کد خبر 5900
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۸۹ - ۲۱:۱۲

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر امروز در ديدار صدها نفر از کارآفرينان عرصه هاي مختلف توليدي – صنعتي – معدني – کشاورزي – بهداشتي و درماني، کارآفريني را نوعي عبادت و ارزش آفريني خواندند.

به گزارش مشرق به نقل از ژايگاه اطلاع رساني مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر امروز در ديدار صدها نفر از کارآفرينان عرصه هاي مختلف توليدي – صنعتي – معدني – کشاورزي – بهداشتي و درماني، کارآفريني را نوعي عبادت و ارزش آفريني خواندند و افزودند: ايران بزرگ امروز بيش از هر زمان ديگر به کار و کارآفريني نياز دارد تا همچون عقابي تيز پرواز، در فضاي پيشرفت و آباداني و افتخار اوج گيرد.
ايشان با اشاره به اهميت کار و کارآفريني از ديدگاه اسلام ايجاد اشتغال، را علاوه بر جنبه مهم ثروت آفريني، نوعي زمينه سازي براي به کارگيري گنجينه استعدادهاي انساني دانستند و افزودند: ايران، امروز به کارگاه بزرگ تلاش و ابتکار و نوآوري تبديل شده است اما اين واقعيت، تنها گام اول از روند پيشرفت و سرافرازي کشور است.
رهبر انقلاب اسلامي، با تأکيد به نياز اساسي کشور به کار و کارآفريني خاطرنشان کردند: دو دليل اساسي يعني «آمادگي کشور براي جهش» - و «فشار اقتصادي دشمنان»، ثابت مي کند که ايران، بيش از هر دوره ديگر به کار و کارآفريني احتياج دارد.
حضرت آيت الله خامنه اي در تبيين آمادگي کشور براي حرکتي جهشي، به فراهم شدن زيرساختهاي مختلف – پيشرفتهاي چشمگير علمي فناوري و بوجود آمدن مديريتهاي قوي و سالم در پرتو 30 سال تجربه مديريتي اشاره کردند: در پرتو شناخت ملت از تواناييهاي خود و جوانانش، فصل توانايي و جهش کشور فرارسيده است و طبعاً در اين فصل، کار و کارآفريني اهميتي به مراتب فراوان تر دارد.
ايشان، با اشاره به تحريم ها و فشار اقتصادي نظام سلطه افزودند: براي مقابله با اين فشارها بايد «اقتصاد مقاومتي واقعي» بوجود آوريم که معناي واقعي کارآفريني نيز همين است.
حضرت آيت الله خامنه اي، هدف نهايي سلطه گران از تحريم ايران را بازگشت سلطه اهريمني قبل از انقلاب دانستند و خاطرنشان کردند: دشمنان ملت تلاش مي کنند مردم را با فشارهاي اقتصادي به ستوه بياورند تا مردم اين فشارها را ناشي از عملکرد دولت بدانند و رابطه دولت و ملت قطع شود اما آنها، همچون 30 سال گذشته اين ملت را نشناخته اند و در محاسباتشان، کاملاً اشتباه کرده اند.
رهبر انقلاب اسلامي تأکيد کردند: ملت و مسئولان، بدون ترديد اين تحريم ها را نيز دور
مي زنند و همچون سه دهه گذشته تحريم ها را ناکام مي گذارند و به کار و پيشرفت و بالندگي ادامه مي دهند.
حضرت آيت الله خامنه اي در جمع بندي اين بخش از سخنانشان، همه دلسوزان و مسئولان کشور را به تلاش و توليد و کارآفريني مکلف و موظف دانستند و افزودند: دست به دست هم، کارگاه عظيم ايران را هر روز پررونق تر سازيد.
ايشان همچنين با اشاره به برخي گله هايي که کارآفرينان در اين جلسه بيان کردند، اجراي «کامل، دقيق، همه جانبه و مستمر» سياستهاي اصل 44 را حلال بسياري از مشکلات خواندند و دولت را به دو کار اساسي موظف کردند: 1- مديريت دقيق و عالمانه منابع مالي 2- بهبود فضاي کسب و کار
حضرت آيت الله خامنه اي، بسياري از ايرادها و گله هاي کارآفرينان را ناشي از مديريت نشدن کامل منابع مالي دانستند و افزودند: بايد منابع را در مسيري که براي کشور ارزش افزوده مالي و غيرمالي دارد تخصيص دهيم تا توليد و اشتغال افزايش يابد و «کسب و کار» رونق گيرد.
ايشان، اصلاح برخي مقررات، رفع پيچ و خمهاي اداري و ارائه صحيح تسهيلات را از جمله راههاي بهبود فضاي کسب و کار برشمردند و افزودند: رونق کسب و کار، از مسائل عمده اقتصادي است و تحقق آن، نيازمند اهتمام بيشتر دولت است.
رهبر انقلاب اسلامي، به موازات موظف دانستن دولت به «مديريت منابع مالي و بهبود فضاي کسب و کار»، کارآفرينان را نيز به تلاش مستمر و همه جانبه براي مرغوبيت بخش و افزايش کيفيت کالاهاي ساخت داخل فراخواندند و افزودند: مردم مي دانند که مصرف هر کالاي خارجي يعني بيکاري يک کارگر ايراني، اما کارآفرينان هم بدانند که رغبت مردم به مصرف کالاهاي داخلي با شعار تحقق نمي يابد بلکه نيازمند افزايش کيفيت اين کالاهاست.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين بار ديگر واردات بي رويه و بي منطق را «ضرر و خطري بزرگ» خواندند و افزودند: مسئولان ذيربط بايد با توجه به اهداف و نيازهاي واقعي کشور، واردات را مديريت کنند.
رهبر انقلاب اسلامي توسعه مهارتهاي فني را از طريق توجه به «هنرستانهاي فني – صنعتي، دانشگاههاي علمي – کاربردي و آموزشکده هاي فني – حرفه اي» ضروري برشمردند و افزودند: کشور به موازات نياز به علم، به پنجه هاي کارآمد هم نياز دارد.
حضرت آيت الله خامنه اي، کارآفرينان را به استمرار نوآوري و ابتکار در توليدات داخلي توصيه و خاطرنشان کردند: در توليد کالاها به اشباع حس زيبايي طلبي مصرف کننده توجه کافي کنيد.
رهبر انقلاب اسلامي در پايان سخنانشان افزودند: فضاي پرواز ملت بسيار با استعداد ايران، آسمان لايتناهي پيشرفت و افتخار است و انشاءالله اين کشور روزي به مرجع علمي جهان - مصداق افتخار مسلمانان و منبع تأمين نيازهاي مردم جهان به توليدات و کالاها تبديل خواهد شد.
در ابتداي اين ديدار آقايان:
- دکتر اعتماديان – رئيس بيمارستان شهيد هاشمي نژاد
- دکتر محمد قنادي معاون سازمان انرژي اتمي و رئيس پژوهشگاه علوم و فنون هسته اي
- علاءالدين ميرمحمدصادقي – نايب رئيس اتاق ايران و رئيس اتاق معدن
- رضا تازيکي - شرکت زعفران خراسان
- دکتر هادي غنيمي فر – رئيس هيأت مديره خانه هاي صنعت و معدن
- مصطفي وعيدي – کارآفرين برتر استاني – فعال در بخش توليدات پليمري
- حسام الدين مدني – مديرعامل شرکت آنژي پارس
- دکتر بهاروند – عضو پژوهشکده رويان
- خانم سهيلا ابوالحسني – کارآفرين برتر
- و دکتر حسين عطار – مدير فني شرکت گروه صنعتي شفا
در سخنان خود بر اين محورها تأکيد کردند:
- بهينه سازي روشهاي مديريتي و بهره وري به عنوان زمينه ساز کاهش هزينه ها و بهبود خدمات بهداشتي – درماني بيمارستانها
- ضرورت توجه کامل همه وزارتخانه ها و دستگاهها به سند چشم انداز و سياستهاي اصل 44
- آمادگي کامل بخش خصوصي براي مقابله با تحريم ها و تهديدات به فرصتي براي خوداتکايي و پيشرفت
- توجه ويژه به بخش صنعت در روند هدفمند کردن يارانه
- تقويت مدل خوشه هاي صنعتي براي افزايش برنامه ريزي شده اشتغال آفريني بنگاههاي کوچک
- تشکيل زنجيره بنگاههاي «توليدي، بازارياب و صادراتي»
- اختصاص تسهيلات لازم بانکي به توليد کنندگان همراه با نظارت جدي براي جلوگيري از انحراف وامهاي اخذ شده
- تهيه نقشه جامع توسعه صنعتي کشور
- پيشنهاد تأسيس بانک توسعه صنايع کوچک
- قدرداني از تلاشهاي دولت در حل مشکلات بخش خصوصي
- افزايش مشوقهاي مالياتي و صادراتي براي بنگاههاي فعال اشتغال آفرين
- حضور نمايندگان بنگاههاي اقتصادي در چرخه تصميم گيريهاي اقتصادي مسئولان
- توجه به فرهنگ کار و کارآفريني در رسانه ملي
- تلاش براي تبديل سند بسيار مهم چشم انداز 20 ساله به نوعي فرهنگ عمومي در عرصه کار و تلاش و پيشرفت
- جلوگيري از ورود کالاهاي مشابه کالاهاي ايراني و بازنگري در تعرفه ديگر کالاهاي وارداتي
- تلاش توليدکنندگان براي افزايش کيفيت و کاهش قيمت کالاهاي ساخت داخل
- ضرورت اقدام دولت در پرداخت طلب بنگاههاي خصوصي
- تشکيل ستادي براي توسعه کارآفريني علمي با توجه به پيشرفتهاي چشمگير کشور در بخشهاي پزشکي
- پيشنهاد تأسيس بيمارستان تخصصي و فوق تخصصي سلول درماني
- ايجاد مجتمع هاي مسکوني کارگران و کارکنان در کنار واحدهاي بزرگ صنعتي
- حمايت بيشتر از صنعت داروسازي
در اين ديدار همچنين آقاي شيخ الاسلام وزير کار و امور اجتماعي گزارشي از اقدامات اين وزارتخانه براي بهبود فضاي کسب و کار و تشويق صاحبان سرمايه براي سرمايه گذاري ارائه کرد و گفت: توجه جدي به اصلاح فرهنگ کار، برنامه ريزي براي بازنگري در قانون کار، تصويب نظام ملي مهارت و تلاش براي تأسيس سازمان مهارت، توجه به بخش تعاون، و شناخت مزيت هاي منطقه اي و کسب سهم از بازارهاي منطقه اي از جمله اقدامات انجام شده است.
وي همچنين شکل گيري پنجره واحد براي خدمات رساني به کارآفرينان را از ديگر اقدامات وزارت کار و امور اجتماعي برشمرد و خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات لازم و ضروري تکميل زنجيره توليد و توجه به توليدات صادرات گرا است.
در پايان اين ديدار نماز مغرب و عشاء به امامت رهبر انقلاب اسلامي اقامه شد و سپس حاضران روزه خود را به همراه رهبر انقلاب افطار کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس