کد خبر 593023
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۳

نخست وزیر رژیم صهیونیستی ماه آینده میلادی به چهار کشور آفریقایی کنیا، اوگاندا، روآندا و اتیوپی سفر می کند. امضای چندین سند همکاری و توسعه مناسبات با چهار کشور آفریقایی مزبور، از اهداف ظاهری سفر مقام ارشد رژیم صهیونیستی به قاره سیاه اعلام شده است.

به گزارش مشرق، بر اساس اعلام منابع صهیونیستی، نتانیاهو در این سفر ابتدا به اوگاندا می رود تا در مراسم چهلمین سالگرد کشته شدن برادرش یونی نتانیاهو شرکت کند. «جاناتان نتانیاهو» معروف به «یونی» 40 سال پیش در عملیات آزاد سازی گروگان ها در فرودگاه بین المللی اوگاندا کشته شد.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از اوگاندا روانه کنیا، روآندا و در آخر اتیوپی خواهد شد.

این نخستین بار نیست که مقامی از رژیم صهیونیستی قدم به قاره سیاه می گذارد. پیشتر اسحاق شامیر نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی در دهه 80 و اویگدور لیبرمن وزیر خارجه سابق این رژیم در سال 2014 به کشورهای آفریقایی سفر کردند اما سفر نتانیاهو به قاره سیاه، اولین سفر یک رییس کابینه صهیونیستی از سرزمین های اشغالی به آفریقا از سال 1994 است. در آن زمان، «اسحاق رابین» نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی به کشور مغرب سفر کرده بود.

آنچه که اهمیت دارد، نه سفر سیاسی یک مقام ارشد رژیم غیرقانونی و ضدبشری، که اهداف پشت پرده این سفر است؛ اهدافی که نشان از تنهایی سیاسی و دیپلماتیک این رژیم ضد بشری دارد.

**ایجاد ائتلاف میان تل آویو و کشورهای آفریقایی
یکی از اهداف نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که پس از 22 سال به آفریقا سفر می کند، ایجاد ائتلافی ساختگی میان تل آویو و کشورهای آفریقایی شامل اتیوپی، اوگاندا، کنیا و رواندا است. این هدف که گفته می شود ناشی از ترس این رژیم از تنهایی دیپلماتیک و بین المللی است، موید این نکته می باشد که این رژیم با هدف قرار دادن کشورهای آفریقایی، به دنبال جلب این دسته از کشورهای قاره سیاه در مجامع بین المللی و جلوگیری از تشکیل اجماع جهانی علیه فعالیت ها و اقدامات غیرقانونی در مجامع بین المللی با استفاده از آرای مثبت این دسته از کشورها برای خود است.

** تکمیل سیاست های مداخله جویانه آمریکا در قاره سیاه
رژیم صهیونیستی در چارچوب سیاست های مداخله جویانه و پسا استعماری آمریکا و با هدف سوءاستفاده از منابع طبیعی و نیز گسترش فرهنگ صهیونیستی –آمریکایی در مناطق مختلف قاره سیاه، به دنبال نفوذ اجتماعی و سیاسی در این قاره است.
افزون بر آن، مشکلات اقتصادی در بسیاری از کشورهای آفریقایی و نیز افرایش موج تهدیدات افراطیون تندرو در بخش هایی از این قاره، دولت های آفریقایی را بر آن داشته است تا به دنبال دستیابی به فناوری های پیشرفته نظامی باشند.
با توجه به این نکته است که به نظر می رسد انعقاد قراردادهای امنیتی برای انتقال سلاح و مهمات نظامی که عمده آنها در داخل آمریکا و یا به سفارش رژیم صهیونیستی تولید شده است، از دیگر اهداف پنهان نتانیاهو در سفر به شرق آفریقا باشد.

** جذب و حمایت از یهودیان ساکن در قاره سیاه
رژیم صهیونیستی در آفریقا به ظاهر به دنبال تامین امنیت سیاسی و اجتماعی جامعه یهود ساکن در مناطق مختلف این قاره به ویژه گروه های یهودی موسوم به «بتا اسرائیل، لمبا و آبایودایا» در شرق اوگاندا و تشکیل یک محور قدرت در مقابل یهودی ستیزی در قاره سیاه می باشد.
فریب و جذب جوانان آفریقایی به سمت فعالیت های تروریستی و نیز سوق دادن عامه یهودیان این قاره به سمت جریان های صهیونیستی از دیگر اهداف پنهان نتانیاهو در این سفر می باشد.

** دستیابی به منابع راهبردی مانند اورانیوم، مس، طلا و الماس
قاره آفریقا با بهره مندی از منابع سرشار طبیعی مکان مناسبی برای سوءاستفاده رژیم صهیونیستی است.
تل آویو با بهره برداری و شناخت نیاز کشورهای ضعیف آفریقایی به فناوری های نوین به دنبال تامین منابع معدنی جدید برای بقای اسراییل است و به خوبی می داند که قاره آفریقا می تواند با توجه به نیازهایی که دارد، وارد بازار معامله با این رژیم شود؛ بنابراین برای توسعه زیرساخت های عمرانی در سرزمین های اشغالی و نیز ساخت سلاح های کشتارجمعی، قاره سیاه می تواند شریک قابل تاملی برای او به شمار آید.

بنابراین سفر ماه آینده نخست وزیر رژیم صهیونیستی به چهار کشور آفریقایی کنیا، اوگاندا، روآندا و اتیوپی را با توجه به اهداف پشت پرده این سفر می توان تلاش صهیونیست ها برای ورود به برخی نقاط جهان از جمله آفریقا با هدف دستیابی به مدل های جدیدی از رویکرد پسا استعماری این رژیم که پیشتر بخشی از آن را در سرزمین های اشغالی به اجرا گذاشته، مورد ارزیابی قرار داد.
بر این اساس باید به انتظار نشست و رفتار دولت های آفریقایی را در برابر رژیم صهیونیستی به ویژه در عرصه بین الملل و مجامع جهانی از نزدیک مشاهده کرد و آنگاه به قضاوت نشست که، آیا سفر نتانیاهو به قاره سیاه توانسته وی را در رسیدن به اهدافش در این قاره دستکم در کوتاه مدت کمک کند یا خیر.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس