کد خبر 589237
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱

هنگامی که صدای انفجاری سیاسی در قلب بیروت شنیده شد همه احساس خطرکردند به ویژه اینکه جنگ نرم آمریکا علیه حزب الله در ابتدای راه خود است و«علی عواض عسیری» سفیر سعودی در لبنان و مهره های سوخته و جدید آل سعود هم ماموریت یافته اند شرایط تحقق اهداف این جنگ را فراهم کنند.

 به گزارش مشرق، روزنامه لبنانی السفیر نوشت:پیام انفجار بانک لبنان و المهجر صدرصد فتنه انگیزی است وهدف هم لبنان و بخش بانکی آن و به ویژه حزب الله هستند.

این روزنامه لبنانی افزود:هدف انفجار شامگاه یکشنبه بیروت، سوء استفاده از نزاع سیاسی علنی بین حزب الله و بانک های لبنانی درخصوص اجرای مبالغه آمیز قانون آمریکائی مجازات مالی مقاومت است.

السفیر اضافه کرد: واکنش لبنان به ویژه سیاسی و بانکی به انفجار بیروت تا حدود زیادی با مسئولیت ملی همراه و برآیند آن مثبت بود و نتیجه برعکس انتظار برنامه ریزان و مجریان آن و همچنین برخی از اهالی سیاست ، اقتصاد و رسانه است که بلافاصله درصدد صدور احکام علیه طرف هائی برآمدند.

این روزنامه لبنانی درعین حال نوشت: با توجه به جنگ نرم آمریکا، باید در مرحله آینده منتظر باشیم فصل های جدیدی از این جنگ فاش شود و بخش بانکی لبنان با چاش های بیشتری مواجه شود.

** سعودی های بی قرار

افشای مداخله های سعودی ها در امور داخلی و اعمال فشارهای آنها بر همپیمانان داخلی در لبنان توسط «نهاد المشنوق» وزیر کشور و یک همپیمان نزدیک به آل سعود، مقامات این رژیم را همچون ماری زخمی ناآرام و بی قرار کرده است.

برای سرپوش گذاشتن براین رسوائی سیاسی ،«علی عواض عسیری» سفیر سعودی ها در لبنان که حدود هشت سال است در بیروت به سر می برد، ماموریت یافت تا با مقامات ارشد لبنانی مانند« نبیه بری» رئیس مجلس ،« تمام سلام» نخست وزیر، شیخ«عبداللطیف دریان» مفتی کل اهل سنت لبنان و حتی برخی از همپیمانان لبنانی مانند« فواد السنیوره» و « نجیب میقاتی» نخست وزیران اسبق ملاقات کند تا شاید بتواند این رسوائی را ماله کشی کند.

اما این بار سفیر سعودی مجبور شده است برای کاستن از پیامدهای منفی این رسوائی، از بیروت بیرون رود و به بهانه شرکت درضیافت های افطاری درشهرها و شهرک های مختلف لبنان حضور پیدا کند و به نحوی همپیمانان سعودی را راضی کند.

همزمان مهره سوخته آل سعود در لبنان ، « سعدالحریری» رئیس حزب جریان المستقبل که خود و حزبش به یک ورشکسته ساسی و مالی تبدیل شده اند، هر شب در ضیافت افطار به محور مقاومت ضد تروریسم صهیونیستی و تکفیری حمله می کند و انفجار بیروت هم فرصتی مناسب برای او فراهم کرده تا روند اتهام زنی علیه حزب الله را تشدید کند.

** تحولات بعداز انفجار بیروت

سیل اعلام مواضع کسانی که پیش از روشن شدن نتایج تحقیقات انگشت اتهام را به سوی حزب الله نشانه رفته اند و در مقابل کسانی که معتقدند انفجار بیروت، انفجاری سیاسی برای ضربه زدن به لبنان و حزب الله بوده است، ادامه دارد.

در این چارچوب دیروز در کاخ نخست وزیری لبنان نشستی با حضور « تمام سلام» نخست وزیر،« علی حسن خلیل» وزیر دارائی ، « ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی و « جوزف طربیه» رئیس انجمن بانکداران لبنان تشکیل و روند اجرای قانون مجازات های آمریکا علیه حزب الله و انفجار بیروت بررسی شد.

سلامه و طربیه نتایج نشست های فوق العاده در انجمن بانکداران و بانک مرکزی لبنان بعداز انفجار بانک لبنان و المهجر را به اطلاع تمام سلام و علی حسن خلیل رساندند.

در این جلسه بر ضرورت حفاظت از بخش بانکی و نظام اقتصادی لبنان و ضرورت اعتماد به گفت وگوهای آرام و عقلانی برای حل مسائل حساس کنونی تاکید شد.

نخست وزیر لبنان هم گفت که با وزارتخانه ها و دستگاه های امنیتی برای پیگیری روند تحقیقات در خصوص انفجار بیروت تماس دارد و امیدوار است که بزودی برنامه ریزان و مجریان این انفجار تحویل دستگاه قضائی شوند.

دراین جلسه همچنین از همه طرف ها خواسته شد با این پرونده حکیمانه و مسئولانه برخورد کنند.
روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از منابع آگاه نوشت که در نشست نخست وزیری، طربیه موضع بانکداران را بدون متهم کردن طرفی تشریح کرد و سلامه هم در باره مصاحبه خود با شبکه CNBC و اعلام بسته شدن حساب یکصد عضو حزب الله در بانک های لبنان توضیح داد.

به نوشته این روزنامه لبنانی، سلامه گفت: من حزب الله را متهم نکرده ام که یک گروه غیرقانونی است و در بخش بانکی اخلال می کند بلکه گفته ام یکی از گروه هائی است که به طور غیرقانونی عمل می کنند.

حزب الله قانونی است و به طور آشکار در لبنان فعایت می کند.

الاخبار همچنین نوشت: منابع نزدیک به حزب الله درصدد ارائه گزارش عملکرد به رئیس بانک مرکزی لبنان هستند زیرا همچنان در خصوص نحوه اجرای بخشنامه های بانک مرکزی پیچیدگی ها و ابهام هائی وجود دارد.

** دوربین ها

دوربین ها یکی از عناصری بودند که انتظار می رفت دستگاه های امنیتی با بازبینی فیلم آنها بتوانند، عاملان بمب گذاری در خیابان فرعی پشت بانک لبنان والمهجر در منطقه وردان ونزدیک روزنامه لبنانی الاخبار را شناسائی کنند.

« بلال حمد» رئیس سابق شورای شهر بیروت سال 2014 گفته بود در ابتدای سال 2015 ، یک هزار دوربین خریداری شده به ارزش 35 میلیون دلار در مناطق مختلف بیروت نصب و اتاق فرمان آن با همکاری وزارت کشور راه اندازی می شود.

اما روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: امروز برخی رسانه ها به نقل از منابع امنیتی گفته اند تصاویر ضبط شده توسط دوربین ها خوب نیست و امکان شناسائی عناصر مشکوک به دست داشتن در این انفجار وجود ندارد.

الاخبار تاکید کرد: بعداز هزینه های سنگین برای خرید دوربین ها ، نصب آنها و آموزش نیروها، دستگاه های قضائی و امنیتی لبنان قادر نیستند ماموریت خود را براساس داده ها و فیلم های این دوربین ها انجام دهند.

این روزنامه لبنانی نوشت: مکان انفجار چند متر با ساختمان وزارت کشور لبنان، یک پایگاه نظامی ارتش لبنان، یک پایگاه نیروهای امنیت داخلی(پلیس) که زندان سابق زنان است ، منزل نهاد المشنوق وزیر کشور و هتل بریستول فاصله دارد و در این منطقه دهها دوربین کنترلی به اضافه دوربین های ویژه بانک لبنان و المهجر و ساختمان های تجاری نصب شده است که به تجهیزات دید در شب هم تجهیز هستند.

الاخبار خاطرنشان کرد: از سوی دیگر این انفجار یک روز بعداز صدور بخشنامه هشدار در خصوص احتمال حمله های تروریستی در وسط بیروت رخ داد و انتظار می رفت که دستگاه های امنیتی ، اطلاعاتی و نظامی در آماده باش کامل باشند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس