ایده‌­آل راهی فلسطین اشغالی شدند، میل به بازگشت به وطن اصلی­‌شان بیشتر می‌­شود؛ یعنی مهاجرت معکوس.

*مهاجرت معکوس یکی از نگرانی­‌های رژیم صهیونیستی است

امروز مهاجرت معکوس یکی از نگرانی­‌های رژیم صهیونیستی است؛ این مهاجرت معکوس خیلی برای صهیونیست­ها ساده است، چون اینها تابعیت کشور اصلی خودشان را هم دارند مثلا حدود 600، 700 هزار نفر از کسانی که در اسرائیل اقامت گزیدند و در حقیقت اشغالگر هستند، اینها تابعیت و پاسپورت آمریکایی دارند و برای بازگشت به کشورشان  و موطن اصلی­شان نیاز به ویزا هم ندارند و کسانی که از جاهای دیگر آمدند چنین وضعیتی را دارند و طبیعتاً روز به روز زندگی بر صهیونیست­ها سخت‌­تر می­شود و امنیت آنها کاهش پیدا می­کند و میل به وطن اصلی­شان افزایش پیدا می­کند.

اصولا هر انتفاضه‌­ای و هر حرکتی برای ضربه زدن به رژیم صهیونیستی این امنیت را می­‌گیرد، مثلا اینکه حزب­­‌الله گفته 150 هزار موشک دارد و می­‌تواند عمق رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار بدهد این باعث عدم احساس امنیت در آنجا می­‌شود، یا رهبری فرمودند اگر اسرائیل غلطی بکند تل­‌آویو و حیفا را با خاک یکسان می­کنیم، آنها می­دانند که ما بلوف نمی­زنیم. آنها می­دانند مقام معظم رهبری و سیدحسن نصرالله جز راست سخنی نمی­­‌گویند و لذا مردم رژیم صهیونیستی بیشتر به اخباری که توسط حزب‌­الله منتشر می­­‌شود اعتماد می‌­کنند تا اخباری که توسط خود رژیم صهیونیستی منتشر شود.

*سقوط اسرائیل تا 15 سال آینده هم محتمل است

به هر حال احتمال اینکه نه تنها تا 25 سال آینده بلکه تا 15 سال آینده رژیم صهیونیستی نباشد، وجود دارد. بیداری اسلامی فراز و فرود دارد ولی این ادامه پیدا خواهد کرد. مثلا در مصر انقلابی صورت گرفت و مرسی روی کار آمد تا کودتا شد، البته خود مرسی هم بی­‌تقصیر نبود اما این آتش زیر خاکستر است و کسی نباید فکر کند ماجرای مصر تمام شده است، مصر کشور مهمی است و در همسایگی رژیم صهیونیستی است. همینطور که کشتار 15 خرداد نتوانست مانع پیروزی انقلاب شود، بلکه نقطه عطفی در انقلاب بود، انقلاب مصر هم یک نقطه عطفی است که این کشتارها و فشارها نمی­‌تواند مانع آن بشود. منتها در آینده مبارزات با استفاده از تجربه­‌های گذشته خواهد بود لذا دشمنان ما پیش­بینی می­‌کنند که اوضاع مصر در آینده دیر یا زود متحول خواهد شد، این در مورد سایر کشورها هم صدق می­‌کند.

درخصوص بحث فرمایش رهبری در مورد کرانه باختری به نظر شما اگر این منطقه کاملا مسلح­ شود چه پیامدهای امنیتی برای اسرائیل می­‌تواند داشته باشد؟

قدیری ابیانه: اصولاً هر چه جنبش­‌هایی مانند حماس، حزب‌­الله، کرانه باختری و همچنین سوریه مسلح­‌تر شوند و امکان ضربه زدن به اسرائیل را داشته باشند، ضریب امنیت ایران بیشتر خواهد شد. ما جنبه‌­های بازدارنده زیادی داریم که باعث می­شود آمریکا و اسرائیل نخواهند به ایران حمله کنند، یکی تنگه هرمز که ما امکان بستن آن را به راحتی داریم و درصد بالایی از نفت جهانی از این تنگه عبور می­‌کند و اگر بسته شود قیمت­های نفت به شدت افزایش پیدا می­‌کند. مراکز نظامی آمریکا پیش­­‌بینی کردند که اگر آمریکا به ایران حمله کند روز اول تمام ناوگانش در منطقه منهدم خواهد شد و حداقل 20 هزار آمریکایی کشته خواهند شد.

 در ساخت تجهیزات نظامی یک اصل را همواره مورد توجه قرار می‌‌دهند و آن این است که هر نیروی نظامی ابتدا به دنبال حفظ جان و سلامت خودش است و بعد ضربه به دشمن، در آمریکا و اروپا یک نفر را پیدا نمی­‌کنید که بداند حتما کشته می­‌شود و بازهم حاضر باشد از جای خودش تکان بخورد. اما ما نیروهایی داریم که حاضر هستند به خاطر ایمان  و ارزش­هایشان و دفاع از ملت‌ و پیروزی کشورشان از جانشان بگذرند و ریسک بالایی کنند.

*می‌دانند به ایران حمله کنند حزب الله اسرائیل را می‌زند

به هر حال اسرائیل رو به اضمحلال است و این چیزی است که خود اسرائیل و آمریکا می­‌دانند. وقتی از اوباما سوال می­‌کنند که چرا به ایران حمله نمی­‌کنید و از گزینه نظامی استفاده نمی‌‌کنید او می­‌گوید ما اگر به ایران حمله کنید حز­‌ب­‌الله با سلاح­‌هایی که دارد می­‌تواند اسرائیل را نابود کند، این نکته مهمی است که آنها به آن پی برده‌­اند.

*تقویت حماس و حزب‌الله و سوریه ضریب امنیتی ایران را بالا می‌برد

لذا تقویت این نیروها مانند حزب­‌الله، حماس و حمایت از سوریه در واقع ضریب امنیتی کشور ما را در مقابل تهاجم احتمالی بالا می­‌برد و یکی از موانع است و اگر ما بخواهیم ضریب امنیتی کشورمان بالا برود باید به اینها کمک بکنیم.

منش دولت تدبیر و امید درخصوص بحث استکبارستیزی را شما چگونه ترسیم می‌­کنید و ما چرا باید از فلسطین و عراق دفاع کنیم؟

قدیری ابیانه: اینکه چرا باید دفاع کنیم این حکم دینی و انسانی ماست؛ حضرت علی(ع) فرمودند در مقابل ظلم به مردم سکوت نکنید و با ظالم بجنگید و از مظلوم حمایت کنید.

این شبهه به وجود می­‌آید که ما خودمان مشکل داریم به جای اینکه به کشورهای دیگر کمک شود مشکلات خودمان حل شود.

قدیری ابیانه: از لحاظ جنبه انسانی ما حتی اگر مسلمان هم نباشیم نمی­‌توانیم بایستیم زن و بچه مردم را سر ببرند و ما از کنار آن بگذریم، این هم در شرایطی که مثلا دیگران می­‌آیند نسبت به اعدام یک قاچاقچی اعتراض می­‌کنند و نام حقوق بشر روی آن می­‌گذارند؛ ما چطور می­خواهیم در مقابل کشتار افراد بی­گناه سکوت کنیم؟ حالا اگر ما بخواهیم نه انسانی عمل کنیم و نه اسلامی، فقط منافع و مصالح ملی و امنیت خودمان مدنظر بود، ما باید به اینها کمک می­‌کردیم چون قوی بودن آنها از موانع حمله به ایران است. همین کسی که می­‌گوید چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است برای قفل در و پنجره خانه­­‌اش هزینه می‌­کند.

 همانطور که آقا تاکید کردند هم عصر گفتمان و هم عصر موشک است.

قدیری ابیانه: عصر، عصرِ جنگ­‌طلبی و جنگ­‌افروزی است، یعنی غیر از این بود آمریکا در سال 600 میلیارد دلار خرج تسهیلات نظامی­ و هسته­‌ای خود نمی­‌کرد. بنابراین ما باید بدانیم که این کسانی که می‌‌گویند عصر جنگ­‌طلبی گذشته است غافل هستند و فریب جنگ روانی دشمن را خورده­‌اند، دشمن باید ما را فریب بدهد تا آمادگی دفاع در برابر تجاوزات را نداشته باشیم اما در عین حال توسعه ارتباطات مانند اینترنت و شبکه‌­های اجتماعی و غیره باعث شده است تا حدودی دیوار سانسورها شکسته شود و امکان ارتباط بین مردم جهان به طور مستقیم ایجاد شود و این خارج از کنترل است، اما دشمنان می­­‌خواهند از این امکان به نفع خودشان استفاده کنند، ما هم باید از این امکان استفاده کنیم.

واقعیت این است که ما در یک دورانی به سر می­بریم که جهان از جهان تک­ قطبی در حال تغییر به جهان چندقطبی است و یکی از قطب­‌های در حال شدن قطب بزرگ اسلامی است؛  معمولا در این دوران که مقام معظم رهبری از آن به عنوان «پیچ تاریخی» نام برده­‌اند دوران بسیار خطرناکی است، معمولاً در گذار از یک نظمی به نظم دیگر بیشترین جنگ­ها اتفاق می­‌افتد و در عین حال بیشترین فرصت­‌ها هم وجود دارد، ما باید از فرصت­‌های این دوران استفاده کنیم و از جنگ­ و خسارتش دوری کنیم.

ما دو سیاست را به طور همزمان دنبال می­‌کنیم، اولی این است که همه تلاش­مان را می­‌کنیم که جنگی علیه ما واقع نشود، همه دستگاه­ها از جمله دستگاه­های دیپلماتیک ما تلاش می‌­کنند و همواره در این 37 سال سیاست ایران این بود و در عین حال خودمان را تقویت می‌کنیم که این تقویت دو نتیجه دارد، یک خودش جنبه بازدارنده دارد و دوم این است که اگر تجاوزی صورت گرفت بتوانیم دشمن را پشیمان کنیم.

* تقویت نهضت­‌های آزادی­‌بخش کمک به بازدارندگی ماست

در جهت بازدارندگی و ایجاد پشیمانی تقویت نهضت­‌های آزادی­‌بخشی که همسایه رژیم صهیونیستی هستند به این سیاست ما کمک می‌‌کند، در راستای استراتژی ایران در پرهیز از جنگ و پاسخ به متجاوز است. به همین لحاظ اوباما می­گوید اگر ما به ایران حمله کنیم اسرائیل توسط حزب­الله نابود خواهد شد.

در واقع ما جنگ را به خارج از مرزهای خودمان برده و یک دیوار دفاعی ایجاد کرده‌‌ایم.

قدیری ابیانه: بله دقیقا مانند این است که کسی بگوید ما به جای اینکه برویم در عراق و داعش را سرکوب کنیم کاری نداشته باشیم و بگذاریم در عراق حکومت کند که بدتر از صدام خواهد بود و بعد بخواهد بیاید در کشور ما عملیات کند و آن وقت تازه ما جلوی آن را بگیریم. عقل و منطق ایجاب می­‌کند ما اجازه ندهیم آنها بر عراق و سوریه حاکم شوند؛ زمانی که ریگی دستگیر شد از دبی عازم قرقیزستان بود و قرار بود با مقامات آمریکایی و اروپایی دیدار کند، مقامات آمریکایی از این جنایتکار و اعضایش خواسته بود که بمب­­­گذاری­‌ها را از سیستان و بلوچستان به مرکز کشور برساند، بنابراین این خواست دشمن ماست.

از طرف دیگر، دولت سیاست بسیار غلطی را در پیش گرفته است؛ بارها از مقامات دولتی شنیدیم مسائل هسته­‌ای در اصل تعامل با آمریکا چیزی نیست، این را از زبان معاون سیاسی دفتر رئیس‌­جمهور و از زبان مقامات دیگر و تعدادی از اصلاح­طلبان هم شنیدیم، یعنی ما برای تعامل با آمریکا اگر تمام حقوق هسته‌­ای را هم بدهیم ضرر نکردیم و بر این تصور هستند که با تعامل با آمریکا می‌­توانند آن را از دشمنی با کشورمان دور کنند و ما هم مثلا از مواهب رابطه با آمریکا برخوردار شویم، در صورتی که آنها در تحلیل­‌شان اشتباه می­‌کنند.

*قهقهه‌­های غیردیپلماتیک هم از دشمنی‌های آمریکا کم نکرد

اگر خاطرتان باشد در تبلیغات انتخاباتی سال 92 تعدادی از نامزدها اینگونه مطرح می ­کردند که اگر بنشینیم و با آمریکا گفتگو کنیم و لبخند بزنیم مشکلات ما با این کشور حل می‌­شود در حالی که ما در این دولت شاهد نه تنها لبخند بلکه شاهد قهقهه‌­های غیردیپلماتیک هم بودیم اما از دشمنی‌های آمریکا چیزی کم نشد و اصولا چنین نگاهی نشان ­دهنده نشناختن دشمن است.

وقتی سفارت آمریکا به اشغال دانشجویان درآمد و به عبارتی آزاد شد، اسنادی منتشر شد که این اسناد شامل دو بخش، اسناد قبل از انقلاب و اسناد بعد از انقلاب بود که در بعد از انقلاب اینها از حضورشان در ایران در جهت کودتا، تجزیه، تضعیف اقتصادی، حمایت از تروریسم، نفوذ به دستگاه­های دولتی و جعل اسناد استفاده می ­کردند که با افشاگری آقای «اسنودن» معلوم شد این جاسوسی و شنود علیه هم­پیمانان آمریکا هم بوده است.

آمریکایی­‌ها رو به افول هستند، بدهی دولت فدرال آمریکا بیش از 20 هزار میلیارد دلار است، یعنی بیش از 15، 16 برابر 37 سال درآمد نفتی ایران! هر سال هم به اندازه درآمد نفتی 37 سال ایران بدهی‌شان در حال افزایش است. لذا آمریکایی­ها رو به سقوط هستند و شاید بیش از هزار کتاب در آمریکا راجع به سقوط نوشته شده است. همین که می­ بینیم ترامپ در آمریکا مورد اقبال عمومی قرار گرفته است به خاطر ناامیدی شدید آمریکایی ­ها از وضعیت آینده ­شان است، از وضعیت بد اقتصادی ­و ناامیدی از وضعیت آینده که باعث شده است به شخصیتی مانند ترامپ و شعارهایش رو بیاورند. اگر ما یک نگاهی بیندازیم به گذشته می­بینیم «هیتلر» و «موسولینی» نتیجه فقر شدید مردم آن دوران بودند، به امید اینکه کسانی که این شعارها را می­دهند بتوانند وضعیت گذشته را احیا کنند.

حالا سوال این است آیا آمریکا حاضر است افول خودش را بپذیرد یا مقاومت می ­کند؟ حاضر است دست به هر جنایتی بزند. آیا دولت روحانی با تعامل و مذاکره، لبخند و تلفن می ­تواند آمریکا را از این هدف پشیمان کند و بازدارد و بگویند حالا چون آقای روحانی با ما تعامل می ­کند و آقای ظریف به ما لبخند می­زند ما دست از طمع خودمان بر چا­ه­های نفت ایران و سایر کشورها برداریم و افول موضع ابرقدرتی خودمان را بپذیریم؟ هرگز اینطور نیست و لذا شناخت وضع موجود خیلی مهم است.

*کسانی که دم از تعامل با آمریکا می‌زنند موقعیت جهان را نمی ­شناسند

لذا کسانی که دم از تعامل با آمریکا می‌­زنند با حسن­ نیت اگر نگاه کنیم می‌­گوییم اینها موقعیت جهان را نمی‌‌شناسند، واقعیت ­ها و آمریکا را نمی ­شناسند و اگر بخواهیم با سوءظن نگاه بکنیم می­گوییم اینها خائن هستند و البته این شامل اعضای دیپلماتیک ایران نمی‌‌شود.

ما باید قدرت خودمان را در تمام ابعاد تقویت کنیم برای اینکه بتوانیم با امنیت بیشتر، با استفاده از فرصت­ها و دفع تهدیدها این پیچ تاریخی را طی کنیم و در شکل ­گیری نظم نوین جهانی تاثیرگذار باشیم، آینده ایران اصلاً قابل مقایسه با وضعیت فعلی نیست و تحولاتی صورت خواهد گرفت، حتی تصورش الان برای ما مشکل است. اگر بخواهیم قوی شویم باید وضعیت اقتصادی کشورمان را هم بهبود ببخشیم.

 اخیرا وزیر دفاع اعلام کردند مدارکی در رابطه با زنده بودن 4 دیپلمات در اختیار داریم و این مطالبه را از اسرائیل داریم؛ اولاً اینکه چرا بعد از این همه سال، این دولت در این مساله ورود کرد و چرا در این همه سال کار موثری از سوی دولت­های مختلف صورت نگرفته است؟

قدیری ابیانه: از نظر ما تا زمانی که سندی مبتنی بر شهادت این عزیزان در دست نباشد اینها زنده هستند چرا که مزدوران لبنانی (فالانژها) گفتند آنها را تحویل اسرائیلی‌ ها دادند.

*مدرکی درباره شهادت چهار دیپلمات ارائه نشده است 

البته چند روایت هم شهادت آنها را مطرح کرده است.

قدیری ابیانه:  هر چند «سمیر جعجع» گفته است اینها به شهادت رسیده ­اند ولی مدرکی برای این کار ارائه نداده است. اگر اینها به شهادت رسیده باشند معلوم است کجا دفن شده ­اند و می ­شود پیکرشان را پیدا کرد و با (DNA) تشخیص داد.

ما هیچ وقت نباید این موضوع و شهادت آنها را بپذیریم مگر اینکه با سند قابل اثبات به ما ارائه بدهند که چنین سندی تا به این حال به ما ارائه نداده­ اند، در دولت­های مختلف از طریق مجامع بین­ المللی و سازمان­های مختلف و شخصیت­ها و سازمان ملل این قضیه پیگیری شده است، ولی آنها هم در نهایت گفته­ اند این چهار نفر به شهادت رسیده ­اند ولی دلیلی برای آن ارائه نداده ­اند، لذا اینطور نیست که دولت­های گذشته این موضوع را پیگیری نکرده­ اند.

 فقط در دولت اصلاحات هفت سال طول کشید تا یک نماینده را به دولت سوریه برای رایزنی معرفی کنند.

قدیری ابیانه:بالاخره سفارت ما در آنجا مذاکره می ­کرد، این اتفاق در لبنان افتاده است ولی به هر حال همواره دستگاه دیپلماسی ما در همه دولت­ها این موضوع را پیگیری کرده است. البته آمریکایی ­ها در دادگاه­هایشان به خاطر گروگان گرفته شدن آمریکایی­ها توسط گروه‌های جهادی به ازای هر گروگان،  غرامتی حدود 300 میلیون دلار علیه ما حکم صادر کردند و از اموال ما برداشتند که این هم ظلم دیگری است. ما کمک کردیم آنها به گروگان‌های خود شان برسند و آنها هم به وعده­شان عمل نکردند و هم از ما غرامت برداشتند و این هم نشان‌‌دهنده بی ‌اعتمادی آنهاست.

*طرح موضوع 4 دیپلمات برای مذاکرات جدید با آمریکا خیال خامی است

 برخی می‌گویند این مساله برای نوعی امتیاز در بحث برجام مطرح شده است.

قدیری ابیانه: اینکه بعضی فکر کنند می ‌توانند با طرح این موضوع 4 دیپلمات زمینه را برای مذاکرات جدیدی با آمریکا فراهم کنند و مثلا امتیازاتی بدهند و امتیازاتی بگیرند، این خیلی خام است، اینها کلاً دنبال این هستند که در مقابل امتیازات ملی که به آمریکا می ­دهند امتیازات جناحی از آمریکا بگیرند.

* چهار دیپلمات زنده هستند و اسرائیل باید پاسخگو باشد

 طرف مقابل ما اسرائیل است.

قدیری ابیانه: اگر بخواهند کاری کنند از طریق آمریکا انجام می‌­دهند چون ما که اسرائیل را به رسمیت نمی­شناسیم. ما اسرائیل را آدم نمی­دانیم که بخواهیم با او حرف بزنیم. اگر چنین فکری کنند که بخواهند جان دیپلمات را محملی قرار بدهند برای اینکه وارد برجام 2  و 3 شوند خیلی خام ­خیالی است و اگر چنین فکری داشته باشند مردم را خیلی احمق فرض کرده‌­اند.

حالا فارغ از این فضا به نظر شما به عنوان کسی که خودتان سالها دیپلمات بود‌ه‌اید نتیجه این پرونده بعد 34 سال بلاتکلیفی چیست؟ 

قدیری ابیانه: ما که نمی­توانیم به گذشته برگردیم ولی باید مطالبه ما از اسرائیل دائم باقی بماند و مطرح شود و این را باید در مجامع بین‌­المللی و مذاکرات مطرح کنیم، از نظر ما آنها زنده هستند و باید اسرائیل پاسخگو باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    آقای قدیری ابیانه واقعا نخبه هستند از نظرات ایشان بیشتر بهره ببرید
  • ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    هنوز هم ابله هایی هستند که می گویند به امریکا باج بدهیم و راحت زندگی کنیم و هنوز هم نفهمیده اند که امریکا اگر کل منابع ما را غارت کند باز از دشمنی دست بر نمی دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس