رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از تصمیم دولت برای فعال کردن 7 هزار و 500 واحد تولیدی خبر داد و اظهار داشت: برای این کار 16 میلیارد تسهیلات که در دستور کار مجلس نیز هست، اختصاص داده‌ایم تا واحدهای صنعتی ما فعال شوند.

به گزارش مشرق، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از جدیدترین آمار مرکز‌ آمار ایران درباره کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه و 12ماهه خبر داد و گفت: برای نخستین بار پس از سال‌ها تورم سالانه کشور یک‌رقمی شد.

وی افزود: تورم نقطه به نقطه خردادماه امسال نسبت به خرداد 94 از 6.8 درصد به 6.1 درصد تقلیل پیدا کرد و تورم 12ماهه نیز از 10.2 درصد به 9.5 درصد در خردادماه امسال تقلیل پیدا کرد و این اتفاق موفقیت بزرگی است که گویای آهنگ کاهنده نرخ تورم بود که طی سه سال مسیر کاهنده داشته است.

سخنگوی دولت به رشد اقتصادی کشور اشاره و تصریح کرد: آمار رشد اقتصادی در سه‌ماهه چهارم سال حاکی از 2 درصد مثبت است و این رقم نسبت به رشد 6.6ــ در اوایل سال 92 قابل پذیرش و قبول است.

نوبخت رشد اقتصادی در حوزه کشاورزی را مورد توجه قرار داد و گفت: میزان تولید گندم در بهار امسال به بیش از 4 میلیون خرید رسید که نشان‌دهنده افزایش 20درصدی نسبت به سال گذشته است. همچنین در صنعت چای نیز ما 37 درصد در سه‌ماهه اول رشد داشتیم که در زمان مشابه در سال گذشته رشد ما در این صنعت 33 درصد بوده است.

وی از تصمیم دولت برای فعال کردن 7 هزار و 500 واحد تولیدی خبر داد و اظهار داشت: برای این کار 16 میلیارد تسهیلات که در دستور کار مجلس نیز هست، اختصاص داده‌ایم تا واحدهای صنعتی ما فعال شوند.

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در بخش دیگری از سخنانش راجع به ویژگی‌های برنامه ششم توسعه گفت: نخستین ویژگی برنامه ششم توسعه این است که به‌خلاف ده برنامه‌ای که در قبل و بعد از انقلاب در کشور وجود داشته علاوه بر اینکه به‌مانند آنها جامع بوده مسئله‌محور نیز است و روی موضوعات خاصی که ما در آن موضوعات مشکل داشتیم درصدد تحول آفرینی هستیم.

نوبخت با بیان اینکه برنامه ششم توسعه در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و فرهنگ ایرانی و اسلامی نگاشته شده، گفت: کلّیت این برنامه‌ها در 4 فصل دسته‌بندی شده است. نخستین هدف ما این بود که روی این برنامه‌ها اولویت‌بندی داشته باشیم، چرا که اگر اولویت نباشد یعنی همه چیز اولویت دارد، وقتی همه چیز اولویت داشته باشد یعنی هیچ چیز اولویت ندارد و لذا اولین برنامه که ما به‌عنوان اولویت روی آن تمرکز کردیم مسائلی بود که اگر به آن توجه نمی‌کردیم بحران‌زا می‌شدند، مسائلی مثل آب، محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی.

وی توجه به مکان‌های خاص را از دیگر اولویت‌های برنامه ششم توسعه دانست و افزود: همه‌جای ایران مورد توجه دولت بوده و هست، اما در این برنامه به‌طور خاص و بنا به فرمایشات رهبر معظم انقلاب منطقه خاصی مورد توجه قرار گرفته و آن منطقه سواحل مکران است که این مسئله هم تأسی از اقتصاد مقاومتی است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ما نیازمند موضوعاتی هستیم که به‌عنوان لوکوموتیو قطار رشد و توسعه هستند. سرمایه‌گذاری یکسان در همه بخش‌ها تأثیر ندارد و لذا مسائلی مثل گاز، معدن، صنایع معدنی، گردشگری، حمل و نقل و ریلی را به‌عنوان لوکوموتیوهای قطار توسعه هستند.

نوبخت توجه به موضوعات خاص فرابخشی را از دیگر اولویت‌های بعدی برنامه ششم توسعه دانست و اظهار داشت: این موضوعات شامل محیط کسب و کار، اشتغال، تأمین منابع مالی برای اقتصاد کشور و دستیابی به رشد 8 درصدی به اقتصاد ایران است که هیچ‌گاه این میزان رشد در برنامه‌های قبلی نبوده است. برای این مهم نیازمند 724 هزار میلیارد تومان منابع در برنامه هستیم. این عدد کمی نیست، باید همتی باشد تا بتوان چنین منابعی برای دستیابی به رشد 8 درصد تحقق یابد. به همین خاطر موضوع تأمین منابع مالی نیز دارای اهمیت است.

وی با تأکید بر مسئله دانش‌بنیان کردن اقتصاد گفت: باید به مرحله‌ای برسیم که بهره‌وری در مسائل اقتصادی نیز حائز اهمیت باشد، لذا یک‌سوم از رشد ما محصول بهره‌وری است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور توانمند کردن فقرا و اقشار ضعیف و کم‌درآمد را از دیگر موارد مورد توجه در برنامه ششم توسعه عنوان کرد و افزود: ما تنها از یک رشد اقتصادی صرف استقبال نمی‌کنیم، لذا رشد اقتصادی همراه با عدالت اجتماعی در دستور کار دولت و مجلس است و این برای‌مان قابل قبول بوده، نه‌تنها رشد اقتصادی صرف.

نوبخت با اعلام "در کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی جزء به جزء برنامه ششم توسعه را توضیح و تفسیر خواهم داد"، بیان داشت: یکی از کارهای خوبی که در برنامه ششم توسعه صورت گرفت به‌ خواست مجلس و با استقبال دولت تمامی احکام تکراری در برنامه ششم توسعه جمع و یکجا تحت لایحه احکام دائمی برنامه ششم توسعه به تصویب مجلس نهم رسید که البته هنوز در رفت و برگشت شورای نگهبان قرار دارد که امیدواریم هرچه سریعتر به تصویب و تأیید شورای نگهبان برسد.

وی با بیان اینکه هدف، منابع، اولویت و احکام چهار ستون یک برنامه هستند از اعمال هر چهارنکته در برنامه ششم توسعه خبر داد و تصریح کرد:‌ البته ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم از سوی مقام معظم رهبری، مجلس و دولت را از اینکه برخی اهداف خود را تعیین کنند مستغنی کرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه رشد 8 درصد سالانه که توسط رهبری ابلاغ شده برای همگان لازم‌الاتباع است،‌گفت:‌ یکی از شاخص‌های عدالت اجتماعی که ضریب جینی است در برنامه ششم 0.34 درصد هدف‌گذاری شده است. همانطور که می‌دانید هر چه این عدد به صفر نزدیک‌تر شود حکایت از تعادل در توزیع درآمدهاست اما برای اینکه اغنیاء غنی‌تر و فقرا فقیرتر نشوند باید نرخ تورم را تقلیل دهیم.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور رشد جمعیت کشور از 79 میلیون و 138 هزار نفر در سال 94 به 84 میلیون و 265 هزار نفر با رشد 1.26 درصد در سال 99 افزایش پیدا خواهد کرد، اظهار داشت:‌ رتبه 118 ایران در کسب و کار نیز به 70 تقلیل پیدا خواهد کرد. برای تحقق رشد 8 درصدی در سال‌های 95 تا 99، 724 هزار میلیارد تومان باید کسب شود، از مجموع این رقم  105 هزار میلیارد تومان از طریق سرمایه‌گذاری بر طرح‌های عمرانی، 57 هزار میلیارد تومان از سوی صندوق توسعه ملی و 95 هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه،‌ 180 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی، 24 هزار میلیارد تومان تحصیل منابع بخش خصوصی با مشارکت دولت و 102 هزار میلیارد تومان از سوی شرکت‌های دولتی باید تأمین منبع شود.

نوبخت با بیان اینکه برنامه ششم جامع‌نگر و مسئله‌محور است به شرایط پسابرجام اشاره کرد و گفت:‌ ما به دنبال روابط مناسب با جهان در عین حفظ روحیه انقلابی و مصالح و منافع ملی هستیم؛ در طول مذاکرات هسته‌ای تلاش تیم مذاکره کننده ما بود این بود که اجحافی که برخی کشورهای جهان به ما تحمیل می‌کردند را شکستند و امروز مقامات کشورهای دیگر به ایران می‌آیند که با ما قراردادهای رسمی منعقد کنند.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصلاح نظام بانکی، کمبود تقاضا از سوی دولت و مردم برای کالا و کاهش سرمایه‌گذاری را از عمده چالش‌های پیش روی برنامه سوم بوده و باید برای این چالش‌ها برنامه‌ریزی‌هایی صورت از طرف دولت و مجلس ارائه شود.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    دیگه گذشت اون زمان که پراید هفت میلیونی یه شبه بشه بیست میلیون دیگه گذشت کاهش سه برابری ارزش پول ملی در یک شب دیگه اون شخص رفته
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    اونی که تک رقم و حتی بی رقم شده جیب ملت است تورمی که بدنبال ایجاد رکود کم شود...
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    تورم یک رقمی شد ولی دیگه جوونی من بر نمیگرده
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    نکنه فکر با این حجم از رکود کاهش تورم هنره؟؟؟؟
  • پرفسور سعیدعالمی ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    کلی گریه کردم
  • رسول غفاری ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    هورا .... تو کدوم کشور؟!!!
  • ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    کاهش تورم به دلیل رکود بی سابقه است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس