کد خبر 597990
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۲

از سال ۱۳۵۸ (۱۹۸۰میلادی) که امام خمینی (ره) آخرین جمعه ماه رمضان را روزجهانی قدس اعلام کردند، بیش از ۳۷ سال می‌گذرد و هر سال این روز تاریخی با اهمیت و شکوه بیشتری برگزار می‌شود.

به گزارش مشرق، داز سال ۱۳۵۸ (۱۹۸۰میلادی) که امام خمینی (ره) آخرین جمعه ماه رمضان را روزجهانی قدس اعلام کردند، بیش از ۳۷ سال می‌گذرد و هر سال این روز تاریخی با اهمیت و شکوه بیشتری برگزار می‌شود.

این روز جهانی اکنون همه ساله در سراسر ایران قبل از برگزاری مراسم نماز جمعه در آخرین جمعه ماه رمضان با راهپیمایی و تظاهرات مردم در حمایت از فلسطین برپا می شود و در بسیاری از کشورهای اسلامی نظیر لبنان، اندونزی، مالزی، پاکستان، ترکیه، بحرین، عراق و برخی کشورهای غیر اسلامی همانند انگلیس و آمریکا مردم در حمایت از فلسطین تظاهرات برگزار می‌کنند.

حال با توجه به جهانی شدن روز قدس و برپایی این مراسم سیاسی در بسیاری از کشورهای جهان از سوی مردم، تشکل ها و موسسات مردم نهاد (NGO) و حتی احزاب و گروه‌های سیاسی- حزبی این سوال مطرح است که چرا این روز جهانی هر سال گسترده تر و باشکوه‌تر از گذشته برگزار می‌شود و دلیل اصلی تمایل و اشتیاق ملل مختلف دنیا به این موضوع چیست؟

برای پاسخ به این سئوال بنیادین می توان ده‌ها دلیل و عامل شمرد ولی در این مقاله به طور خلاصه به چند دلیل مهم اشاره می‌شود:

1- برگزاری باشور و نشاط هر ساله روز جهانی قدس نشان می‌دهد که انگیزه امام خمینی(ره) در مبارزه با استکبار و نظام سلطه به درستی هدفگذاری شده و این نگاه راهبردی هر سال دقیق تر و عمیق تر می‌شود.

2- رهبر انقلاب بر این باور بوده که هر نوع مبارزه با مظاهر و هواداران آمریکا می‌تواند به معنای مبارزه با سیاست‌های جاه طلبانه کاخ سفید باشد و بنابراین،  این سیاست هنوز ادامه دارد!

3- کمک و دستگیری از محرومان و مستضعفان جهان و مظلومان یکی از اصول اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از نگاه امام خمینی(ره) بود و اینک پس از 38 سال از پیروزی انقلاب این اصل مهم توسط دوستداران امام دنبال می‌شود.

4- دوراندیشی رهبر انقلاب در نجات یک سرزمین اسلامی از دست غاصبان و اشغالگران از جمله نکاتی است که در دنیا به دلیل زشتی پدیده اشغال مورد توجه افکار عمومی است و این نگاه عمیق هر سال در روز قدس مورد تایید قرار می‌گیرد.

5- روز جهانی قدس روز به صحنه آمدن قدرت کشورهای اسلامی و مسلمانان در قبال سیاست تهدید و ارعاب رژیم صهیونیستی است و لذا امام خمینی(ره) این روز را روز بازگشت عظمت و عزت و قدرت جهان اسلام در برابر اسرائیل طراحی کرده است.

6- سیاست اسرائیل در چند دهه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مبتنی بر سرکوب و شکست همه رقبای عرب و غیر عرب بوده است که در چهار جنگ معروف اعراب و اسرائیل به نمایش درآمده ولی حضرت امام (ره) بر این باور بود که باید روح جدیدی در مبارزات علیه اسرائیل شکل بگیرد که اساس آن معنویت باشد. و برای همین مشاهده می‌شود که مبارزات اعتقادی در سرزمین های اشغالی علیه اسرائیل شکل گرفته و تا امروز مردم فلسطین موفق به تشکیل یک جبهه مقاومت پیروزمندانه در قبال تل آویو شده اند.

7- ایجاد انسجام و همگرایی اسلامی در برابر اسرائیل پس از چند دهه شکست و واگرایی از جمله اهداف روز جهانی قدس بوده که حضرت امام(ره) فرمود اگر مسلمانان هر یک، یک سطل آب بریزند اسرائیل را آب خواهد برد.

8- در نگاه امام خمینی(ره) به عنوان یک رهبر حاضر در جهان اسلام مواجهه با اسرائیل یک اصل اساسی بوده چرا که این رژیم سرطانی در تلاش برای اضمحلال و فروپاشی جهان اسلام تلاش می کند و لذا برای مقابله مبارزه همیشگی ضرورت دارد.

سخن آخر اینکه نوآوری و ابداع حضرت امام (ره) در روزگار خویش چشم انداز بلندی در قبال نگاه مردم جهان برای مبارزه با اسرائیل ارائه داد که تاکنون آثار مهمی داشته و این فرآیند می تواند به تفکر «اسرائیل باید از بین برود» منتهی شود.

دکتر حسن لاسجردی کارشناس مسائل غرب آسیا


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس