کد خبر 592929
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷

نقض مکرر آتش‌بس توسط گروه تروریستی جیش الاسلام در دوما و حرستا به روسیه فرصت تسویه حساب با این گروه تروریستی را داده است با وجود اینکه آمریکا و رژیم آل سعود طی ماه‌های اخیر به درج نام آن در فهرست تروریسم راضی نمی‌شوند.

به گزارش مشرق، با وجود انعطاف زیادی که روسیه در تعامل با آمریکا نشان می‌دهد اما خطوط قرمز و راهبردی‌های مشخصی را دنبال می‌کند.

برای مثال مسکو آمادگی دائمی خود را برای هماهنگی و همکاری با واشنگتن در خصوص آتش‌بس در سوریه و پیشبرد روند حل سیاسی بحران سوریه نشان داده اما در عین حال بارها اعلام کرده که 2 گروه «احرار الشام» و «جیش الاسلام» و همه آنهایی که ارتباط خود را با جبهه النصره قطع نکرده‌اند گروه‌های تروریستی هستند که باید هدف گرفته شوند.

روسیه هم به دلایل ملاحظات منطقه‌ای و بین المللی تاکنون به خواسته خود علیه این گروه‌ها اقدام نکرده چون ریاض و اطرافیان آن با درج احرار الشام و جیش الاسلام در فهرست تروریسم موافق نیستند، بنابراین به همین راحتی امکان حمله به جیش الاسلام که شهر دوما در ریف دمشق را پایگاه خود قرار داده وجود ندارد.

آنچه که در نقشه سوریه اتفاق افتاده نتیجه توافقات بین المللی است، هم اینک رقه شاهد نبرد رقابتی روسیه، سوریه و ایران با آمریکا و طرفداران آن در مبارزه با داعش است.

اما در خصوص دوما یا دیگر مناطق مهم سوریه، اگر هنوز به وضعیت آنها رسیدگی نمی‌شود به معنای کاهش دشمنی مسکو علیه گروه‌های تروریستی و در راس آن جیش الاسلام نیست.

مرکز هماهنگی روسیه برای آشتی در سوریه نیز اعلام کرد که تروریست‌های جیش الاسلام  در بیست و چهار ساعت گذشته سه بار آتش‌بس را نقض کردند به گونه‌ای که مواضع ارتش سوریه را با گلوله‌های خمپاره هدف گرفتند.

پس از نقض آتش‌بس توسط جیش الاسلام و بمباران مناطقی غیرنظامی همچون ضاحیه الاسد در حرستا که تحت سیطره دولت سوریه است صدای هواپیماهایی بر فراز دوما و حرستا شنیده شده که هویت این هواپیماها و اینکه روسی یا سوری بودند مشخص نشد اما در هر 2 حالت این اقدام با هماهنگی بین روسیه و سوریه صورت گرفته است.

در سایه تحولات اخیر و دشواری رسیدن به تفاهم بین روسیه و آمریکا و اشتعال مجدد همه جبهه‌های نبرد علیه تروریسم در سوریه، به روس‌ها و سوری‌ها فرصت تسویه حساب با جیش الاسلام را می‌دهد که مورد حمایت رژیم آل سعود بوده و قرار است این رژیم به زودی تشکیلات جدیدی از همین گروه به نام ارتش خالد بن الولید در درعا  ایجاد کند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس