وکلای ملت امروز در صحن علنی پارلمان، از دریافت حقوق‌های نجومی توسط برخی مدیران دولتی انتقاد کرده و خواستار رسیدگی هر چه سریع‌تر مسئولان ذیربط نسبت به این امر شدند.

به گزارش مشرق، جلسه علنی امروز مجلس یکم تیر ماه 95 با ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

جلسه علنی امروز مجلس در حالی آغاز شد که 56 صندلی خالی در صحن مجلس به چشم می‌خورد و 230 نفر از نمایندگان به هنگام آغاز جلسه در صحن حضور داشتند.

نمایندگان در جلسه امروز خود گزارش رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در خصوص برنامه ششم توسعه را در دستور کار خود داشتند.

همچنین در جلسه امروز وزیر اطلاعات نیز گزارشی را از امنیت کشور به نمایندگان ارائه کرد.

*لاریجانی: لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم نشانه نفس‌های آخر آل‌خلیفه است/ حاکمان بحرین از سرنوشت شاه ایران درس بگیرند

در ابتدا علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود، گفت: یکی از حوادث تاسف‌آور که روز گذشته در میان کارزار پرآشوب جریان تروریسم منطقه توجه همگان را به خود جلب کرد اقدام ناشیانه و ماجراجویانه رژیم بحرین در مورد عالم بزرگوار دینی آیت‌الله شیخ عیسی قاسم بود که سردمداران بحرین تصور کردند با لغو تابعیت این مرد بزرگ می‌توانند بحران سیاسی داخلی خود را به سوی آرامش سوق دهند.

وی افزود: البته این اقدام را باید در زنجیره‌ای از رفتارهای سبک‌سرانه این رژیم ارزیابی دقیق کرد که از طرفی حاکمیت خود را زیر سلطه پایگاه نظامی غربی و همچنین دخالت تانک‌های یک کشور عربی به ذلت کشاندند و تمامی نیروهای آزادی‌خواه را که به صورت مسالمت‌آمیز می‌خواستند اعتراضات دموکراتیک خود را ظهور دهند به زندان افکندند. من‌جمله شیخ سلمان عالم دیگر دینی بحرین.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همچنین رجال سیاسی را سرکوب کردند به اموال مسلمانان و وجوهات شرعی مردم دستبرد زدند و عده زیادی از مردم به ویژه جوانان را به خاک و خون کشیدند و سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم نیز حلقه جدیدی از این سری اقدامات است که همگی ضد انسانی است.

لاریجانی اظهار داشت: این اقدام رژیم بحرین یادآور یاوه‌گویی های شاه نگون‌بخت ایران است که می‌گفت هرکه داخل در حزب رستاخیز نشود از تابعیت ایران باید خارج شود و همین درشت‌گویی‌ها سلطنت او را واژگون کرد.سلطنت آل‌خلیفه نیز باید به این سابقه تاریخی به دقت بنگرد که آنها یک هزارم شاه ایران عده و عده ندارند.

وی افزود: این اقدامات نشانه‌هایی از نفس‌های آخر یک رژیم است که بزرگان ملت خود را به لغو تابعیت تهدید کند. مگر وابستگی یک شهروند به آب و خاک کشورش با تصمیمات نابخردانه سلاطین زبون تغییر می‌کنند. وابستگی به میهن را شما به مردم‌ خود ندادید که بستانید.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها نیز که امروز بر مقدرات این کشور کوچک مسلط شدند در آزمون دیگری قرار گرفتند که در مقابل دعاوی زیاد خود در زمینه حقوق بشر این رفتار بدوی را چگونه توجیه می‌کنند. آنها و برخی از سلطنت‌نشینان ماجراجوی منطقه که سخن از آرامش در منطقه سر می‌دهند آیا از نظر آنها این رفتار آرامش‌بخش است یا آتش‌باری برای به هم‌ریختگی امنیت منطقه.

لاریجانی خاطرنشان کرد: مگر مردم بحرین چه می‌خواهند که با داغ و درفش و آخر و الامر با لغو تابعیت با آنها مواجه شدند. حرف مردم بحرین یک امر روشن و ساده است که همه در انتخابات با رای مساوی شرکت کنند آیا این توقع زیادی است که چند سال آنها را در ارتباط با این ماجرا به خاک و خون کشیده‌اند.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی این اقدام ناشیانه آل‌خلیفه را محکوم می‌کند و به حاکمان بحرین هشدار می‌دهد که این اهانت به ساحت آیت‌الله مجاهد شیخ عیسی قاسم ماجراجویی گستاخانه است و تمام امیدها در وصول به راه‌حل مسالمت‌آمیز را از بین می‌برد و مردم زجرکشیده و محروم از حقوق اولیه خود را به عصیان وا می‌دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تبریک پیروزی مردم عراق در فلوجه بر علیه تروریست‌ها، اظهار داشت: فلوجه یک حادثه مهم بود. در سال‌های اخیر که حوادث بسیار نگران‌کننده تروریستی در منطقه و مخصوصا در عراق رخ داد کانون مسئله در فلوجه بود لذا این دژی که تروریست‌ها برای خود درست کرده بودند با یک اقدام سنجیده و حساب‌شده و طراحی دقیق مردم و نیروهای مسلح عراق از دست تروریست‌ها خارج شد که این آزادسازی یک عمل بسیار شجاعانه و دقیق است و امیدواریم که این اقدام شروعی برای بیرون راندن کامل تروریست‌ها از صحنه عراق باشد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: لازم می‌دانم از تلاش‌های سربازان گمنام امام زمان (ع) در وزارت اطلاعات که توانستند توطئه‌های اخیر تروریست‌ها را خنثی کنند تشکر کنم. مجلس امنیت ملت را در اولویت کار خود قرار داده است و پشتیبانی از اقدامات وزارت اطلاعات را در ایجاد امنیت پایدار مورد حمایت قرار خواهد داد.

وی با تبریک میلاد امام حسن مجتبی (ع) گفت: این امام همام که به دلیل شرایط خاص امت اسلامی و برای سعادت و آینده مسلمانان به توافق با معاویه دست زد در دعای خود این گونه شرایط را توصیف می‌فرمایند: «خدایا تو می‌دانی که من از تلاش خود فروگذار نکردم تا هنگامی که برش تیغم از میان رفت و تنها شدم در آن وقت از گذشتگان خودم پیروی و صبر پیشه کردم تا جلوی این دشمن سرکش و ریختن خون شیعیان را بگیرم تا اینکه حفظ کردم آنچه را اولیای من حفظ کردند.خشم خود را فرو بردم و به خواسته آنها تن در دادم. راهی رفتم که می‌خواستند و هیچ نگفتم تا یاری تو فرا رسد که تو تنها یاور حق و بهترین پشتیبان آن هستی گرچه این یاری تاخیر افتد و نابود شدن دشمن اندکی به درازا کشد.»

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وقتی امام با معاویه توافق کرد با همه رفتار ناهنجار و بددهنی معاویه نسبت به ساحت مقدس امیرالمومنین علی (ع) امام به توافق پایبند بود و حتی امام حسین (ع) نیز پس از امام حسن (ع) تا زمان حیات معاویه پای توافق ایستاد تا بحث بیعت با یزید پیش آمد و آن زمان قیام جاودانه امام حسین حاصل شد و آن صحنه‌های شجاعانه پیش آمد.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) در بیان حالات معنوی امام حسن مجتبی (ع) فرمودند ایشان عابدترین فرد زمان خود بود و وقتی به یاد مرگ یا به یاد قبر و قیامت می‌افتادند می‌گریستند و زمانی که به یادگذشتن از پل صراط و یا به عرضه اعمال خود بر خداوند می‌افتادند ناله‌ای می‌کردند و از هوش می‌رفتند و وقتی به نماز می‌ایستادند بدنشان در مقابل پروردگار می‌لرزید.

*اسامی تاخیر کنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس

اسامی تاخیر کنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس از سوی هیات رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارتست از:

1- سلمان خدادادی نماینده مردم ملکان

2- محمد دامادی نماینده مردم ساری

3- عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر

4- پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران

5- احمد صفری نماینده مردم کرمانشاه

6- محمد حسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه

7- احمد علی کیخواه نماینده مردم زابل

8- علیرضا محجوب نماینده مردم تهران

9- شهاب نادری نماینده مردم پاوه

*سعیدی: برخورد قاطع با مدیران متخلف در موضوع حقوق‌های نجومی حرمت مدیران پاک‌دست را حفظ می‌کند

در ادامه، زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی در تذکری در صحن علنی مجلس پس از ارائه گزارش محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: جا داشت که در گزارش رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مطرح شود که برای اینکه اغنیا غنی‌تر و فقرا فقیرتر نشوند چه تمهیداتی در نظر گرفته‌اند؟

وی بر ضرورت عدالت در برنامه‌های دولت تأکید کرد و افزود: اگر درباره حقوق‌های مدیران شفاف‌سازی نکنیم اعتماد اجتماعی از میان خواهد رفت.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی از دولت خواست با برخورد قاطع با مدیران متخلف در موضوع حقوق‌های نجومی، حرمت مدیران پاک دست دولتی را حفظ کند.

*نوبخت: برای نخستین بار تورم سالیانه تک رقمی شد/میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان در کشور نگران‌کننده است

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با حضور در نشست علنی امروز پارلمان، گفت: برای نخستین بار بعد سال‌ها تورم سالانه تک رقمی شد.

وی ادامه داد: تورم 12 ماهه سالانه از 10.2 درصد در اردیبهشت‌ماه سال گذشته به 9.5 درصد در خرداد امسال رسیده است.

نوبخت در همین زمینه گفت: آمار ذکر شده در آخرین ساعت‌های دیروز از سوی مرکز آمار اعلام شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور همچنین تصریح کرد: تورم نقطه به نقطه از 6.8 درصد به 6.1 تقلیل یافته است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه به عنوان مسئول برنامه‌ریزی دولت در کمیسیون‌های مختلف به ویژه کمیسیون تلفیق برنامه حاضر خواهد شد و جزء به جزء لایحه برنامه ششم را تحلیل و تبیین خواهد کرد، اظهار داشت: برنامه برای اینکه اجرا بشود باید در سطوح مختلف سند آن به شما نمایندگان ارائه شود.

وی افزود: فرق دیگر این برنامه با برنامه‌های دیگر این است که در برنامه‌های قبل احکامی که مورد نیاز بود در جلد برنامه تقدیم نمایندگان می‌شد اما بنا به خواست مجلس ما همه آن احکامی را که طی پنج برنامه گذشته در برنامه تکرار می‌شد جمع کردیم و یکجا تحت یک برنامه احکام دائمی برنامه به مجلس نهم تقدیم کردیم که در رفت و برگشت شورای نگهبان قرار دارد.

نوبخت با ذکر این نکته که احکامی نیازمندیم که فقط در برنامه ششم و طی سال‌های 95 و 99 اجرا خواهد شد، گفت: این احکام را در این برنامه تقدیم شما کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: سند لایحه برنامه به چند شکل می‌تواند تقدیم مجلس شود؛ یک برنامه بر چهار ستون قابل استواری است. یک برنامه باید هدف داشته باشد و شما باید از دولت بخواهید که اهداف برنامه ششم را تبیین کند که این اهداف از پایه‌های رکین این برنامه است؛ اهدافی که در سطح کمی، کیفی، کلان، ملی و بخشی و منطقه‌ای ارائه می‌شود.

وی ادامه داد:‌علاوه بر اهداف باید گفته شود با چه منابعی می‌خواهیم به این اهداف دست یابیم که ما در این برنامه مجموعه منابع و تنوع محل‌های استحصال آن را خدمت مجلس ارائه خواهیم کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اولویت های برنامه را ستون دیگر لایحه برنامه برشمرد و گفت: در نهایت برای دستیابی به آن اهداف با این منابع و این اولویت‌ها نیاز به احکامی هستیم که ما هر چهار رکن را در این برنامه داریم. البته سیاست‌های کلی برنامه ششم از سوی مقام معظم رهبری مجلس و دولت را از اینکه اهداف را خود تعیین بکنند مستغنی کرده است.

وی در توضیح بیان داشت: رشد هشت درصد متوسط سالانه یک رشد قابل قبول برای کشور است که قبل از مجلس و دولت مقام معظم رهبری آن را تعیین کردند و دیگر لازم نیست ما یک بار دیگر آن را تصویب بکنیم چرا که برای همگان لازم‌الاتباع است.

نوبخت با اشاره به اینکه درباره بعضی احکام دیگر نیز نیاز به تکرار در لایحه نیست، گفت:اگر مجلس چنین نیازی ببیند دولت حتما نهایت انعطاف و همکاری را خواهد داشت چرا که از نظر ما مجلس فصل‌الخطاب است.

وی تصریح کرد: ما مجموعه اطلاعات لازم در برنامه را خدمت شما تقدیم خواهیم کرد و هر بخشی را که به عنوان سند پشتیبان پذیرفتید به عنوان یک سند در این برنامه می‌ماند و هر کدام را که خواستید که دولت برای آن مصوبه بیاورد دولت همکاری خواهد کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: طی جلساتی که با رئیس مجلس داشتیم عنوان کردیم که این انعطاف را با مجلس فعال، علاقمند و منتخب ملت خواهیم داشت. البته مجلس نهم بخش‌های اصلی این برنامه را تصویب کرد ولی یک موادی هم به آن اضافه کردند که حق شما نیز هست که بر آن بیفزایید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تحصیل رشد هشت درصدی از طریق بهره‌وری از مسیر اقتصاد دانش بنیان میسر خواهد شد، اظهار داشت: از این بهره‌وری 33 درصدی، نه مجلس و نه دولت قانع نخواهد بود و هر چند که شرط لازم است اما کافی نیست و باید توزیع این ثروتی که ایجاد می‌شود نیز عادلانه باشد.

نوبخت از هدف‌گذاری یکی از شاخص‌های عدالت اجتماعی یعنی ضریب جینی در لایحه برنامه سخن گفت و اضافه کرد: هر چه ضریب جینی به صفر نزدیک‌تر شود نشانه توزیع عادلانه درآمدها و هر چه به یک نزدیک شود نشان‌دهنده توزیع ناعادلانه درآمدهاست.

وی تقلیل نرخ تورم را زمینه ساز غنی‌تر نشدن اغنیا و فقیرتر نشدن فقرا خواند و خاطرنشان کرد: این افتخار را داشتم که در نخستین حضورم از سوی دولت در مجلس دهم با یک خبر خوب راجع به یک رقمی شدن نرخ تورم بیایم که نشان‌گر این است که کسانی که درآمدهای محدود دارند قدرت خریدشان کاهش پیدا نمی‌کند یا حداقل نسبت به آن مقداری که قبلا کاهش پیدا می‌کرد اکنون محدودتر شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درباره رشد اشتغال گفت: تعداد فارغ‌التحصیلان ما در کشور آنقدر هست که ما نگران باشیم و برنامه دولت با حمایت مجلس این است که فرصت‌های شغلی لازم را برای تحصیل‌کردگانمان فراهم کنیم و در این باره شما نمایندگان باید از دولت طلب بکنید که چه سازوکارهایی را برای حداقل 900 هزار فرصت شغلی سالانه تدارک دیده‌اید تا ما بتوانیم پاسخگوی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌هایمان بشویم و نسبت به اشتغال جوانان‌مان به ویژه پایین بودن رشد مشارکت زنان در اقتصاد‌مان باشیم.

وی تک‌رقمی شدن نرخ تورم را شامل پنج هدف کلی عنوان کرد و اظهار داشت: ما این رشد هشت درصدی اقتصادی را در بخش‌های دیگر اقتصادی که باید روی آن متمرکز شویم توزیع می‌کنیم.

نوبخت جمعیت را یک مسئله مهم در موضوع نرخ رشد اقتصادی خواند و گفت: مجلس می‌تواند این سوال را بپرسد که دولت برای چند میلیون نفر این برنامه‌ریزی رشد را انجام داده است؟ و قرار است در پایان برنامه ما برای چه جمعیتی رفاه نسبی را فراهم کنیم؟

وی ادامه داد: جمعیت کل ما در طی برنامه از 79 میلیون و 138 هزار نفر در سال 94 به 84 میلیون و 265 هزار نفر با رشد 1.26 دهم درصد افزایش خواهد یافت؛ نکته‌ای که برای مجلس مهم است نگرانی‌های اعلام شده مبنی بر پیر و سالمند شدن جمعیت کشور است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: جمعیت موضوعی نیست که بشود در کوتاه مدت نسبت به جمعیت و ترکیب و کیفیت آن اقدام کرد و یک مسئله بلند مدت است لذا نرخ بهره‌وری که در سال 94 1.9 است به 2.1 افزایش خواهد یافت. بنابراین آن نگرانی که جمعیت جوان ما جای خود را به جمعیت سالمند بدهد پر می‌شود.

وی در ادامه راجع به شاخص سهولت انجام کسب و کار برای تحقق رشد هشت درصدی عنوان کرد: الان رتبه ما 118 است به 70 تا پایان برنامه تقلیل پیدا خواهد کرد. همچنین سازوکارهای تراز مالی برای منابعی را که لازم داریم برای این رشد هشت درصدی در بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی شده است.

سخنگوی دولت گفت: 724 هزار میلیارد تومان برای سالهای 95 تا 99 نیازمندیم کسب کنیم تا رشد 8 درصد حاصل شود؛ حق مجلس این است که بداند دولت از چه محل‌هایی می‌خواهد این منابع را تامین کند.

وی توضیح داد: تامین 105 هزار میلیارد تومان از طریق سرمایه گذاری روی طرح‌های عمرانی است، صندوق توسعه ملی بالغ بر 57 هزار میلیارد تومان این سرمایه گذاری را از طریق مشارکت بخش خصوصی فراهم می‌کند و در بازار سرمایه 95 هزار میلیارد تومان تخصیص منبع خواهد شد.تسهیلات بانکی که به صورت انواع عقود با بخش خصوصی اعطا می‌شود 180 هزار میلیارد تومان است، بخش خصوصی 24 هزار میلیارد تومان در این تحصیل منابع با دولت مشارکت خواهد کرد و باید شرکت‌های دولتی بالغ بر 102 هزار میلیارد تومان سالانه تامین منبع بکنند.

نوبخت با تاکید بر ضرورت استفاده از منابع خارجی در تامین منابع هم به صورت ارزی و هم به صورت ریالی گفت: منابع مالی خارجی ریالی بالغ بر 160 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وی با ذکر این نکته که در این برنامه باید از سایر منابع نیز استفاده کنیم اظهار داشت: هر چند در یک رشد درون زا تاکید می‌کنید اما باید برون نگر نیز باشیم که یکی از راههای آن تحصیل منابع مالی خارجی است که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز وجود دارد که باید با بهبود روابطمان با نهادهای جهانی بتوانیم تحصیل منابع کرده و بتوانیم بازارهای صادراتی خود را در آنجا ایجاد کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: منابع ما برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی در طی سالهای برنامه به طور متوسط سالانه 12 هزار میلیارد دلار است و از 27 دی ماه تاکنون از 41 طرح که در استانهای مختلف پراکنده است بالغ بر 3 میلیارد و 418 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی انجام شد و برای 6 نیروگاه به ظرفیت 5 هزار مگاوات بالغ بر 4.2 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در هفته گذشته داشتیم که اینها اهداف امید بخشی است که می‌توانیم از شرایط موجود برای رشد اقتصادی استفاده کنیم.

وی به موضوع فاینانس نیز اشاره کرد و با یادآوری اینکه سهم سالانه آن 20 میلیارد دلار است خاطرنشان کرد غیر از این دو روش شراکت دولت و بخش خصوصی نیز می‌تواند سالانه در حد 18 میلیارد دلار به تامین منابع کمک کند.

نوبخت با اشاره به اینکه این برنامه جامع نگر و برنامه محور تعیین خود را در تعامل با جهان اینجا نشان می‌دهد.

وی گفت: ما تعامل با جهان را در قالب عزت و مصلحت ملی برای تحصیل رشد 8 درصدی و شتاب اقتصاد ملی دنبال می‌کنیم و باید ضمن حفظ ارزش ها این هنر را داشته باشیم که با بهبود روابطمان با دنیا که از ملزومات برنامه است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: اینها یک مجموعه است که در همه اینها حفظ روحیه انقلابی و حفظ مصالح ملی با استفاده از روابط سازنده است و این همان هنر مستی و مسطوری است که ضمن روابط مناسب با جهان بر اصول و ارزش‌های خود پایبند باشیم که این هنر دولت‌هاست و شما باید دولت ها را با این ها محک بزنید.

نوبخت با یادآوری ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در 24 بند گفت: این 24 بند 5 رویکرد مشخص را در هر برنامه ای که مدعی است بر مبنای اقتصاد مقاومتی قرار است فعال شود باید نشان دهد.

وی افزود: اگر دولت مدعی است که برنامه ششم ذیل اقتصاد مقاومتی تدوین شده است باید تناظر هر بند را با این سیاست‌ها نشان دهد. به همین جهت ما سندی را در کنار اسناد برنامه تقدیم مجلس کرده‌ایم که در آن مشخص شده است که سیاست یکم در کجای این برنامه معیین شده است و سیاست دوم و...

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: 80 بند سیاست برنامه کلی ششم است که از سوی رهبری ابلاغ شد و مجلس به حق این انتظار را باید از دولت داشته باشد که دولت این برنامه خود را در چارچوب سیاست‌های کلی برنامه ششم تدوین کرده باشند.

وی از ارائه سند پیوست دیگر به مجلس که نشان دهنده تعیین سیاست‌های برنامه ششم در اسناد برنامه است خبر داد و بیان داشت: ما رشدی را که صرفا از اتکای به خارج تامین شود به عنوان رشد مطمئن قبول نداریم چرا که باید منابع داخلی را استفاده کنیم اما باید برون نگر نیز باشیم. هم در تخصیص منابع و هم در صادرات ‌آنها چرا که قرار نیست ما یک کشور خود بسنده باشیم و یک دیوار به دور خود بکشیم خود در داخل تولید کنیم و خود در داخل مصرف کنیم.

نوبخت در ادامه با تاکید بر لزوم صادرات بخشی از تولیدات داخلی گفت: برای صادرات ما نیاز به صادرات داریم که این بازارها بین دیگر کنشگران و فعالان توزیع شده است و هر کشوری که بخواهد وارد این بازار شود باید با مشارکت بخشی از این کشورها ورود کند اما در هر قراردادی که با طرف‌های خارجی داریم سه شرط را از سوی جمهوری اسلامی ایران بیان می‌کنیم اول اینکه این سرمایه باید به صورت سرمایه مستقیم خارجی باشد دوم اینکه باید همراه با ورود فناوری نوین به کشور باشد زیرا ما نیازمند صنایع مستعمل نیستیم و دیگر بازار خود را در اختیار طرف‌های خارجی نگذاریم بلکه ما در داخل تولید کنیم و بتوانیم در بازارها مشارکت داشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به استقبال گسترده از ایران در میان کشورهای جهان در زمینه مشارکت در تولید و سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: دیگر نیازمند آن نیستیم که کشوری به ما بگوید با چه شرایطی حاضر به مشارکت است یا اینکه قیمت‌های خود را تحمیل کند بلکه ما الان در عرصه انتخاب میان کشورها هستیم.

وی اظهار داشت: یکی از نتایج پسابرجام که با تلاش مذاکره کنندگان ما حاصل شد این بود که این انحصار  و اجحاف را که برخی کشور در مورد ما اعمال می کردند را بشکنیم و امروز قدرت انتخاب داشته باشیم، امروز تعداد زیادی از روسای جمهور و وزاری امور خارجه، نخست وزیران و روسای مجالس سنای بسیاری از کشورها با ما قراردادهای رسمی با شرایطی که ایران می‌خواهد منعقد می‌کنند.

نوبخت با اشاره به گذشت 5 ماه از دوران پسابرجام گفت: این  افتخار را خواهیم داشت که در محضر ملت هم در عرصه ملی و هم در مجلس حضور یابیم و گزارش ریزی از این دستاوردهای که با حمایت و هدایت رهبری و همراهی دیگر قوا و پشتیبانی ملت تحصیل شد؛ ارائه دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در اقتصاد مقاومتی این فرصت برای کشور حاصل شد که ما بتوانیم 24 بند از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: تا یک سیاست خود را در قالب یک برنامه ملی متحول نکند و از یک برنامه ملی طرح در نیاید همه این‌ها کلیات خواهد بود از این رو در ستاد اقتصاد مقاومتی تا امروز 12 برنامه ملی که هر کدام چند موضوع از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را پوشش می‌دهند تعیین شد، 56 طرح شکل گرفته و 200 پروژه تدوین شده است.

نوبخت خطاب به نمایندگان گفت: شما می‌توانید بدانید برای تحقق هر کدام از این 24 بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هر دستگاه مسئول کدام یک از پروژه‌هاست. این پروژه‌های 200 گانه بین دستگاه‌ها توزیع شده است و این طور نیست که گفته شود که  طرحی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داده شد و ما ندانیم که چه کسی در این سازمان مسئول اجرای این پروژه است.

وی از ضرورت اصلاح نظام بانکی، کمبود تقاضا از سوی دولت و مردم برای کالا و کاهش سرمایه گذاری به عنوان چالش‌های موجود پیش روی برنامه ششم توسعه نام برد و با اعلام اینکه در جلسه ای در مجلس الحاق دو تبصره را به قانون بودجه درخواست خواهد کرد بیان داشت: این دو تبصره به اصلاح نظام بانکی کمک می‌کند تا ما تسهیلات بیشتری به مشتریان بدهیم تا رشد 8 درصدی محقق شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در پایان به موضوع انتظارات دولت از مجلس اشاره کرد و در پاسخ به سوال علی لاریجانی درباره زمان ارائه لایحه برنامه به مجلس گفت: الان لایحه تقدیم شده به مجلس است اما حسب نظر نمایندگان ویرایش متفاوت در بردارنده انتظارات نمایندگان روی آن انجام می‌دهیم.

علی لاریجانی خاطرنشان کرد: لایحه‌ای که شما می‌فرمایید به مجلس تقدیم نشده است چرا که مجلس عوض شده است و دولت باید رسما لایحه را ارسال کند که هنوز این کار صورت نگرفته است و با توجه به اینکه کمیسیون‌ها تشکیل شده اند آماده اند که وارد کار اجرایی شوند.

نوبخت در پاسخ گفت: هیات وزیران همه لوایح قبلی را که انتظار دارد در این مجلس تصویب شود، آماده کرده است و در فرایند تقدیم از سوی معاونت مجلس است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در سوال دیگر از نوبخت پرسید چرا غیر از برنامه سوم سایر برنامه‌ها در تحقق اهداف موفقیت نداشته است؟ 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این باره تصریح کرد: 7 دوران از 1328 تا امروز بر اقتصاد ما گذشت که یکی از دوران‌ها همزمان با دوره برنامه سوم است که از نظر ما دوران با ثبات کشور است متاسفانه در برخی دوران‌ها کشور با نوسانات زیادی مواجه بود و پاداش ثبات اقتصادی کشور در شاخص‌ها متعیین می‌شود. از این رو در آن دوره می‌توانیم هدف گیری خود را با آنچه ترسیم شد هماهنگ ببینیم.

 لاریجانی در اینجا پرسید: یعنی عامل بیرونی تاثیر گذار بوده است نه عامل دورنی؟ که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پاسخ داد یکی از عوامل عامل بیرونی است و عامل دیگر این است که ما از اهداف بلند پروازانه که خارج از ظرفیت یک اقتصاد است در آن برنامه تبعیت نکرده‌ایم.

*دهقان: انتخاب رئیس کمیسیون اصل 90 با پیشنهاد هیات رئیسه مجلس قانونی نیست

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران در ادامه در تذکری با استناد به ماده 42 آیین‌نامه داخلی، اظهار داشت: طبق آیین‌نامه تعداد اعضای کمیسیون اصل 90 باید حداقل 19 و حداکثر 23 نفر باشد.

وی با بیان اینکه مشخص است که قانون موخر قانون مقدم را نقض می‌گند، گفت: باید کمیسیون‌های مجلس به طور قانونی تشکیل می‌شد، سوال این است که آیا اصلا کمیسیون اصل 90 وجود دارد که امروز می‌خواهیم برای این کمیسیون رئیس تعیین کنیم؟  کمسیون اصل 90 باید حداقل 19 عضو داشته باشد و اعضا رئیس‌شان را انتخاب کنند.

دهقان با بیان اینکه انتخاب رئیس کمیسیون اصل 90 با پیشنهاد هیات رئیسه مجلس قانونی نیست، تصریح کرد: کمیسیون قضایی که مهمترین تصمیمات کشور را برعهده دارد، مطابق قانون باید حداقل 19 عضو داشته باشد ولی الان با 13 عضو تشکیل شده است، براساس قانون می‌توانستیم کمیسیون‌ها را به نحوی سازمان‌دهی کنیم که بین 19 تا 23 عضو داشته باشد، اگر کمیسیون قضایی که الان 13 عضو دارد، تشکیل جلسه ندهد یک مشکلی ایجاد می‌شود و اگر تشکیل جلسه بدهد مشکل دیگری بوجود می‌اید، ما را بر سر دوراهی گذاشته‌اند.

در ادامه مسعود پزشکیان نائب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست صحن علنی را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر دهقان توضیح داد هیات رئیسه با روسای شعب تشکیل جلسه داد و در این زمینه صحبت‌هایی انجام شد، تشخیص هیات رئیسه مجلس این بود که این کار انجام و رئیس کمیسیون اصل 90 در صحن علنی انتخاب شود.

پزشکیان ادامه داد: البته شما مسائلی را هم مطرح کردید که ما پیگیر برخی از آن موارد هستیم، همچنین باید بگویم معاونت قوانین نمی‌تواند ماده 48 آیین‌نامه را تنقیح کند.

*نوبخت: دولت به هیچ وجه از پرداخت‌های غیرمتعارف استقبال نمی‌کند/قانون مدیریت خدمات کشوری به زودی تقدیم مجلس می‌شود

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در ادامه، پس از طرح پرسش نمایندگان مجلس درباره برنامه ششم و موضوعات مختلف طی سخنانی اظهار داشت: ان‌شاءالله در فرآیند رسیدگی به برنامه ششم، در هر فرصتی که رسیدگی به لوایح تقدیمی دولت در دستور کار مجلس باشد، از نظرات نمایندگان استفاده می‌کنیم.

وی افزود: اینکه پرسیده شد برنامه ششم توسعه چقدر با یک برنامه مطلوب همخوانی دارد، باید توجه کنیم این اولین برنامه‌ای نیست که تقدیم مجلس می‌شود بلکه یازدهمین برنامه است، اسناد همه این برنامه‌ها در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وجود دارد و ما با اعمال نظر همه این موارد، برنامه ششم توسعه را تدوین کرده‌ایم.

نوبخت با بیان اینکه 4 محور اصلی باید در برنامه وجود داشته باشد، گفت: اهداف، ارقام، احکام و اولویت‌ها جزو این 4 محور هستند، لازم نیست همه موارد در یک تبصره یا ماده گنجانده شود. هر یک از این موارد می‌تواند اسناد پشتیبانی متعددی داشته باشد، برنامه‌ای که تقدیم مجلس شد دارای هزاران صفحه اسناد پشتیبانی است و در همه آنها به طور ریز و تفصیل، بحث شده است، آیا اصلاً مجلس فرصت دارد همه این موضوعات ریز را بررسی و تصویب کند؟ آیا اساساً مجالس قبلی این کار را انجام داده‌اند؟

وی ادامه داد: ما در تهیه برنامه ششم توسعه از مشارکت بخش غیردولتی هم استفاده کرده‌ایم، از نظرات مرکز پژوهش‌های مجلس و مسئولان اتاق بازرگانی هم بهره برده‌ایم، ما نمی‌خواهیم همه چیز را دولت در برنامه تقبل کند بلکه دولت تقسیم کار می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در جریان تدوین برنامه ششم از فرهیختگان دانشگاهی مشارکت خوبی را دیدیدم، بخشی از کار را باید بخش غیردولتی انجام دهد. خواهش می‌کنم که در رابطه با موضوع بحران توجه داشته باشیم، به ویژه از اصحاب رسانه می‌خواهم که از این واژگان دلهره‌آور و اغراق‌آمیز استفاده نکنند. محیط زیست ما مشکل دارد اما با بحران مواجه نیست، ما در بخش تأمین آب شرب با مشکل مواجه هستیم اما آب شرب کشور با بحران مواجه نیست، اینکه بگوییم با بحران مواجهیم تأثیر بدی در جامعه می‌گذارد، نباید گفته شود صنعت با فاجعه مواجه است، بخش صنعت کشور ما دچار مشکل شده و باید تزریق منابع در این بخش صورت گیرد، باید بگویم امروز کشور به هیچ وجه با بحران مواجه نیست.

سخنگوی دولت در ادامه یادآور شد: با تعقلی که در نظام ما وجود دارد، با رهبری و ملتی که دراین کشور وجود دارد، نباید مشکلات را یک بحران مطرح کنیم، ما به تازگی از یک تحریم سهمگین خارج شدیم، ما امروز دشواری‌هایی در کشور داریم که باید بتوانیم آنها را در کوتاه مدت رفع کنیم.

وی در ادامه سخنانش در خصوص نظام پرداخت‌ها، گفت: بنده از سال گذشته گفته‌ام که این نظام باید اصلاح شود، گام نخست آن در همین سال 95 اجرایی کردیم، ما به دنبال رفع تبعیض‌ها و جبران نابرابری‌ها در نظام پرداخت‌ها و دریافت‌ها هستیم، در آینده نزدیک قانون مدیریت خدمات کشوری را تقدیم می‌کنیم تا ان‌شاءالله با هم‌فکری یکدیگر هر کاری که می‌توانیم در این راستا انجام دهیم، دولت برای این موضوع بسیار مصر است. ما فقط برای برقراری  عدالت اجتماعی در نابرابری پرداخت‌ها 4 هزار و 200 میلیارد تومان در سه ماهه نخست بین کارمندان دولت به ویژه کسانی که حقوق کمتری داشتند، توزیع کردیم تا بتوانیم این نابرابری‌ها را جبران کنیم.

نوبخت با بیان اینکه دولت به هیچ وجه از پرداخت‌ها و دریافت‌های غیرمتعارف استقبال نمی‌کند، تأکید کرد: دولت نه تنها از این پرداخت‌های غیرمتعارف استقبال نمی‌کند، بلکه با آنها مقابله هم می‌کند و در آینده آن را خواهید دید، البته برخی از نابرابری‌ها ممکن است با مسئله عدالت توجیه شود که آن زمان مجلس و دولت باید به این تفاوت رسیدگی کنند.

وی در پایان با اشاره به مسائل مورد تأکید نمایندگان مجلس در زمینه رشد همراه با عدالت، خاطرنشان کرد: اگر از منابع به خوبی استفاده کنیم، چنین رشدی را شاهد خواهیم بود، برنامه ششم غیر از احکام، ارقام و اهداف، راهبردها و اقدامات اساسی دارد که می‌تواند در جهت کاهش نابرابری و توزیع نامتعادل درآمدها کمک کند، این رشد، رشد ابلاغی در سیاست‌های مقام معظم رهبری است که باید برای دستیابی به آن راهکارها را بگوییم که بیان کردیم.

*کوچکی‌نژاد: دیوان محاسبات و سازمان بازرسی موضوع حقوق‌های نجومی را پیگیری کنند

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس نیز طی تذکری گفت: اعتماد مردم به نظام یک سرمایه اجتماعی است و نظام با همین سرمایه اجتماعی باقی مانده است، به همین دلیل نباید بگذاریم این سرمایه دچار مشکل شود.

وی حقوق‌های میلیونی مدیران را عاملی برای وارد آمدن آسیب به سرمایه‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: ما در مجلس هشتم بحث 3 هزارمیلیارد را داشتیم که در همان زمان وزیر را استیضاح کردیم، اما امروز مجلس در قبال حقوق‌های میلیونی سکوت کرده است.

وی اضافه کرد: امروز برخی نیروها در سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی حقوق پایین می‌گیرند، اما مدیران آنها حقوق‌های چندصدمیلیونی می‌گیرند و متأسفانه مجلس در  این زمینه سکوت کرده است.

نماینده مردم رشت خواستار ورود جدی دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور به موضوع حقوق‌های میلیونی شد.

*«داوود محمدی» رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شد

در ادامه، نشست، رأی‌گیری برای ریاست کمیسیون اصل 90 مجلس انجام شد که بر این اساس فرهاد تجری و داود محمدی به عنوان کاندیداهای ریاست این کمسیون معرفی شدند.

بر این اساس داود محمدی نماینده مردم قزوین با کسب حداکثر رأی از آراء مأخوذه رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شد.

*نشست علنی مجلس پایان یافت/ آغاز نشست غیرعلنی با وزیر اطلاعات

نشست علنی مجلس شورای اسلامی پایان یافت.

وکلای ملت وارد جلسه غیرعلنی شدند که قرار است طی آن سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات به نمایندگان گزارش دهد.

در جلسه غیر علنی مجلس صورت گرفت

ارائه گزارش وزیر اطلاعات از نحوه دستگیری گروه‌های تروریستی به نمایندگان

حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات در جلسه غیر علنی امروز مجلس (یکم تیرماه 95) گزارشی را از نحوه دستگیری و برخورد سربازان گمنام امام زمان (عج) با گروه‌های تروریستی که قصد بمب‌گذاری در تهران، مهاباد، چابهار و چند نقطه دیگر کشور را داشتند به نمایندگان ارائه کرد.

وزیر اطلاعات عنوان کرد که ما به دنبال دستگیری و بگیر و ببند نیستیم و به صورت نرم‌افزاری کار را پیگیری و دنبال می‌کنیم.

252 نفر از نمایندگان مجلس سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم را محکوم کردند

252 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست طی بیانیه‌ای سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم عالم دینی بحرینی را محکوم کردند.

202 نماینده مجلس حذف نام رژیم سعودی از لیست کشورهای کودک‌کش را محکوم کردند

202 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی پارلمان طی بیانیه‌ای اقدام غیرقانونی دبیرکل سازمان ملل در حذف نام رژیم سعودی از لیست کشورهای کودک‌کش را محکوم کردند.

نمایندگان مجلس هفته آینده برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه می‌روند/ نشست علنی بعدی مجلس 13 تیرماه

نشست علنی صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس پایان یافت.

پزشکیان پیش از پایان اعلام کرد که جلسه علنی بعدی پارلمان یکشنبه 13 تیرما تشکیل می‌شود و نمایندگان هفته آینده برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه می‌روند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    چرا آژیر آخه؟؟؟
  • ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    بودید حالا؟؟؟ داشتید یه لمقه حقوق میخوردید؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس