کد خبر 596559
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲

پس لرزه های رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا فقط دامن حزب حاکم این کشو را نگرفته بلکه حزب کارگر را نیز متاثر ساخته بطوریکه اعضای آن رای به برکناری کوربین داده اند.

 به گزارش مشرق، در حالی که رقابتی پنهان در حزب محافظه کار انگلیس (حزب حاکم) برای جانشینی «دیوید کامرون» آغاز شده نمایندگان حزب کارگر انگلیس در پارلمان این کشور با ۱۷۲ رای در مقابل ۴۰ رای به «جرمی کوربین» رهبر این حزب، رأی عدم اعتماد دادند. اما کوربین پس از رأی عدم اعتماد نمایندگان حزبش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، از مقام خود استعفا نمی‌کند.

در همین رابطه از حزب حاکم انگلیس خبر می رسد که «بوریس جانسون» شهردار سابق لندن، جدی ترین نامزد جانشینی کامرون در حزب محافظه کار است.

البته «مایکل گاو» (Michal Gove) وزیر دادگستری انگلستان گزینه دوم تصاحب پست نخست وزیری محسوب می‌شود. وی که با دیوید کامرون و جورج آزبورن وزیر دارایی انگستان رابطه بسیار صمیمی دارد همواره تمایل خود به پذیرش مقام نخست وزیری را تکدیب کرده است اما طی نظرسنجی که اخیرا توسط محافظه کاران صورت گرفته است در موقعیت مناسبی برای اشغال این سمت در ماه‌های اخیر قرار دارد.

گاو سیاستمدار شناخته شده‌ای است و موفق شده تا حملاتی را که نسبت به حزبش انجام شده خنثی ساخته یا فشار آن‌ها را کاهش دهد با این وجود برخی از هم حزبی‌هایش نگران این موضوع هستند که او به اندازه کافی، در سطح کشور شناخته شده نیست تا بتواند در انتخابات کشوری پیروز شود.

رأی عدم اعتماد نمایندگان حزب کارگر به معنی عزل کوربین نیست و رهبر چپ‌گرای حزب کارگر می‌تواند بدون حمایت اکثریت نمایندگان حزبش همچنان رهبری این حزب را به عهده داشته باشد. رهبر حزب کارگر را صدها هزار عضو و حامی حزب در سراسر کشور انتخاب می‌کنند.

کوربین در روزهای اخیر و پس از رأی اکثریت مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، با استعفای پیاپی اعضای «دولت در سایه» و انتقادهای شدید چهره‌های ارشد حزبش مواجه بوده است. منتقدان  کوربین از عملکرد او در کارزار تبلیغاتی اخیر انتقاد می‌کنند و می‌گویند که او به اندازه کافی و به طور موثر برای ماندن در اتحادیه تبلیغ نکرد.

هواداران کوربین می‌گویند که اگر مخالفان او درون حزب خواهان کنار زدنش هستند، باید بطور رسمی برای انتخابات درون حزبی و حمایت از شخصی دیگر برای رهبری حزب اقدام کنند.

رهبر حزب کارگر انگلیس بعد از اعلام نتایج این رأی گیری اظهار داشت که وی به شیوه ای دموکراتیک و با کسب ۶۰ درصد از آرای اعضا و حامیان حزب کارگر به رهبری این حزب انتخاب شده است و با استعفای خود به آنان خیانت نخواهد کرد.

وی در ادامه افزود: «ما یک حزب دموکراتیک و برخوردار از اساسنامه ای روشن و شفاف هستیم. در این دوره حساس از تاریخ کشورمان لازم است که اعضای حزب کارگر، اعضای اتحادیه بازرگانی و نمایندگان پارلمان در حمایت از رهبری من با یکدیگر متحد شوند».

دایان ابوت، یکی از نمایندگان نزدیک به جرمی کوربین که در تغییرات اخیر به عنوان وزیر بهداشت کابینه سایه منصوب شده، گفته است که رأی عدم اعتماد نمایندگان به کوربین هیچ معنایی ندارد؛چرا که در حزب کارگر اعضای حزب رهبر را انتخاب می‌کنند و نه نمایندگان عضو حزب در پارلمان.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس