يك مقام امريكايي در بانك جهاني گفته كه ايران براي اصلاحات اقتصادي، گزينه‌هايي سخت شبيه به اصلاحات اروپاي شرقي پيش رو دارد. وزير خارجه امريكا هم گفته كه اميد دارد قرارداد فروش 25 ميليارد دلاري هواپيماي بوئينگ به ايران، ايران را از پيشروترين حامي تروريسم به يك دولت مسئول تبديل كند.

به گزارش مشرق، روزنامه جوان نوشت: وزارت خارجه امريكا در گزارش سالانه خود كه ديروز رسانه‌اي شد، ايران را به همراه سوريه و سودان بزرگ‌ترين حاميان تروريسم توصيف كرده است. امريكايي‌ها قصد دارند تروريسم را به عنوان مكانيسمي براي تغييرات ساختاري در اقتصاد  ايران به كار بگيرند.

 يك مقام امريكايي در بانك جهاني گفته كه ايران براي اصلاحات اقتصادي، گزينه‌هايي سخت شبيه به اصلاحات اروپاي شرقي پيش رو دارد. وزير خارجه امريكا هم گفته كه اميد دارد قرارداد فروش 25 ميليارد دلاري هواپيماي بوئينگ به ايران، ايران را از پيشروترين حامي تروريسم به يك دولت مسئول تبديل كند.

وزارت خارجه امريكا جديد‌ترين گزارش سالانه خود را از وضعيت تروريسم در جهان منتشر كرد. در اين گزارش، ايران مهم ترين حامي تروريسم در سال 2015 اعلام شده كه به ادعاي آن، حمايت‌هاي مالي، آموزش و ارائه تسليحات آن به گروه‌هاي تروريستي در سراسر جهان عرضه مي‌شود.

اين گزارش ادعا مي‌كند كه كمك‌هاي ايران به خصوص به حزب‌الله كه در فهرست تروريسم امريكا است ارائه مي‌شود. بنابر اين گزارش، كمك‌هاي ايران از طريق سپاه قدس و وزارت اطلاعات انجام و در طول سال 2015، تشديد شده است.

گزارش جديد وزارت خارجه امريكا همزمان شده با بحث‌هايي كه درباره محدود‌سازي فعاليت‌هاي مالي ايران در فضاي پس از توافق هسته‌اي مطرح مي‌شود. هفته قبل، بن‌رودز، سخنگوي كاخ سفيد گفته بود: «اگر ايران در نظر دارد همچنان از حزب‌الله حمايت كند، حزب‌الله همچنان به منابع مالي دسترسي خواهد داشت و به همين دليل هم مهم است بدانيم كه اگر ايران مي‌خواهد به بازارهاي جهاني دسترسي يابد، بايد رفتار خود را اصلاح كند.» 

مقام‌هاي امريكايي مي‌گويند كه قصد دارند از طريق تقويت يك حلقه جديد فعالان تجاري-اقتصادي در داخل ايران و پيوند دادن آنها به شبكه تجارت جهاني، نقش و نفوذ نهادهايي را كه از نظر آنها به گروه‌هاي تروريستي كمك مي‌كنند، محدود نمايند.

باراك اوباما رئيس‌جمهور امريكا يك روز قبل از اينكه ايران و 1+5 بر سر برجام توافق كنند، در گفت‌و‌گو با نيويورك‌تايمز گفته بود: «اگر شما يك پايگاه متفاوتي از افراد حاضر در تجارت و تبادلات اقتصادي در داخل ايران داشته باشيد اين موضوع شايد نحوه تفكر آنها درباره هزينه‌ها و مخارج رفتارهاي ثبات‌زداي ايران را تغيير بدهد.» 

جان‌كري، وزير امور خارجه امريكا نيز سه‌شنبه قبل در سخناني در مؤسسه تحقيقاتي «اسپن» در ايالت كلرادو گفت اميدوار است قرارداد فروش 25 ميليارد دلاري هواپيماي بوئينگ به ايران، اين كشور را از پيشروترين حامي تروريسم به يك دولت مسئول تبديل كند.

 كري گفته بود تجارت با ايران، ابزاري است كه مي‌تواند تغييرات داخلي را در ايران تقويت كند. حالا يك امريكايي كه پست مهمي در صندوق بين‌المللي پول دارد و در ماه مه هم به ايران سفر كرده، با صراحت بيشتري از لزوم اصلاحات اقتصادي در ايران سخن گفته و از لزوم محدود شدن نهادهايي مانند سپاه صحبت مي‌كند.

ديويد ليپسون كه از مقام‌هاي ارشد صندوق بين‌المللي پول است، گفته كه ايران در حال رودررو شدن با چالشي شبيه به همان چالشي است كه اروپاي شرقي پس از فروپاشي شوروي با آن روبه‌رو شد تا از طريق تغيير در اقتصاد خود، از فرصت‌هاي پس از توافق هسته‌اي بهره‌مند شود.

به گزارش  المانيتور، ليپسون كه معاون مديركل صندوق بين‌المللي پول است روز چهارشنبه قبل در مؤسسه كارنگي در واشنگتن گفته كه در سفر خود در ماه مه به ايران، تمايل زيادي از مقام‌هاي ايراني براي اصلاح در اقتصادي ايران ديده است.

او مي‌گويد كه ايران با يك انتخاب بنيادين روبه‌رو است: «جمهوري اسلامي مي‌تواند همچنان به اقتصاد بسته نفتي با سرمايه‌گذاري سنگين دولتي بچسبد يا اينكه به سمت ادغام(در اقتصاد جهاني)، شركت‌هاي خصوصي و سرمايه‌گذاري خارجي برود.» 

ليپسون صراحتاً از پروسه مذاكره با ايران براي ملحق شدن به گروه اقدام مالي (FATF) صحبت كرده، گروهي كه امريكايي‌ها مي‌گويند شفافيت بيشتري در عملكرد‌هاي مالي ايران به وجود مي‌آورد  و محدوديت بيشتري بر حمايت ايران از گروه‌هايي مانند حزب‌الله اعمال خواهد كرد.

ليپسون به المانيتور گفته كه ايران نيازمند آزاد‌سازي گسترده اقتصاد خود است. او به صراحت مي‌گويد كه حركت ايران به سمت آزاد‌سازي تجاري، «منافع قطعي را كه سپاه پاسداران و بنياد‌هاي مذهبي از سيستم (اقتصادي) بسته تر دارند» را به چالش مي‌كشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مجتبی ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    0 0
    اخه ما اقتصاد داریم؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس