کد خبر 594477
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷

در پی مثبت شدن رای رفراندوم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، اسکاتلند و ایرلند شمالی نیز خواستار برگزاری رفراندومی برای جدایی از بریتانیا شده‌اند.

 به گزارش مشرق، به نوشته روزنامه حریت، نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند گفته است که دومین همه پرسی استقلال این منطقه از بریتانیا به احتمال زیاد برگزار می‌شود و باید پیش از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باشد.

مارتین مک‌گینس، معاون رهبر ایرلند شمالی نیز خواستار رای گیری برای متحد شدن دو ایرلند شده است.

اسکاتلندی‌ها در رای گیری 23 ژوئن با 62 درصد در مقابل 38 درصد رای به ماندن در اتحادیه اروپا دادند. این در حالی است که در رای گیری پنجشنبه آرای کل بریتانیا 52 درصد موافق خروج و 48 درصد موافق ماندن در اتحادیه اروپا بودند.

وزیر اول اسکاتلند ادامه داد: این رای گیری نشانه‌ای واضح است که باید رفراندوم دوم استقلال اسکاتلند از بریتانیا برگزار شود. به نظرم احتمال برگزاری چنین رفراندومی بسیار بالاست.

اسکاتلندی‌ها با 55 درصد در مقابل 45 درصد در رفراندوم 2014 به جدایی از بریتانیا رای منفی دادند اما از آن زمان تاکنون حزب ملی اسکاتلند که حامی استقلال است بارها به دنبال برگزاری رفراندوم دیگری بوده است.

همچنین معاون رهبر ایرلند شمالی نیز خواستار برگزاری رای گیری برای متحد شدن دو ایرلند شده است.

پس از آنکه 56 درصد از رای دهندگان ایرلند شمالی در همه‌پرسی پنجشنبه به ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند، حزب شین فن اعلام کرد که خواستار برگزاری رفراندومی برای متحد شدن دو ایرلند است.

معاون رهبر ایرلند شمالی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری RTE گفت:‌ دولت بریتانیا حالا دیگر برای اعمال نظراتش بر ایرلند شمالی درباره مذاکرات آتی با اتحادیه اروپا مشروعیت ندارد و من بر این باورم که می‌توان یک رفراندوم برگزار کرد.

البته این درخواست از سوی حزب ملی ایرلند شمالی بلافاصله از سوی آرلن فاستر، وزیر اول این منطقه رد شد و اندا کنی، نخست وزیر ایرلند نیز خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده کابینه شد.

ایرلند دارای سریعترین رشد اقتصادی در اتحادیه اروپاست اما خروج بریتانیا از این اتحادیه باعث ضرر و زیان این منطقه می‌شود.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس