بر اساس داده‌های مرکز آمار، در دولت قبل همه ساله کلنگ احداث 700 تا 800 هزار واحد مسکونی جدید زده می‌شد که این رقم در دولت جدید به کمتر از نصف سقوط کرده است.

گروه اقتصاد مشرق - عباس آخوندی در تازه‌ترین موضع‌گیری خود نسبت به مسکن مهر‌، این طرح را فاجعه‌آفرین خواند؛ اما به نظر می‌رسد فاجعه‌ اصلی را باید در سه سال اخیر جست که طبق گزارش مرکز آمار، ساخت مسکن نصف دولت قبل شده است.

عباس آخوندی وزیر راه دولت یازدهم، در هفته جاری با حضور در مجلس به ارائه گزارش از وضعیت حوزه متبوع خود پرداخت.

در حالی که انتظار می‌رفت آخوندی در سال سوم دولت یازدهم، برنامه‌های عملیاتی برای رفع رکود از بخش مسکن و سیاست‌های خانه‌دار کردن مردم را اعلام کند، بار دیگر با حمله کلامی به مسکن مهر به سخنان خود پایان داد؛ تا سریال حملات وی به طرحی که بیش از یک میلیون خانواده در کشور را خانه‌دار کرده، ادامه پیدا کند.

آخوندی تاکنون مسکن مهر را اینطور توصیف کرده است:

1.  خلاف سیاست‌های ابلاغی امام و رهبری
2.  طرح شهربرانداز
3.  عامل گران شدن 9 برابری قیمت مسکن
4.  عاجز کردن 4 دولت بعدی
5.  قفس‌های انسانی
6.  طرح پوپولیستی
7.  طرحی که اقتصاد ایران را از ریل خارج کرد
8.  طرح مزخرف
9.  طرح فاجع‌آفرین

اگر فرض کنیم که تمامی توصیفاتی که آخوندی از مسکن مهر داشته درست باشد، به هر حال از وزیر راه دولت یازدهم انتظار می‌رفت در سه سالی که در مصدر کار بوده، سیاست‌هایی برای رونق مسکن و خانه‌دار شدن مردم اجرا کند که ایرادات مسکن مهر را نداشته باشد.

اما همانطور که همه مطلعند، دستان آخوندی در ارائه برنامه و سیاست برای بخش مسکن در سه سال اخیر، کاملا خالی بوده است.

اتفاقا آمارهای رسمی دولت نیز کارکرد به شدت ضعیف آخوندی در حوزه مسکن را به خوبی نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های مرکز آمار، روند ساخت‌ مسکن در کشور در دولت یازدهم به شدت سقوط کرده است.


در حالی که در دولت قبل آمار صدور پروانه احداث ساختمان به بالای 200 هزار پروانه در سال افزایش یافته بود، در دولت یازدهم این آمار به طرز عجیبی کاهش یافته است. در سال 1393 پروانه‌های احداث ساختمان به 135 هزار واحد و در 9 ماهه سال گذشته به 93 هزار واحد سقوط کرد. به عبارتی می‌توان گفت حجم احداث ساختمان در دولت یازدهم نسبت به دولت قبل، تقریبا نصف شده است.

آقای آخوندی؛ فاجعه این است:‌ ساخت مسکن نصف شد +نمودار

آمار مهمتری که گویای فاجعه در بخش مسکن کشور است، تعداد واحدهاي مسكوني در پروانه‌هاي احداث ساختمان جدید است.

بر اساس داده‌های مرکز آمار، در دولت قبل همه ساله کلنگ احداث 700 تا 800 هزار واحد مسکونی جدید زده می‌شد که این رقم در دولت جدید به کمتر از نصف سقوط کرده است. در سال 1393 فقط ساخت 366 هزار واحد مسکونی جدید آغاز شده و این رقم در 9 ماهه سال گذشته به 248 هزار واحد سقوط کرده است.

آقای آخوندی؛ فاجعه این است:‌ ساخت مسکن نصف شد +نمودار

سقوط وحشتناک ساخت مسکن در کشور،‌ در شرایطی که میلیون‌ها نفر مستاجرند و چشم‌انتظار خانه‌دار شدن هستند، به زودی گریبانگیر اقتصاد کشور خواهد شد و تبعات اجتماعی و امنیتی شدیدی هم خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 58
  • ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    تعطیلی برخی کارخانه ها، کاهش ساخت مسکن، رکود، گرانی با شیب تند و.....هر دولت در کنار نقاط ضعف باید نقاط قوتی هم داشته باشه و خدماتی هم ارائه بکنه که روحانی نقاط قوتی نداشته تا حالا! سبد کالا از خدمات دولت روحانی هست !!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    روحانی در همه بخش ها شکست سنگینی خورده....
  • ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    احمدی نژاد رو عشق است
  • کمال ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    تحلیلهای مسخره را کنار بگذارید. وقتی حجم انبوهی از مسکن که می بایست طی چندین سال و به تدریج ساخته شود تا اشتغال بخش مسکن پایدار بماند، به یکباره ساخته میشود و مسلما با توجه به نیاز، نیروی کار جدیدی که متخصص نیستند را درگیر کار ساخت میکنند تا جاییکه حتی بقال ها هم پیمانکار مسکن میشوند و باعث فجایعی که در ساخت این قوطی ها پدیدار شده و خواهد شد میشوند، دیگر چه انتظاری دارید که تقاضا برای مسکن جدید بوحود آید. بیشتر مسکنهای "مزخرف" مهر در بسیاری از استانها خالی از سکنه هستند و یا بر عکس اهداف طرح که قرار بود جمعیت کلانشهر ها را از مرکز شهر دور کند، باعث هجوم ساکنان شهر های کوچک به مرکز استانها و ایجاد حاشیه نشینی با تمام معضلات مر بوط به آن شده است. باعث افزایش قیمت زمینهای بی ارزش اطراف شهرها تا چندین برابر قیمت واقعی و باعث ساخت منازلی با عدم رعایت استانداردهای اولیه زندگی شده. بعضی از آنها با وجود عدم سکونت مالکان در حال نشان دادن نقاط ضعف و عدم رعایت کیفیت در ساخت هستند، بگونه ای که حتی گاهی در تلویزیون هم شاهد آن هستیم و بسیاری از مشکلات دیگر که جای بحث دارد. پس فاجعه نصف شدن ساخت مسکن را در فاجعه ای به نام مسکن مهر باید جستجو کرد
  • ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    اگر واقعا طرح مسکن مهر بجا و سودمند بود اولا چرا انقدر اجاره خانه ها و قیمت زمین و مسکن بالاست؟ بالاخره طبق قانون عرضه و تقاضا اگر عرضه مسکن براساس مسکن مهر بالا رفته باشد(که آقایان چه در این دولت چه در دولت قبل از یک میلیون واحد مسکونی خالی حرف میزنند..یعنی اضافه) ، پس بایستی اجاره ها پایین بیاید.درحالیکه همه میدانیم اینطور نیست ثانیا آیا واقعا طرحی که برای خانه دار کردن قشری از مردم، دههاهزارمیلیاردتومان سرمایه کشور را بلعید و شبکه بانکی کشور را بدهکار کرد و اثراتش بر تورم را تا ماههای ابتدایی 92 شاهد بودیم و فشاری که به همه مردم ایران وارد کرد ارزشش را داشت؟ بیشتر از همه همان قشر ضربه خورد این طرح فقط برای همان احمدی نژاد و دارودسته خوب بود که بگویند مسکن مهر ساختیم
  • ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    تدبیر؟
  • ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    کااااااااااااااااااش به روحانی رای نداده بودیم از ماست که بر ماست اگر روحانی رییس جمهور نمیشد احتمالا مسکن مهر من هم تا الان تموم میشد و از این وضعیت مستاجری راحت میشدم
  • علی ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    ناتوانی افراد در اداره امور باعث می شود که همیشه برای توجیه این ناتوانی دیگران را مقصر جلوه دهند و یا توانایی دیگران را حقیر بشمارند
  • اصلاح طبب ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    شما چرا 8 سال احمدی نژاد دم نزدید؟ چرا سکوت کردید؟ چرا اون موقع که برخلاف قانون اساسی و نظر مردم ایران می رفت دم مرز لبنان و اسراییل سکوت کرده بودید؟ اینها همه کار احمدی نژاد هست و بس...
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    فاجعه يعني تورم چهل درصدي
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    منابع مالي اين طرح با يك سوم كردن ارزش پول ملي فراهم شده بود. من كه پولي رو كه با زحمت جمع كرده بودم تا خونه بخرم يك شبه ارزشش يك سوم شد. من يقه كي رو بايد بگيرم؟
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    اينو ميگن ربط دادن صداي ساييده شدن شلوار روي صندلي چرمي به سينوزيت!
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    "اما همانطور که همه مطلعند، دستان آخوندی در ارائه برنامه و سیاست برای بخش مسکن در سه سال اخیر، کاملا خالی بوده است."؟!!! همين كه طرح فاجعه بار مسكن مهر رو تعطيل كرده خودش بهترين برنامه و سياسته
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    يه سوال؟ ركورد بازار مسكن چرا بده؟! قيمتا ثابت مونده، اجاره ها زياد نشده براي من مستاجر عاليه
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    دوره افای احمدی نزادخوب حتما یه هفته ای خونه بیست میلیونی رو کردصد میلیون
  • امیر ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    رونق بازار مسکن یعنی گرون شدن و خرید و فروش و دست بدست شدن املاک و بالاپایین شدن عرضه و تقاضا... رکود هم یعنی ارزان شدن و ضرر کردن سرمایه دارها.. واسه مایی که پول نداریم بخریم هیچ فرقی نداره فقط اون کارگرا و اصناف مربوطه کار و بارشون کساده...
  • امیر ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    ما فهمیدیم که حرف زدن و شعار دادن و زیر سوال بردن دولت قبل واسه کسی خونه نمیشه... بابا ول کنید دولت قبلی و کمی واسه مردم کار کنید... حرف و شعار که واسه مردم خونه و کار و نون و آب نمیشه!
  • دکتر ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    شما می دونی صنعت ساختمان بخوانه یعنی کل صنعت فولاد سیمان آلومنیوم شیشه دروپنجره حرارتی برودتی و...کشور می خوابه و میلیونها نفر بیکار میشن؟ حالا منهای بیکاری میلیونها مهندس و کارگر ساختمان!؟؟؟؟ بچه شما کار نمی خواد؟ همه قرار هست دلال وارد کننده و قاچاق چی بشن!؟؟؟
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    شما گیر دادی به دو سال اخر اون دولت که تازه به خاطر تحریم نفتی بود که باعث شد دلار سه برابر بشه و الان سه برابر هم بیشتره!!...3500
  • رضا ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    مشرق چند میگیری یه دشمن دارم برام خرابش کنی
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    تا به حال نظر به این منطقی ندیده بودم، من که کاملا قانع شدم،هر کی قانع نشه بی سواده. از این حرفا بوی فاشیسم میاد
  • اسفندیار ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    تبلیغاتی که امروز در رسانه ها می بینیم از جنس طغیان و خصومت با احمدی نژاد است
  • حمیدان ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    حالا اشکال نداره غیر از احمدی نژاد و روحانی به یکی دیگر فرصت دهید چه اشکال داره چون هر دو پر اشتباه بودن رای دادن به این دو نفر عین پشیمانی هست
  • ناشناس ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    مردم ایران دکتر احمدی نژاد را بخاطر همین شجاعتش و استکبار ستیزیش دوست دارند .
  • ناشناس ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    تورم 50 درصدی دولت کارگزاران خیلی بدتر بود.
  • مشرق آویزون ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    اسم بفرست جنازه تحویل بگیر وجود نداره کسی دشمن رضا جان ما باشه بگو مشکلت چی هست
  • نسل اول انقلاب ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    در دولت هاشمی نرخ دلار 7 برابر شد در دولت اصلاحات 3 برابر شد و در دولت قبل هم 3 برابر شد و این مشکل اقتصاد ایران است و به مسکن مهر ربطی ندارد.
  • مهران ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    قیمت ها ثابت مانده اما نرخ اجاره مسکن افزایش یافته است و شما اگر مستاجر باشی این را به خوبی میدانی .
  • ناشناس ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    آقای آخوندی در 3 سال گذشته چه اقدام مثبتی انجام داده است ؟!!
  • ناشناس ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    دستان آخوندی در همه بخش ها خالی است و وزارت راه و شهر سازی هیچ کار مثبتی در 3 سال گذشته انجام نداده است .
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    خدا شفایت دهد. وقتی در شهرهای بزرگ دارید تراکم می فروشید هرنوع تلاش برای مسکن سازی را خنثی می کنید. شما باید عقل داشته باسشید و بفهمید اقدام تولیدی هیچ گاه عامل تورم نیست. چرا که تولید ثروت یعنی افزایش ارزش پول.
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    یرخلاف قانون اساسی میرفت دم مرز لبنان و اسرائیل؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!! وجدانا, حضرت عباسی خودت خندت نگرفت از این حرفی که زدی؟؟؟؟
  • دهه شصتی ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    منم دهه شصتی هستم و کاملا موافقم با این نظر! البته دهه شصتی ها حالشون هم وحشتناکه، نمیدانیم درد دلمون رو به کی بگیم؟ میلیون ها جوان دهه شصتی یا بیکارن یا شغل نامناسبی دارند که کفاف هزینه های زندگیشون رو نمیده. از طرفی سنشون هم بالا رفته و امیدشون را برای پیدا کردن شغل بهتر از دست دادن!! اگه جنگی هم شروع نشه بدونید همین الان خیلی از دهه شصتی ها با افسردگی ناشی از اوضاع نامناسب اقتصادی هر روز آرزوی مرگ میکنن!! مشرق منتشر کن وگرنه آه دل دهه شصتیا میگیردت!
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    خب حضرات مدعی چیکار کردن حالا ؟ دیکته ننوشته غلط نداره استاد
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    اینم نسخه ای که دوستمون واسه ما دهه شصتی ها پیچیدن. یه جورایی گفتن بریم بمیریم واسه همه بهتره.
  • erfan ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    نون به نرخ روز خووووووووووووووور
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    متولدان دهه شصت همه شهید شدن خبر داری
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    کاری به این حرف ها ندارم. ولی ...، همیشه چرا یه عده میان برای سوءاستفاده. مثلا در قضیه مسکن مهر برخی دلال ها خانه می خریدن و دیگر اینکه طرح این مسکن 99 ساله بود ولی با فشارها فلان شد. به هر حال برخی عزیزان صاحب خانه شدند ولی آنان که خانه داشتند کم طمع نداشتند
  • علی حقجو ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    100% این نظر یک صهیونیست است
  • قاسم ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    لب مرز لبنان و سوریه که سهل است . ایران بر اساس قانون اساسی و دکترین انقلاب اسلامی میتونه برای دفاع از مظلوم به مرزهای آمریکا هم بره
  • آرمان ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    فاجعه یعتی تورم رکودی وبیکاری حاجآقا
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    مگه باید تندوتند خونه بسازن که اینجور تیتر زدین؟ تیتر بسیار غیرمنطقی است. باید مالیات به خونه خالی ببندن توزیع رو درست کنن کیفیتی کار کنن. درکل تیتر گمراه کنندس
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    هی میگن خونه های خالی اون خونه هایی خالی افتاده که حتی اجاره اش هم از توان اکثریت جامعه خارجه
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    به برکت دهه شصتی ها خوشی زده زیر دلت ، عقل نداری چشماتو باز کن تا واقعیات در انتظار امثال خودتو در کشورهای اطرافت ببینی .
  • ali ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    ایا کلنگ زدن جز امار هست یا اتمام پروژه های نا تمام
  • علیرضا ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    صنعت فولاد، آلومینیوم، سیمان، شیشه و ... باید کیفیت رو بالا ببره و به فکر صادرات باشه. رکود در ساخت و ساز نشانه پیشرفت کشوره. ضمنا بالای نود درصد کارگران ساختمانی، خارجی و غیر مجاز هستند. دفاع از صنعت ساختمان مثل دفاع از خودروسازی هیچ منطق علمی ندارد.
  • علیرضا ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    دلیل تحریمها رو هم بگو که غنی سازی بی مورد ۲۰ درصدی بود!
  • علیرضا ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    خوشبخانه از وقتی روحانی اومده، شخصی سازی یک دهم شده. شخصی سازی باید برای خانه های لوکس باشه و مالیات هم باید روی این موارد زیاد بشه. همین الان برای صد میلیون نفر خونه وجود داره. رونق در ساخت و ساز اصلا چیز خوبی نیست. خونه باید به کالای مصرفی تبدیل بشه. سود بانکی هم باید پایین بیاد تا مردم واقعا شروع کنن به کار کردن.
  • مهدی ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    نمایندگان مجلس جواب نداشتند...........
  • اسفندیار ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    احمدی نژاد از جمله بزرگانی است که بیش از اینکه به جامعه زمان خود متعلق باشد به آیندگان و نسل های پیاپی این سرزمین تعلق دارد
  • ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    جرات داشت که رفت کنار مرز دشمن سخنرانی کرد برعکس بعضی ها که فقط مهد کودک و خانه سالمندان جرات رفتن دارند
  • ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    حالت خوبه - زیاد مصرف نکردی؟
  • ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    عرضه کارکردن ندارند فقط دنبال بهانه و فرار از متهم شدن به بیعرضگیشون هستند
  • ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    متاسفانه مشرق از رسانه های زنجیره ای مواجب بگیر و یارانه بگیر حامی پدر خوانده نیست - تخریب هم که بهش نمی چسبه - دوست نداری حقایق رو بشنوی تهمت نزن
  • ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    انداختن تقصیر ناتوانی به گردن دیگران بابا خودش یه پروژه بزرگشون بوده
  • اسفندیار ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    تکرار کنید احمدی نژاد
  • اسفندیار ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
    0 0
    از احمدی نژاد چه بخواهیم؟ آیا غیر از خودش را بخواهیم؟ این که خسارت است!
  • کارگر ساختمانی ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
    0 0
    من سال 90 با 6750000 تومن برا مسکن مهر دادم خونه دار شدم باورتون میشه شش میلیون و هفت صد و پنجاه هزار تومان حالا الان چی تا کی دولت میخواد اشکالات خودش رو گردن دولت قبل بندازه!!! کسی که انگشتش به سمت کسی نشانه گزفته باید بدونه 3 تا انگشتش به سمت خودشه!!!
  • متقاضی مسکن مهر پردیس ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    چهارساله بیست و پنج میلیونمون خوابیده اونجا و حالا حالا ها خبری از تحویل واحدمون نیست.این درد را به کجا ببریم؟اقای اخوندی چه جوری میخوای روز قیامت جواب ما رو بدی؟
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    فاجعه این است که وزیر بجای کار شانه خالی میکند فقط صحبت میکند
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    الان مسکن مهر به نصف قیمت فروش نمیره و ارزان شده و اگر رکود است همین وضع رکود خوب است و همه چیز باید اینگونه رکود شود تا ارزان شود و بشود خرید.
  • ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    رونق یعنی اینکه قیمتها بشکند و نصف شود نه اینکه به نفع خودتان انرا گران کنید که با حقوق نجومی دنبال خرید زمین و دریا و مسکن سازی و کسب و کار اید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس