کد خبر 590059
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹

استاد حوزه علمیه قم با تشریح ویژگی های حکومت امام زمان (عج) گفت: ائمه (ع) همواره در مورد دوران آخرالزمان نگران بودند.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه (س) در ادامه تفسیر سوره مبارکه نور اظهار داشت: آیه 55 سوره نور در میان تفاسیر اهل سنت و اهل تشیع بسیار موردبحث قرارگرفته و قرآن کریم بعدازآنکه بحث منافقان و مؤمنان را مطرح می‌کند، به کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام دهند وعده تشکیل حکومت داده است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه باید دید منظور از کسانی که خداوند به آن‌ها قدرت و سلطنت داده چه کسانی هستند و دومین بحث مطرح‌شده این است که وعده داده‌شده به چه کسانی است، افزود: برخی از مفسران گفته‌اند منظور از حکومت درگذشته حکومت حضرت سلیمان(ع) و یا پدر ایشان حضرت داوود (ع) است، برخی نیز گفته‌اند که منظور قوم بنی‌اسرائیل است که خداوند به آن‌ها تمکین و قدرت داده است، احتمال سوم نیز این است که مقصود مطلق حکومت‌های صالحی است که درگذشته تشکیل‌شده است.

رفیعی با اشاره به اینکه منظور از آیه 55 سوره نور تشکیل حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) است، گفت: این حکومت سه ویژگی دارد نخست اینکه با تشکیل حکومت جهانی دین ثابت می‌شود، دوم تشکیل حکومت و سوم امنیت نهایی است که در جهان ایجاد می‌شود، همچنین دراین‌باره علامه طباطبایی (ره) فرموده‌اند که این نوع حکومت در زمان حضرت ولی‌عصر(عج) اتفاق خواهد افتاد.

وی با اشاره به دیدگاه‌های متفاوت مفسران در مورد این آیه خاطرنشان کرد: روایات مهدویت غیرقابل‌انکار است و در منابع مختلف این روایات آمده و بیش از 30 جلد کتاب خاصه علمای اهل سنت در مورد مهدویت نوشته‌اند.

استاد حوزه و دانشگاه بابیان اینکه ائمه (ع) همواره در مورد دوران آخرالزمان نگران بودند، تصریح کرد: نکته نخست این است که مردم باید مواظب دین خود در دوران غیبت امام عصر(عج) باشند و نکته دوم تعاریف عجیبی است که ائمه (ع) از مردم زمان غیبت کرده‌اند چراکه به امام غایبی اعتقاد دارند که او را نمی‌بینند.

وی باب یان اینکه مردم زمان غیبت به‌مثابه اصحاب و مجاهدان زمان پیامبر اکرم (ص) هستند، گفت: دلیل این مقام والای مردم زمان غیبت این است که برای آن‌ها زمان غیبت باز مان ظهور یکی است و در صورت ظهور امام عصر(عج) مردم همان کارهایی که در زمان غیبت انجام می‌داند را انجام می‌دهند.

رفیعی مهم‌ترین وظیفه مردم در زمان غیبت را احساس حضور دانست و تصریح کرد: ائمه (ع) نگران آسیب‌های زمان غیبت بودند یکی از این آسیب‌ها تعیین وقت قطعی برای ظهور است، آسیب دیگر عجله کردن در رابطه بازمان ظهور است باید دعا کرد اما عجله نباید سبب تأخیر در غیبت شود، همچنین کسی نباید ادعای دیدار و ملاقات با امام زمان (عج) کند.

استاد حوزه و دانشگاه آسیب علائم ظهور را آسیب دیگر زمان غیبت بیان کرد و گفت: ما حق نداریم که ادعای ناروا و تطبیق ناروا در مورد علائم ظهور داشته باشیم، در روایات اهل تشیع خروج پرچم‌های سیاه و درگیری در شام و یمن به‌عنوان علائم ظهور آمده‌اند اما نمی‌توان گفت که قطعاً بعد از رخ دادن این حوادث همان سال نیز ظهور اتفاق می‌افتد، همچنین امام زمان (عج) امام مهر و محبت است و با کفار و کسانی که دستور قتل مسلمانان را می‌دهند مقابله می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امام عصر(عج) رحمت واسعه است و نباید امام زمان (عج) را به‌عنوان امام قهر معرفی کرد، افزود: اینکه 6 میلیون بیکار در کشور وجود دارد آمار نگران‌کننده‌ای است و باید مسئولان فکری به حال آن کنند.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس