وبگاه آمریکایی در گزارشی به توانایی ایران در ساخت و تولید انواع موشک‌های ضد تانک «توفان» و دیگر تجهیزات مخابراتی و جنگال اشاره کرد.

روایت پایگاه خبری آمریکایی از موشک های توفان ایرانبه گزارش مشرق، وبگاه «وار ایز بورینگ» در گزارشی با اشاره به وجود «موشک‌های تاو» آمریکایی تولید ایران به نام «توفان» در دست نیروهای مبارز منطقه و برنامه‌های سازمان جاسوسی آمریکا «سیا» برای تجهیز شورشیان سوری به این سلاح ضد تانک نوشت: ایران با مهندسی معکوس موشک ضد تانک تاو ساخت آمریکا را تولید کرده و آن‌را توفان نام نهاده و اینک متحدان ایران در سطح منطقه و گروه‌های نیابتی آن‌را در اختیار دارند.

 وبگاه آمریکایی نوشت: تولید موشک تاو با مهندسی معکوس البته چندان مخفیانه نیست و در فیلم‌های مستند و رسانه‌های خبری ایران ، این کشور به تبلیغ در زمینه ساخت نمونه‌های مختلف موشک توفان برگرفته از نمونه تاو می‌پردازد.

 ایران موفق به ساخت دست کم چند نوع موشک توفان چون توفان-1 تا 3 شده است. بر اساس گزارش بخش تحقیقات نظامی، ایران دارای سامانه از نمونه‌های موشک تاو چون «BGM-71A»  « BGM-71C» و « BGM-71F» است. این کشور نوع دیگری از موشک‌های توفان-5 و «قائم» را نیز می‌سازد.

بر این اساس، ایران علاوه بر تجهیز پیاده نظام به پرتاب کننده‌های این موشک برخی از خوردوهایش را نیز مجهز به سامانه پرتابگر این موشک‌ها کرده و خودروی تاکتیکی «سفیر» که اغلب در نمایش‌های نظامی ایران ظاهر می‌شود به پرتاب کننده موشک توفان مجهز است. این کشور همچنین بالگرد «کبرای» خود را به نام «توفان-2 » نامگذاری کرده که قادر به شلیک موشک ضد تانک است.

این وبگاه در ادامه نوشت: موشک‌های توفان تنها در اخبار و رسانه‌های رسمی ایران دیده شدند و در پاره‌ای از موارد نیز گزارش‌هایی از بکارگیری این موشک‌ها از سوی حزب الله لبنان در جریان نبرد سال 2006 با اسرائیل بود اما اینک بر اساس اخبار تایید شده این موشک‌ها در کشمکش‌های خاورمیانه رویت می‌شوند.

وبگاه وار ایز بورینگ در خاتمه گزارش خود با اشاره به مشاهده موشک‌های توفان ساخت ایران در سطح منطقه نوشت: صنایع الکترونیک ایران برای وزارت دفاع و ارتش تجهیزات نظامی تولید می‌کند و خط تولید آن شامل لنزهای پیشرفته، لیزر، تجهیزات ارتباطی و تجهیزات مخابراتی امنیتی، تجهیزات جنگال (جنگ الکترونیک) و پرتابگرهای موشکی است و حتی به مرمت بخشی از اجزای رادار‌ها  مبادرت دارد.

jوفان، نام موشک ضد تانک هدایت‌شونده ساخت ایران است که به روش مهندسی معکوس از روی موشک بی‌جی‌ام-71 تاو ساخته شده است. کلاهک انفجاری این موشک 3.6 کیلوگرم جرم دارد و از نوع کلاهک‌های ضد تانک به شدت انفجاری می‌باشد که قادر است حدود 550 میلیمتر به درون زره فولادی نفوذ کند. نهایت برد این موشک 3850 متر و نهایت سرعت آن 310 متر بر ثانیه است. ساخت این موشک در اوایل دهه 1380 در مرکز صنایع هوا فضای ایران آغاز شد .

 موشک‌های توفان و توفان-2 بر نفربر «زرهی ام-113 » و بالگرد‌های «کبرا» و «شباویز- 1» نصب شده‌اند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    خدا به داد برسه فردا میگن موشک ضد زره هم نسازید!...
  • مغز متفکر ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    آواکس .
  • حامد ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    ساخت این موشک در اوایل دهه 1380 در مرکز صنایع هوا فضای ایران آغاز شد . نخیر قربان این موشک در زمان جنگ وباهمت جاب آقای منوچهر منطقی که تونسته بودن از خط تولید اون در آرژانتین بازدید داشته باشن تولید شد.............داستانش خیلی طولانیه....................جناب آقای محسن رفیقدوست که در زمان تولید اون موشک وزیر سپاه بودن توی برنامه ی پارک ملت داستان تولید این موشک در زمان جنگ رو تعریف می کردن.........اتفاقا انقدر بامزه و جالب بود این داستان که پتانسیلش رو داره که یه فیلم ازش درست کنن............
  • مهران ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    مشرق میشه یه گزارش از خط تولید بالگرد توفان ۲ تهیه کنی که اگه درست یادم باشه ۴ سال پیش بود رونمایی شد البته اگه خط تولیدی وجود داشته باشه
  • محسن از اصفهان ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    صنایع الکترونیک هم به زودی تحریم می شه. (البته همین حالا هم تا حدودی تحریم هست)
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    با سعی و همت، همه کار میشه کرد.
  • ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    تو حلق آمریکا .
  • ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    نمک
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    اون چهارتایی که منفی دادن فازشون چیه؟؟؟؟ اصلا میدونید آواکس چیه؟؟؟؟
  • حسین 77 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    مغز متفکرمون چند وقتی بود پیشنهاد آواکس نمیاد
  • مغز متفکر ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    کارداشتم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس