واشنگتن احتمالا تا زمان برگزاری نشست ماه آینده ناتو درباره اجرای طرح کاهش نیروهای نظامی آمریکا در خاک افغانستان تصمیم گیری نخواهد کرد.

 به گزارش مشرق، به نقل از رویترز، «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا احتمالا تا قبل از برگزاری نشست تابستانه ناتو در شهر «ورشو» لهستان که قرار است در ماه میلادی آینده (ژوئیه) برگزار شود، درباره تغییر سرنوشت نظامیان آمریکایی حاضر در افغانستان و کاهش شمار آنها به نصف تصمیم گیری نخواهد کرد.

انتظار می رفت که تصمیم در خصوص امکان کاهش نظامیان آمریکایی حاضر در افغانستان از رقم فعلی ۹۸۰۰ نفر به ۵۵۰۰ نفر قبل و یا در حین برگزاری نشست ورشو در تاریخ هشت تا نهم ژوئیه اتخاذ شود.  

لازم به ذکر است که برنامه ریزی برای کاهش شمار نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان به نصف رقم فعلی آن هم تا پیش از اتمام دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا از مدت ها پیش در دست بررسی بوده حال آنکه در حال حاضر بسیاری از مقامات نظامی به تحقق آن به چشم یک اشتباه نگاه می کنند.

در همین راستا قرار است «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا امروز دوشنبه به بروکسل سفر و با دیگر وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو دیدار کند. انتظار می رود که موضوع افغانستان از محورهای اصلی این نشست باشد.

گفته می شود که یکی از دلایل واشنگتن برای به تعویق انداختن تصمیم گیری در خصوص کاهش نظامیان آمریکایی تا پیش از برگزاری نشست ورشو، تلاش برای ترغیب دیگر کشورهای عضو ناتو به تداوم حضور در افغانستان آن هم در شرایطی است که درگیری دولت کابل با نیروهای طالبان شدت دوباره ای به خود گرفته است.

در این میان، متحدان اروپایی آمریکا نیز ظاهرا تمایل کمتری به کاهش نیروهای خود در افغانستان دارند و این می تواند به اوباما زمان بیشتری برای سامان دادن به برنامه های خود بدهد.

از دیگر دلایل به تعویق افتادن تصمیم گیری در زمینه کاهش شمار نیروها، عدم ارائه گزارش امنیتی «جان نیکلسون» فرمانده جدید نیروهای آمریکایی در افغانستان عنوان می شود.

در این میان، اوباما در اقدامی که نشان دهنده تمایل وی برای افزایش نقش نیروهای آمریکایی در افغانستان است، هفته گذشته با پیشتیبانی هوایی عملیات های رزمی نیروهای افغان موافقت کرد.

البته، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید می گوید که افزایش نقش نظامیان آمریکایی هیچ منافاتی با کاهش تعداد آنها در افغانستان نخواهد داشت.

وی می افزاید: اوباما تغییر شمار نیروهای آمریکایی را در صورت ارائه پیشنهاد از سوی نیکلسون در برنامه خود لحاظ می کند.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس