چند ساعت از مراسم باشکوه و پرهزینه جشن تولد ملکه بریتانیا نگذشته بود که وارثان تمدن جزیره پشت صحنه این ویترین حبابی را به دنیا نشان دادند.

بازگشت به بربریت در روز تولد ملکهویژه‌نامه یورو 2016 مشرق - حوادث تلخ مارسی و نیس فرانسه بار دیگر نشان داد رویای دور از دسترس دهکده کوچک جهانی برای قاره اروپا بسیار زود است.

چند ساعت از مراسم باشکوه و پرهزینه جشن تولد ملکه بریتانیا نگذشته بود که وارثان تمدن جزیره پشت صحنه این ویترین حبابی را به دنیا نشان دادند.

در جریان دیدار دو تیم ملی روسیه و انگلیس که با تساوی یک بر یک به پایان رسید هواداران دو طرف با یکدیگر به شدت درگیر شده و حاصل این درگیری خارج و داخل استادیوم زخمی شدن بیش از 40 نفر و انتقال نزدیک به 10 مورد با احتمال مرگ بود.

رسانه‌های جهان برخلاف وب‌سایت رسمی یوفا سکوت نکرده و از وحشی‌گری و خشونت آغشته به نژادپرستی نزد هواداران روس و انگلیسی پرده برداشتند. نگاه روزنامه ورزشی آبولا چاپ پرتغال در این مورد جالب بود که جشن تولد ملکه و خیابان‌های باشکوه لندن را در حبابی از تمدن ساختگی بریتانیا تصور کرده بود و البته چهره واقعی این تمدن که شاید از حومه لندن سرچشمه می‌گیرد در خیابان‌های مارسی نمایان شد.

بازگشت به بربریت در روز تولد ملکه

این همان تمدنی است که در روزگار سیاهی و فقر متفکر بزرگی چون ویتگنشتاین را به نبرد با فاشیسم اسپانیا تحریک کرد. این همان تمدنی است که ریشه در خاک جزیره‌ای شوم دارد و امروز جز حملات غیرانسانی و استعمارهای پیاپی و ضد بشری خود چیز دیگری ندارد تا در کارنامه سیاهش حک کند.

بازگشت به بربریت در روز تولد ملکه

بر سر اختراع فوتبال بین چین و انگلیس اختلاف است. همان بهتر که خالق چنین فوتبالی کشور انگلیس باشد. قاره سبز از شب گذشته تاکنون به سیاهی این پدیده جهانی معترف بوده و خیابان‌های شهرهای مهم فرانسه گویا صحنه نمایش تازه نوشته‌ شده‌ای از دوران قرون وسطی است. چهره واقعی مردمی که به ظاهر از مالیات نجومی و دریافت حقوق منظم در گرمای رضایت ماشینی خود به سر می‌برد اکنون مشخص می‌شود. هوادارانی که توان سفر به فرانسه را داشتند بدون تردید بی‌خانمان‌های فقیر حومه لندن نیستند. اینها مردمی با رفاه نسبی و احتمالا برخوردار از فرهنگ و تمدنی قابل قبول به رنگ بریتانیا هستند که اینچنین وحشیانه به جان هم نوعان خود می‌افتند.

بازگشت به بربریت در روز تولد ملکه

اکنون این سؤال مطرح می‌شود که چگونه می‌شود به ایجاد دهکده کوچک جهانی امیدوار بود. وقتی یک مسابقه ساده فوتبال سنگفرش‌های مارسی را قرمز رنگ می‌کند آیا اروپای بدون مرز که روزگاری آرزوی میشل پلاتینی، ریاست پیشین و فاسد یوفا بود می‌تواند روزی جامه حقیقی به تن کند؟

بازگشت به بربریت در روز تولد ملکه

به بازی سوئیس و آلبانی نگاه کنید. 6 بازیکن تیم ملی سوئیس پناهندگان آلبانی‌تبار بودند. جنگ علیه آلبانی را امروز همه می‌دانند چه کسی راه انداخته‌اند. قبل از این بازی گفته می‌شد برادران اروپایی مقابل هم قرار می‌گیرند اما این رویارویی هیچ ارتباطی به صلح و نوعدوستی نداشت. شعارهای نژادپرستانه از طرف هواداران سوئیسی علیه مسلمانان و به طور کلی مردم جنگ زده آلبانی چه ارتباطی به اروپای بدون مرز داشت؟

بازگشت به بربریت در روز تولد ملکه
یورو 2016 در ابتدای راه است و مشخص نیست به انتهای راه برسد. اما در همین گام اول شرمنده اذهان عمومی شده و کم کم شعارهای پوسیده و رنگ باخته حقوق بشری خود را پشت ویترین بریتانیای خود پنهان می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • محسن از اصفهان ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    یک طرفه به قاضی رفتی مشرق، دعوا همیشه دو سر دارد. طرفداران روسیه هم حتماً اقداماتی داشته اند و به اندازه ی انگلیسی ها مقصر هستند. این نوع رفتار ها در همه جا دیده می شود ولی فرهنگ خشونت غرب در سایه ی سعار های زیبا مخفی شده و آخرین باری که به صورت گسترده نشان داده شد جنگ جهانی دوم بود. البته در دیگر جنگ ها و تجاوزات کشورهای اروپایی به کشورهای مستقل نیز این رفتار ها دیده شده است مانند رفتار فرانسوی ها در الجزایر.
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    دوستان ایرانی که مدینه فاظله شما اروپا هستش باید اینها رو ببینید ... ی مشت وحشی دور هم جمع شدن تشکیل جامعه دادن .. بعد ادعای حقوق بشری هم دارن ... روی شما رو سنگ پا هم نداره اروپایی های ...
  • علی ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    لابد میخوای بگی تماشاگران انگلیسی خیلی بدن و ما هم در مقابل بهترین تماشاگران دنیا را داریم, انگار حوادث ورزشگاه تختی اهواز,یادگار امام تبریز و ... را یادت رفته؟؟؟
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    یکباره بروند روز تولد ملکه نون بربری هم بخورند، بی کلاسها!
  • ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    نکته مهم آن است که مشرق عزیز از کارهای هواداران روسیه چیزی نگفت. همین زرنگیهای مشرق است که دوست داشتنیش کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس